بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

لزوم افزایش ظرفیت کسب و کارهای خانگی، یکی از مهمترین بخش ها در توسعه اقتصاد ایران محسوب می شود. در حال حاضر کشورهای توسعه یافته اهمیت این موضوع را دریافته اند که چگونه کسب و کارهای خانگی می توانند مسیر اشتغال زایی و توسعه اقتصاد را فراهم کنند. اگر سوالاتی درباره تاثیر کسب و کارهای خانگی بر اقتصاد مملکتی دارید یا در پی آن هستید که بدانید چگونه هر خانه می تواند به یک کارخانه تبدیل شود و در حوزه تولید ملی به اقتصاد کشور کمک کند؟ با این مطلب همراه باشید تا در انتها پاسخ سوال های خود را بیابید.
جمعه، 26 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

دنیای کنونی شاهد تغییرات عمده ای در عرصه کسب و کار و محیط های کاری است. ظهور فناوری های جدید و دل زدگی افراد از محیط های کاری صنعتی، ظهور کسب و کارهای جدیدی را نوید می دهد. از سوی دیگر سازمان ها روز به روز کوچک تر و انعطاف پذیر تر شده و از سوی دیگر مرزهای بین خانه و محل کار در حال از بین رفتن است. بر اساس نظریه ی توسعه ی انسانی و معقول، کار در آینده در خدمت فعالیتی است که انسان با مدیریت و کنترل خود و برای رفع نیازهایش انجام می دهد. (1)

از سوی دیگر یکی از مهم ترین مسائل کشور ها در دنیای امروز و به خصوص کشور های در حال توسعه که جوامع را با چالشی جدی روبرو کرده است، مسئله افزایش نرخ بیکاری است. طبق تحقیقات انجام یافته یکی از راهکارهای حل این مشکل راه  اندازی کسب و کارهای خانگی است. این کسب و کارها به سرعت توسعه یافته و سهم بسزایی در کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی کشورها داشته اند. (2)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

توسعه کسب و کارهای خانگی، کلید طلایی جهش تولید

نگاهی گذرا به وضعیت اقتصادی جهان نشان می دهد که کسب و کارهای خانگی، رشد قابل توجهی داشته و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی کشور های پیشرفته صنعتی دارند. کسب و کارهای خانگی معمولا در بخش کسب و کارهای بسیار کوچک دسته بندی می شوند و وجه تمایز آن با دیگر کسب و کارها واقع بودن آن در خانه مالک و اداره کننده آن است. که هزینه بالایی را به خانواده ها تحمیل نمی کند و در عین حال می تواند سبب افزایش درآمد و در نهایت تولید ثروت در کشور شود.

ضرورت توسعه کسب و کارهای خانگی از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و متوسط به ویژه برای جمعیت وسیعی از زنان و جوانان که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی توانند جذب بازار شوند، می باشد. تجربه بسیاری از کشور ها نشان می دهد که مشاغل خانگی راهکاری مناسب برای کاهش نرخ بیکاری و فراهم ساختن زمینه اشتغال زنان و جوانان، محسوب می شود. (3)

کسب و کارهای خانگی در ایران تاریخچه دیرینه ای دارند و همواره به عنوان یکی از شیوه های کسب درآمد و تامین معیشت در ایران مدنظر بوده اند. در سال های گذشته با افزایش بیکاری، خانواده ها و دولت به دنبال کاهش این معضل هستند. در دولت دهم با هدف ایجاد اشتغال از طریق سرمایه گذاری در کارگاه های کوچک و متوسط، به کسب و کارهای خانگی نیز توجه شد. به این منظور قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در مجلس تصویب و تایید شد. (3)
 

دلایل انتخاب کسب و کارهای خانگی

 
  • بالا بردن کیفیت زندگی
  • در واقع کار کردن در خانه باعث می شود که افراد وقت بیشتری را به خانه و خانواده اختصاص داده و به دیگر مسائل و موضوعات خانواده توجه بیشتری شود و به این ترتیب بین کار و زندگی تعادل برقرار می شود. (4)
 
  • ساعات کاری انعطاف پذیر و جلوگیری از رفت وآمد های شهری
 
  • توسعه فن آوری
  • امروزه با پیشرفت های زیادی که در زمینه علوم رایانه و دیگر وسایل ارتباطی به وجود آمده، محیط خانه محل مناسب و کاراتری برای کسب و کار شده است. (4)
 

افزایش تولید با تسهیل و توسعه کسب و کارهای خانگی

کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد درسراسر دنیا محسوب می شوند. امروزه نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد برای افراد جامعه و ایجاد فرصت های شغلی برای تمامی فعالان اقتصادی محرز شده و طرح ها و برنامه های متنوعی را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته اند. یکی از راه های تحقق سیاست های «اقتصاد مقاومتی»، توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه است.

کسب و کارهای خانگی با بهره برداری از امتیازاتی چون توسعه دانش و گسترش فناوری ارتباطات، حیطه گسترده ای را در اکثر حوزه های اقتصادی به خود اختصاص داده و در زمره یکی از حیاتی ترین و ضروری ترین بخش های اقتصادی جامعه به شمار می رود.

 بر اساس نظریه هورگان در سال 2001 فرصت های کاری خانگی موجب رشد اشتغال و کاهش هزینه های اقتصادی و در نهایت افزایش رشد اقتصادی می شود. آمارگیری ها در استرالیا نشان می دهد که مشاغل خانگی از لحاظ کسب و کار، بزرگترین جامعه کاری را تشکیل می دهند و در مقایسه با دیگر کسب و کارها، بیشترین مقدار رشد (16%) داشته اند. این دلایل، این بخش را به عنوان یکی از مهم ترین تشکیل دهندگان اقتصاد ملی مطرح ساخته است. (5)

آنچه مسلم است این است که محیط کسب و کار و توسعه کارآفرینی، بر یکدیگر اثر متقابل دارند. به طور کلی محیط از سه طریق بر کسب و کارها اثر می گذارد:

1- ایجاد تقاضا برای خروجی های کسب و کار

2- حمایت از موجودیت کسب و کار

3- تامین منابع مورد نیاز کسب و کار

لذا هر چه محیط کسب و کار در یک کشور مساعدتر باشد احتمال رشد کسب و کارها بالاتر می رود که باعث توسعه یافتگی و افزایش رفاه در کشور می شود. اما با توجه به نامناسب بودن شاخص های کسب و کار در ایران، مشاغل خانگی به جهت سایز کوچک و نیاز به سرمایه پایین می توانند بهترین گزینه در چنین شرایطی باشند. به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که کسب و کارهای خانگی نقش قابل توجهی در توسعه اشتغال ایفا می کنند. همچنین آمارها نشان می دهد بخش قابل توجهی از نیروی کار کشورهای پیشرفته را کسب و کارهای خانگی و خود اشتغالی در خانه به خود اختصاص می دهد. (5)

 اما دلیل اهمیت و توجه نسبت به چنین بخشی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
 
  • کسب و کارهای خانگی فرصت مناسبی برای اجرای یک ایده کارآفرینانه با خطر و هزینه های بسیار پایین فراهم می کنند به طوری که مرکز رشدی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و تبدیل آن به یک کسب و کار واقعی است. مطالعه ها نشان می دهد که بیش از 70% کارآفرینان موفق در ابتدا کار خود را از خانه شروع کرده اند. (1)
 
  • تمایل زیادی به رشد و توسعه دارند به طوری که متوسط رشد سالانه ی کسب و کارهای خانگی 16% بوده در حالی که متوسط رشد کسب و کارهای کوچک 11 % است. در تحقیقی حدود 90% صاحبان کسب و کارهای خانگی تمایل شان را به رشد و توسعه کسب و کار خود ابراز کرده و 55% آن ها احساس می کردند در حال رشد هستند. (1)
 

افزایش مشاغل خانگی باعث ایجاد انگیزه و در نهایت افزایش تولید می شود

مروری بر محتوای مطالعات انجام شده در حوزه مشاغل و کسب و کارهای خانگی نشان می دهد در اغلب موارد، محققان از کسب و کارهای خانگی به عنوان یک ظرفیت مناسب برای اشتغال زایی و به تبع آن فرصتی برای پدیدار شدن پیامدها و آثار متنوعی برای صاحبان این گونه مشاغل و نیز اجتماع محیط پیرامون آن ها یاد نموده اند.

اهمیت این گونه مشاغل و اثرات آن در سطوح مختلف به گونه ای است که بین این موقعیت های شغلی و توسعه یافتگی کشورها رابطه مثبتی وجود داشته و توسعه این مشارکت موثر در فعالیت های اقتصادی به تحقق توسعه و عدالت اجتماعی منجر می شود (لاریجانی و شعبانی نژاد 1389) .

در مورد آثار و پیامدهای ورود به این کسب و کارها می توان به استقلال مالی، خوداتکایی و ایجاد احساس توانمندی اشاره کرد. به این ترتیب این کسب و کارها علاوه بر ایجاد اشتغال، در فرآیند توسعه ظرفیت سازی نموده و امکان ورود به بازارهای جهانی را فراهم می کند. این گونه کسب و کارها توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات بازار و نیازهای مشتری را داشته و به آسانی می توانند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند. (6)

طبق مطالعات قلی پور و رحیمیان (1388) و کلانتری و همکاران (1382) استقلال مالی زنان به عنوان یکی از اثرات و پیامدهای کسب و کارهای اقتصادی، انگیزه آنان را برای تداوم اشتغال موثر و مفید در کسب و کار افزایش داده و در نتیجه کارکردهای شغلی آنان در جهت خدمت به خانواده و حتی جامعه شهری افزایش می یابد و به تبع آن به طور مستقیم و غیر مستقیم به رشد اقتصادی جامعه کمک می نماید. نتایج پژوهش سعدی و چام چام نشان داد مهم ترین نقش این کسب و کارها، احساس مفید بودن و دستیابی به اعتماد به نفس برای روبه روشدن با مسائل است. (6)

اوزکن تاکلی و اردوگان (2008) در مطالعه خود دریافتند که اشتغال به این نوع کسب و کارها، علاوه بر تأثیرات اقتصادی برای شاغلان و خانواده آن ها، به حفظ و معرفی ارزش های فرهنگی یک ملت کمک مؤثری می نماید.آگهی و همکاران  (1391) نیز در مطالعه ای بر روی شاغلین کسب و کارهای خانگی به این نتیجه رسیدند که برگزاری کلاس های آموزشی و ایجاد بازارهای محلی، فراهم نمودن مکان هایی برای فروش محصولات و آسانی دسترسی به وام، تأثیر بسیار زیادی در توسعه مشاغل خانگی دارد. همچنین دریافتند که انگیزه کسب احترام و پایگاه اجتماعی، نیاز مالی و بهبود وضعیت اقتصادی باعث می شود که افراد به سمت این مشاغل و کسب و کارهای کوچک حرکت کنند. (6)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

راه های تحقق شعار سال 1399

با توجه به اینکه در چند سال اخیر اهمیت اقتصاد مقاومتی و نقش موثر آن در پیشرفت کشور همواره مورد توجه بوده شعار سال 1399 از سوی رهبری جهش تولید نامگذاری شد. در واقع جهش تولید، بستری مناسب برای سرمایه گذاری بیش از گذشته در حوزه تولید و تحقق خودکفایی کشور و نیز مقابله با تحریم های دشمنان است.

آنچه رهبر معظم انقلاب انتظار دارند در حمایت از صنایع بزرگ اتفاق نمی افتد بلکه با حرکت جهادی در حمایت از صنایع و بنگاه های اقتصادی کوچک قابل تحقق است. در راستای تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» ابتدا باید تمام ظرفیت های تولیدی بالفعل کشور شناسایی شوند.

سپس امکانات اقتصادی برای استفاده از این ظرفیت ها مورد استفاده قرار گیرند. سپس تمام این ظرفیت های بالقوه شناسایی و زمینه بالفعل شدن آن ها فراهم گردد.

اما پرسش ایجاست که چگونه می توان از این نیروهای بالقوه در کشور برای جهش تولید بهره برد؟ یک راه فراگیر شدن کسب و کارهای خانگی است که می تواند در جهش تولید یاری رساننده باشد به گونه ای که هر خانواده به طور مستقل بدان بپردازد و دیگر اینکه شبکه ای از این کارها (هر یک به عنوان جزئی از کل) در پیوند هم خط تولیدی را به وجود آورند. (7)

بنابراین تحول در بعد رفتار اقتصادی در سطح نهادی لازمه جهش دراقتصاد کشور است و بخش تولید شاهد تغییر جهشی نمی شود مگر اینکه نگرش ها، انتظارات و رفتارهای اقتصادی به میزان متناسب تغییر یابد. در واقع جهش تولید زمانی به صورت واقعی و عینی کارکرد خود را نشان می دهد که همه اجزا در کنار هم رفتار مناسب تولید را داشته باشند.

برای جهش تولید و فرهنگ سازی کسب و کار خانگی هم نیاز به عزم جدی و ملی است و با همکاری دستگاه های اجرایی و ایجاد انگیزه در بین افراد این طرح می تواند در ابعاد مختلف توسعه یابد. (8)
 

اهمیت کسب و کارهای خانگی در اشتغالزایی

یکی از مشکلات اساسی دولت ها، محدودیت ایجاد اشتغال است که مشاغل خانگی با توجه به نیاز کم به منابع مالی و مزایای فراوان و نقش سازنده آن ها در توسعه اقتصادی سبب شده تا دولت ها از این ظرفیت ها برای توسعه متوازن استفاده کنند. همچنین تناسب مشاغل خانگی با فرهنگ کشور موجب شده تا این بخش در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یکی از سیاست های مثبت برای اشتغال مورد توجه باشد.

بنابراین اگر این بخش مورد حمایت جدی قرار گیرد می تواند پاسخی روشن به نیازهای اشتغال کشور باشد. با توجه به بررسی های انجام شده در سطح این کسب و کارها در کشورهای دیگر به منظور بهبود شرایط کسب و کارهای خانگی در ایران این موارد پیشنهاد می شوند:

1.به منظور اقدامات اثربخش، سیاستگذاران می بایست با دوره های مختلف کسب و کار خانگی از جمله راه اندازی، بقا و رشد آشنا باشند و حمایت های مورد نیاز برای هر دوره پیش بینی و اجرا شود.
 
  • 2.این کسب و کارها برای رشد و تداوم، نیازمند مشاوره و آموزش هستند که باید در تمام مراحل وجود داشته باشد.

3.حمایت های مالی با بهره کم و با سهولت دسترسی برای صاحبان کسب و کارهای خانگی وجود داشته باشد.

4.با توجه به رشد تکنولوژی در فضای کسب و کار باید بیشترین توجه دولت ها به فراهم کردن زیرساخت های لازم در این حوزه باشد و آگاهی های لازم در این عرصه به سهولت در اختیار افراد قرار بگیرد.

دستیابی به این اهداف تا حدی نیازمند بهبود فضای کسب و کار به طور کلی در کشور، وجود اطلاعات شفاف درباره کسب و کارهای خانگی و سازمان هایی است که بر اساس قانون می بایست خدماتی را در اختیار این کسب و کارها قرار دهند. همچنین این سازمان ها باید با هم به صورت شبکه ای و هم جهت، خدمات و امکانات لازم را در اختیار متقاضیان و سایر نهادها قرار دهند، در غیر این صورت بخش اعظمی از منابع بدون بهره وری از بین خواهد رفت.
 

هر خانه یک کارخانه چگونه می تواند به جهش تولید منجر شود؟

همانطور که می دانید امسال سال جهش تولید است، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در ادامه به بررسی تاثیر سال جهش تولید بر اقتصاد مملکتی بپردازیم. در ابتدای سال نوی ایرانی آیت الله خامنه ای به دلیل وضعیت و شرایط کشور نام جهش تولید را برای سال 1399 برگزیدند و مردم، کارخانه داران، تولید کنندگان، تجار، سرمایه گذاران و غیره را به افزایش تولید و سرمایه گذاری در کشور ترغیب کردند.

همین مسئله منجر شد صاحبان کسب و کارها به فکر افزایش مشاغل خانگی بیفتند و دولتمردان به افرادی که خواهان بهبود وضعیت کسب و کار خانگی خود هستند، کمک کنند. همانطور که می دانید کسب و کارهای خانگی می توانند به بهبود وضعیت اقتصاد کشور کمک کنند، به همین علت کافیست راه افراد خلاق را باز کرده تا آن ها بتوانند در بخشهای مختلف تولید موفق تر از قبل حاضر شوند.

بیراه نیست که بگوییم می توان از هر خانه کارخانه تولیدی ساخت. شما به عنوان یک سرمایه گذار و یا فردی که در عرصه تولید فعال است، می توانید به هنرمندانی همچون خیاط‌های خانگی، آشپزان خانگی و... برای افزایش کارکنانشان، خرید لوازم مورد نیازشان و غیره کمک کنید. زمانی که افراد خلاق و باانگیزه شناسایی شده و به آن ها برای بهبود کسب و کارشان کمک می شود، در واقع به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک می شود. (9)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

سیاستمداران به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور می توانند تسهیلاتی همچون وام های اشتغال زایی و غیره را برای این افراد خلاق در نظر بگیرند تا آن ها از طریق حمایت دولت بتوانند به رشد کسب و کارشان دست یابند. اگر سیاستمداران و دولتمردان به سخنان این افراد گوش بسپارند و دغدغه های آن ها را درک کنند و در راستای کمک به آن ها تلاش کنند، وضعیت اقتصادی کشور به طرز معجزه آسایی بهبود پیدا می کند.

امروزه حدودا 80 تا 90% مشاغل در سراسر جهان به مشاغل خانگی اختصاص یافته اند. پس نباید کمک به مشاغل خانگی را به منظور افزایش تولیدات داخلی کشور و بهبود وضعیت اقتصادی مملکت دست کم گرفت. سیاستمداران به عنوان افرادی که در حوزه قدرت قرار گرفته اند، نباید فراموش کنند که آن ها نقش مهمی در یاری رسانی به افراد باانگیزه و پرتلاش به منظور افزایش درآمد خالص ملی و تولیدات داخلی باکیفیت دارند. (9) 


نقش مشاغل خانگی در جهش تولید کشور

مشاغل خانگی ظرفیت زیادی برای توسعه و پیشرفت دارند. آمارهایی همچون ثبت بیش از 250 کسب و کار خانگی جدید در سال های اخیر، و یا صدور بیش از 1300000 مجوز کسب و کار خانگی نشانگر ظرفیت بالای پیشرفت مشاغل خانگی هستند. همانطور که بالاتر ذکر کردیم کسب و کارهای خانگی ظرفیت و گنجایش آن را دارند که درآمد خالص ملی کشور را افزایش دهند. از جمله نقش ها و تاثیراتی که مشاغل خانگی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی دارند، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
 
  • قابلیت ثبت مشاغل بسیاری به عنوان مشاغل خانگی وجود دارد. شما می توانید در حوزه های مختلف هنری، علمی، صنعتی و غیره ایده‌های جدیدی برای کسب درآمد داشته باشید و می توانید از طریق مراجعه به مراکز مخصوص شغل خود را به عنوان یک شغل خانگی ثبت کنید و از این طریق به کسب درآمد بپردازید. (10)
 
  •  مشاغل خانگی می توانند به افزایش تولیدات داخلی کشور کمک کنند. کسب و کارهای خانگی قابلیت آن را دارند که در حوزه های متنوعی همچون تولید لباس، تولید محصولات هنری، آموزش، تولید مواد غذایی و غیره فعالیت کنند.
 
  • سپس این تولیدات داخلی به دست مردم رسیده و مردم می توانند متناسب با نیازهای خود از آن ها استفاده کنند. اینگونه، در نگاه کلی متوجه این مسئله می شویم که از طریق به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه کسب و کارهای خانگی می توان بر میزان تولیدات داخلی کشور افزود. (10)
 
  • مشاغل خانگی به کاهش بیکاری کمک می‌کنند. جوانان خلاق و کوشا توانایی آن را دارند که به تنهایی و متناسب با مهارت یا مدرک خود به تولید بپردازند. البته، این جوانان از طریق گسترش کسب و کار خود می توانند به افزایش اشتغال زایی مملکت هم کمک کنند. و در نهایت، از نیروی کار مملکتی در راستای گسترش و رشد تجاری خود کمک بگیرند. (10)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی
 
  • از دیگر مزایای مشاغل خانگی می توان به اشتغال گروهی تک تک اعضای خانواده اشاره کرد. اعضای یک خانواده می توانند از کمک و مساعدت‌های یکدیگر به منظور تامین نیازهای کاری خود بهره ببرند. به عنوان مثال خانواده ای که در حوزه طبخ مواد غذایی و عرضه آن ها به جامعه فعالیت دارد، می تواند از اعضای خانواده در بخش مختلف کمک بگیرید و بدین صورت هر کدام از اعضای خانواده کسب و کاری برای خود خواهند داشت. (10)
 
  • از دیگر تاثیرات مشاغل خانگی می توان به کاهش ترافیک های درون شهری اشاره کرد. هنگامی که افراد در منزل خود یا مکانی نزدیک منزلشان به کار و اشتغال می پردازند، دیگر نیازی به استفاده از تاکسی یا خودروهای شخصی ندارند. در نهایت این وضعیت از آلودگی هوا و صوتی و ترافیک های طولانی مدت می کاهد. (10)
 
  • از نقش های مهم مشاغل خانگی در سال جهش تولید، می توان به فرهنگسازی در زمینه کار در منزل و یا همکاری با اعضای خانواده اشاره کرد. هنگامی که مسئله همکاری با اعضای خانواده و فامیل و یا کار در خانه در سطح جامعه افزایش می یابد، این امر منجر به عادی سازی این فرآیند می شود. و در نهایت در حوزه کسب و کارهای خانگی و خانوادگی فرهنگسازی می شود. (10)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

چگونه راه اندازی کسب و کارهای خانگی منجر به رونق ملی و کالای داخلی می شود؟

پس از آن که با تاثیرات مشاغل خانگی در جامعه آشنا شده ایم، بیایید به مسئله چگونگی رونق ملی از طریق مشاغل خانگی بپردازیم. مشاغل خانگی از طریق به کارگیری اعضای خانواده، فامیل و دوستان برای دستیابی به هدفی معین به کاهش نرخ بیکاری جامعه کمک می کنند. زمانی که افراد بیشتری در جامعه به اشتغال و کسب درآمد بپردازند به طبع دزدی، سرقت، و کلاهبرداری هم کاهش می یابد.

مردم، تمام سعی خود را می کنند در حوزه شغلی خود موفق حاضر شوند و بدین طریق به عزت و احترام، و درآمد بیشتر برسند. به همین علت، عزت نفس و اعتماد به نفس جوانانی که در حوزه کار و تولید وارد شده اند، افزایش می یابد. اینگونه جوانان بیشتر به خود اطمینان پیدا می کنند و می دانند هدف غیرقابل دستیابی برای آن ها وجود ندارد.

این مسئله بر میزان تولیدات داخلی کشور هم تاثیرگذار است. جوانانی که کسب و کارهای خانگی خود را راه اندازی کرده اند به افزایش تولیدات داخلی کمک می کنند، همچنین آن ها در حوزه خدمات رسانی هم فعالیت دارند. بدین طریق آن ها به بهبود شرایط اقتصادی کشور و افزایش درآمد خود، اعضای خانواده کمک می کنند.

و در نهایت این چرخه منجر به رونق ملی و افزایش کالاها و تولیدات داخلی باکیفیت و درجه یک ایرانی می شود. پس حتما، اگر ایده ای در ذهن خود دارید از شروع نترسید، ایده خود را به دقت بررسی کنید و سپس در حوزه تولید و ارائه خدمات خانگی فعالیت خود را شروع کنید. (10)
 

آیا کسب و کارهای خانگی بر انگیزه و غرور ملی تاثیرگذار هستند؟

مشاغل خانگی، از جمله مشاغل جدید قرن 21 هستند. امروزه به دلیل استفاده از اینترنت، افزایش آگاهی مردم، و همه گیری ویروس کرونا کسب و کارهای خانگی بیش از پیش گسترش یافته اند. در حال حاضر حدود 3 تا 6 درصد جامعه ایران به صورت خانگی به کسب درآمد می پردازند، که به دلیل وجود ویروس کرونا این آمار در حال افزایش یافتن است.

جوانان کوشا و فعال ایرانی می توانند از خلاقیت ها و ایده‌های جذاب و جدید بقیه به منظور خلق شغل خانگی خود کمک بگیرند. این مسئله همانطور که در پاراگراف فوق به آن اشاراتی داشته ایم، منجر به افزایش عزت نفس و احترام نفس جوانان می شود. البته، تاثیرات مثبت کسب و کارهای خانگی فراتر از افزایش اعتماد به نفس جوانان است. از جمله تاثیرات مثبت مشاغل خانگی فعال و پردرآمد می توان به بهبود وضعیت اقتصادی و متناسب با آن بهبود غرور ملی کشور اشاره کرد.

هنگامی که وضعیت اقتصادی مملکت به ثبات می رسد، افراد می توانند با خیال راحت به برنامه ریزی‌های شغلی برای آینده اقدام کنند. این امر منجر به افزایش شادی و آرامش زندگی مردم و در نهایت افزایش خلاقیت آن ها در عرصه های مختلف همچون خلاقیت در عرصه شغلی می شود. پس از آن این شرایط باعث افزایش تجارت های بین المللی با ایران می شود، و زمانی که خریداران عمده و تجار بین الملل از محصولات باکیفیت و درجه یک ایرانی استفاده می کنند، تمایل به تجارت آن ها با تجار ایرانی افزایش می یابد.

حالا، اگر تصور کنید این تولیدات و محصولات صادراتی به واسطه جوانان کوشا و فعال ایرانی در خانه‌ها تولید شده باشند، آیا این امر منجر به افزایش غرور ملی در سطح گسترده نمی شود؟ قطعا، جوانان باانگیزه و کوشا از طریق مساعدت سیاستمداران و دولتمردان می توانند به این غرور در زمان سریع تری دست یابند.(3)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

بررسی نمونه های موفق کسب و کارهای خانگی

حالا بیایید به بررسی نمونه‌های موفق کسب و کارهای خانگی در کشور عزیزمان ایران بپردازیم. از نمونه های موفق مشاغل خانگی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
 
  • کسب و کارهای اینترنتی، امروزه به واسطه در دسترس بودن اینترنت و استفاده روز افزون مردم از اینترنت، کسب و کارهای اینترنتی بیش از قبل افزایش یافته اند. از نمونه های موفق کسب و کارهای اینترنتی در ایران می توان به دیجی کالا، اسنپ، تپ سی و غیره اشاره کرد. شما می توانید به عنوان فردی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارد، متناسب با کسب و کارتان از اینترنت استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر به تولید بدلیجات خانگی می پردازید، می توانید از طریق اینستاگرام مخاطبان خود را جذب کنید و سپس از طریق راه اندازی سایت خود به فروش محصولاتتان بپردازید. نکته مهمی که باید در کسب و کارهای اینترنتی مدنظر داشته باشید این است که باید اعتبار خود را افزایش دهید، و این امر فقط از طریق کسب اعتماد مشتریانتان میسر می شود. (4)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی
 
  • کسب و کار خانگی خود را در زمینه تولید محصولات غذایی راه اندازی کنید. اگر به آشپزی و شیرینی پزی علاقه مند هستید، و یا اگر تمایل دارید محصولات خانگی خود همچون رب و ترشی را به بازارهای فروش عرضه کنید، می توانید از این روش برای کسب درآمد استفاده کنید.
 
  • در حوزه تولید محصولات هنری فعالیت کنید. اگر هنرمند هستید و در زمینه های مختلفی همچون تولید جواهرات، دوخت پالتو، تولید کیف و کفش های سنتی، وسایل تزئینی و غیره مهارت دارید. می توانید شغل خانگی خود را در عرصه هنری راه اندازی کنید و از طریق فروش محصولاتتان به خریداران به کسب درآمد بپردازید.
 
  • اگر معلم یا مربی هستید و در حوزه های مختلفی همچون زبان ترکی، زبان عربی، یوگا، تای چی، پیلاتس، نرم افزارهای مختلف همچون فتوشاپ و غیره مهارت دارید، می توانید به عنوان یک معلم یا مربی آنلاین به فعالیت بپردازید. شما از طریق راه اندازی وب سایت خود و یا همکاری با وب سایت هایی که در حوزه آموزش فعالیت دارند، می توانید از منزل خود درآمدزایی داشته باشید.
 

کسب و کارهای خانگی در ایران باید بهبود یابند

توسعه مشاغل خانگی باعث می شود تا اعضای یک خانواده به شکل یک تیم کسب و کار خود را راه اندازی کرده و در تأمین معیشت خانواده نقش داشته باشند. ایجاد بستر مناسب برای گسترش کسب و کارهای خانگی رابطه مستقیمی با اشتغال زایی دارد. همچنین این روند سبب می شود تا در تولید محصول با تنوع و نوآوری مواجه شویم.

در هر خانه ای یک یا چند نفر دارای مهارت و تخصصی خاص هستند که می توانند توسط این توانایی، کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنند. توسعه اشتغال زایی پایدار تنها در صورت مهم شمردن مسئله کسب و کار خرد به تحقق می پیوندد. صنایع و تجارت های بزرگ روش کار مشخصی دارند و همیشه به این حوزه توجه ویژه ای شده است. در صورتی که نسبت به ضرورت کسب و کارهای خانگی، کوتاهی شده است. (13)

وجود تحریم ها و شرایط اقتصادی، موانع بسیاری بر سر راه توسعه و آبادانی کشور قرار داده است. با توجه به این موقعیت دولت تلاش می کند تا در سال جهش تولید برای تحقق این شعار اقدامات لازم را انجام دهد. تحقق جهش تولید و رسیدن به خودکفایی، نیازمند گسترش تولیدات داخلی است.

این تولیدات و رونق آن ها باید توسط کسب و کارهای خانگی به مرحله مهمتری از پیشرفت برسند. کسب و کارهای خانگی معمولاً از محیط های خانوادگی یا کارگاه های کوچک در خانه شروع می شوند. برای شروع یک شغل خانگی سرمایه زیادی لازم نبوده و افراد می توانند با حداقل سرمایه کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنند. (13)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

نقش دولت در راه اندازی کسب و کارهای خانگی

حال باید به نقش دولت در این زمینه اشاره کنیم. مشاغل خانگی برای پیشرفت و توسعه بیشتر نیاز به حمایت دولت دارند. هر چه حمایت دولت از کسب و کارهای خرد بیشتر باشد به همان نسبت نیز اقتصاد رشد خواهد کرد. هر منطقه جغرافیایی در کشور ظرفیت و قابلیت های بالقوه ای در خود پنهان دارد که با به کارگیری آن ها، اقتصاد کشور در جهت مؤثری حرکت خواهد کرد. در حال حاضر شرایط اقتصادی به شکلی است که باید بر بخش صادرات غیرنفتی تمرکز بیشتری داشته باشیم. (13)

با حمایت از تولیدات داخلی و ترویج فرهنگ بومی سازی، اشتغال زایی نیز به صورت پایدار ایجاد شده و سهم ما در صادرات افزایش پیدا خواهد کرد. بنگاه های اقتصادی کوچک و صندوق های سرمایه گذاری از مهمترین ارگان های مؤثر در توسعه مشاغل خانگی هستند.

کسب و کارهای نوپا نیاز به سرمایه و حمایت از طرف دولت دارند تا خدمات آن ها به بهترین شکل بر روی توسعه اقتصاد و صادرات تأثیرگذار باشد. با توجه به امکانات بومی و ظرفیت های مناطق مختلف جغرافیایی در کشور، گسترش کسب و کارهای خرد در بخش های متنوعی امکان پذیر خواهد بود. (13)

صنایع دستی، قالیبافی، تولیدات پوشاک، آشپزی، پخت و تهیه خوراکی های بومی، دامپروری، کشاورزی، شیلات، فعالیت های فرهنگی و هنری و... مواردی هستند که قابلیت رشد و گسترش در حوزه مشاغل خانگی را دارند. فرهنگ سازی در توسعه کسب و کارهای خانگی اهمیت بسیاری دارد. افراد زیادی هستند که هیچ تصور مثبتی نسبت به راه اندازی مشاغل خانگی ندارند و بر این باور هستند که رسیدن به سود از این طریق امکان پذیر نخواهد بود. (13)
 

سهولت در راه اندازی و توسعه مشاغل خانگی

موضوع کسب و کارهای خانگی باید در مرحله بهبود قرار بگیرند. با اصلاح و تقویت مشاغل خانگی، کشور در مسیر مثبتی از اقتصاد و افزایش سطح اشتغالزایی قدم برخواهد داشت. توسعه صادرات و سرمایه گذاری در بخش های مختلف از دیگر مزایای پیشرفت کسب و کارهای خانگی است.

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

فرصت های مناسب برای راه اندازی کسب و کار باید شناسایی شوند. با شناسایی موقعیت های برتر و فرصت های ویژه، بستر مناسبی برای توسعه مشاغل خانگی ایجاد می شود. کسب و کارهای خانگی نقطه آغازی برای پیشرفت جوانان در حوزه کسب درآمد هستند. (14)

راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای جوانان مزایای بسیاری دارد. استقلال عملی که یک جوان با کسب و کار شخصی خود دارد، حس خوبی از آزادی را به او القا می کند. در واقع راه اندازی کسب و کار شخصی امری ساده است که تنها به همت و انگیزه احتیاج دارد. جوانان اگر با حمایت دولت روبرو شوند، انگیزه کافی برای تولید و کسب درآمد بیشتر پیدا خواهند کرد. سرمایه اندک برای راه اندازی کسب و کار مهمترین نکته در توسعه مشاغل خانگی است.

جوانان با توجه به استعداد و مهارت هایی که دارند می توانند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنند. در واقع تنها دو عنصر خلاقیت و نوآوری کافیست تا از یک تخصص ساده، شغلی پردرآمد حاصل شود. جوانان با خلاقیت و کارآفرینی می توانند به یکی از اصلی ترین ارکان توسعه اقتصاد در کشور تبدیل شوند. (14)

تولیدات داخلی به نوآوری احتیاج دارند تا در صحنه بین المللی و توسعه صادرات حرفی برای گفتن داشته باشند. توسعه مشاغل خانگی به شکل قابل توجهی از قابلیت های افراد جامعه استفاده می کند. افراد بسیاری در جامعه هستند که ایده های متنوعی برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی در سر دارند. از میان این افراد عده کمی هستند که دست به عمل زده و برای کسب درآمد بیشتر و رسیدن به خودکفایی تلاش می کنند.

دولت باید این افراد، توانایی های آن ها و ظرفیت های جوامع مختلف شهری و روستایی را شناسایی کند. با شناخت این قابلیت ها زمینه به شکلی آسان برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی فراهم می شود. در واقع دولت باید فضایی خلق کند تا در آن انجام کارهای خلاقانه و ایجاد اشتغال فراهم شود. (14)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

سهولت در راه اندازی کسب و کارهای خانگی بین جوانان، طرح راهکارهای جدید و افزایش انگیزه در آن هاست. این انگیزه با شناسایی مهارت، علاقه و روحیه جوانان امکان پذیر خواهد بود. اگر هر جوان بر سر کاری باشد که در مورد آن تخصص و دانش دارد، به همان نسبت نیز آن کسب و کار به شکل بهتری رونق پیدا می کند.

در این میان نباید از منابع مالی نیز غافل شویم که در نهایت به حمایت دولت و تخصیص اعتبار منتهی می شود. جوانان ساکن در مناطق روستایی در دسته ظرفیت مناطق روستایی قرار می گیرند. حمایت از کسب و کارهای خانگی در مناطق روستایی منجر به کاهش مهاجرت از روستا به شهر شده و انگیزه جوانان برای کار در زادگاه خود افزایش پیدا می کند. در واقع شرایط کنونی لزوم توجه به ظرفیت مناطق روستایی را خاطر نشان می کند. (14)
 

نقش کسب و کارهای خرد در رونق تولید

مشاغل خانگی حدود ده درصد از تولید ناخالص داخلی سهم دارند. با همین درصد ما متوجه اهمیت توسعه کسب و کارهای خانگی می شویم. راهکارها و راهبردهای لازم در جهت فرهنگ سازی و رشد مشاغل خانگی باعث می شود تا کشور به اقتصادی پویا دست پیدا کند. فضای کسب و کارهای خانگی در ایران باید بهبود پیدا کنند.

متأسفانه با وجود آگاهی در این زمینه، کم کاری و کوتاهی بسیاری در رشد مشاغل خانگی صورت گرفته است. سهولت در اجرای کسب و کار نیاز به فراهم کردن زمینه های مناسب دارد. همچنین تأمین مواد اولیه و استفاده از فناوری روز نیز از دیگر موارد ضروری در توسعه مشاغل خانگی محسوب می شود. (15)

تمام این عوامل به سیستمی که بر تولید داخلی حاکم است، ارتباط دارد. کشور ما به خصوص مناطق روستایی از امکانات و توانایی های متنوعی برخوردار است. نیروی انسانی خلاق و متخصص و مواد اولیه نیز برای توسعه مشاغل خانگی در دسترس است، تنها مشکل موجود عدم کارایی سیستم است.

در این میان دولت و ملت باید به یکدیگر اعتماد کامل داشته باشند. دولت باید حمایت همه جانبه خود را از نیروی انسانی و کسب و کارهای کوچک اعلام کند. ملت نیز باید برای حفظ غرور ملی و رسیدن به خودکفایی کشور از هیچ تلاشی در این خصوص کم نگذارند. (15)

ما زمانی می توانیم از بهبود اوضاع اقتصادی در کشور صحبت کنیم که صادرات به شکلی مطلوب توسعه پیدا کرده باشد. توسعه صادرات نیز به رونق تولید وابسته است. با استفاده از تخصص نیروی انسانی و منابع و ظرفیت های جوامع مختلف شهری و روستایی، بستر مناسب برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی و توسعه آن ها فراهم می شود. گسترش مشاغل خانگی منجر به رونق تولیدات داخلی شده و شرایط برای خودکفایی مهیا می شود. رسیدن به استقلال مالی و فعال بودن در عرصه رقابت های بین المللی، مرهون رونق تولید داخلی و تحقق جهش تولید است.

اگر تمام موارد ذکر شده در جهتی مؤثر و پویا حرکت کند، کشور ما از منابع خارجی بی نیاز می شود. این خودکفایی و تأمین کالاهای اساسی در داخل کشور باعث می شود تا کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش پیدا کند. همراه با افزایش کیفیت، کشور گامی مهم و اساسی در توسعه صادرات برمی دارد. (15)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

عوامل مؤثر در راه اندازی و رشد مشاغل خانگی

برنامه ریزان در کشور باید نسبت به بهبود شرایط راه اندازی کسب و کارهای خانگی توجه ویژه ای داشته باشند. اگر عوامل مؤثر در توسعه مشاغل خانگی به خوبی شناسایی شوند، بقای این کسب و کارها نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. کارشناسان و برنامه ریزان می توانند در رسمی کردن فعالیت های غیراقتصادی مانند بسیاری از کسب و کارهای خانگی نقش داشته باشند. با این کار تعداد، کیفیت و ماهیت انواع شغل های خانگی شناخته شده و برنامه ریزی بهتری برای توسعه آن ها صورت می گیرد. (15)

همان طور که اشاره کردیم بنگاه های اقتصادی در این زمینه نقش مهمی دارند. این بنگاه ها با ایجاد سازوکارهای خوشه ای، می توانند به رشد کسب و کارهای خانگی کمک کنند. بیمه نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در توسعه راه اندازی کسب و کارهای خانگی محسوب می شود. دولت وظیفه دارد تا نسبت به افراد شاغل در مشاغل خانگی احساس مسئولیت کرده و آن ها را از خدمات تأمین اجتماعی بهره مند سازد.

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

با توسعه کسب و کارهای خانگی، ظرفیت بازار نیز باید افزایش پیدا کند. در واقع باید ظرفیت هایی خالی برای حضور مشاغل خانگی در نظر گرفته شود. این دسته از مشاغل نیز به مبادله و انجام داد و ستد نیاز پیدا می کنند که لزوم ایجاد ظرفیت برای آن ها ضرورت پیدا می کند. از دیگر عوامل مهم ساماندهی مشاغل خانگی است.

به سبب تنوع در کسب و کارهای خانگی نیاز به برنامه ریزی و ساماندهی اصولی در این زمینه احساس می شود. افرادی که صاحب کسب و کار هستند می توانند از افراد کم درآمد و توانمند برای رسیدن به درآمد و کسب سود بهره مند شوند. با این کار هم وضعیت معیشتی افراد ضعیف جامعه بهتر شده و هم صاحبان مشاغل خانگی یک قدم به توسعه کسب و کار خود نزدیک تر می شوند. (15)
 

معرفی مشاغل خانگی پربازده

مناطق بومی در کشور ما ایران از ظرفیت های فوق العاده ای برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی برخوردار هستند. هنر در این مناطق به شکل ویژه ای قابل بررسی است. با حمایت از فرهنگ و هنر این مناطق بومی، رخدادهای ارزشمندی در جهت توسعه کسب و کارهای خانگی و جهش تولید پدید خواهد آمد. در ادامه به فهرستی از دسته بندی های مختلف مشاغل خانگی اشاره می کنیم.

یکی از مهمترین عنوان ها در دسته بندی کسب و کارهای خانگی، صنایع دستی است که خود به بخش های مختلفی تقسیم می شود. نساجی سنتی در بخش صنایع دستی قرار می گیرد و شامل رشته های متنوعی همچون ابریشم بافی، ترمه بافی، چادرشب بافی، سجاده بافی، مخمل بافی، عبا بافی، شال بافی و... می شود.

نوع دیگری از صنایع دستی شامل انواع زیراندازها همچون گلیم بافی و زیلو بافی می شود. در بخش پوشاک سنتی رشته های متفاوتی وجود دارد که افراد می توانند در شاخه های مختلف گیوه بافی، لباس های محلی، قلاب بافی، چاروق دوزی، کلاه نمدی، جوراب بافی و... فعالیت داشته باشند. (16)

از دیگر رشته های موجود در بخش صنایع دستی باید به انواع کاشی کاری مانند معرق، مینایی، هفت رنگ، مشبک و... اشاره کرد. صنایع دستی چرمی، فلزی، حصیری و چوبی نیز از دیگر رشته های متنوع در فهرست انواع مشاغل خانگی هستند. (16)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

همان طور که مشاهده می کنید تنوع در بخش صنایع دستی بسیار زیاد است و افراد با مهارت های مختلف می توانند به سادگی کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنند. صنایع دستی دریایی مانند نقاشی روی صدف، صنایع دستی سنگی مانند فیروزه کوبی و تراش سنگ های قیمتی، آبگینه مانند نقاشی روی شیشه یا معرق شیشه، از دیگر موارد موجود در لیست رشته های مشاغل خانگی هستند.

در کنار صنایع دستی باید به دیگر رشته های کسب و کارهای خانگی نیز اشاره کنیم. این مشاغل نیز در صورت وجود شرایط لازم قابلیت تبدیل شدن به شغلی پربازده و پردرآمد را دارند. (16)
 
  • فرش؛ قالیبافی، گبه بافی، رنگرزی، تولید صابون
 
  • تولیدات دامی؛ پرورش دهنده کبک، پرورش دهنده بوقلمون، پرورش دهنده زنبورعسل
 
  • شیلات، پرورش ماهی
 
  • کشاورزی؛ بسته بندی سبزیجات، خشک کردن میوه، برشته سازی آجیل سویا، بسته بندی انواع خشکبار و حبوبات، شیرینی پزی، تولید رشته آش
 
  • تجارت الکترونیک؛ فروشگاه اینترنتی
 
  • فعالیت های فرهنگی و هنری و...

تنوع در رشته های مشاغل خانگی بسیار زیاد است و ما در این مطلب به تعداد اندکی از آن ها اشاره کردیم. سهولت در راه اندازی کسب و کارهای خانگی مرهون حمایت دولت و تخصیص اعتبار است. نهادهای مختلفی این توانایی را دارند تا در طرح های اشتغال زایی سهیم شده و شرایط را برای سهولت در راه اندازی فراهم کنند. بنگاه های اقتصادی، صندوق های سرمایه، بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و... از ارگان های مؤثر در توسعه کسب و کارهای خانگی هستند.

رونق تولید، تحقق جهش تولید و از همه مهم تر توسعه صادرات، به بهره مندی از ظرفیت های مناطق روستایی، رشد مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال زایی پایدار وابسته هستند. با توجه به این موضوع مهم باید برنامه ریزی منسجم تری نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خانگی و حمایت از آن ها داشته باشیم.
 

اشتغال عموم مردم به منظور دستیابی به شعار ملی سال، جهش تولید

سال 1399 به عنوان سال جهش تولید و افزایش تولیدات داخلی شناخته می شود. در فروردین ماه 1399، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آیت الله خامنه ای، امسال را سال جهش تولید نامی‌ده اند و از دولتمردان و عموم مردم خواستار تلاش برای بهبود و توسعه اقتصاد کشور بوده اند. به همین علت، گروه های بسیاری از سرمایه دارن، صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان بسیج شده اند تا به شعار ملی امسال یعنی افزایش تولیدات داخلی دست پیدا کنند.

به همین خاطر، کارخانه داران و سرمایه گذاران تصمیم گرفتند از ظرفیت های خالی کشور به منظور افزایش اشتغال زایی بهره ببرند. کارخانه داران از نیروهای تولیدی بیشتر به منظور افزایش تولیدات داخلی خود، کارآفرینان از نیروهای خلاق و جویای کار به منظور گسترش کسب و کار خود، و سرمایه گذاران از مهندسان، تولیدکنندگان و افراد باتجربه و خلاق در عرصه تجارت و تولید به منظور ایجاد کسب و کارهای جدید بهره گرفته اند.

در واقع، کلیه آحاد عمومی و دولتی برای دستیابی به هدف و شعار امسال یعنی افزایش تولیدات داخلی با کیفیت تلاش کرده اند. البته، دولتمردان و سیاستگذاران هم در راستای کمک و مساعدت به جوانان کوشا و خلاق کوشش می کنند. از جمله این پشتیبانی ها و مساعدت ها می توان به وام های چندمیلیونی که برای کارآفرینان در نظر گرفته شده، اشاره کرد.

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

مشاغل خانگی، نمونه ای از بیداری همگانی برای تحقق شعار سال

دولتمردان و سیاستمداران می دانند از طریق کمک و یاری به افراد جوان و جویای کار می توانند به بهبود اشتغال عموم مردم در حوزه های شغلی مختلف کمک کنند. مشاغل خانگی، اخیرا به واسطه ویروس کووید 19 در کشورمان افزایش یافته اند. به همین علت، بسیاری از قدرتمندان و سیاستمداران از طریق پشتیبانی و حمایت از این مشاغل سعی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بیکاری عموم مردم داشته اند.

به عنوان مثال، از جمله کسب و کارهای خانگی که در سال اخیر به دلیل همه گیری ویروس کووید 19 افزایش یافته است، می توان به دوخت و عرضه ماسک های بهداشتی اشاره کرد. در سال اخیر، افراد بسیاری از طریق تولید و عرضه این ماسک ها به کسب درآمد رسیده اند.

از دیگر، راهکارهایی افزایش اشتغال زایی عموم مردم می توان به مواردی همچون تکمیل پروژه های نیمه آماده اشاره کرد. البته توسعه کسب و کارهای مرتبط با صنعت نفت همچون تولید لباس و لوازم آرایشی و غیره نیز می توانند به افزایش اشتغال زایی مردم کمک کنند. (17)
 

مزایای مشاغل خانگی چه هستند؟

همانطور که می دانید مشاغل خانگی جزو یکی از راه های موفق افزایش اشتغال زایی در سال 1399 بوده اند. حال بیایید به برخی از تاثیرات مشاغل خانگی بر اهل خانواده بپردازیم:
 
  • کسب و کارهای خانگی به افزایش کار و فعالیت اعضای خانواده منجر می شوند. اینگونه تک تک اعضای خانواده در کسب و کارهای خانگی نقشی برعهده دارند، و بدین طریق هر کدام از آن ها به کسب درآمد می پردازند. (18)
 
  • مشاغل خانگی منجر به تقویت اقتصاد خانواده ها می شوند. زمانی که همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر کار می کنند، در واقع درآمد کلی خانواده افزایش پیدا می کند که این امر منجر به افزایش رفاه مالی خانواده می شود. (18)
 
  • در کسب و کارهای خانوادگی مادر می تواند بهتر تربیت فرزندان را مدیریت کند. مادران خانه داری که خواهان کار و کسب درآمد هستند، می توانند در خانه خود به کارهای هنری مختلفی بپردازند. در ضمن، آن ها اینگونه زمان بیشتری برای مراقبت و تربیت فرزندان خود برعهده دارند. (18)
 
  • افرادی که در حوزه کاری ویژه مهارت های لازمه را دارند، اما بازار کار مناسب خود را پیدا نمی کنند، می توانند خود به تنهایی یا با کمک اعضای خانواده شان کسب و کارهای خانگی مدنظرشان را راه اندازی کنند، و بدین صورت به درآمدزایی دست یابند. (19)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی
 
  • زمانی که کسب و کار خانگی راه اندازی می‌شود، در رفت و آمد و هزینه هایی همچون کرایه ماشین، اتوبوس، و مترو صرفه جویی می شود. به همین علت، افراد می توانند ماهانه و سالانه مبالغ بیشتری را برای خود ذخیره کنند. (20)
 
  • محیطی که معمولا برای مشاغل خانگی در نظر گرفته می‌شود، آرام و امن است. علاوه بر این، شما می توانید دکوراسیون فضای داخلی کسب و کارتان را متناسب با سلیقه خود بچینید. عوامل فوق منجر به افزایش آرامش شما می شوند. (20)
 
  • مشاغل خانگی امکان فراهم سازی شغل برای خانواده هایی که مهارت و مکان مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارهای مختلف خانگی همچون خیاطی، آشپزی، شیرینی پزی و... را در اختیار دارند، فراهم می کند. به همین منظور، افراد می توانند با استفاده از ایده ها و خلاقیت های خود نسبت به راه اندازی کسب و کارشان اقدام نمایند. (18)
 
  • در نهایت، مشاغل خانگی باعث آشنایی کودکان با کار و شیوه های درآمدزایی می شوند. اینگونه آن ها با فرهنگ اشتغال زایی آشنا شده، و در آینده می توانند مسئولیت های شغلی مختلفی را برعهده بگیرند. (20)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

مشاغل خانوادگی، واحدی اقتصادی برای بهبود وضعیت مالی خانواده‌ها

خانواده که به عنوان ستون اصلی زندگی عاطفی در جوامع شناخته می شود، همواره نیازمند ثبات است. در واقع، می توان گفت بدون ثبات در عرصه های مختلف زندگی خانوادگی همچون عرصه های عاطفی و مالی نمی توان هیچگونه رشد و توسعه ای در نظام خانواده مشاهده کرد. این عدم ثبات منجر به نگرانی ها و تشویشهای بسیاری در عرصه های مختلف زندگی می شود.

به همین علت است، که همواره به تقویت و بهبود مسائل مالی و اقتصادی خانواده ها تاکید می شود. و در سال های اخیر مشاغل خانگی راهی برای افزایش درآمد پیش روی خانواده ها قرار داده اند. طبق اصول و قوانین کشورمان ایران، اگر فردی مهارت خاصی در حوزه مشخصی داشته باشد اما به دلیل کمبود پول و اقتصاد ضعیف نتواند کسب و کار خود را راه اندازی کند، می تواند از دولتمردانان درخواست وام به منظور راه اندازی کسب و کارش را داشته باشد.

پس اگر تصور می کنید، مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کاری را برعهده دارید، می توانید از بانک مرکزی تقاضای وام اشتغال زایی داشته باشید. در واقع، دولتمردان و سیاستمداران آگاه می دانند در صورت عدم تامین نیازهای افراد کوشا و خلاق به وضعیت مالی و اقتصادی کشور ضربه سنگینی خواهد خورد. و این ضربه های هولناک به تضعیف وضعیت اقتصادی مملکت در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وارد می شوند.

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

به عنوان مثال، در صورت عدم ثبات اقتصادی و تامین نیازهای مالی خانواده ها، کانون خانواده با مشکلات کوچک و بزرگ مختلفی همچون عدم ازدواج جوانان، نگرانی های اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، عدم فرزندآوری و غیره مواجه می شود. مشکلاتی که مستقیما بر جامعه تاثیرگذار هستند و منجر به ایجاد مشکلات و نگرانی های اجتماعی همچون افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ تولیدات اقتصادی کشور، کاهش نرخ باروری و .....می شوند.

از طرف دیگر، توانایی و قابلیت تامین مالی شخصی منجر به عزت نفس و اعتماد به نفس اشخاص می شود که نتایج مثبتی در زندگی فردی و اجتماعی دارد.

همچنین، هنگامی که خانواده از ثبات اقتصادی برخوردار است، امکاناتی همچون فرصت های آموزشی و فرهنگی بیشتر برای فرزندان خانواده، فرصت تفریح و شادی بیشتر، روابط عاطفی عمیق تر بین اعضای خانواده و غیره فراهم می شود. نباید فراموش کرد، تک تک موارد ذکر شده زمانی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند، منجر به ایجاد تفاوت های بزرگی می شوند.

همین تفاوت ها باعث افزایش یا کاهش کیفیت زندگی اشخاص، خانواده، و عموم مردم یک جامعه می شوند. پس، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی خانواده ها به معنای ایجاد جامعه ای بافرهنگ و متمدن است. (19)

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی

نمونه هایی از مشاغل خانگی و تاثیر آن ها بر خط تولید

در این پاراگراف به بررسی نمونه هایی از مشاغل خانگی و تاثیر آن ها بر خط تولید می پردازیم. مشاغل خانگی انعطاف پذیری بالایی برای شروع دارند و می توان آن ها را با مبلغ اندکی راه اندازی کرد. در ضمن، برای اینکه کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید، می توانید از پشتیبانی و حمایت دولت همچون دریافت وام هایی که برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی در نظر گرفته شده اند، بهره ببرید.

در ادامه شما را با نمونه هایی از مشاغل خانگی و تاثیر آ نها بر خط تولید آشنا می کنیم:
 
  • صنایع دستی و رشته های هنری مرتبط به آن
اگر قبلا در حوزه تولیدات هنرهای سنتی همچون موج بافی، ترمه بافی، شمد بافی، تکه دوزی، ابریشم دوزی و غیره آموزش دیده اید یا مهارت دارید، می توانید کسب و کار خانگی خود را در این زمینه آغاز کنید. صنایع دستی و سنتی ایران نشانگر فرهنگ ایرانی- اسلامی هستند. به همین علت همواره توریست ها خواهان خرید این محصولات هستند.

بررسی رابطه دو طرفه جهش تولید و کسب و کارهای خانگی
 
  • تولید لباس های مختلف همچون پالتو، مانتو، شالگردن، کلاه و غیره
اگر در رشته هایی همچون مد و فشن تحصیل کرده اید، و یا به صورت تجربی با مهارت هایی همچون خیاطی آشنایی پیدا کرده اید، می توانید به تولید لباس های مختلف باکیفیت ایرانی بپردازید. اینگونه، شما از طریق برطرف کردن تقاضای مشتریان داخلی می توانید به کسب درآمد بپردازید.
 
  • تولید ظرف ها و مجسمه های فلزی همچون ظروف مسی، میله سازی
ظرف ها و مجسمه های فلزی بخشی از فرهنگ و تاریخچه ایرانی هستند، شما در صورت علاقه مندی به این هنر می توانید به تولید انواع مختلف ظروف مسی، نقره ای و غیره بپردازید. در ضمن علاوه بر تولید ظروف و مجسمه های فلزی، شما به عنوان هنرمندی که هنر خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند، شناخته خواهید شد. (4)
 
  • تولید سفال ها و کاشی های سنتی
شما می توانید صنایع دستی مختلفی مانند کاشی هفت رنگ، سفال و سرامیک و غیره را تولید کرده و بدین صورت محصولاتی همچون ظروف مصرفی، ظروف مناسب پذیرایی، و محصولات دکوری را تولید کرده و به بازارهای فروش عرضه کنید. (4)
 
  • تولید محصولات غذایی همچون شیرینی، حلیم، خورشت های ایرانی
اگر به آشپزی و شیرینی پزی علاقه مند هستید و خواهان آن هستید که در حوزه تولید مواد غذایی فعالیت داشته باشید می توانید محصولات متنوعی همچون دسر، شیرینی، صبحانه، نان و غیره را تولید کرده و به بازارهای فروش عرضه کنید.
 
  • فعالیت در حوزه های شغلی کامپیوتری و تکنولوژی همچون کدنویسی، راه اندازی وب سایت، تولید محتوا
این حوزه شغلی، جز فعالیت های شغلی جدید شناخته می شوند. شما می توانید از طریق دانشگاه ها یا موسسات آموزشی اطلاعات خود را در این زمینه‌ها افزایش دهید و سپس در حوزه های مختلف مانند برنامه نویسی، کدنویسی و غیره فعالیت خود را آغاز کنید.
 
  • تولید بدلیجات و جواهرات زیبا همچون انگشتر، گردنبند، دستبند
اگر در کلاس های آموزشی مختلفی همچون تولید بدلیجات شرکت کرده اید، احتمالا با فرآیند تولید جواهرات و بدلیجات آشنا هستید، شما می توانید از این مهارت برای راه اندازی کسب و کار خود استفاده کنید.
 
  • آموزش دروس مختلف همچون زبان ترکی، کامپیوتر، یوگا، آرایشگری
اگر سال ها در حوزه کاری مشخصی فعالیت داشته اید و یا از طریق دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف اطلاعات زیادی درباره ورزش، آرایشگری، خیاطی، زبان دوم، نویسندگی و غیره دارید، می توانید از طریق ساخت ویدیوهای مختلف به تدریس مجازی بپردازید و بدین طریق کسب درآمد کنید. (20)
 
جمع بندی و نتیجه گیری
در آخر، اگر در پی آن هستید که کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید می توانید از نکات و ترفندهای ذکر شده استفاده کنید. فراموش نکنید که شما به عنوان فردی خلاق و کوشا می توانید از طریق راه اندازی کسب و کارتان به درآمد زیادی دست پیدا کنید و حتی گروه تولیدی یا خدماتی خود را گسترش داده و افراد بیشتری را به استخدام خود درآورید.

همانطور که متوجه شده اید کسب و کارهای خانگی تنوع زیادی دارند که شما متناسب با مدرک و مهارت خود می توانید در یک یا چند حوزه آن، فعالیت شغلیتان را شروع کنید. شما می توانید از ایده های فوق در سال جهش تولید برای راه اندازی کسب و کار خانگی خود بهره ببرید و بدین طریق به بهبود وضعیت اقتصادی و تولیدی کشور هم کمک نمایید.


پی نوشتها
  1. حسین خنیفر، هادی احمدی آزرم، محسن زمانی فر، کارآفرینی خانگی : انگیزه ها و نقش عوامل جمعیت شناختی بر آن، پاییز 1389.
  2. خسروی پور، الهام و خسروی پور، بهمن 1393، کسب و کار خانگی رویکردی برای اشتغال، دومین همایش ملی مدیریت کسب و کار، همدان. لینک ثابت مقاله : https://civilica.com/doc/347517/
  3. Davood Parchami & Fatemeh Jalali , Comparative Analysis of Home-based Businesses in Achievement of Macro Employment Policies
  4. مریم رحمتی، اعظم حاجی آقاجانی، مهرداد خانلاری، بررسی عوامل موثر بر کسب و کار خانگی، اسفند 1394.
  5. آفرینش پویا - بررسی نقش کسب و کارهای خانگی در اشتغال زایی و کارآفرینی جوانان
  6. اثرات اقتصادی و اجتماعی مشاغل خانگی زنان، فصل نامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال چهارم، شماره 2، تابستان 1394.
  7. راه کارهای پیگیری و تحقق شایسته شعار سال 1399، اخبار حوزه
  8. آثار، چالش ها و راهکارهای تحقق شعار سال، گروه رسانه ای صبح ساحل
  9. www.irna.ir
  10. www.iribnews.ir
  11. www.isna.ir
  12. www.donya-e-eqtesad.com
  13. www.rasekhoon.net
  14. www.sid.ir
  15. www.mcls.gov.ir
  16. www.bazdeh.org
  17. www.irna.ir
  18. www.mehrnews.com
  19. www.tejaratefarda.com
  20. www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.