لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

بانک‌ها نقش مهمی در حمایت مالی و پیشرفت کارآفرینان دارند. بدون سرمایه، هیچ کارآفرینی هرگز نمی‌تواند تجارت خود را آغاز کند. بدون سرمایه مناسب، هیچ تجارت جدیدی در چند سال اول که سود ناچیز است و هزینه های آن زیاد است، نمی‌تواند دوام بیاورد. در این مقاله نقش بانک ها در توسعه کارآفرینی و توسعه مشاغل خانگی را بررسی خواهیم کرد.
شنبه، 27 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

افراد به دلایل بسیار متنوعی مشاغل خانگی را شروع می کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد به دلیل کوچک سازی یا بازنشستگی پیش از موعد مجبور به ترک دنیای شرکت ها می شوند، درحالی که برخی دیگر به دلیل اینکه رئیس خود باشند، برخی برای این که از کودکان یا اقوام سالخورده مراقبت کنند، کار در شرکت ها را داوطلبانه ترک می کنند تا از دردسرهای مربوط به رفت وآمد جلوگیری کنند.

دلیل آن هرچه باشد، مشاغل خانگی در خانه طی سال های اخیر به روندی قابل توجه تبدیل شده است. زمانی مشاغل خانگی به عنوان راهی برای به دست آوردن مقداری پول از سوی یک فرد بیکار تا زمان حضور یک کار «واقعی» تلقی می شد، اما اکنون بسیار جدی تر به کار گرفته می شوند. امروزه مشاغل خانگی دامنه فعالیت خود را از شرکت های مشاوره ای و آژانس های تبلیغاتی گرفته تا استودیوهای عکاسی و خدمات نوشتن گسترش داده اند.

لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

اهمیت مشاغل خانگی و نقش آن در اشتغال زایی

نیروی محرکه اصلی رشد مشاغل خانگی، افزایش توانایی و در دسترس بودن فناوری رایانه و ارتباطات است. سیستم های رایانه ای خانگی قدرتمند و درعین حال مقرون به صرفه که مجهز به اینترنت هستند، به افراد امکان ارسال و دریافت پیام، انتقال داده و انجام تحقیقات از خانه های خود را می دهند تا افرادی که در چنین فعالیت هایی مشغول به کار هستند را از رفت وآمد به محل کار خود بی نیاز کنند.

به همین ترتیب، برنامه های نرم افزاری پیچیده ای که برنامه هایی را در زمینه مدیریت پایگاه داده، مدیریت مالی و پردازش کلمه ارائه می دهند، یک فرد را قادر می سازد کارهایی را که قبلاً توسط کل کارمندان پشتیبانی انجام می شد انجام دهد. علاوه بر این، استفاده گسترده از تلفن های همراه، سیستم های ارسال پیام صوتی و... توانایی ارتباط صاحبان مشاغل خانگی را با دنیای تجارت افزایش داده است.

پیشرفت سریع در فناوری، تعداد زیادی از مشاغل خانگی را قادر ساخته است تا درآمد مشابهی را که می توانند در مشاغل عادی داشته باشند، کسب کنند و درعین حال، بیشتر از دیگران از مزایای زندگی برخوردار شوند. ازآنجاکه مشاغل خدماتی عموماً نیازی به ذخیره موجودی کالا یا کار با ماشین آلات تولید ندارند، کمتر اختلال ایجاد می کنند و با محیط همسایگی سازگارتر هستند.

راه اندازی مشاغل خانگی مزایای زیادی ازجمله صرفه جویی در وقت، کنترل ساعت و شرایط کار، استقلال و انعطاف پذیری را به همراه دارد. راه اندازی مشاغل خانگی نیز به مراتب ارزان تر از شروع کار در تأسیسات اجاره ای است. بسیاری از صاحبان مشاغل خانگی علاوه بر صرفه جویی در هزینه های سربار، هزینه های رفت و آمد و... می توانند بخشی از اجاره یا بهره رهنی خود را از مالیات بر درآمد شخصی خود کسر کنند.

معضلات متعددی نیز برای مشاغل مستقر در خانه وجود دارد، ازجمله درآمد نامشخص، کاهش منافع، انزوا و حواس پرتی علاوه بر این، صاحبان مشاغل خانگی، مانند سایر افراد خوداشتغال، باید قادر به انجام انواع کارهای مربوط به مشاغل مانند حسابداری، بررسی صورتحساب، بازاریابی و فروش و رعایت مالیات باشند.

با ابن وجود هنوز هم مشاغل خانگی نسبت به سایر مشاغل کوچک، مشاغل موفق تری هستند. آمارهای خارج از کشور نشان می دهد تنها 20 تا 25 درصد مشاغل مستقر در خانه طی 5 سال شکست می خورند، درحالی که نرخ شکست برای همه مشاغل کوچک بیش از 50 درصد محاسبه شده است. (1)

لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

موفقیت یک کسب و کار خانگی به چه عواملی وابسته است؟

برنامه ریزی رسمی می تواند به سهولت انتقال برای شخصی که مشاغل خانگی را شروع می کند، کمک کند. صاحب مشاغل خانگی با آگاهی از مشکلات احتمالی و ایجاد یک برنامه برای غلبه بر آن ها، می تواند شانس موفقیت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

اصلی ترین ابزار برنامه ریزی که توسط کارشناسان توصیه می شود، یک طرح تجاری است. یک طرح تجاری رسمی که به طورکلی در شروع یک فعالیت تجاری جدید ایجاد می شود، شامل شرح تجارت است؛ بیانیه هدف، اطلاعات در مورد ساختار، سازمان و مدیریت تجارت یک برنامه بازاریابی و یک برنامه مالی.

روند جمع آوری اطلاعات و نوشتن یک طرح تجاری به کارآفرین کمک می کند تا نگاهی عینی و انتقادی به ایده کسب و کار و شانس موفقیت آن داشته باشد. یک شغل خانگی ممکن است مربوط به شغل قبلی یک فرد باشد، اما ممکن است بر اساس یک سرگرمی یا کشف یک فرصت تجاری منحصربه فرد باشد.

درهرصورت، ایده باید با نگاهی به پتانسیل بازار و رقابت ارزیابی شود. هنگامی که تجارت راه اندازی شد، برنامه تجاری، اهداف و استانداردهای مدیریتی را مشخص کرده و به عنوان ابزاری عملی برای سنجش پیشرفت کار می کند. اگرچه راه های زیادی برای شروع مشاغل خانگی وجود دارد.

پس از ایجاد برنامه برای شغل خانگی، کارآفرین آماده اجرای این طرح است. یکی از مراحل اولیه شامل آماده سازی اعضای خانواده و جلب حمایت آن ها است. از دست دادن یک منبع قابل اعتماد درآمد ممکن است باعث ایجاد نگرانی در بین سایر اعضای خانواده شود. علاوه بر این، ایجاد دفتر کار خانگی احتمالاً نیاز به تغییر در برنامه یا سبک زندگی اعضای خانواده دارد.

مقابله با چنین مواردی می تواند به شما کمک کند از مشکلاتی که بعدها ممکن است پیش بیاید جلوگیری کنید. گام مهم دیگر ایجاد منطقه ای از خانه به عنوان یک دفتر کار تجاری است. مهم ترین نکته در هنگام انتخاب مکان برای یک دفتر کار خانگی این است که به کارآفرین اجازه می دهد تا راحت و کارآمد و بدون حواس پرتی زیاد کار کند. این دفتر باید ازنظر فیزیکی تا حد امکان از محل زندگی خانه جدا باشد.

از دیگر مراحل فرآیند تشکیل مشاغل خانگی می توان به انتخاب ساختار قانونی، تشکیل نام  و اخذ مجوزهای لازم اشاره کرد. همچنین کارآفرین باید خطرات مرتبط با فعالیت تجاری را ارزیابی کرده و اقدامات لازم را برای بیمه سلامت، زندگی، مسئولیت، دارایی یا بیمه وقفه در کار انجام دهد. ازآنجاکه گاهی جدی گرفتن مشاغل خانگی توسط مشتریان دشوار است، ممکن است ارائه یک تصویر حرفه ای از طریق کارت های بازرگانی، یک خط تلفن جداگانه و ساعات کاری مشخص مفید باشد. (1)

لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

نقش بانک ها در حمایت از افراد کارآفرین

بانک ها نقش مهمی در حمایت مالی و پیشرفت کارآفرینان دارند. بدون سرمایه، هیچ کارآفرینی هرگز نمی تواند تجارت خود را آغاز کند. بدون سرمایه مناسب، هیچ تجارت جدیدی در چند سال اول که سود ناچیز است و هزینه های آن زیاد است، نمی تواند دوام بیاورد. کارآفرینان برای شروع کار خود همیشه به وام اولیه با نرخ بهره مناسب برای تولید سرمایه نیاز دارند.

آن ها همچنین در فواصل منظم، مانند گرفتن فعالیت تجاری، دریافت گواهینامه های اعتباری از مؤسسات مالی مانند بانک ها و بسیاری موارد دیگر، به این کمک مالی نیاز دارند. بانک ها باید برخی از سیاست های خود را برای توسعه این مشاغل در مواردی که ایده های خوب با وام هایی با نرخ بهره کمتر یا سایر تسهیلات اما با شرایط و ضوابط خاص وام دریافت می کنند، ارائه دهند. بانک ها همچنین می توانند نقش واسطه را برای ارتباط افرادی که پول زیادی دارند با افرادی که ایده های خوبی دارند، ایفا کنند.

به این دلیل که بانک ها انواع مشتری ها، سوابق و اطلاعات کامل آن ها را دارند. بانک ها همچنین می توانند به آن ها پیشنهاد دهند که پول خود را در برخی سهام خوب یا کالاها سرمایه گذاری کنند تا در بازه زمانی محدود، درآمد بیشتری کسب کنند تا مقدار سرمایه بیشتری را بدون نرخ بهره در دسترس داشته باشند.(2)

لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

در این بخش نقش بانک ها در توسعه کارآفرینی را بررسی خواهیم کرد. برای سهولت و درک صحیح، نقش ها را می توان به دسته زیر تقسیم کرد:
 
قوانین اساسی
این یکی از دلایل اصلی ایجاد بانک ها است؛ نقش هایی مانند پذیرش سپرده، ذخیره دارایی و... اما مهم تر از همه، اعطای وام و پیش پرداخت، آن ها را به عنصری اصلی در رشد تبدیل می کند. بانک های تجاری امنیت مشتری را تأمین می کنند و درعین حال به کارآفرینان این فرصت را می دهند تا از سپرده های خود برای گرفتن وام بیشتر استفاده کنند تا بدون هیچ مشکلی شرکت های خود را اداره نمایند.

رشد بانکداری دیجیتال هزینه های شروع / انجام تجارت را به میزان چشمگیری کاهش داده است. این امر به کارآفرینان در دوران مدرن بسیار کمک کرده است.  (2) و (3)
 
نقش های مالی
همه کارآفرینان از پس زمینه مالی مناسبی برخوردار نیستند. بیشتر آن ها برای تولید سرمایه برای شروع فعالیت یا کار خود به وام های اولیه با نرخ بهره مناسب نیاز دارند. این خود توضیحی است اما بدون بودجه، کارآفرینان نمی توانند رشد کنند و این جایی است که بانک ها، به ویژه بانک های تجاری نقش بسزایی در زندگی کارآفرینان دارند. پس از تأسیس یک بنگاه اقتصادی یا کسب و کار، بخش مهم آن تأمین اعتبار چرخه نقدینگی می شود.

بانک ها در ارائه کمک سرمایه در گردش که به حیات نجات شرکت ها تبدیل می شود، کمک خواهند کرد. همچنین بانک ها مشاوران خوبی هستند، آن ها می توانند به کارآفرینان جوان پیشنهاد دهند که پول خود را روی سهام یا کالاها سرمایه گذاری کنند تا سود بیشتری کسب کنند.  (2) و (3)
 
مشاوره
ازآنجاکه بانک ها از جایگاه تخصصی برخوردار هستند، از این رو قادر هستند که با تجزیه و تحلیل موافقان و مخالفان هر سرمایه گذاری و همچنین مدیریت سرمایه گذاری مشتریان، در مورد خطوط پایدار سرمایه گذاری به کارآفرینان مشاوره دهند.

این  یکی از نقش های کلیدی بانک ها در توسعه کارآفرینان است زیرا بسیاری از شرکت ها / مشاغل به دلیل تصمیمات نادرست سرمایه گذاری، سو ء مدیریت منابع مالی، سرمایه ناکارآمد و برنامه ریزی ضعیف، امکان موفقیت را پیدا نمی‌کنند.  (2) و (3)

لزوم حمایت مالی بانک ها از متقاضیان مشاغل خانگی در جهت رشد اقتصادی و جهش تولید

به عنوان مثال بانک های تجاری و تخصصی به طور چشمگیر و مثبتی در مشاوره و ارائه وام برای توسعه کارآفرینی در هند همکاری می کنند. آن ها برای بقا و رشد کارآفرینی در این کشور ضروری هستند. در ایران نیز بانک ملی از فعالیت های خوداشتغالی حمایت می کند. بانک ملی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و صاحبان مشاغل مورد حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیلات مربوط به خوداشتغالی و مشاغل خانگی پرداخت کرده است. (4)

پی نوشتها
  1. www.inc.com
  2. www.quora.com
  3. www.entrepreneur.com
  4. www.ibena.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.