ایجاد اشتغال در خانه از طریق دورکاری و تاثیرات مثبت آن در تحقق جهش تولید

یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی دولت ها در سال های اخیر، مساله کمبود شغل و محدودیت دولت ها برای ایجاد شغل کافی برای تمامی متقاضیان ورود به بازار کار است. از این رو توجه به مبحث گسترش اشتغال در خانه یکی از بهترین اقدامات دولت ها در سراسر جهان برای افزایش میزان درآمد خانواده ها با صرف حداقل هزینه اولیه بوده است. دولت ها با ارائه برنامه های عمومی آموزش و ارائه خدمات مشاوره به افراد متقاضی و نیز حمایت های مالی، می توانند به رشد و توسعه کسب و کارهای خانگی کمک کنند. اشتغال زایی موفق و هدفدار برای افراد در خانه می تواند نقش سازنده ای در کاهش آمار بیکاری در جامعه و توسعه و رونق اقتصادی در جوامع داشته باشد.
پنجشنبه، 3 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایجاد اشتغال در خانه از طریق دورکاری و تاثیرات مثبت آن در تحقق جهش تولید

ایجاد اشتغال در خانه از طریق دورکاری و تاثیرات مثبت آن در تحقق جهش تولید

دورکاری یکی از انواع انجام شغل است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت ها قرار گرفته است. این سبک کاری دارای مزایا و معایب خاص خود بوده که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می کنیم. (1)
 
  • برنامه کاری منعطف: فرد در دورکاری می تواند زمان کار و استراحت خود را تنظیم نماید. همچنین امکان تعامل با خانواده و صرف وعده های غذایی به همراه آن ها و به دور از استرس محیط کار وجود دارد.
 
  • محیط کار طبق سلیقه و تمایل فرد چیده می شود و این امر شامل دکوراسیون و حتی کنترل صدای محیط نیز هست. فرد در صورت تمایل می تواند کارهای محوله خود را به همراه گوش دادن به موزیک مورد علاقه خود به صورت همزمان انجام دهد و یا در فضایی به دور از صدا بر روی پروژه های کاری خود تمرکز کند.
 
  • در زمان انجام کار به صورت دور کاری الزام به پوشیدن لباس فرم سازمان و یا لباس رسمی دیگر نیست.
 
  • ارتباطات ساده تر انجام می شوند و نیازی به انجام تشریفات اداری مانند استفاده از سالن کنفرانس برای انجام مذاکرات وجود ندارد.
 
  • امکان انجام بسیاری از کارهای منزل به ویژه کارهایی که معمولا به آخر هفته ها موکول می شده است در کنار انجام وظایف شغلی ممکن است.
 
  • با انجام دورکاری، هزینه ها کاهش می یابد، این امر شامل کاهش هزینه های صرف شده برای لباس کار، رفت و آمد به محل کار و هزینه وعده های غذایی و میان وعده ها با قیمت بالاتر در خارج از منزل است.
 
  • کاهش نیاز به صرف زمان مشخصی به صورت روزانه برای رسیدن به محل کار و بازگشت به منزل از دیگر مزایای دور کاری است. در این شرایط نیازی نیست ساعاتی را در وسایل حمل و نقل عمومی سپری کنید و یا با استفاده از وسیله نقلیه شخصی رانندگی نمایید. (1)

ایجاد اشتغال در خانه از طریق دورکاری و تاثیرات مثبت آن در تحقق جهش تولید

ملزومات دورکاری از خانه چیست؟

امروزه کار کردن از خانه به شدت در حال گسترش است و بسیاری از شرکت ها افرادی را به صورت دورکار در استخدام خود در می آورند؛ بسیاری از استارت آپ های خانگی در حال حاضر جایگزین مشاغل با ساعت اداری شده اند. اگرچه کار کردن از منزل می تواند آزادانه برنامه ریزی شود اما این کار به طرز شگفت آوری دشوار است. برای این که بتوان به راحتی به صورت دورکاری به انجام امور پرداخت، بایستی آیتم های زیر در دسترس باشد: (2)
 
  • سرویس اینترنت
  • تمامی مشاغلی که به صورت دورکاری و از خانه اداره می شوند، وابسته به اینترنت هستند. اهمیتی ندارد که بلاگر یا مشاور هستید و یا از طریق اینترنت تجارت می کنید و یا کالایی را در منزل تولید می کنید؛ دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب یکی از اولین نیاز های شما در مسیر موفقیت در دور کاری است.
 
  • محیط کار
  • ضروری است که بخشی از خانه را به عنوان محل کار برای خود مشخص کنید. نیاز نیست که این فضا یک اتاق مجزا باشد اما ضروری است که با محل استراحت شما مشترک نباشد. حتی قرار دادن یک میز کار در گوشه تختخوابتان نیز برای این منظور کفایت می کند.
 
  • در کنار اینترنت، داشتن یک خط تلفن نیز ضروری است. ممکن است که ارتباطات خود را از طریق تصویری با اپلیکشن هایی مانند اسکایپ مدیریت کنید اما باید بدانید در اختیار داشتن یک خط تلفن همیشه لازم است.
 
  • استفاده از برنامه ها و نرم افزار های تخصصی برای کنترل بر روی داده ها می تواند از دیگر ضروریات در دورکاری باشد. نرم افزار های تخصصی حسابداری و یا حتی استفاده از فایل های اکسل برای مدیریت امور همواره برای انجام یک فرایند کنترل شده توصیه می شود.
 
  • تماس با دنیای بیرون یکی از نیاز های بهره وری و پیشرفت در دور کاری است؛ استفاده از شبکه های اجتماعی مانند لینکدین باعث می شود فرد بتواند موقعیت های شغلی جدید را به دست آورده و کسب و کار و یا درآمد خود را گسترش دهد. (2)
 

 نقش کسب و کارهای خانگی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد در سراسر دنیا

مشاغل خانگی و کارگرانی که در خانه مشغول به انجام فعالیت اقتصادی هستند و محصولات و خدمات خود را به بازارهای محلی، داخلی و یا خارجی عرضه می کنند، به دو دسته مدرن (مانند مونتاژ تجهیزات الکترونیکی و یا ارائه خدمات نرم افزاری) و یا سنتی (مانند فعالیت در تولید پوشاک و بافندگی و ...) دسته بندی می شوند.

کسب و کارهای خانگی سهم قابل توجهی از افراد شاغل را در برخی از کشور ها به خود اختصاص می دهند. دو سوم از 260 میلیون فرد شاغل در مشاغل خانگی، در آسیا زندگی می کنند. در جهان 147 میلیون زن (57% از کل) از خانه به فعالیت اقتصادی می پردازند تا همزمان از فرزندان نگهداری کرده و امور داخلی خانه را نیز کنترل کنند. در سراسر جهان کار کردن از منزل به صورت دور کاری در حال رشد و توسعه است. (3)

ایجاد اشتغال در خانه از طریق دورکاری و تاثیرات مثبت آن در تحقق جهش تولید

نقش دولت در اشتغال زایی در خانه چیست؟

نقش دولت ها در حمایت از شکل گیری و گسترش کسب و کارهای خانگی بسیار پر رنگ است. دولت ها در گام اول با اجرای طرح توانمند سازی افراد مایل به کار در منزل از طریق ارائه خدمات آموزشی آن ها را تقویت می کنند. این آموزش می تواند شامل موارد زیر باشد:
 
  • آشنایی با تجارت الکترونیک
 
  • آموزش مهارت های با درآمد مناسب (مانند تولید محتوا، ویراستاری، تولید انیمیشن و...)
 
  • مهارت های عملی، فنی و هنری

 و سپس در ادامه با ارائه خدمات مشاوره و ارائه اطلاعات در خصوص تولید مبتنی بر بازار می توانند متقاضیان را در دستیابی به موفقیت در این مشاغل یاری نمایند.

دولت با صدور مجوز، مشاغل و کسب و کارهای خانگی این مشاغل را به رسمیت شناخته و فعالیت آن ها را تحت کنترل و حمایت خود در می آورد. حمایت های مالی دولت می تواند شامل: اعطای تسهیلات اشتغال، امکان ارائه محصولات تولیدی در بازارچه های دوره ای تحت نظارت ستاد مشاغل خانگی، امکان استفاده از بیمه خویش فرما، عدم نیاز به تغییر کاربری محل مسکونی و... باشد.

 متاسفانه در بسیاری از مناطق دیدگاه این است که اشتغال به مشاغل خانگی به افراد کم سواد و بدون مهارت تعلق دارد، برای تغییر این نگرش، صدا و سیما نیز به عنوان نهادی موثر می تواند به توسعه فرهنگ مشاغل خانگی کمک قابل توجهی داشته باشد.
 

تسهیلات اشتغال در خانه چیست و به چه کسانی اعطا می شود؟

ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افرادی مسئولیت بررسی پرونده های متقاضیان حمایت مالی برای شروع مشاغل خانگی را بر عهده دارد. افرادی که متقاضی کسب و کار از طریق مشاغل خانگی هستند بایستی:
 
  • در مرحله اول از مهارت و تخصص کافی برخوردار باشند. و یا دوره های آموزشی مرتبط را سپری کنند و مدرک معتبر ارائه نمایند.
 
  • فرد متقاضی باید مشخص کند که به صورت مستقل، پشتیبان و یا تحت پوشش تمایل به شروع کسب و کار دارد.
 
  • از لیست فهرست مشاغل مورد حمایت ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی شغل مورد نظر را انتخاب نمایند. در صورتی که شغل مورد نظر در لیست اعلام شده وجود ندارد می توانند شغل مورد نظر را پیشنهاد دهند تا پس از بررسی و درصورت تصویب، مشمول حمایت های مالی و قانونی قرار گیرد.
 
  • در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام نمایند.
 
  • فرایند های مرتبط با اخذ مجوز های مربوطه را طی نمایند. (4)
 
  • صندوق کارآفرینی امید و همچنین بانک های عامل می توانند به متقاضیانی که موفق به کسب مجوز شده اند با رعایت قانون مشاغل خانگی و سایر دستور العمل های اعلام شده، تسهیلات تا سقف مشخص اعطا می نمایند.
 
  • میزان تسهیلات ارائه شده وابسته به نوع کسب و کار انتخاب شده متفاوت است.
 
  • حداکثر مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال خانگی، 3 سال تعیین شده است. (5)

ایجاد اشتغال در خانه از طریق دورکاری و تاثیرات مثبت آن در تحقق جهش تولید

تاثیر ایجاد اشتغال در خانه بر روی تحقق اهداف جهش تولید

کسب و کارهای خانگی دسته فعالیت هایی هستند که توسط یک فرد و یا اعضای یک خانواده و در محیط مسکونی زندگی خود و بدون ایجاد مزاحمت و بر هم زدن آرامش ساکنین همجوار انجام شده و منتج به تولید خدمت یا کالایی قابل ارائه می شود. با توجه به وجود نیروی کار بالقوه در کشور، یکی از راه های افزایش میزان تولید توجه به کسب و کار های خانگی و ارائه تسهیلات در زمینه فعال شدن بخشی از جامعه در افتصاد کشور است. ایجاد اشتغال در خانه از دو طریق امکان پذیر است:
 
  • مشاغل خانگی
 
  • کسب و کارهای خانوادگی

در مشاغل خانگی، فرد در محیط خانه اشتغال داشته و می تواند به صورت مستقل و یا به عنوان عضوی از یک شبکه دیگر به (صورت اتحادیه) و یا بخشی از یک کل که در کنار هم نوعی خط تولید را تشکیل می دهند فعالیت کند. کسب و کارهای خانوادگی نیز نوع بسیار موفقی از فعالیت های اقتصادی است که با همکاری تمامی اعضای خانواده انجام شده و امکان گسترش و ادامه فعالیت به عنوان یک واحد صنفی برای آن وجود دارد. ارائه آموزش به افراد و نیز در نظر گرفتن تسهیلاتی برای شروع این فرایند، می تواند گامی موثر در جهش تولید در کشور باشد. (6)
 
مشاغل خانگی، راهکار رونق و جهش تولید
با توجه به روند صعودی نرخ بیکاری در سال های گذشته به دلیل افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و عدم برخوردار بودن اکثریت این افراد از مهارت لازم برای اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی و نیز افزایش تمایل انجام فعالیت های اقتصادی توسط بانوان، باعث شده است که کسب و کارهای خانگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یکی از جنبه های مثبت مشاغل خانگی این است که این مشاغل هزینه بالایی را به خانواده ها تحمیل نمی کنند و با میزان سرمایه اندک می توان فعالیت اقتصادی را آغاز کرد. در عین حال با صرف هزینه اولیه اندک، درآمد خانواده افزایش یافته و توسعه اقتصادی خانواده را به همراه دارد. لذا در صورت انجام حمایت های صحیح دولت از این کسب و کارها، تعداد افراد شاغل و دارای منبع درآمد در کشور افزایش یافته و این امر باعث افزایش میزان رفاه عمومی خواهد شد. (7)
 
نتیجه گیری و جمع بندی
در شرایط شکوفایی و حرکت در مسیر رونق اقتصادی، ایجاد فرصت های مناسب برای کسب و کارهای کوچک به نسبت کسب و کارهای بزرگ سهل الوصول تر است. در راه اندازی کسب و کارهای کوچک مانند مشاغل خانگی برای رسیدن به سطح درآمد ثابت و پایدار نیاز به صرف هزینه و امکانات کمتری است و ریسک عدم موفقیت در این مشاغل نیز پایین تر است. بنابراین جوامع مختلف از این کلید برای گشودن راهی برای رشد اقتصادی، کاهش فقر و جهش تولید در جامعه بهره می برند. (8)

پی نوشتها
  1. www.clicktime.com
  2. www.lifehack.org
  3. www.wiego.org
  4. www.virgool.io
  5. www.vamchi.comwww.farsnews.ir
  6. www.ilna.news
  7. www.journals.atu.ac.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.