اوقاف اسلامی در بیت المقدس - ویژه تلفن همراه

در گذشته يکي از شرطهاي تبحّروثقه‏شدن در هريک از شاخه‏هاي علوم اسلامي، مسافرت علمي بود.درتاريخ اسلام براي يک محقق به ندرت مي‏توان ستايشي ازاين والاتر يافت که گفته شود سفرهاي بسيارکرده وازمحضرعلماي طراز اول تعليم گرفته است.اين رسم از قرن اول وازآن هنگام آغاز شدکه بسياري ازصحابه پيامبر(ص)، به عراق و سوريه و مصر رفتند.هرمحدثي،هنگامي که مي‏خواست سنديت هريک ازکلمات حديثي را که روايت کرده ثابت کند،راهي سفر مي‏شد تا با کساني که آن سخن را اززبان پيامبر(ص) شنيده بودند ديدار کند.
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اوقاف اسلامی در بیت المقدس - ویژه تلفن همراه

در گذشته يکي از شرطهاي تبحّروثقه‏شدن در هريک از شاخه‏هاي علوم اسلامي، مسافرت علمي بود.درتاريخ اسلام براي يک محقق به ندرت مي‏توان ستايشي ازاين والاتر يافت که گفته شود سفرهاي بسيارکرده وازمحضرعلماي طراز اول تعليم گرفته است.اين رسم از قرن اول وازآن هنگام آغاز شدکه بسياري ازصحابه پيامبر(ص)، به عراق و سوريه و مصر رفتند.هرمحدثي،هنگامي که مي‏خواست سنديت هريک ازکلمات حديثي را که روايت کرده ثابت کند،راهي سفر مي‏شد تا با کساني که آن سخن را اززبان پيامبر(ص) شنيده بودند ديدار کند.
اوقاف اسلامی در بیت المقدس - ویژه تلفن همراه

اوقاف اسلامی در بیت المقدس - ویژه تلفن همراه

لیست گوشی های تست شده
در گذشته يکي از شرطهاي تبحّروثقه‏شدن در هريک از شاخه‏هاي علوم اسلامي، مسافرت علمي بود.درتاريخ اسلام براي يک محقق به ندرت مي‏توان ستايشي ازاين والاتر يافت که گفته شود سفرهاي بسيارکرده وازمحضرعلماي طراز اول تعليم گرفته است.اين رسم از قرن اول وازآن هنگام آغاز شدکه بسياري ازصحابه پيامبر(ص)، به عراق و سوريه و مصر رفتند.هرمحدثي،هنگامي که مي‏خواست سنديت هريک ازکلمات حديثي را که روايت کرده ثابت کند،راهي سفر مي‏شد تا با کساني که آن سخن را اززبان پيامبر(ص) شنيده بودند ديدار کند.
به تدريج اين سنت تا آنجا استحکام يافت که يکي از ويژگيهاي فرهيختگي در اسلام گرديد.البته فريضه اداي حج در مکه به پيشبرد اين کار کمک بسيارمي‏کرد.محدثين وفقها کمتربه قرطبه وغرناطه مسافرت مي‏کردند، زيرا اين مناطق فاقد انگيزه‏هاي زيارتي و جذابيت‏هاي شهرهاي مقدسي نظير مکه، مدينه، بيت‏المقدس بود.
جنگهاي صليبي، قتل‏عام بغداد به‏دست مغولان و حتي ازدست دادن تدريجي اندلس موجب نقصان اين محبوبيت نشد.در واقع هويت و يگانگي فرهنگ اسلامي،درخلال چنين مصيبتهاي سياسي،همچنان پايدار باقي‏ماند و دانشمندان بيشتر از خلفا، موجب حفظ اين يگانگي شدند. آنها انگيزه‏اي جزاداي وظايف مذهبي و کسب علم و دانش، که آن نيز از فرايض مذهبي به‏شمار مي‏آمد نداشتند.
به عنوان نمونه،خاندانهاي مغربي بسيارفرهيخته و ثروتمند ازاندلس، و يکي از آنها را که در زهد و علم و سخا در بيت‏المقدس مشهور بود،مي‏توان نام برد.سر سلسله اين خانواده، شعيب ابن‏الحسين الاندلسي مشهور به ابومدين‏الغوث ـ صوفي و محدث بزرگ ـ بود که درميان مريدان بي‏شمارش، دوتن ازبهترين صوفيان را مي‏توان برشمرد:عبدالقادر گيلاني(که ملاقات آنها به‏طور عمده در مکه بود)،ومحيي‏الدين عربي، شعيب همراه با خانواده‏اش ازاندلس به فاس که در«مغرب»شهرمهمي محسوب مي‏شد،رفت.بعدها برادرش علي و پسرش مدين، به مصرمهاجرت کردند. پس ازچندي،ديگراعضاي خانواده ازمصربه بيت‏المقدس رفتندکه پيش از اين، محلي براي مهاجران مغربي(مراکشي)بود.
... در سوم ربيع‏الثاني 703ه.ق يکي از مهاجران يعني عمرابن‏عبداللّه‏ بن عبدالنبي المصمودي‏المجرد،مبلغ قابل ملاحظه‏اي از داراييش را صرف زاويه‏اي نزديک حرم شريف در«حاره»،براي استفاده مغاربه ساکن آن منطقه کرد.اين اولين وقف يک مراکشي(مغربي)در جهت کمک به مغاربه بيت‏المقدس است.





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.