نقش وقف در تامين مالي توسعه گردشگري
سنت حسنه وقف از صدر اسلام تاکنون به عنوان يکي از روشهاي تامين مالي فعاليتهاي عام‌المنفعه نقشي اساسي در اقتصاد جوامع اسلامي ايفا نموده است. دامنه و حوزه نفوذ وقف طيف وسيعي از کسب و کارها و فعاليتها از آموزش و درمان تا گردشگري
وقف در ايران باستان
در ايران باستان موضوع وقف و هبه و هدايا هم به مانند دوران اسلامي از ابواب فقه و يا حقوق (داتستان) بوده است. در تمهيد از براي بيان مطلب، نويسنده ناگريز از اشاره و ارجاع به يک رساله‏ي خود در تاريخچه‏ي علم اصول، با عنوان «رابطه‏ي
وقف نامه‏ي شاه عباس
طبق سندي که ارائه مي شود شاه عباس آن‏چه را که در تصرف مالکانه‏ي خود داشت، بر حرم مطهر رسول خدا (ص) و بر عتبه‏ي عليه‏ي اميرالمؤمنين (ع) وقف کرد. رقبات موقوفه و شرايط وقف از اين قرار است: کاروانسراي واقع در صدر ميدان نقش جهان
مراکز خيريه‏ي اصفهان نمونه‏هايي از مشارکت و خيرانديشي اجتماعي
انجمن‏ها و مراکز خيريه، مؤسسات عام المنفعه‏اي هستند که به منظور ارائه‏ي خدمات به افراد جامعه در زمينه‏هاي گوناگون از قبيل خدمات بهداشتي و درماني، خدمات رفاهي و خدمات فرهنگي پا به عرصه‏ي حيات مي‏گذارند. وجود اين مراکز، تعداد
وقف قنات در قاين و آثار اجتماعي، فرهنگي آن
قنات به عنوان يک پديده فناورانه‏ي فرهنگي سهم مهمي در عمران و آبادي مناطق خشک و نيمه خشک داشته است. اين فناوري که حاصل انديشه و تفکر نياکان و پيشينيان ماست، و منطبق با شرايط زيست محيطي و جغرافيايي ايران طراحي شده است. تا
وقف در ميان ملتهاي جهان و مذاهب اسلامي
در مقدمه اين مبحث، ذکر اين مطلب خالي از فايده نيست که وقف، حقيقت شرعيه‏اي ندارد. امام خميني «ره» در اين مورد مي‏فرمايند: «براي وقف، حقيقت شرعيه‏اي نيست؛ بلکه يک امر عقلائي است که ميان پيروان تمام اديان و شايد نزد غير پيروان
نقش وقف و بنيادهاي خيريه در توسعه‏ي کشورهاي غربي
وقتي مي‏خواهيم از نقش وقف و بنيادهاي خيريه در توسعه‏ي کشورها عموما و کشورهاي و کشورهاي غربي خصوصا بحث کنيم نبايد از ياد ببريم که اگر «وقف» و «بنيادهاي خيريه» تأثيري در توسعه و تمدن و شهرنشيني و کشورداري ايفا کرده و امروز
نقش وقف در آبادي شهرها
گرچه وقف در اديان ديگري نيز نظايري دارد، اما در جهان بيني اسلامي، از قوه‏هاي محرکه ايجاد، حفظ و نشر معارف اسلامي، بزرگداشت مراسم مذهبي و برآورنده نيازهاي متنوع مادي انسان، و موجب رستگاري او در جهان عقبي است. (1) بدين ترتيب
وقف نماد رشد انساني در جامعه ديني
نهاد وقف از جمله مصاديق احکام اقتصادي دين مبين اسلام است. پيامدهاي اقتصادي وقف از جنبه‌هاي مختلف و به گونه‌اي آشکار در جامعه قابل مشاهده است. در واقع وقف يک حرکت انساني در جامعه ديني است که بر اساس اختيار صورت مي‌گيرد. بدين
خصوصيات اجتماعي و اقتصادي وقف اسلامي
وقف بهترين و مؤثر ترين وسيله تکافل اجتماعي که آن عبارت است مقدار مالي که فرد يا افراد به انتخاب خود از مالکيت مجازي شان خارج مي کنند و به مالکيت حقيقي آن يعني خداوند پاک و بلند مرتبه بر مي گردانند تا مورد استفاده ي عموم مردم
وقف و ايجاد توسعه عدالت اجتماعي
انفاق در راه خدا به عنوان يکي از شاخصه هاي مهم ايمان مورد توجه و تاُکيد خداوند و ائمه معصومين بوده است. وقف نمونه اي از صدقات جاريه است که واقف آن رادر بانک الهي ذخيره مي سازد تا در عرصه ي قيامت از آن بهره جويد. وقف از نظراقتصادي،
وقف و نقش آن در توسعه اقتصادي و اجتماعي
اين مقاله بخشي از تحقيقي است که با همکاري سرکار خانم نيرة السادات دانشور حسيني،عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي انجام شده است. وقف تاريخچه‏اي کهن و سابقه‏اي ديرينه دارد و در اسلام نيز به عنوان يک سنت حسنه مورد سفارش و تاکيد
ابعاد اقتصادي وقف
در مجموعه احکام و تعاليم اسلام، سنت وقف و خيرات و صدقات جاريه به عنوان رهنمودي انسان ساز و فرهنگي مترقي به شمار مي رود که آثار اخلاقي و عوايد معنوي بزرگ و بي شماري را به دنبال دارد. وقف با توزيع مجدد درآمد بين افراد، جامعه