|
|
7 نکته برای داشتن زمین پاک
|
تاریخچه این مناسبت به سال 1969 و زمانی باز میگردد که جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. |
|
|
|
|
|
|
حفظ محيط زيست با مديريت زباله در منزل
|
زباله اصطلاحا به فضولات جامد، نيمه جامد يا مايعي گفته مي شود كه ظاهرا به درد نخور بوده و دور ريخته مي شود. زباله خانگي شايد مهمترين بخش زباله محسوب شوند كه در صورت تفكيك و مديرت صحيح بتوانند بخشي از سرمايه هاي ملي را باز گرداند. |
|
|
|
|
|
|
اخلاق زيست محيطي(1)
|
پارك ملي كاكادو(2)، در منطقه حفاظت شدة شمال استراليا، شامل بيشهزارهاي تنومند، باتلاقها و آبراهههايي است كه گونهاي از تنوع غني حيات را پديد ميآورد. اين پارك داراي گونههايي است كه در هيچ كجاي ديگر يافت نميشوند.گونههايي مثل طوطي كلاه به سر(3) و لاكپشت دماغ خوكي(4) كه هر دو جزء |
|
|
|
|
|
|
اخلاق زيست محيطي(2)
|
ردة موجودات زنده گستردهاي وسيعتر از محدودة انسانها و ديگر حيوانات غيرانساني را دربرميگيرد، اين گستره گياهان، جلبكها، ارگانيسمهاي تكياختهاي، شايد ويروسها و - آنگونه كه برخي اوقات پيشنهاد ميشود - اكوسيستمها و حتي كل خود زيست كره را در خود جاي داده است |
|
|
|
|
|
|
اخلاق زيست محيطي(3)
|
فهميدن آنچه كه درباره ادعاي قابل ملاحظه و مهم بودن انسانها (به لحاظ اخلاقي) ناگزير است. چندان مشكل نيست. روشنتر از همة دلايل، انسانها مهماند چون علايقي دارند كه ممكن است بدانها آسيب رسد يا موجبات ارتقايشان فراهم آيد. اين علايق بر پاية ظرفيتهاي انسانها پيريزي شدهاند. مثلا ظرفيت تجربة لذت و الم، |
|
|
|
|
|
|
پايداري محيط زيست از ديدگاه اسلام
|
با افزايش توان فنآوريها در بهرهبرداري از منابع طبيعي، تعادل زيست محيطي، در دو قرن حاضر به زيان طبيعت بر هم خورده كه پديدهاي اسفبار و گاه جبرانناپذير بوده و در ربع قرن اخير از مرز جامعه گذشته است. |
|
|
|
|
|
|
سيره رسول خدا (ص) درباره طبيعت، كشاورزى و محيط زيست (1)
|
براى آن كه سيره پيامبر خدا (ص) و اهميت گفتههاى آن حضرت را درباره كشاورزى طبيعت به درستى بشناسيم، مناسب است بيش از آن از شرايط و اوضاع و احوال و انديشه و اعمال مردم حجاز آن روزگار آگاه شويم. چه اين كه آشنايى با فضايى كه سخنان و اعمال رسول خدا - صلى الله عليهوآله - در آن فضا تحقق |
|
|
|
|
|
|
سيره رسول خدا (ص) درباره طبيعت، كشاورزى و محيط زيست (2)
|
نكته بسيار مهم در پايان اين روايت است كه حضرت رسول - صلىاللَّهعليهوآله - به علت اين حكم خود اشاره مىفرمايند كه در اسلام ضرر زدن به خود و ديگران جايز نيست و جلوگيرى از نوشيدن دامها از آب چاهها نوعى زيان رسانى به آنها و صاحبان آنها به شمار مىآيد. بدين سان، پيامبر خدا طى اين حكم جلوى محروم كردن مردم را از آب چاهها و از مرتعها گرفت. |
|
|
|
|
|
|
خداباوري و اخلاق زيست محيطي(1)
|
يكي از حوزههاي فكري اصلي كه در دوران معاصر توانسته است، پيوندي ميان تفكرات نظري در رشتههايي چون فلسفه و الهيات و مسائل و معضلات عملي زندگي بشر برقرار دارد. دانشي است كه از آن به اخلاق كاربردي (Applied Ethics) تعبير ميشود. اخلاق زيست محيطي (Ethics Enviromental) از شاخههاي اين دانش است. |
|
|
|
|
|
|
خداباوري و اخلاق زيست محيطي(2)
|
در كتاب مقدس، چندين تشبيه جذاب براي تعبير از خدا وجود دارد. استدلال وايت، اگر به جاي تمركز بر نويسندگان ابواب نخست سفر تكوين بر مابعدالطبيعه خداباورانه پولس، نويسنده عهد جديد، متمركز ميشد، استدلال قويتري ميبود. پولس با تفسير دوباره اسطوره خلقت در سفر تكوين، در پرتو حيات، مرگ |
|
|
|
|
|
|
دین و اخلاق زيست محيطى (1)
|
چشمهاى جهانيان به ما دوخته شده است؛ آنان مى خواهند اسلام را از رفتار ما بشناسند. اين رفتار و كردار ماست كه مى تواند اسلام واقعى را به جهانيان بنماياند. نگاهى گذرا به آيات قرآن و زندگى معصومان روشن مى سازد كه عدالت در رفتار و كردار از مهم ترين فضايل اخلاقى است؛ اما عدالت نه فقط در ميان انسانها، |
|
|
|
|
|
|
دین و اخلاق زيست محيطى (2)
|
«آيا مى دانيد سبب بودن كبوتران در كعبه چيست؟ گفتند: نه، اى پسر رسول خدا، شما بفرماييد. حضرت علت را چنين فرمود: در زمان قديم مردى بود كه خانه اى داشت و در ميان آن خانه درخت نخلى بود و كبوترى در شكاف آن آشيانه كرده بود، پس هر وقت جوجه مى گذارد، آن مرد بالاى نخل مى رفت و جوجه هاى آن را مى گرفت و مى كشت. |
|
|
|
|
|
|
محيط زيست در چنبره جهانيسازي
|
عليرغم ادعاي طرفداران جهانيسازي، جهانيسازي به طور ذاتي با محيط زيست تعارض دارد. همچنين، جهانيسازي برخلاف پندار موفقانش، يك جريان عادي برخاسته از نيروهاي طبيعت نيست، بلكه حاصل طراحي و برنامهريزيهاي عدهاي است كه در «برتون وودز» گرد هم آمدهاند و به دنبال آن و به |
|
|
|
|
|
|
نقش مذهب در نجات محيط زيست
|
معضلات زيست محيطي با روند كند ولي تهديدآميزي كه دارند، آينده اي تاريك را رقم زده اند. نويسنده اين متن، مذهب و علماي مذهبي را براي مبارزه با اين معضلات به مدد مي طلبد و خواهان استفاده از مفاهيم مذهبي و توان دين براي رفع و جلوگيري از اين معضلات رو به تزايد است. |
|
|
|
|
|
|
تأثير محيط زيست سالم بر انسان
|
به طور قطع يكى از امورى كه زمينهساز سعادت و كمال انسان در دنيا و آخرت است، داشتن محيطى سالم و امن است، كه انسان بتواند در پناه آن، به تربيت جسم و جان خويش بپردازد و اصولاً يكى از وظائف مهم بشر كه حفظ جان است، جز با زيستن در محيط سالم و زيبا امكانپذير نيست. |
|
|
|
|
|
|
آينده زمين و انسان
|
مشكلات موجود در زمينه محيط زيست جهانى از سه عامل عمده ناشى مىشود: رشد جمعيت، ميزان مصرف و فناوريهاى نوين موجود. اگر چه در سالهاى اخير كنفرانسهاى منطقهاى و جهانى فراوانى براى حل بحران محيط زيست، برگزار شده و مىشود، اما نتايج عملى بسيار ناچيزى دارند. |
|
|
|
|
|
|
زمين و نگاه تكنولوژيك
|
بحران محيط زيست كه حاصل تسلط و تصرف علم و تكنولوژي غربي بر سرزمين و زندگي انسانهاست، از نگران كنندهترين محصولات توسعه اقتصادي و اجتماعي غربي است. نويسنده معتقد است مشكلات و بحرانهايي كه در طبيعت امروزي بوجود آمده است، معلول بهم خوردن همان رابطه انسان |
|
|
|
|
|