دانشجو در دنیای امروز

برای کسی که به تحصیل اشتغال دارد، در صورتی می‏توان آینده‏ای درخشان پیش بینی کرد که همه ساعات و دقایق زندگی‏اش برنامه داشته باشد; برای مثال بداند فردا صبح، بعدازظهر و شب کجاو مشغول انجام چه کاری خواهد بود . او باید درس‏های خود را به طور روزانه و هفتگی بخواند و حتی پیش مطالعه داشته باشد تا چنانچه برخی مباحث‏برایش پیچیده و مبهم بود، اشکال‏هایش را با پرسش از استاد و مباحثه باهمکلاسی‏های خوش فکر برطرف کند . این کار سبب می‏شود همه نکات درس را به
سه‌شنبه، 12 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانشجو در دنیای امروز
دانشجو در دنیای امروز
دانشجو در دنیای امروز

نويسنده: رسول مظاهری
برای کسی که به تحصیل اشتغال دارد، در صورتی می‏توان آینده‏ای درخشان پیش بینی کرد که همه ساعات و دقایق زندگی‏اش برنامه داشته باشد; برای مثال بداند فردا صبح، بعدازظهر و شب کجاو مشغول انجام چه کاری خواهد بود . او باید درس‏های خود را به طور روزانه و هفتگی بخواند و حتی پیش مطالعه داشته باشد تا چنانچه برخی مباحث‏برایش پیچیده و مبهم بود، اشکال‏هایش را با پرسش از استاد و مباحثه باهمکلاسی‏های خوش فکر برطرف کند . این کار سبب می‏شود همه نکات درس را به طور عمیق بفهمد و هنگام امتحانات بامروری مجدد، بدون هیچ گونه اضطراب و فشار روحی، پاسخگوی پرسش‏ها باشد .
دانشجو باید، هنگام برنامه ریزی، به این نکته توجه داشته باشد که اصل برنامه ریزی و تعیین وقت‏برای انجام کارها سازنده است . برای لحظات و دقایق عمر هم باید برنامه داشت; اما سختگیری زیاد درست نیست . دانشجو نباید، چنانچه در عمل صددرصد موفق نبود، خود را ملامت نکند; چرا که شاگرد اول‏ها و برجستگان علمی هم هیچ‏گاه صددرصد موفق نیستند . امام علی (ع) می‏فرماید: «عرفت الله بفسخ العزائم; (1) از این که در بسیاری موارد کارها برخلاف تصمیم قبلی انجام می‏شود، خدا را شناختم .» یعنی ما همه کاره دنیا نیستیم و تنهامدیریت‏بخشی از امور در دست ما است . بنابراین، اگر دانش‏آموز یا دانشجویی حدود 70 درصد برنامه هایش جامه عمل پوشید، باید خرسند باشد و خود را موفق به شمار آورد .
موضوعات درسی متفاوتند . برخی بسیار مهم می‏نمایند وبرخی کم‏تر اهمیت دارند; برای مثال مباحث اعتقادی بسیار مهم است; چون انسانی که عقاید درست نداشته باشد، انگیزه‏اش برای کارهای بزرگ کم‏تر است . چهره‏های موفق جهان معمولا از جهان بینی و اعتقادات معقول بهره می‏برند و خداشناسند . همه خداشناسان در برابر خداوند احساس تکلیف می‏کنند و این موجب کار و تلاش پیوسته آن‏ها می‏شود . پس ضرورت دارد در این گستره به کتاب‏های درسی اکتفا نشود و آثار اسلام شناسان برجسته مورد مطالعه قرار گیرد .
از جمله درس هایی که اهمیت‏بیش‏تر دارد، زبان فارسی و عربی و انگلیسی است هر چه دانشجو برای بهتر آ موختن زبان تلاش کند، زیاده روی و اسراف نکرده است . برای ما ایرانیان آموختن زبان فارسی و آیین نگارش در درجه اول اهمیت قرار دارد . باید آداب صحیح گفتن و نوشتن را با تمرین‏های مکرر بیاموزیم . از سوی دیگر، چون بیش از 60 درصد واژگان مورد استفاده در فارسی امروز عربی است، یادگیری قواعد صرف و نحو عربی ضرورت دارد . برای کسب مهارت در نویسندگی و سخنرانی باید آثار نویسندگان برجسته قدیم مانند سعدی، حافظ و مولوی و معاصر مانند جواد فاضل، دکتر سید جعفر شهیدی، محمد رضا حکیمی، جواد محدثی پیوسته مطالعه شود . دانشجو باید سعی کند دست کم هفته‏ای یک بار قلم به دست گیرد و درباره موضوعات مورد علاقه خود بنویسد .
اگر هنگام یادداشت‏برداری و خلاصه نویسی نکات نگارشی را به دقت رعایت کند، پس از چند سال می‏تواند اندیشه‏های خویش را به راحتی به دیگران انتقال دهد .
به دلیل پیشرفت‏های شگرف دنیای غرب در زمینه‏های علمی و ضرورت بهره‏گیری از دانش و تجربه آن‏ها، بر دانشجو لازم ست‏حداقل یک یا دو زبان خارجی را چنان بیاموزد که به راحتی از منابع علمی آن‏ها استفاده کند، از سخنرانی‏های علمی شان بهره برد و به زبان آن‏ها سخنرانی کند .
به دست آوردن چنین توانایی هایی نیازمند کار مستمر ده ساله، حداقل روزی دو ساعت‏یا چهارساله روزی پنج‏ساعت‏یا دو ساله روزی ده ساعت است . پس دانشجو باید کارش را از هم ا کنون شروع کند که فردا دیر است .
آشنایی باکامپیوتر نیز در دنیای امروز ضرورت دارد . باید با حوصله، فنون و دانش بهره‏گیری از آن را فرا گرفت; ولی اهمیت آن هرگز به اندازه زبان خارجی نیست .
هر کس به همه آن چه در این نوشتار آمده جامه عمل پوشد، می‏تواند به آینده خودامیدوار باشد . چنین فردی هرگز نباید نگران اشتغال و تامین زندگی خودباشد; چرا که پس از فراغت از تحصیلات رسمی دانشگاه یا حوزه جوانی خام و ناتوان نیست; جوانی پرشور و کار آفرین است‏به دلیل کثرت مطالعه، راه درست زندگی را می‏داند .

پي نوشت :

1 . نهج البلاغه، حکمت 250 .

منبع: ماهنامه پرسمان

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.