به مناسبت شهادت علی خلیلی

مصاحبه اختصاصی راسخون با حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر

به مناسبت شهادت علی خلیلی، ناهی امر به معروف نهی از منکر، مصاحبه ای اختصاصی داشتیم با جناب حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر، نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم و همچنین نماینده طلاب و فضلای همدانی در حوزه علمیه قم که متن کامل مصاحبه در ادامه آمده است:
چهارشنبه، 6 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصاحبه اختصاصی راسخون با حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر
به مناسبت شهادت علی خلیلی، آمر به معروف و ناهی از منکر، مصاحبه ای اختصاصی داشتیم با جناب حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر، نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم و همچنین نماینده طلاب و فضلای همدانی در حوزه علمیه قم که متن کامل مصاحبه در ادامه آمده است:
 
مصاحبه اختصاصی راسخون با حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
قال الله الحکیم: « وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».
سوره آل عمران، آیه 104
شهید علی خلیلی که با شهادت مظلومانه اش عنصر امر به معروف و نهی از منکر را بار دیگر به رخساره عالم به تصویر کشید، با اتکال به خدا و ایمان به قرآن و عقیده مندی به رهبر معظم انقلاب، اجازه نداد رگ غیرت و ایمان در کوچه های شهرمان بخشکد. قابیل صفتان گرچه به این فرزند نیکو سرشت هابیلیان حمله ور شدند اما باید بدانند که جزای آن ها به اشدّ مجازات در پیشگاه امت اسلام هرگز بخشیدنی نیست.
باید هسته های امر به معروف و نهی از منکر در سراسر استان ها فعال شود و بدانیم با شهادت عزیزترین فرزندان امت اسلام از جبهه اسلام ناب عقب نشینی نخواهیم کرد.
ایام، ایام فاطمیه است. در خطبه فدکیه حضرت زهرا (علیها سلام) ، عنصر امر به معروف و نهی از منکر در عبارت خاتون دو سرا، بی بی مظلومه فاطمه زهرا چنین وارد شده است که می فرماید: جَعَلَ اللَّهُ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ. حضرت زهرا، عنصر امر به معروف را موجب اصلاح جامعه می داند و تنها چیزی که می تواند در مقابل ناهنجاری های جامعه به عنوان یک ضرورت مورد بحث قرار بگیرد، رویکرد به امر به معروف و نهی از منکر است.
امروز کشور اسلامی ما، با عنصر امر به معروف و نهی از منکر می تواند در مقابل ترویج بی اخلاقی ها و آفت های متعدد بایستد و این سنت حسنه است که توان مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن را دارد. باید کسانی که اصلاح گرایانه فکر می کنند، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک فریضه بزرگ و واجب الهی، مهم بشمارند.
علی خلیلی با بذل جانش، نیاز جامعه به امر به معروف و نهی از منکر را به فریاد نشست. لذا از همه وعّاظ، خطبا، مسئولین هیئت ها و حسینیه ها و تکایا می خواهم شب شهادت حضرت زهرا (علیها سلام) به این گفته ناب و طلایی حضرت فاطمه در خطبه فدکیه توجه کنند و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را که مصحلت جامعه اسلامی است، بازگو کنند و همه بدانیم که امروز امر به معروف و نهی از منکر، در رأس فعالیت های فرهنگی می تواند فرایندی را بوجود آورد که ارزش های اسلامی دوباره زنده گردد و فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگ ایثار و خدا محوری در جامعه ما رنگ و بوی تازه بگیرد.
لذا طلاب و فضلای همدانی در روز شنبه، 9 فروردین ماه ساعت 10 صبح در مقبره امامزاده عبدالله همدان در مجلسی که به پاسداشت شهادت این شهید ارجمند جبهه امر به معروف و نهی از منکر برگزار می شود، شرکت می کنند و در این جلسه، عضو محترم جامعه مدرسین، آیت الله عندلیب همدانی سخنرانی خواهند کرد. 
بار دیگر از همه جوانان پیرو مسیر شهدا، متدیّن و با ایمانمان می خواهیم اجازه ندهند روبه صفتان و زالو صفتان، مروّجین فرهنگ غرب در جامعه عربده بکشند.
حتماً پرونده شهید خلیلی از پرونده های مختومه نخواهد بود. پرونده او طبق قانون اسلام در قوّه قضائیه پیگیری خواهد شد و امت اسلام رصد می کنند تا شاهد باشند عاملین، متخلّفین و ضاربین و قاتلین به دار مجازات آویخته گردند. 
امید داریم همانگونه که این شهید بزرگوار ما با مرکّب مقدّس خونش، امر به معروف و نهی از منکر را به دنیای جهل زده و غفلت زده ما تذکر داد و مجدد تلنگری با خون مقدس به مسئولین فرهنگی زد، مسئولین فرهنگی ما نیز وظیفه خود را در بحث فرهنگی که مطالبه اصلی مقام معظم رهبری است و همایش های علمی امر به معروف و نهی از منکر این عنصر را در رأس فعالیت های ارزشی و فرهنگی خود برشمارند.
از شهردار محترم تهران می خواهم میدانی به نام شهید امر به معروف و نهی از منکر یعنی شهید علی خلیلی در تهران نامگذاری کنند تا نام مقدس این جوانمرد روزگار ما و رهرو واقعی شهدا همیشه پایدار و زنده بماند. 
امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است. تأکید قرآن و ائمه معصومین همواره بر امر به معروف و نهی از منکر است. جامعه ای پویا، سرزنده و سازنده خواهد ماند که امر به معروف و نهی از منکر در آن جامعه ترک نشود. ما با شهادت در دفاع از امر به معروف و عمل به نهی از منکر از هیچ تهدیدی نمی هراسیم.
همه مسئولان و مردم وظیفه دارند تا اجازه ندهند خفاشان تاریک پرست، خیابان ها و کوچه ها و میادین شهر که به نام شهدا مزّین شده است را جولانگاه خود بدانند.
بزهکاری ها در جامعه هم به بیرون مرزها مانند محیط مجازی، ماهواره بستگی دارد و هم به کم کاری مسئولین فرهنگی که در زمینه فرهنگ سازی برای ارزش های اسلامی باید تلاش جهادی و مدیریت جهادی از خود نشان دهند.
نسل آینده، نسل عصر ظهور است که هر آنچه صلاح برای زمینه سازی مهدی آل محمد به وقوع بپیوندد با جان و دل می خرد و امر به معروف و نهی از منکر را محور اصلی بازگشت به ارزش های اسلامی می دانیم.
 
مصاحبه: رضا جمشیدکیانی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.