جاذب الرطوبه ها در كشاورزي

STOCKOSORB بوسیله کاهش دادن آب ومواد مغذی از دست رفته از طریق نشست،تبخیر و روان آب، ظرفیت نگهداری آب قابل مصرف برای گیاه و مخلوط های مغذی اضافه شده در خاک را افزایش می دهد. STOCKOSORB با جذب آب در خاک متورم می شود و به صورت ذرات ژل مانندی در می آید و مثل یک منبع آب عمل می کند و مواد غذایی مورد نیاز گیاه به خوبی در آب حل می شود . آب و مواد مغذی به طور مستقیم توسط ریشه های ریز گیاه که در ذرات ژلی نفوذ می کنند گرفته
چهارشنبه، 6 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جاذب الرطوبه ها در كشاورزي
جاذب الرطوبه ها در كشاورزي
جاذب الرطوبه ها در كشاورزي


استاکوزورب (STOCKOSORB) :

1) STOCKOSORB چگونه در خاک عمل می کند؟

STOCKOSORB بوسیله کاهش دادن آب ومواد مغذی از دست رفته از طریق نشست،تبخیر و روان آب، ظرفیت نگهداری آب قابل مصرف برای گیاه و مخلوط های مغذی اضافه شده در خاک را افزایش می دهد. STOCKOSORB با جذب آب در خاک متورم می شود و به صورت ذرات ژل مانندی در می آید و مثل یک منبع آب عمل می کند و مواد غذایی مورد نیاز گیاه به خوبی در آب حل می شود . آب و مواد مغذی به طور مستقیم توسط ریشه های ریز گیاه که در ذرات ژلی نفوذ می کنند گرفته می شود یا انها به آرامی در خاک احاطه شده اطراف گیاه پخش می شوند . STOCKOSORB جریان مویینی آب داخل ریشه را با افزایش رطوبت خاک اطراف گیاه افزایش می دهد.

2) STOCKOSORB چقدر آب جذب می کند؟

1 کیلوگرم STOCKOSORB قادر است بیش از 250 لیتر آب را جذب کند . همه هیدروژل ها به محلول نمک حساس هستند. در خاک نمک ها و کاتیون ها مانند منیزیوم و
کلسیم جذب هیدروژل می شوند. بنابراین با اتصال کاتیون ها و نمک ها یک شبکه ای طولانی ایجاد می شود و ظرفیت جذب کاهش می یابد. در خاک 1 کیلو گرم STOCKOSORB 150 لیتر محلول را در خود جذب می کند و قرار دادن 1 کیلو گرم STOCKOSORB در عمق 20 سانتیمتری خاک باعث جذب 100 لیتر محلول خاک می شود.

۳) STOCKOSORB چگونه خاک را مرطوب نگه می دارد؟

STOCKOSORB آب و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را بر خلاف نیروی جاذبه در خود ذخیره می کند . آب که به طور عادی به صورت زه دور از دسترس گیاه است الان به آسانی در اختیار گیاه قرار می گیرد. بنابراین رطوبت خاک افزایش می یابد. به کار بردن 3 گرم STOCKOSORB در هر لیتر خاک میزان آب در دسترس گیاه را 30-50 % افزایش می دهد بنابراین در شرایط عادی رشد مدت زمانی که طول می کشد گیاه به نقطه ی پژمردگی برسد 2 برابر می شود زمانی که STOCKOSORB به خاک اضافه می شود خصوصیات خاک شنی تغییر می کند و شبیه خاک رسی لجنی می شود.

4) آیا STOCKOSORB می تواند باعث waterlogging (آب سیری) شود؟

به کار بردن مقدار معین و مناسب با مقدار خاک باعث اشباع آب نمی شود.در نتیجه متورم شدن و چروک شدن هیدروژل یک توده خاک پایداری ایجاد می شود. این ساختار شل و نرم خاک ثبات و دوام خوبی دارد. نفوذ پذیری اب و هوا در خاک تضمینی است. اشباع شدن آب به علت باقی ماندن آب در ناحیه ریشه گیاه است که به علت زه کشی ناقص و چسبندگی زیاد خاک است. STOCKOSORB حجم روزنه های هوا را در خاک افزایش می دهد و باعث کاهش چسبندگی زیاد خاک می شود .باقی ماندن هوای محبوس در خاک این اطمینان را بوجود می اورد که یک منبع تولید کننده خوب هوا در خاک است.

5) STOCKOSORB چگونه خصوصیات فیزیکی خاک، سوبستریت ها و کمپوست ها را بهبود می بخشد؟

در نتیجه حجیم شدن هیدروژل ها در موقع جذب آب حجم خاک تغییر می کند و در نتیجه فشردگی خاک کاهش و حجم روزنه های درون خاک افزایش می یابد و در نتیجه نرم شدن خاک ،رشد بهتر ریشه در خاک و ضخیم تر شدن ان باعث می شود. با بکار بردن 3 گرم STOCKOSORB در هر لیتر خاک حجم روزنه های خاک تا 5/40 % افزایش می یابد. در همین زمان نفوذ آب به طور گسترده ایی افزایش می یابد. نفوذ سریعتر آب در خاک باعث هدر رفتن کمتر ان به صورت روان آب می شود. هرچه حجم روان اب کمتر باشد خاک کمتر می تواند جا به جا شود .
کاهش فرسایش خاک یعنی حفظ یک لایه خاکی حاصاخیز.

6) STOCKOSORB چه مدت در خاک باقی می ماند؟

STOCKOSORB توانایی باقی ماندن و جذب مکرر آب برای چنین سال را دارد. بنابراین STOCKOSORB یک وسیله مدیریت آب است که به طور ویژه مناسب برای مزرعه درختان، بوته ها و گیاهانی که همه ساله محصول میدهند( یونجه، نیشکر) است.

۷) آیا STOCKOSORB با محیط سازگار است؟ آیا ایمنی دارد؟

استفاده از STOCKOSORB در باغداری ، جنگلداری، و زراعت کاملا" ایمن و سازگاری محیطی دارد.در ازمایش های متعددی که صورت گرفته است بر تایید آن طبق قوانین GLP (Good Laboratory Practice) صحه گذاشته است. مدارکی که دال بر مضر بودن ان برای حیوانات ، گیاهان و خاک باشد بدست نیامده است.

منابع:

1)www.creasorb.com/notesData/creasorb.nsf/hauptpunkte_en/44OpenDocument
2)http://www.americansoiltech.com/news/ag_news_farm_ranch_guide.asp

منبع:http://agro.blogfa.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.