تولید سیب زمینی "تراریخته"

دانشمندان انگلیسی سیب زمینی تراریخته ای تولید کرده اند که در برابر بزرگ ترین خطر و بیماری سبزیجات مقاوم است.
سه‌شنبه، 29 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تولید سیب زمینی "تراریخته"
دانشمندان انگلیسی سیب زمینی تراریخته ای تولید کرده اند که در برابر بزرگ ترین خطر و بیماری سبزیجات مقاوم است. 
 
به گزارش راسخون به نقل از مهر، آزمایش سه ساله این سیب زمینی تراریخته نشان می دهد که این محصول در برابر "بادزدگی" مقاوم است و با وجود این آفت می تواند رشد کند. این بیماری که طی چندین نسل، کشاورزان را درگیر کرده است، موجب قطحی سیب زمینی در ایرلند در سال های 1840 میلادی شد.

پیش از کشت تجاری این محصول تراریخته، اتحادیه اروپا باید آن را به تایید و تصویب برساند.

سیب زمینی ها بویژه به بادزدگی که یک بیماری قارچی است آسیب پذیر هستند. این بیماری در شرایط مرطوب و اغلب در فصل رشد در اروپا بروز می کند.

این عفونت به سرعت رشد می کند و تاثیر نابود کننده ای بر روی محصول می گذارد؛ همین امر موجب شده تا این بیماری هر ساله خطر شماره یک شش میلیون تن محصول سیب زمینی در انگلیس باشد.

کشاورزان باید به طور مداوم مراقب محصول باشند و در هر فصل 15 بار سیب زمینی ها را در برابر این بیماری آفت کشی کنند.

دانشمندان در مرکز جان اینز و آزمایشگاه سینزبری کمبریج انگلیس تولید سیب زمینی تراریخته را از سال 2010 به عنوان بخشی از بررسی های اتحادیه اروپا بر روی قابلیت های زیست فناوری برای حفاظت از این محصول، آغاز کردند.

آنها ژن نوعی سیب زمینی وحشی آمریکای جنوبی را به سیب زمینی دزیره افزودند که به این گیاه کمک می کند توان دفاعی طبیعی خود را برای مبارزه با بادزدگی افزایش دهند.

این دانشمندان می گویند استفاده از این روش برای افزودن ژنهای اضافی در تولید محصولی که در برابر بادزدگی مقاوم باشد ضروری است.

آنها بر این باورند که کنترل بیماری با ژنتیک بهتر از استفاده از محصولات شیمیایی است.

در سال 2012 یعنی سومین سال آزمایش این محصول، تمامی سیب زمینی های غیر تراریخت مورد بررسی در ماه اوت به بادزدگی مبتلا شدند در حالی که سیب زمینی تراریخته و دست ورزی شده تا پایان این آزمایش کاملا مقاوم ماندند.

محققان می گویند از آنجا که سیب زمینی با استفاده از غده رشد می کند و کشت آن نیازی به دانه ندارد، این محصول استریل محسوب شده و از این رو خطر نشت مواد تراریخت به محیط وجود ندارد.

یک مساله دیگر که دانشمندان نتوانسته اند در مورد آن اظهار نظر کنند طعم سیب زمینی است چرا که از چشیدن این محصول منع شده اند. با این حال فکر نمی کنند هیچ سازوکاری وجود داشته باشد که این ژنهای جدید بتوانند طعم را تحت تاثیر قرار دهند.

با توجه به سازگاری بسیار زیاد قارچ بادزدگی، دانش پژوهان آزمایشگاه سینزبری مشتاق بودند ژنهای مقاوم تری بیابند و آن را به گیاه بیافزایند. از این رو احتمال ابتلای سیب زمینی به بادزدگی بسیار کاهش می یابد. با این حال ممکن است کشت سیب زمینی تراریخته گران تر تمام شود.

محققان می گویند این نوع محصول احتمالا طی دو سال آینده به بازارهای آمریکا عرضه شود و اگر اروپا اجازه کشت این محصولات تراریخته را صادر کند، خوش بینانه پیش بینی می شود که طی 8 تا 10 سال دیگر شاهد فروش محصولات دست ورزی شده در بازارهای اروپا باشیم.

تاکنون فقط 600 گیاه سیب زمینی تراریخت رشد داده شده است اما دانشمندان 40 هزار پوند را برای مراقبت از آنها طی سه سال این آزمایش هزینه کرده اند.

نتایج این تحقیقالت در نشریه Philosophical Transactions of the Royal Society B منتشر شده است.

 

/117/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.