پيام‏هاى ادعيه روزانه ماه مبارك رمضان (1)

يكى از موضوعات قابل بحث در ماه مبارك رمضان، ادعيه روزانه اين ماه است. هر يك از دعاهاى اين ماه حاوى چند پيام تربيتى است. در اين مقاله از هر دعاى روزانه، يك پيام گزينش شده و مطالبى جهت ارائه يك سخنرانى، به صورت مختصر و فشرده بيان شده است. مبلغان محترم مى‏توانند مطالب مربوط به هر روز را با عنايت‏به دعاى آن روز كه در مفاتيح‏الجنان آمده است، براساس ذوق و سليقه خود به عنوان يك سخنرانى ارائه كنند.
يکشنبه، 10 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيام‏هاى ادعيه روزانه ماه مبارك رمضان (1)
پيام‏هاى ادعيه روزانه ماه مبارك رمضان (1)
پيام‏هاى ادعيه روزانه ماه مبارك رمضان (1)

نويسنده: غلامرضا سعادتى

اشاره:

يكى از موضوعات قابل بحث در ماه مبارك رمضان، ادعيه روزانه اين ماه است. هر يك از دعاهاى اين ماه حاوى چند پيام تربيتى است. در اين مقاله از هر دعاى روزانه، يك پيام گزينش شده و مطالبى جهت ارائه يك سخنرانى، به صورت مختصر و فشرده بيان شده است. مبلغان محترم مى‏توانند مطالب مربوط به هر روز را با عنايت‏به دعاى آن روز كه در مفاتيح‏الجنان آمده است، براساس ذوق و سليقه خود به عنوان يك سخنرانى ارائه كنند.

روز اول: هوشيارى

نشانه‏هاى غفلت
1 - پند نگرفتن از حوادث دنيا: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «اغفل الناس من لم يتعظ بتغير الدنيا من حال الى حال (1) ; غافلترين مردم كسى است كه از دگرگونى‏هاى دنيا پند نگيرد.»
دلت گر كه يك لحظه غافل نشيند
خدنگ بلا بر دل دل نشيند
سر شب سر قتل و تاراج داشت
سحرگه نه تن سر نه سر تاج داشت
2 - بيهوده گذراندن عمر: قال على عليه السلام: «كفى بالمرء غفلة ان يضيع عمره فيما لا ينجيه (2) ; تضييع عمر در راهى كه موجب نجات انسان نمى‏شود، براى غفلت كفايت مى‏كند.»
ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
3 - سرگرمى (بى‏فكرى): قال لقمان لابنه: «للغافل ثلاث علامات: اللهو و السهو و النسيان; (3) لقمان به فرزندش گفت: غافل سه نشانه دارد: سرگرمى، حواس پرتى، فراموشى.»
مزرع سبز فلك ديدم و داس مه نو
يادم از كشته خويش آمد و هنگام درو
نتايج غفلت:
1 - نادانى: قال على عليه السلام: «من غفل جهل; (4) غافل نادان است.»
2 - قساوت قلب: قال الباقر عليه السلام: «اياك والغفلة ففيها تكون قساوة القلب; (5) از غفلت‏بپرهيز، زيرا در آن قساوت قلب است.»
3 - هلاكت: قال على عليه السلام: «من طالت غفلته تعجلت هلكته; (6) كسى كه غفلتش طولانى شد، زود هلاك مى‏شود.»
4 - مردن قلب: قال على عليه السلام: «من غلبت عليه الغفلة مات قلبه; (7) كسى كه غفلت‏بر او غلبه كرد قلبش مى‏ميرد.»
5 - از دست دادن بصيرت: قال على عليه السلام: «دوام الغفلة تعمى البصيرة; (8) ادامه غفلت‏بينش را كور مى‏كند.»
6 - خسران: قال على عليه السلام: «من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها خسر; (9) كسى كه نفس خويش را محاسبه كند، سود برد و آنكه از آن غفلت ورزد زيان بيند.»
عوامل غفلت
1 - اموال و اولاد: قرآن كريم مى‏فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا لا تلهكم اموالكم و لا اولادكم عن ذكر الله‏» (10) ; «اى اهل ايمان! مبادا هرگز مال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل كند.»
2 - امكانات رفاهى: قرآن كريم مى‏فرمايد: «و لكن متعتهم و آبائهم حتى نسوا الذكر» (11) ; «لكن تو اين كافران و پدرانشان را متمتع به دنيا و نعمت‏هاى دنيا گردانيدى تا آنكه از فرط سرگرمى به دنياى فانى، ذكر و قرآن تو را فراموش كردند.»
3 - فزونى‏طلبى: «الهكم التكاثر» (12) ; «بفريفت‏شما را فزونى جستن.»
اين نوبت توست ديگرت نوبت نيست
اين فرصت توست ديگرت فرصت نيست
بر خاك مريز باوه هستى را
چون جام تهى شد دگرت مهلت نيست (13)

روز دوم: قرآن

جايگاه قرآن
«لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرايته خاشعا متصدعا من خشية الله‏» (14) ; «[اى رسول ]اگر ما اين قرآن را بر كوه نازل مى‏كرديم مشاهده مى‏كردى كه كوه از ترس خدا خاشع و ذليل و متلاشى مى‏گشت.»
برخى از ويژگى‏هاى قرآن
1 - وسيله رحمت و هدايت: «هدى و رحمة للمؤمنين‏» (15) ; «هدايت و رحمت‏براى مؤمنان است.»
2 - رهبر: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «عليكم بالقرآن فاتخذوه اماما قائدا; (16) بر شما باد به قرآن، آن را پيشوا و رهبر خويش قرار دهيد.»
3 - برترين گفتار: «الله نزل احسن الحديث‏» (17) ; «خداوند برترين گفتار را نازل كرد.»
4 - شفاى دردها: «ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة‏» (18) ; «ما آنچه از قرآن مى‏فرستيم شفاى دل و رحمت است.»
5 - جامعيت: قال رسول الله صلى الله عليه و آله «من اراد علم الاولين و الاخرين فليقرء القرآن; (19) هر كس علم اولين و آخرين خواهد، قرآن بخواند.»
ملا صدرا در مقدمه تفسير سوره مباركه واقعه مى‏فرمايد: «بسيارى به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آنجا كه گمان كردم كسى هستم ولى همين كه چشم بصيرتم باز شد، خود را از علوم واقعى خالى ديدم، در آخر عمرم به فكر فرو رفتم كه به سراغ تدبر در قرآن و روايات محمد و آل محمد بروم. من يقين كردم كه كارم بى‏اساس بوده است. زيرا در طول عمرم به جاى نور در سايه ايستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشيد تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسير و تدبر در قرآن كردم، در خانه وحى را كوبيدم درها باز شد و پرده‏ها كنار رفت و ديدم فرشتگان به من مى‏گويند: سلام عليكم طبتم فادخلواها خالدين. من كه اكنون دست‏به نوشتن اسرار قرآن زده‏ام، اقرار مى‏كنم كه قرآن درياى عميقى است كه جز با لطف الهى امكان ورود در آن نيست ولى چه كنم عمرم رفت، بدنم ناتوان، قلبم شكسته، سرمايه‏ام كم، ابزار كارم ناقص و روحم كوچك است.» (20)
مرحوم فيض كاشانى در رساله انصاف مى‏فرمايد: «من مدت‏ها در مطالعه مجادلات متكلمين فرو رفتم و كوشش‏ها كردم ولى همان بحث‏ها ابزار جهل من بود. مدت‏ها در راه فلسفه به تعلم و تفهم پرداختم و بلند پروازى‏هايى را در گفته‏هايشان ديدم، مدت‏ها در گفت و گوهاى اين و آن بودم، و كتاب و رساله‏ها نوشتم و گاهى ميان سخنان فلاسفه و متصوفه و متكلمين جمع‏بندى مى‏كردم و حرف‏ها را به هم پيوند مى‏دادم، ولى در هيچ يك از علوم دوايى براى دردم و آبى براى عطشم نيافتم. بر خود ترسيدم و به سوى خدا فرار و انابه كردم، تا خداوند مرا از طريق تعمق در قرآن و حديث هدايتم كرد.»
امام خمينى رحمه الله مى‏فرمايد: «و اين جانب از روى جد; نه تعارف معمولى مى‏گويم كه از عمر به باد رفته خود تاسف دارم. شما اى فرزندان برومند اسلام! حوزه‏ها و دانشگاه‏ها را به شؤونات قرآن و ابعاد بسيار مختلف آن توجه دهيد، تدريس قرآن را در هر رشته‏اى محط نظر و مقصد اعلى (نه در حاشيه) قرار دهيد. مبادا خداى نخواسته در آخر عمر كه ضعف و پيرى بر شما هجوم كرد از كرده‏ها پشيمان و تاسف بر ايام جوانى بخوريد همچون نويسنده.» (21)

روز سوم: جهالت

برخى از نتايج جهل
1 - انحراف عقيدتى: «يظنون بالله غير الحق ظن الجاهلية‏» (22) ; «به خداوند گمان ناروا مى‏برند، گمان جاهليت.»
2 - خودبزرگ‏بينى
3 - خود محورى
4 - تخطئه ديگران
5 - گمراه دانستن ديگران
6 - انكار و تكذيب
7 - لجاجت
8 - خودپسندى
قال على عليه السلام: «ان الجاهل من عد نفسه بما جهل من معرفة العلم عالما و برايه مكتفيا و لمن خالفه مخطيا و لمن لم يعرف من الامور مضللا و اذا ورد عليه من الامر ما لا يعرفه انكره و كذبه و كان للحق منكرا و فى اللجاجة متجريا و عن طلب العلم متكبرا; (23) نادان كسى است كه خود را نسبت‏به نادانسته‏هايش دانا شمارد و نظر خود را كافى بداند، هر كس با وى مخالفت كند او را در اشتباه پندارد و ناآگاهان را گمراه كند، هرچه را نداند انكار و تكذيب كند، حقيقت را انكار نموده و در لجاجت جرى باشد و در طلب دانش، خودپسندى كند.»
پند گفتن با جهول خوابناك
تخم افكندن بود بر شوره خاك
چاك حمق و جهل نپذيرد رفو
تخم حكمت كم دهش اى نيكخو
زانكه جاهل جهل را بنده بود
هر چه پندش مى‏دهى او نشنود (24)

روز چهارم: چشيدن حلاوت ذكر خدا

آثار ياد خدا
1 - قوت روح: قال على عليه السلام: «مداومة الذكر قوة الارواح; (25) مداومت‏ياد خدا موجب قدرت جان‏هاست.»
2 - زنده دلى: قال على عليه السلام «فى الذكر حياة القلوب.» (26)
3 - روشنى قلب: قال على عليه السلام: «عليك بذكر الله فانه نور القلوب.» (27)
4 - اطمينان قلب: قال تعالى: « الا بذكر الله تطمئن القلوب.»
در مناجات الذاكرين مى‏خوانيم:
«الهى لولا الواجب من قبول امرك لنزهتك من ذكرى اياك على ان ذكرى بقدرى لا بقدرك ... الهى فالهمنا ذكرك فى الخلا و الملا و الليل و النهار و الاعلان و الاسرار و فى السراء و الضراء و انسنا بالذكر الخفى ... استغفرك من كل لذة بغير ذكرك; (28)
خدايا اگر امر تو نبودى، من تو را منزه‏تر از آن مى‏دانستم كه ذكر تو كنم، چون ذكر من به قدر توان من است نه به قدر مقام تو ... خدايا ذكرت را در خلوت و جلوت و شب و روز و در ظاهر و باطن و در حال خوشى و ناخوشى به ما الهام فرما و ما را به ذكر خفى مانوس كن ... خدايا از هر لذتى غير از لذت ياد تو طلب بخشش مى‏كنم.»

روز پنجم: عبادت

قال تعالى: «يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون‏» (29) ; «اى مردم، خدايى را بپرستيد كه آفريننده شما و مخلوقات قبل از شماست، باشد كه پارسا و منزه شويد.»
گام اول در بندگى
امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد: «اول عبادة الله معرفته و اصل معرفة الله توحيده (30) ; اولين گام بندگى، شناخت‏خدا و اصل شناخت او به توحيد است.»
جايگاه عبادت
1 - هدف خلقت: قال تعالى: «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون‏» (31) ; «جن و انس را خلق نكردم مگر براى اينكه مرا بپرستند.»
2 - رستگارى: قال على عليه السلام: «العبادة فوز; (32) عبادت رستگارى است.»
3 - نشانه عنايت‏خداوند: قال على عليه السلام: «اذا احب الله عبدا الهمه حسن العبادة; (33) وقتى خداوند بنده‏اى را دوست‏بدارد خوب عبادت، كردن را به او مى‏آموزد.»
4 - بهترين وسيله تقرب به خدا: قال على عليه السلام: «ما تقرب متقرب بمثل عبادة الله; (34) هيچ چيز مانند عبادت انسان را به خدا نزديك نمى‏كند.»
شرايط عبادت
1 - فهم دين: امام سجاد عليه السلام: «لا عبادة الا بالتفقه; (35) عبادتى كامل نيست مگر با فهم.»
2 - آگاهى: قال على عليه السلام: «لا خير فى عبادة لا علم فيها; (36) عبادتى كه با آگاهى همراه نباشد، خيرى در آن نيست.»
3 - حضور قلب: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «اعبد الله كانك تراه فان كنت لا تراه فانه يراك; (37) خدا را آن گونه عبادت كن كه گويا او را مى‏بينى و اگر تو او را نمى‏بينى او تو را مى‏بيند.»

روز ششم: گناه

بعضى از گناهان
1 - ترك واجبات: قال الصادق عليه السلام: «لا ينظر الله الى عبده و لا يزكيه لو ترك فريضة; (38) بنده‏اى كه يكى از واجبات را ترك كند، خداوند به او نظر رحمت نمى‏كند و او را پاك نمى‏كند.»
2 - حرام‏خوارى: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «اذا وقعت اللقمة من حرام فى جوف العبد لعنه كل ملك فى السموات و الارض; (39) هرگاه لقمه حرامى در شكم بنده قرار گيرد، ملائك آسمان و زمين او را لعنت مى‏كنند.»
3 - سحر: قال على عليه السلام: «من تعلم شيئا من السحر قليلا او كثيرا فقد كفر; (40) هر كسى چيزى از سحر ياد بگيرد، زياد باشد يا كم كافر شده است.»
4 - كمك به ستمگران: قال الصادق عليه السلام: «من الكبائر معونة الظالمين و الركون اليهم; (41) كمك به ستمگران و ميل به آن‏ها از گناهان كبيره است.»
كسى كه نمى‏تواند ترك گناه كند چه كند؟
شخصى خدمت وجود مقدس حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام رسيد و گفت: من مرد گناهكارى هستم كه صبر از گناه ندارم، مرا موعظه كن.
حضرت فرمود: با پنج‏شرط هرچه مى‏خواهى گناه بكن:
1 - روزى خدا را نخور، هر چه مى‏خواهى گناه كن: «لا تاكل رزق الله و اذنب ما شئت.»
2 - جايى پيدا كن كه خدا تو را نبيند و هر چه مى‏خواهى گناه كن: «اطلب موضعا لا يراك الله و اذنب ما شئت.»
3 - از ولايت‏خدا خارج شو و هر چه مى‏خواهى گناه كن: «اخرج من ولاية الله و اذنب ما شئت.»
4 - جان به عزرائيل نده و هر چه خواهى گناه كن: «اذا جاءك ملك الموت ليقبض روحك فادفعه عن نفسك و اذنب ما شئت.»
5 - به جهنم نرو و هر چه مى‏خواهى گناه كن: «اذا ادخلك مالك النار فى النار فلا تدخل فى النار و اذنب ما شئت.» (42)
واى بر حال كسى كه آحادش بيش از اعشارش باشد
قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «ان الله تعالى قال: الحسنة عشرا و ازيد و السيئة واحدة و اغفر فالويل لمن غلبت آحاده اعشاره; (43)
خداوند ثواب را ده برابر و بيشتر از ده برابر پاداش مى‏دهد اما كيفر گناه يكى بيش نيست، آن هم ممكن است‏بخشيده شود. پس واى به حال كسى كه يكى‏هاى او از ده‏هايش بيشتر باشد.»

روز هفتم: نماز

وجوب نماز
قال تعالى: «ان الصلوة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا» (44) ; «نماز براى اهل ايمان حكمى واجب و لازم است.»
اهميت نماز
1 - مقدم بر اعمال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «اول ما ينظر فى عمل العبد فى يوم القيامة فى صلاته; (45) اولين چيزى كه روز قيامت در اعمال بنده مورد توجه قرار مى‏گيرد، نماز اوست.»
2 - وسيله تقرب: قال على عليه السلام: «الصلوة قربان كل تقى; (46) نماز وسيله تقرب هر پرهيزكارى است.»
3 - بهترين اعمال: قال على عليه السلام: «اوصيكم بالصلاة و حفظها فانها خير العمل; (47) شما را به نماز وحفظ آن سفارش مى‏كنم، بدرستى كه بهترين اعمال نماز است.»
4 - سنگر مبارزه با شيطان: قال على عليه السلام: «الصلاة حصن من سطوات الشيطان; (48) نماز سنگرى است‏براى در امان ماندن از نفوذ شيطان.»
5 - مانع ضد ارزش‏ها:قال تعالى: «ان الصلاة تنهى عن الفحشاء و المنكر» (49) ; «نماز اهلش را از هر كار زشت‏باز مى‏دارد.»
آثار ترك و سبك شمردن نماز
1 - جهنمى شدن:قال تعالى: «فى جنات يتسائلون عن المجرمين ما سلككم فى سقر قالوا لم نك من المصلين‏» (50) ; «بهشتيان سؤال مى‏كنند چه چيزى شما را جهنمى كرد؟ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم.»
2 - محروميت از الطاف الهى: قال تعالى: «ويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون‏» (51) ; «واى بر نمازگزارانى كه دل از ياد خدا غافل دارند.»
3 - دورى از رسول خدا صلى الله عليه و آله: پيامبر اكرم فرمود: «ليس منى من استخف بصلاته; (52) كسى كه نمازش را سبك بشمارد از من نيست.»
4 - محروميت از شفاعت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله: پيامبر اكرم فرمود: «لا تنال شفاعتى غدا من اخر الصلاة المفروضة بعد وقتها; (53) كسى كه نماز واجب را از وقت آن به تاخير اندازد، در قيامت‏شفاعت من به او نمى‏رسد.»

روز هشتم: يتيم‏نوازى و سير كردن گرسنگان

قال على عليه السلام: «الله الله فى الايتام فلا تغبوا فواههم و لايضيعوا بحضرتكم; (54) خدا را خدا را درباره ايتام، نكند آنان گاهى سير و گاهى گرسنه بمانند و حقوقشان ضايع شود.»
آثار و نتايج‏سرپرستى ايتام
1 - بهشت: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «من عال يتيما حتى يستغنى عنه اوجب الله عز و جل له بذلك الجنة; (55) هر كس يتيمى را سرپرستى كند تا بى‏نياز شود، خداوند بهشت را بر او واجب مى‏كند.»
2- همنشينى با پيامبر صلى الله عليه و آله: پيامبر اكرم فرمود: «انا و كافل اليتيم كهاتين فى الجنة; (56) من و كسى كه يتيمى را سرپرستى مى‏كند، مانند اين دو [انگشت] در بهشت كنار يكديگر خواهيم بود.»

روز نهم: رحمت‏خداوند

گسترش رحمت‏خداوند
قال تعالى: «و رحمتى وسعت كل شى‏ء»; (57) «رحمت من همه موجودات را فرا گرفته است.»
موجبات رحمت‏خداوند
1 - احسان و نيكى:قال تعالى: «ان الله قريب من المحسنين‏» (58) ; «البته رحمت‏خداوند به نيكوكاران نزديك است.»
2 - ايمان و اعتقاد به خدا:قال تعالى: «فاما الذين آمنوا بالله واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة منه.» (59)
3 - ياد خدا: قال على عليه السلام: بذكر الله تستنزل الرحمة; (60) رحمت‏خداوند به واسطه ذكر او نازل مى‏شود.»
4 - عفو وگذشت: قال على عليه السلام: «بالعفو تنزل الرحمة; (61) رحمت‏به واسطه عفو و بخشش نازل مى‏شود.»
5 - اطاعت‏خدا و رسول:قال تعالى: «و اطيعوا الله و الرسول لعلكم ترحمون‏» (62) ; «از خدا و رسول اطاعت كنيد كه مشمول حمت‏خدا شويد.»
6 - انديشه و تفكر: قال على عليه السلام: «رحم الله امرءا تفكر فاعتبر.» (63)
7 - موعظه‏پذيرى: قال على عليه السلام: «رحم الله امرءا اتعظ (64) ; انسان پندپذير مشمول رحمت‏خداست.»
8 - استغفار: قال تعالى: «لولا تستغفرون الله لعلكم ترحمون‏» (65) ; «چرا از كردار زشت استغفار بدرگاه خدا نمى‏كنيد تا شايد مشمول رحمت‏خدا شويد.»
9 - ترحم بر ضعفا: قال على عليه السلام: «رحمة الضعفاء تستنزل الرحمة; (66) ترحم بر ضعيفان موجب نزول رحمت‏خداست.»
10 - مراقبه: قال على عليه السلام: «رحم الله عبدا راقب ذنبه و خاف ربه; (67) خداوند رحمت كند كسى را كه گناهانش مد نظرش باشد و از خدا بترسد.»

روز دهم: سعادت

تعريف سعادت
قال الصادق عليه السلام: «السعادة سبب خير تمسك به السعيد فيجره الى النجاة (68) ; سعادت وسيله خيرى است كه سعادتمند به كمك آن به رستگارى رهنمون مى‏شود.»
سعادتمند كيست؟
1 - مخلص: قال على عليه السلام: «السعيد من اخلص الطاعة (69) ; سعادتمند كسى است كه طاعتش را براى خداوند خالص گرداند. »
2 - پيروان على عليه السلام: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «يا على ان السعيد، كل السعيد، حق السعيد من اطاعك و تولاك من بعدى (70) ; يا على! سعادتمند كامل و حقيقى كسى است كه بعد از من، از تو اطاعت كند و پس از من ولايت تو را بپذيرد.»
3 - اهل محاسبه: قال على عليه السلام: «من حاسب نفسه سعد (71) ; كسى كه به محاسبه نفس بپردازد، سعادتمند مى‏شود.»
4 - همنشين علما: قال على عليه السلام: «جالس العلماء تسعد (72) ; با دانشمندان همنشين باش تا سعادتمند شوى.»
5 - فرزند صالح داشتن: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «من سعادة الرجل الولد الصالح (73) ; فرزند صالح از سعادت انسان است. »




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما