کاظم حاجی ‌ترخانی

کاظم حاجی ‌ترخانی بعد از تحصیلات متوسطه، کسب و کار را در کنار پدر تجربه کرد. و راه ‌اندازی موسسه تاکسیرانی شهر تهران با مشارکت حاج عبداله مقدم تجربه دیگرش بود.
پنجشنبه، 2 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمود عالی نژادیان
موارد بیشتر برای شما
کاظم حاجی ‌ترخانی
کاظم حاجی ‌ترخانی بعد از تحصیلات متوسطه، کسب و کار را در کنار پدر تجربه کرد. و راه ‌اندازی موسسه تاکسیرانی شهر تهران با مشارکت حاج عبداله مقدم تجربه دیگرش بود. ایشان اولین کارخانه روغن نباتی در ایران در کارخانجات صنعتی تهران به نام روغن نباتی گل را راه اندازی کردند.
 
شناسنامه
 1300 ه. ش   تولد
 1387 ه. ش  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
-  دیگر نام ها
 تحصیلات متوسطه  تحصیلات
 -  دانشگاه
 فعالیت های اقتصادی، کارآفرین  زمینه فعالیت
 -  سبک
 سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
-  فرزندان
 پدر: حاج ‌آقا رضا حاجی ‌ترخانی  والدین

زندگی نامه

کاظم حاجی ‌ترخانی فرزند مرحوم حاج ‌آقا رضا حاجی ‌ترخانی (شاپوری) بود. حاج ‌آقا رضا حاجی ‌ترخانی  سه دختر و سه پسر داشت که در دامان مادری پرهیزگار و محب اهل بیت علیهم ‌السلام پرورش یافتند. فرزندان این خانواده نیز از افراد خوش ‌نام، متدین، مورد اعتماد مردم، خیّر و خدمتگزار جامعه شناخته می شوند.

هر سه پسر، کاظم، علی و محمد تقی که کسب و کار را از مغازه عطاری در کنار پدر آغاز کرده بودند، فعالیت ‌های اقتصادی خود را که عمدتاً در زمینه پخش کالای کشور به ویژه روغن، قند و شکر، سیمان و صنایع قند و شکر بود با مشارکت و در کنار هم ادامه دادند.
 
کاظم حاجی ‌ترخانی

تلاش و پشتکار، تدین، رفتار نیکو، مردم ‌داری، صداقت و امانت ‌داری موجب جلب اعتماد مردم به این برادران شده بود. قناعت به سود کمتر با گردش کار بیشتر، سیاستی بود که موجب رونق کسب و کارشان شد. آنچه امروزه «مشتری مداری» نامیده می ‌شود، خط مشی مورد عمل آنان بود. و این همه موجب شده بود تا آنان را از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور به شمار آورند.
 
کاظم حاجی ‌ترخانی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های بازرگانی این سه برادر، آنها را از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی غافل نکرده بود. طبیعی است پسران هم مانند پدر اهل خدمت به جامعه بوده باشند.

کمک ‌رسانی به محرومان و نیازمندان، خدمت به ایتام، کمک و رسیدگی به امور مدارس و دانش ‌آموزان، طلاب و مدارس دینی، حمایت از تأسیس صندوق ‌های قرض ‌الحسنه، کمک به احداث و فعالیت مساجد ازجمله این امور اجتماعی بود که هریک از سه برادر بسته به تشخیص و ذوق و سلیقه در آن زمینه فعالیت داشتند.

یک نمونه : در سال ۱۳۵۸ ه.ش دولت موقت متوجه شد سیلوی قزوین ذخیره آرد ندارد، درحالیکه سیلوی مشهد و نیشابور آرد فراوان داشت، در این هنگام مهندس صباغیان(وزیر کشور) از طریق تقی حاجی ‌ترخانی توانست تمام امکانات شرکت را برای حل این مشکل به کار گیرد. (سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران. ص۲۴۳)
 
کاظم حاجی ‌ترخانی

فعالیت های اقتصادی
کاظم حاجی ‌ترخانی بعد از تحصیلات متوسطه، کسب و کار را در کنار پدر تجربه کرد. و راه ‌اندازی موسسه تاکسیرانی شهر تهران با مشارکت حاج عبداله مقدم تجربه دیگرش بود. سپس با تولید اولین روغن نباتی در ایران در کارخانجات صنعتی تهران به نام روغن نباتی گل با گرفتن نمایندگی، پخش آن در کشور را به عهده گرفت. پخش قند و شکر و تاسیس شرکت قند حبه فادا و تولید اولین قند حبه در ایران، اخذ نمایندگی کارخانجات سیمان و پخش سیمان در کشور، راه ‌اندازی موسسه حمل و نقل به منظور توزیع سیمان و سایر کالاها و … از جمله فعالیت ‌های اقتصادی ایشان بوده که با همکاری و مشارکت برادران داشته ‌اند.
 
کاظم حاجی ‌ترخانی

فعالیت های اجتماعی
کاظم از زمان اقامت حاج ‌آقا رضا در قم برای امور ساختمان مسجد اعظم، روزهای پایانی هفته به قم می رفت. که بعد از فوت حاج ‌آقا رضا (۱۳۴۸ ه.ش) هم ادامه پیدا کرد و با مراجع و علمای قم در ارتباط بودند. و نسبت به رفع کمبودها و نیازهای آنان اقدام می ‌نمودند. به عنوان نمونه هنگامی که آیت اله استادی می ‌خواست کتاب فهرست نسخه ‌های خطی مسجد اعظم را چاپ نماید برای خرید کاغذ از حاجی ‌ترخانی کمک خواست؛ پانزده هزار تومان از هزینه کاغذ را حاجی ‌ترخانی و بقیه را آیت الله گلپایگانی تقبل کردند. (سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران. ص۲۴۳)

بعد از ورود و اقامت استاد مطهری در تهران، در سالهای قبل از انقلاب یکی از همسفران کاظم حاجی ‌ترخانی به قم در پایان هفته ‌ها استاد مطهری بودند. ارتباط و ملاقات کاظم با مراجع و فضلای قم از برنامه ‌های معمول ایشان در سفرها بود. همفکری و همکاری با محافل و شخصیت ‌های مذهبی و حمایت مالی و فکری از برنامه ‌های آنان در حقیقت ادامه راه مرحوم حاج ‌رضا بود که توسط حاج کاظم آقا دنبال می شد.
 
کاظم حاجی ‌ترخانی

سابقه آشنایی و همکاری مرحوم حاج کاظم با شهید مطهری به سالها قبل بر می ‌گردد. در سال ۱۳۳۷ ه.ش با همکاری مهندس بازرگان، آیت الله مطهری، دکتر یدالله سحابی، مهندس کتیرایی، کاظم حاجی ‌ترخانی و… نهادی اجتماعی اسلامی موسوم به «متاع» تأسیس شد. نام متاع برگرفته از حروف اول «مکتب تربیتی اجتماعی علمی» است. هدف آن فعالیت ‌های اجتماعی بود. شکل سیاسی نداشت ولی مذهبی بود. حاصل این فعالیت ‌های بی سر و صدا تأسیس چندین موسسه و نهاد دینی اجتماعی مستقل بود که به عنوان نمونه می توان از شرکت سهامی انتشار، شرکت نشر قلم، انجمن اسلامی مهندسین، انجمن اسلامی پزشکان، انجمن‏اسلامی معلمین، انجمن اسلامی بانوان، دبیرستان کمال نارمک و موسسه اسلامی نارمک نام برد.

حاج کاظم این گونه فعالیت های اجتماعی مذهبی را بر فعالیت ‌های آشکار سیاسی ترجیح می ‌داد. اولین جلسه «متاع» پس از انقلاب اسلامی، روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ ه.ش با حضور آقایان مطهری، مهندس بازرگان، مهندس سحابی، حاج کاظم آقا حاجی ‌ترخانی، مهندس تاج و مهندس کتیرائی در منزل آقای مهندس سحابی واقع در خیابان بهارستان باغ امین ‌الدوله تشکیل شد. و بعد از جلسه در ساعت ۱۲ همین شب ترور استاد شهید مطهری اتفاق افتاد.

شرح ماجرای آن شب به روایت مرحوم مهندس کتیرائی در روزنامه جام جم ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ ه.ش نقل شده است. زمانی که مهندس بازرگان رییس دولت موقت بود در امور مربوط به بازار با کاظم حاجی ‌ترخانی و مصطفی عالی ‌نسب مشورت می کرد. (سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران. ص۲۴۶)
 
موقوفات
موقوفه شهدا و زمین در شهرک بنفشه کرج

منابع:
1. بنیاد حاجی ترخانی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.