به بهانه قهرمانی پرسپولیس در نیم فصل؛

نگاهی به افتخارات تیم پرسپولیس از اولین حضورش در لیگ فوتبال ایران

تیم فوتبال پرسپولیس با 27 امتیاز بالاتر از تیمهای استقلال و فولاد، قهرمان نیم فصل لیگ سیزدهم شد.
پنجشنبه، 7 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به افتخارات تیم پرسپولیس از اولین حضورش در لیگ فوتبال ایران

تیم فوتبال پرسپولیس با 27 امتیاز بالاتر از تیمهای استقلال و فولاد، قهرمان نیم فصل لیگ سیزدهم شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران، به بهانه قهرمانی نیم فصل تیم پرسپولیس تهران نگاهی به افتخارات این تیم از نخستین حضورش در لیگ برتر می‌پردازیم.
 
تیم پرسپولیس از ابتدای برگزاری لیگ سراسری فوتبال ایران همواره حضور داشته و تنها تیمی است که در بالاترین سطح لیگ سراسری فوتبال، لیگ تخت جمشید، لیگ قدس، لیگ آزادگان فوتبال در ایران که به ترتیب با نامهای لیگ منطقه‌ای برگزار گردیده حضور داشته است.
 
تیم فوتبال پرسپولیس تهران پرطرفدارترین تیم ایران و آسیا می‌باشد و با کسب 9 عنوان قهرمانی درلیگ ایران پرافتخارترین تیم در میان تیمهای باشگاهی می‌باشد.
 
لازم به ذکر است که پرسپولیس تنها تیمی است که هیچ‌گاه به دسته‌ی پایین سقوط نکرده و در کل دورهای برگزاری لیگ ایران بازی کرده است.
 
گفتنی است، که در بین تیمهای ایرانی تیم فوتبال پرسپولیس تا به امروز دارای بیشترین لژیونر بوده است.
 
یکی از قاطعترین قهرمانی را تیم پرسپولیس به خود اختصاص داده است که در سال 1350 در 14 دیدار خود تنها یک باخت و 13 برد داشت و توانست در آن سال 93 درصد از کل امتیازات موجود را به خود اختصاص دهد.
 
یکی از جالبترین رکوردهای این تیم زدن 45 گل در 14 بازی بوده یعنی 3.2 گل در هر بازی به ثمر رسانده است.
 
همچنین، این تیم رکوردار تکرار قهرمانی در لیگ فوتبال ایران است که در سالهای (87 – 77) و (75 – 74) و (52 – 51) سه بار به طور متوالی قهرمان لیگ شده است.
 
یکی از قاطعترین و پرگل‌ترین بازی شهرآورد تهران در سال 1352 در 16 شهریور است که با یک بازی پرگل با نتیجه‌ی 0 – 6 استقلال تهران را شکست داد.
 
بازیکنان و مربیان این تیم نیز دارای رکوردها و افتخاراتی می‌باشند که در زیر به بعضی از آنها می‌پردازیم.
 
رکورد بیشترین حضور در شهرآورد متعلق به بازیکن پیشکسوت پرسپولیس، علی پروین است که 43 بار در این رقابت حضور داشته است که از این تعداد 23 عنوان در کسوت مربیگری و 20 عنوان در کسوت بازیکنی بوده است.
 
همچنین رکورد جوانترین بازیکن تاریخ شهرآورد تهران متعلق به مهدی مهدوی‌کیاست که در سال 1376 با 19 سال و 356 روز به میدان رفت بازیکنان سال آسیا که شامل: علی کریمی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی که همگی از بازیکنان پرسپولیس بوده‌اند موفق به کسب این عنوان شده‌اند.
 
بازیکن سابق پرسپولیس مهدی مهدوی‌کیا در سال 2012 به عنوان یکی از 11 بازیکن برتر قرن تیم در تیم هامبورگ انتخاب شد.

رکورد با سابقه‌ترین مربی نیز متعلق به علی پروین با 467 بار مربیگری در این تیم است.
 
برترین گلزن باشگاه پرسپولیس فرشاد پیوس است که در 212 بازی، موفق به زدن 153 گل شد که میانگین وی 0.72 گل در هر بازی بوده است.
 
جوانترین مربی این تیم، بیوک وطنخواه سرمربی پرسپولیس در لیگ 1354 است که در سن 33 سالگی این تیم را قهرمان که دو عنوان جوانترین مربی قهرمان تاریخ لیگ ایران را به خود اختصاص داد.
 
علی دایی بازیکن سابق تیم پرسپولیس و سرمربی کنونی این تیم، دارای بیشترین بازی ملی و بیشترین گل می‌باشد. دیگر بازیکن سابق پرسپولیس علی کریمی، تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود که تنها با 4 بازی باشگاهی به تیم ملی دعوت شد. این بازیکن سابق پرسپولیس تنها لژیونر تاریخ فوتبال به شمار می‌رود که در اولین بازی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005 در اولین بازی خود برای تیم بایرن مونیخ گلزنی کرده است.
 
علی کریمی تنها لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود که در دومین هفته از حضور خود در لیگ معتبر اروپایی به عنوان عضو منتخب هفته انتخاب شده است.
 
نخستین‌های تیم پرسپولیس تهران:
 
*تیم پرسپولیس نخستین قهرمانی خود را سال 1350 کسب کرد.
 
* این تیم قهرمان نخستین قهرمان در لیگ سراسری ایران (جام تخت جمشید) در سال 1352 شد.
 
*قهرمان نخستین دوره لیگ برتر ایران (جام خلیج فارس) می‌باشد.
 
*اولین مربی باشگاه تیم پرسپولیس پرویز دهداری می‌باشد که از سال 1348 – 1347 سرمربی این تیم را برعهده گرفت و دیگر مربی این تیم بیوک و طنخواه نخستین مربی ایرانی است که در سال 1354 توانست تیمی را در لیگ ایران قهرمان کند.
 
*حمید جاسمیان نخستین کاپیتان پرسپولیس تهران می‌باشد.
 
*نخستین آقای گل پرسپولیس حسین کلانی بود که در سال 1349 موفق شد این عنوان را به خود اختصاص دهد.

 
لازم به ذکر است، که پیشکسوتان تیم پرسپولیس پنجشنبه هفتم آذر ماه در ورزشگاه آزادی مقابل پیشکسوتان تیم میلان قرار می‌گیرد.
 
می‌توان گفت، بازی در مقابل ستارگان تیم میلان افتخاری دیگر بر افتخارات تیم پرسپولیس تهران اضافه می‌کند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.