کسب و کارهای خانگی و نقش آن در استقلال زنان راهی برای افزایش تولید در سال جهش تولید

کسب و کارهای خانگی یکی از راهکارهای موثر برای ایجاد اشتغال و استقلال به ویژه برای زنان جامعه هستند. با استفاده از کسب و کارهای خانگی می توان در افزایش تولید در سال جهش تولید، نقش بسزایی را ایفا کرد. با راه اندازی مشاغل خانگی می توان درآمدزایی و سودآوری را در سطح خانواده ها تعمیم داد و از این طریق با بیکاری و فقر مبارزه کرد. در این مقاله سعی شده است نقش کسب و کارهای خانگی در جهش تولید و استقلال زنان مورد بررسی قرار گیرد. همچنین طرح هایی که برای حمایت از مشاغل خانگی ایجاد شده است، معرفی شود.
جمعه، 26 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کسب و کارهای خانگی و نقش آن در استقلال زنان راهی برای افزایش تولید در سال جهش تولید

کسب و کارهای خانگی

مشاغل خانگی یا کسب و کارهای خانگی فعالیت هایی هستند که در فضای خانه ایجاد می شوند و خدمات یا کالایی را به دیگران عرضه می کنند و از این طریق به درآمد می رسند. در واقع کسب و کارهای خانگی جزء فعالیت های اقتصادی موثری محسوب می شوند که تا کنون توانسته اند نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ایفا کنند. کسب و کارهای خانگی به خوبی می توانند توانمندی های افراد را در زمینه های مختلف به کار بگیرند و آن ها را به سمت درآمدزایی سوق دهند.

از گذشته کسب و کارهای کوچک خانگی وجود داشت؛ افرادی که به دلایل مختلفی مانند مشکلات فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی نمی توانستند کارهای خارج از خانه انجام دهند، اقدام به راه اندازی کارهای خانگی می کردند. به ویژه زنان با ارائه انواع هنرهای دستی اعم از قالی بافی، گلدوزی، خیاطی و غیره سعی می کردند درآمدی برای خانواده خود کسب کنند. اما امروزه راه اندازی کسب و کارهای خانگی دچار تغییر و تحولات شده است.

به طوری که افراد به مشاغل خانگی به عنوان یک شغل پردرآمد نگاه می کنند و سعی می کنند در جامعه خود علاوه بر اینکه نقش فعالی دارد، سطح درآمد خود را نیز افزایش دهند. به طوری که بتوانند از این طریق کیفیت زندگی خود را بالا ببرند و استقلال مالی خود را نیز فراهم کنند.

کسب و کارهای خانگی و نقش آن در استقلال زنان راهی برای افزایش تولید در سال جهش تولید

به ویژه زنان سعی می کنند با راه اندازی کسب و کارهای خانگی، درآمدهای بالایی را کسب کنند و نقش موثری در اقتصاد خانواده و در نتیجه اقتصاد کشور ایفا نمایند. کسب و کارهای خانگی با ایجاد کارآفرینی می توانند فرصت های شغلی پر بازدهی را برای افراد ایجاد کنند و با اشتغال زایی می توانند افراد را به خوبی توانمند کنند. این امر می‌تواند گام موثری برای تحقق شعار جهش تولید باشد.

در واقع با اشتغال زایی از طریق مشاغل خانگی می توان به سمت رفع بیکاری حرکت کرد؛ اشتغال را به صورت خانوادگی ایجاد کرد و در سطح خانواده، درآمدزایی کرد. بنابران اگر خواهان افزایش تولید در سال جهش تولید هستیم با کسب و کارهای خانگی و اشتغال زنان می توانیم گام بزرگی را در راستای رسیدن به این هدف برداریم. (1)
 

طرح‌های ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

مسیر راه اندازی مشاغل خانگی با وجود حمایت های دولتی هموارتر می شود. در همین راستا طرح های دولتی و ملی برای ایجاد مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است تا افراد با وجود این حمایت ها بتوانند بخش از سرمایه های لازم برای کسب و کار خود را فراهم کنند.. یکی از طرح هایی که برای ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ایجاد شده است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است. افراد می توانند با مراجعه به سایت مشاغل خانگی از جزئیات و شرایط طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مطلع شوند.

همچنین در صورتی که صاحبین مشاغل خانگی دارای مجوز کسب و کار خانگی باشند، می توانند از تسهیلات ویژه یا وام بهره مند شوند و با استفاده از آن کسب و کار خود را توسعه دهند. در سال های اخیر در راستای تحقق اهداف اقتصادی از قبیل رونق اقتصادی و جهش تولید، سعی شده است که با تصویب طرح های مربوط به کسب و کارهای خانگی از صاحبان این نوع کسب و کارها و افرادی که قصد راه اندازی مشاغل خانگی را دارند، حمایت های لازم به عمل بیاید.

همچنین شرایط راه اندازی کسب و کارهای خانگی تسهیل شده است تا افراد بتوانند به آسانی به این حوزه وارد شوند و کسب و کار خود را ایجاد و توسعه دهند.

بنابراین افراد می توانند با استفاده از این نوع طرح های حمایتی کسب و کار خود را گسترش دهند. در ادامه با مزایا و اهداف مشاغل و کسب و کارهای خانگی بیشتر آشنا می شویم.

کسب و کارهای خانگی و نقش آن در استقلال زنان راهی برای افزایش تولید در سال جهش تولید

مزیت ها و اهداف راه اندازی مشاغل خانگی

مشاغل خانگی و حمایت از آن ها با هدف تولید درآمد و ایجاد استقلال در افراد انجام می شود. راه اندازی کسب و کارهای خانگی مزایای بسیار زیاد را شامل می شود که بزرگترین مزیت مشاغل خانگی و ایجاد کسب و کارهایی خانگی، درآمدزایی است. از آنجا که اکثر کسب و کارهای خانگی روی نیازهای ضروری یک جامعه متمرکز می شوند، می توانند درآمد بالایی را برای صاحبان کسب و کار ایجاد کنند.

بنابراین راه اندازی مشاغل خانگی علاوه بر اینکه بخش عمده ایی از هزینه های مورد نیاز خانوار را تامین می کنند، می توانند سطح درآمد را بالاتر ببرند و موجبات رونق اقتصادی و جهش تولید را فراهم کنند. همچنین می تواند افراد را به سمت خودکفایی و خود اتکایی پیش ببرد و اعتماد به نفس عمومی را افزایش دهد.

در مشاغل خانگی تفکیک جنسیتی وجود ندارد زنان و مردان می توانند کسب و کار مورد نظر خود را ایجاد نمایند. اما معمولا زنان از مشاغل خانگی بیشتر استقبال می کنند. در عین حال راه اندازی کسب و کارهای خانگی علاوه بر اینکه می تواند از پتانسیل های زنان خانه دار استفاده نمایند، می تواند افراد کم توان، معلولان و سایر افراد را نیز وارد چرخه تولید کند. به طوری که هم برای خود و هم برای جامعه خود، مفید و مولد باشند. این موضوع می تواند در رونق اقتصادی و جهش تولید در یک کشور بسیار موثر واقع شود.

 اما راه اندازی کسب و کارهای خانگی فقط به حوزه زنان خانه دار، محدود نمی شود. مزیت ویژه کسب و کارهای خانگی در این است که حتی کارمندان و افرادی که شاغل هستند نیز می توانند با راه اندازی کسب و کار خود، شغل دوم و درآمد بیشتری را برای خود فراهم کنند.

با این کار افراد می توانند ایده هایی که داشته اند را در حوزه کسب و کارهای خانگی بیاورند و درآمد بیشتری کسب کنند. این موضوع به قدری اثر بخش بوده است که تاکنون دیده شده است برخی از کارمندان پس از راه اندازی کسب و کار خود و درآمدزایی بالای آن از شغل کارمندی استعفا داده و مشغول به کسب و کار خود شده اند.

یکی دیگر از مزایای راه اندازی مشاغل خانگی این است معمولا کل افراد خانواده می توانند در آن مشغول به کار شوند. این ویژگی باعث می شود که افراد به کسب و کار خود متعهدتر باشند و با حساسیت بیشتری کار کنند.

علاوه بر این، فارغ التحصیلان دانشگاهی که نتوانسته اند شغل مناسبی پیدا کنند با استفاده از راه اندازی کسب و کار خانگی می توانند شغل پر درآمدی را برای خود ایجاد کنند. با گسترش این دیدگاه، به تدریج تفکرات رایج برای کارمند شدن کاهش پیدا می کنند و افراد به سمت راه اندازی کسب و کار خود راهی می شوند. (2)

کسب و کارهای خانگی و نقش آن در استقلال زنان راهی برای افزایش تولید در سال جهش تولید

مشاغل خانگی، راهکار رونق تولید و جهش تولید

یکی از راهکارهای که به رونق تولید کمک شایانی می کند، راه اندازی مشاغل خانگی است. این نوع مشاغل با توانمند کردن افراد و بهره گیری از ایده های ساده می توانند درآمدزایی خوبی را برای کشور داشته باشند. به موجب این درآمدزایی، رونق تولید اتفاق می افتد و افراد نیز به استقلال مالی می رسند.

بنابراین باید سرمایه گذاری های لازم بر روی کسب و کارهای خانگی انجام شود تا افراد به جای کارمند شدن به سمت کارآفرین شدن و مولد بودن سوق پیدا کنند.

این موضوع به تنهایی می تواند تحولات بسیار زیادی را در مسائل اقتصادی کشور ایجاد کند. با گسترش فرهنگ کارآفرینی و خود اشتغالی بسیاری از مشکلات اقتصادی اعم از بیکاری و فقر، به تدریج کاهش می یابد.

بنابراین مسئولان باید با هموار کردن مسیر راه اندازی کسب و کار خانگی و حمایت از صاحبان مشاغل خانگی، به گسترش فرهنگ کارآفرینی کمک کنند. در گذشته کسب و کارهای خانگی به کارهای خاصی محدود بود اما در دهه اخیر کسب و کارهای خانگی از کارهای خانگی به سمت حوزه های رایانه و فناوری اطلاعات نیز آمده است و دانش روز در آن آورده شده است.

استفاده از شبکه های اجتماعی و فعالیت در این نوع رسانه ها می تواند کسب و کارهای خانگی را در سطح بزرگتری از خانه و منطقه زندگی معرفی کند. این کار می تواند درآمدزایی مشاغل خانگی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. به عبارت دیگر با روی آوردن بیشتر کسب و کارهای خانگی به شبکه های اجتماعی، فروش این مشاغل بسیار زیاد شد و نحوه بازاریابی خدمات یا محصولات این نوع مشاغل نیز دچار تغییر و تحولاتی شد که اثرات مثبتی را بر آن ها گذاشت.

این موضوع حاکی از این است که باید در حوزه راه اندازی کسب و کارهای خانگی، از روش های سنتی به سمت روش ها و کارهای جدید حرکت کرد و از ایده های نوین در زمینه مشاغل خانگی استفاده کرد. به دلیل اینکه رمز ماندگاری و پویایی کسب و کارها در به روز بودن و راهکارهای جدید نهفته است. نمی توان انتظار داشت که با روش های سنتی بتوان به درآمدهای بالا دست پیدا کرد بلکه بهتر است با استفاده از بسترهای فراهم شده، کسب و کار خانگی را رشد و توسعه داد. (3)

کسب و کارهای خانگی و نقش آن در استقلال زنان راهی برای افزایش تولید در سال جهش تولید
 
نتیجه گیری و جمع بندی
در پایان باید گفت سرمایه گذاری بر روی مشاغل خانگی می تواند یکی از کارهای بسیار موثر برای حرکت درآوردن چرخ اقتصادی کشور باشد. بنابراین با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط کنونی کشور ضروری است که به این موضوع بیش از پیش پرداخته شود تا افراد بیشتری وارد چرخه اقتصادی شوند.

زنان نیز به عنوان بخش بسیار توانمند جامعه می توانند با وجود سایر مسئولیت های خود در حوزه کسب و کارهای خانگی به طور جدی تری وارد شوند و نقش بیشتری در بهبود وضعیت اقتصادی بر عهده بگیرد. نکته مهم دیگر این است که راه اندازی کسب و کارهای خانگی بهتر است با اهداف بلند مدت انجام شود.

در گذشته قالی بافی به عنوان یکی از مشاغل خانگی بسیار مرسوم بود و درآمدزایی خوبی نیز برای صاحبان کار در بر داشت. این کار در حدی رواج داشت که بسیاری از بافندگان خانگی توانسته بودند فرش های را ببافند که قابلیت صادر کردن به کشورهای مختلف را داشت.

این کار علاوه بر مطرح شدن هنر و صنایع دستی ایرانی توانسته بود ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد و در رونق اقتصادی کشور نقش چشمگیری را داشته باشد.

بنابراین صاحبان مشاغل خانگی باید با اهداف بلند مدتی همچون صادرات محصولات خود و ارائه خدمات خود به سایر کشورها گام بردارند و چشم انداز روشنی را برای خود رقم بزنند. این کار می تواند زمینه ساز تحولات اقتصادی پایدار شود و سودآوری بالایی را هم برای صاحب کسب و کار و هم برای اقتصد کشور رقم بزند.


پی نوشتها
  1. www.thebalancesmb.com
  2. www.forbes.com
  3. www.entrepreneur.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما