آشنایی با قدیمی‌ترین نشریه فارسی زبان پاکستان

فصلنامه دانش یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین نشریات تحقیقاتی زبان فارسی در پاکستان است که توسط مرکز تحقیقات فارسی ایران-پاکستان در اسلام‌آباد منتشر می‌شود.
شنبه، 17 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با قدیمی‌ترین نشریه فارسی زبان پاکستان

فصلنامه دانش یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین نشریات تحقیقاتی زبان فارسی در پاکستان است که توسط مرکز تحقیقات فارسی ایران-پاکستان در اسلام‌آباد منتشر می‌شود.
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، فصلنامه علمی- پژوهشی «دانش» که از طرف مرکز تحقیقات فارسی ایران-پاکستان منتشر می‌شود یکی از معتبرترین نشریه‌های زبان فارسی در پاکستان است که بعد از سال‌ها تلاش به تازگی از طرف مرکز آموزش کمیسیون عالی پاکستان، حایز درجه علمی پژوهشی شده است.
این فصلنامه حدود 30 سال است که به‌طور مرتب منتشر می‌شود و به تازگی نیز نسخه‌های آن در از طریق فضای مجازی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
اولین شماره این فصلنامه در سال 1364 خورشیدی منتشر شد و در طول سه دهه فعالیت انتشاراتی خود، بدون وقفه در اختیار علاقمندان به زبان فارسی در پاکستان و شبه قاره هند قرار گرفته است.
عمده مطالب این نشریه در حوزه زبان و ادبیات فارسی است و مقالاتی از اساتید زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه‌های ایران و پاکستان در آن منتشر می‌شود.
شورای علمی و هیئت تحریریه این نشریه را برخی از اساتید دانشگاه‌های ایران و پاکستان شکل داده‌اند که «نعمت‌الله ایران‌زاده»، «سعید بزرگ بیگدلی»، «محمد حسین تسبیحی»، «محمد توسلی»، «اکبر ثبوت»، «ابوالقاسم رادفر»، «سیدسراج الدین»، «محمود عبادی»، «رضا مصطفوی»، «سید مرتضی موسوی» و «سید علی رضا نقوی» از شخصیت‌های ایرانی هستند که در حال حاضر در شورای علمی این فصلنامه فعالیت دارند.
«اقبال ثاقب» از دانشگاه جی.سی.لاهور، «سلطان الطاف علی» از دانشکده دولتی کویته، «سلیم مظهر» از دانشگاه پنجاب، «مهر نور محمد خان» از دانشگاه ملی زبان‌های نوین، «عارف نوشاهی» و «گوهر نوشاهی» از دانشگاه «گوردن» و تعدادی دیگر از اساتید و چهره‌های علمی پاکستان، شورای علمی این نشریه را تشکیل می دهند.
در تازه‌ترین شماره این نشریه موضوعاتی مثل: کتابخانه گنج بخش و شعر فارسی، از قهرمان سلیمانی؛ یک نسخه خطی نایاب سفینه الاولیا به خط مصنف، از مولوی محمد شفیع؛ تحلیل و بررسی علل تشابه چند نسخه خطی، از روح انگیز کراچی؛ مطالعات ادبیات تطبیقی شعر ایران و پاکستان، از عباس زیدی؛ بررسی سبک شناسی موسیقی شعر در غزلیات عرفی شیرازی، از شیرزاد طایفی؛ باب تحول تازه در حماسه سرایی، از سیده فلیحه زهرا کاظمی؛ حکایت عاشقان جان باخته و قصه یوسف و زلیخا، از محمد ناصر؛ برگی از تاریخ مسیحیان پرتغالی در شبه قاره هند و پاکستان، از معین نظامی و تیمیه زمان؛ همگونی های شعر حافظ و کمال خجندی، از سید روح الله نقوی به چشم می‌خورد.
در بخش پژوهش این فصلنامه نیز «عصمت درانی» به خدمات «عارف نوشاهی» در زمینه نسخه شناسی و کتاب‌شناسی اشاره کرده است و «امیر یاسمین» و« شکفته یسسین عباسی» چند پایان نامه زبان فارسی دوره پیش دکترا از دانشگاه علامه اقبال را معرفی کرده‌اند.
سیدمرتضی موسوی نیز در مورد درگذشت مفتی «عبدالروف خان» استاد بازنشسته زبان فارسی در دانشگاه «فیصل آباد» و عارف نوشاهی در مورد در گذشت «سید حسین عارف نقوی» کتابشناس عارف مشرب مطلبی به رشته تحریر درآورده است.
تازه‌ترین شماره این فصلنامه تحقیقاتی (شماره 109) با مدیریت و سردبیری «قهرمان سلیمانی» و با کیفیتی خوب در 238 صفحه منتشر و در اختیار علاقمندان به زبان فارسی در پاکستان و شبه قاره هند قرار گرفته است.
/7432/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.