10 تیم بسکتبال بسیار مشهور

فعالیت داغ در درون و بیرون زمین، ورزش بسکتبال را به یکی از بهترین ورزشها تبدیل نموده است. با وجود این که تیمهای بسیاری در فصل به رقابت با یک دیگر میپردازند، اما هر تیم طرف داران خاص خود را دارد.
دوشنبه، 24 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 تیم بسکتبال بسیار مشهور
فعالیت داغ در درون و بیرون زمین، ورزش بسکتبال را به یکی از بهترین ورزشها تبدیل نموده است. با وجود این که تیمهای بسیاری در فصل به رقابت با یک دیگر میپردازند، اما هر تیم طرف دارن خاص خود را دارد. نگاه کنید تا ببینید که آیا نام تیم شما هم در فهرست ما جای دارد.
 

آیا میدانستید؟

اولین لیگ حرفهای در سال 1898 پایه گذاری شد که طی آن 8 تیم شرکت نمودند و برندهی آن دوره از مسابقات تیم ترنتون نشنالز گردید. با این وجود، لیگ در سال 1904 منحل گردید!

داستان اختراع ورزش بسکتبال، در نوع خود داستانی جالب است. این ورزش در سال 1931 و به وسیلهی جیمز نای اسمیت ابداع گردید و او برای این بازی جدید 13 قانون را وضع نمود. یک روز و به خاطر بارش سنگین باران، جیمز نیاز پیدا کرد تا برای سرگرم ساختن دانش آموزان باشگاه خود آنها را به انجام فعالیتهایی مشغول سازد. از این رو، وی چند قانون را برای این بازی درون سالنی جدید، یعنی بسکتبال وضع نمود. هنگامی که جیمز برای نخستین بار این بازی را ابداع کرد، از سبدهای میوه به عنوان سبدهایی استفاده نمود که توپ باید در آنها انداخته میشد. این سبدها به نرده های باشگاه متصل میگردیدند و هدف در این بازی پرتاب نمودن توپ فوتبال به درون این سبدها بود. وی 18 دانش آموز خود را به دو گروه 9 نفره تقسیم بندی نمود. با این وجود، اولین مسابقه ی رسمی بازی بسکتبال در 11 ماه می سال 1892 در شهر اسپرینگ فیلد ایالت ماساچوست برگزار شد. به مرور زمان، دنیای بسکتبال نظاره گر ظهور تیم های بسیاری به عنوان پیش گامان این بازی بوده است. ما اینجا فهرستی یک پارچه را از چنین تیمهای محبوبی در بازی بسکتبال ارائه نمودهایم که به مدت هفته های بسیاری بر جدول حکم فرما بوده اند.
10 تیم بسکتبال بسیار مشهور
 

تیمهای بسکتبال محبوب

* توجه: این تیم‌ها به صورت ترتیب خاصی آورده نشدهاند. ارزش تیمها بر اساس رتبه بندی سال 2013 مجلهی فوربس است.
 

1.لس آنجلس لیکرز

کنفرانس غرب
ارزش: 643$ میلیون
جواز تیم باشگاهی لیکرز از سال 1947 و پس از به دست آوردن مالکیت باشگاه منحل گردید هی دیترویت جمز به ارزش $15،000 آغاز گردید. آنها در طول اولین فصل حضور خود در مسابقات لیگ با کسب 43 پیروزی و 17 باخت در صدر جدول مسابقات لیگ جای گرفتند. این تیم در فصل 72 - 1971 عمل کردی خارق العاده را از خود به نمایش گذاشت. آنها موفق شدند تا در ماه نوامبر 14 پیروزی و در ماه دسامبر 16 پیروزی پشت سر هم کسب نمایند. در آغاز بازیهای فصل سال آینده، آنها در سه بازی به برتری رسیدند تا این که تیم باشگاه میلواکی باکس روند پیروزیهایی پی در پی آنها را در عدد 33 متوقف ساخت. آنها تا کنون موفق به کسب 16 عنوان قهرمانی گردیدهاند.


10 تیم بسکتبال بسیار مشهور


بازیکن ستاره: اروین "جتمسون جادویی" برای این باشگاه لیکرز در پست گارد رأس بازی میکرد. وی از فصل 1979 تا 1991 و سپس در فصل 1996 به عنوان عضوی از تیم لیکرز بازی مینمود. وی 13 فصل برای تیم لیکرز به انجام بازی پرداخت و موفق به کسب 5 عنوان قهرمانی گردید. وی در سال 1996 و پس از این که جواب آزمایش ایدز وی مثبت اعلام گردید باز نشستگی خود را اعلام نمود.
ایم لیکرز نام خود را از لقب ایالت مینه سوتا گرفته است، "سرزمین 10،000 دریاچهای (لیک)".
 

2.بوستون سلتیکس

کنفرانس شرق
ارزش: 452$ میلیون
تیم بوستون سلتیکس در سال 1946 و به وسیله ی والتر براون مدیر عامل شرکت گاردن آرنای بوستون تشکیل شد. این تیم به عنوان یکی از برجسته ترین تیم ها در اواسط دههی 50 تا دههی 60 میلادی شناخته میشد. در طول این فصل بود که رقابت میان تیم سلتیکس و تیم باشگاه لیکرز آغاز گردید، هم اوردی که هم چنان ادامه دارد. این تیم نخستین تیمی بود که از بازی کنانی تماماً آفریقایی - آمریکایی بهره میجست. 3 بازی کن بزرگ به نامهای پل پیرس، کوین گارنت و ری آلن این تیم را برای بار مجدد، و پس از مبارزه در طول سالیان، تا کسب افتخار هدایت نمودند. این تیم تا کنون موفق به کسب 17 عنوان قهرمانی گردیده است.


10 تیم بسکتبال بسیار مشهور


بازی کن ستاره: لاری برد در سال 1978 و به هنگامی که سال آخر دانشگاه خود را به سر میبرد به تیم باشگاه بوستون سلتیکس فرا خوانده شد و یک سال پس از انتخاب وی توسط این تیم نخستین بازی خود را در میدان به انجام رسانید. تمامی دوران ورزشی وی در تیم باشگاهی بوستون سلتیکس سپری شد که طی آن وی موفق به کسب 3 مقام قهرمانی در مسابقات لیگ NBA گردید. وی به مدت 13 فصل در پست فوروارد کوچک و فوروارد دفاعی به بازی پرداخت. وی در سال 1992 و به دنبال مشکلات مزمن خود در ناحیه ی کمر اعلام باز نشستگی نمود.
تیم باشگاه سلتیکس اولین تیمی بود که یک بازی کن آفریقایی - آمریکایی را به نام چاک کوپر به استخدام خود در آورد.
 

3.نیویورک نیکس

کنفرانس شرق
ارزش: 655$ میلیون
باشگاه نیکس در سال 1946 تأسیس گردید و یکی از اعضای بنیان گذار اتحادیه ی بسکتبال آمریکا بود (که در حال حاضر بخشی از NBA محسوب میشود). در سالهای اول، تیم باشگاهی نیکس سه بار به فینال مسابقات لیگ NBA رسید، اما همواره در همه ی آنها تیم بازنده بود. با این وجود، این تیم در فصل 70 - 1969 موفق به کسب 18 پیروزی پیاپی در یک فصل از مسابقات لیگ NBA گردید. این تیم تا کنون موفق به کسب دو عنوان قهرمانی در لیگ NBA گردیده است.

بازیکن ستاره: پاتریک اوینگ در پست سنتر آغاز کننده برای تیم باشگاهی نیکس به بازی کردن می پرداخت. وی اولین و تنها بازی کنی بود که در سال 1985 به وسیله ی گزینش از راه بخت آزمایی توسط تیم باشگاهی نیکس مورد انتخاب قرار گرفت. با این وجود، در اولین سال حضور وی در مسابقات لیگ، عمل کرد وی تحت تأثیر مصدومیت های او قرار گرفت. وی به عنوان یکی از 50 بازی کن برتر تاریخ مسابقات لیگ NBA انتخاب گردید. وی از سال 1985 تا سال 2000 در تیم باشگاهی نیکس حضور داشت. پیراهن ورزشی شمارهی 33 او در سال 2003 به وسیله ی باشگاه نیکس کنار گذاشته شد و برای کسی مورد استفاده قرار نگرفت.
باشگاه نیکس، به غیر از تیم سلتیکس، یکی از دو تیمی در لیگ NBA است که هم چنان در شهر اصلی خود قرار دارد.
 

4.هیوستون راکیتس

کنفرانس غرب
ارزش: 433$ میلیون
باشگاه هاوستون راکیتس در سال 1967 تأسیس گردید و آنها در چهار سال اولیه ی حضور خود در لیگ و قبل از انتقال پیدا کردن به هاوستون در سن دیگو بازی کردند. این تیم در ابتدا سن دیگو راکیتس نامیده میشد، اما به هنگامی که آنها به هاوستون منتقل شدند، نام کنونی خود را به دست آوردند. تیم راکیتس در سالهای اولیه ی حضور خود در لیگ اکثراً در اولین مرحله از بازیهای حذفی از دور مسابقات خارج میشد. با این وجود، آنها موفق شدند که با کسب عنوان قهرمانی در فصل 95 - 1994 و پس از این که در گروه ششم این دوره از مسابقات قرار داده شدند در مسابقات لیگ NBA تاریخ ساز شوند. تا به امروز، این تیم جوانترین تیم حاضر در مسابقات لیگ NBA بوده است، اما آنها تبدبل به یکی از گلزنترین خط حمله ها در تاریخ NBA گردیدند. آنها تا کنون موفق به کسب 2 عنوان قهرمانی گردیده اند.

بازی کن ستاره: حکیم اولاجوون از سال 1984 تا سال 2001 در پست سنتر برای تیم راکیتس بازی مینمود. تیم باشگاهی راکیتس در این دوره به صورت پیاپی برنده ی عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ NBA میگردید. وی به همراه هم تیمی خود رالف سمپسون "برج های دو قلو" خوانده میشدند. به خاطر موفقیت او در درون و بیرون از زمین، وی ملقب به "حکیم رویایی" گردید. وی تنها بازی کنی در تاریخ مسابقات لیگ NBA است که عنوان ارزشمندترین بازی کن سال و عنوان ارزشمندترین بازی کن فینال را تماماً در یک فصل به خود اختصاص داده است. وی در سال 2008 به جمع تالار مشاهیر بسکتبال افزوده شد.
این تیم لقب خود یعنی "راکت" را از توسعه ی برنامه ی موشکی و راکت چند مرحله ای اطلس به دست آورده است.
 

5.شیکاگو بولز

کنفرانس شرق
ارزش: 511$ میلیون
تیم باشگاهی شیکاگو بولز در سال 1966 و به وسیله ی دیک کلاین تأسیس شد و تنها مالک تیمی بود که خود او هم سابقه ی بازی کردن بسکتبال را داشته است. اولین فصل حضور این تیم در فصل 67 - 1966 اتفاق افتاد و آنها موفق شدند تا در طول دو فصل نخست حضور خود در مسابقات لیگ NBA از خود رکورد 57 بازی برده و 25 شکست را بر جای گذارند. این تیم موفق شد تا در فصل 96 - 1995 مسابقات لیگ NBA 72 پیروزی را کسب نماید و تبدیل به تنها تیمی گردد که در طول یک فصل موفق به کسب 70 پیروزی گردیده است. دورهی 2004 - 1994 دشوارترین دوره برای تیم باشگاهی بولز محسوب میشود، چرا که همه پس از کسب دومین سه گانه ی آنها از این تیم قطع امید کرده بودند. این تیم موفق به کسب شش عنوان قهرمانی گردید که در طی دو مرحله به صورت پیاپی اتفاق افتاد. این تیم در طول فصل 2011 - 2010 برای اولین بار از سال 1998 در رتبهی نخست کنفرانس شرق قرار گرفت. این تیم موفق به کسب شش عنوان قهرمانی گردید که در طی دو مرحله به صورت پیاپی اتفاق افتاد.

10 تیم بسکتبال بسیار مشهور


بازی کن ستاره: مایکل جوردن که در پست گارد حمله بازی میکرد در سال 1984 به تیم باشگاهی بولز پیوست و تا سال 1993 برای این تیم بازی میکرد. وی مجدداً در سال 1995 به این تیم ملحق شد و تا سال 1998 و تا قبل از این که برای دومین مرتبه باز نشستگی خود را اعلام دارد برای این تیم بازی مینمود. وی موفق شد که با تیم باشگاهی بولز در سالهای بین 1993 - 1991 سه بار پیاپی به کسب عنوان قهرمانی مسابقات لیگ NBA نائل گردد و هم چنین وی بعدها بدل به بخشی از دومین قهرمانی سه باره ی پیاپی با تیم بولز در مسابقات لیگ NBA گردید. وی یکی از محبوبترین بازیکنان در تاریخ این بازی است و به خاطر توانایی خود در خیز برداشتن ملقب به کسب عناوینی چون "جوردن هوایی" و "والا جهنده" گردید. وی عضوی از جمع تالار مشاهیر بسکتبال است.
تیم باشگاه بولز سنتی را دارد که در طی بازیهای حذفی به عنوان نمادی از وحدت تیم به پای بازیکنان خود کفشهای مشکی پوشاند.
 

6.میامی هیت

کنفرانس شرق
ارزش: 425$ میلیون
تیم باشگاه میامی هیت در سال 1988 تأسیس گردید و در هشت فصل نخست حضور خود در لیگ مسابقات NBA تنها دو بار موفق به رسیدن به مرحله ی حذفی شد. با این وجود، در فصل 97 - 1996، این تیم دست خوش تغییراتی اساسی در بخت و اقبال گردید و عنوان دار دومین رکورد برتر در تاریخ تیم، یعنی کسب 61 پیروزی و 21 باخت شد. در همان سال، عمل کرد آنها در مسیر کسب 32 برد و 9 باخت، عنوان "جنگجویان مسیر" را برای آنها به همراه آورد. این تیم تا کنون دو بار موفق به کسب عنوان قهرمانی در سالهای 2006 و 2012 گردیده است.
 

10 تیم بسکتبال بسیار مشهور


بازی کن ستاره: آلونزو مورنینگ در دوران ورزشی خود با تیم باشگاه میامی هیت که از سالهای 2002 - 1995 تا 2008 - 2005 به طول انجامید، در پست سنتر به انجام بازی پرداخت. وی تنها بازیکنی است که شماره ی او نیز از تیم باشگاه میامی هیت کنار گذاشته شد. وی در سال 2006 و درست پس از انجام عمل جراحی پیوند کلیه همراه با تیم میامی هیت موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات لیگ NBA گردید. وی به خاطر اختلافاتش با مایکل جردن از تیم شارلوت به باشگاه هیت فروخته شد. وی در سال 2009 خود را باز نشسته اعلام کرد و مشکلات سلامتی خود را دلیل بر انجام این کار عنوان نمود.
این باشگاه هیت از خود رکورد 27 برد پیاپی را بر جای گذاشت، که این رکورد پس از رکورد پیروزی های متوالی تیم لیکرز در رتبهی دوم قرار دارد.
 

7.فینیکس سانز

کنفرانس غرب
ارزش: 411$ میلیون
تیم باشگاه سانز در سال 1968 تأسیس گردید و تنها تیمی در کنفرانس غرب است که مقر آن در ایالت کالیفرنیا قرار ندارد. میزان 55 درصدی پیروزی های این تیم در رتبه ی چهارم برترین در صد پیروزی های کسب شده در تمام تاریخ این ورزش است. در فصلهای ابتدایی تیم باشگاه سانز در مکان پایانی جدول قرار گرفت که این امر نخستین گزینش برای به استخدام در آوردن بازی کن را در سال 1969 برای تیم فینیکس سانز به ارمغان آورد. آنها در فصل 76 - 1975 برای نخستین بار به فینال مسابقات لیگ NBA راه یافتند، اما در نهایت مغلوب تیم باشگاه بوستون سلتیکس گردیدند. تیم سانز که دوران سختی را پشت سر میگذارد، مدیر خود لانس بلنکس را پس از کسب دومین رکورد بد در تاریخ این بازیها از سمت خود بر کنار نمود.

بازی کن ستاره: کوین جانسون، شهر دار شهر ساکرامنتو از سال 1988 تا سال 1998 . هم چنین در سال 2000 در تیم باشگاه سانز عضویت داشت. وی در پست گارد رأس به انجام بازی می پرداخت و به وسیله ی باشگاه کلولند کاوالیرز و در ازای لاری نتنس به تیم باشگاه فینیکس سانز داد و ستد گردید. وی در نخستین فصل حضور خود به طور میانگین 20.4 امتیاز و 12 پاس گل را به دست آورد و به جمع بازی کنانی مانند جانسون پیوست که جزو تنها بازی کنانی هستند که موفق به کسب چنین امتیازاتی فقط در طول یک فصل گردیدهاند. وی در سال 1998 باز نشسته گردید، اما در سال 2000 مجدداً به میدان باز گشت و جایگزین جیسون کید مصدوم در مسابقات حذفی گردید و به تیم باشگاه سانز کمک نمود تا اولین عنوان قهرمانی خود را در مسابقات حذفی و در طول پنج سال به دست آورد.
این تیم دارای بیشترین امتیاز برد بر مبنای در صد کلی نسبت برد به باخت آنها است، اما هرگز موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات NBA نگردیده است.
 

8.سن آنتونیو اسپرز

کنفرانس غرب
ارزش: 404$ میلیون
تیم باشگاه اسپرز در سال 1976 به لیگ مسابقات NBA پیوست؛ اما با این وجود، این تیم در سال 1967 تأسیس گردید. این تیم از در صد برد قابل توجهی برخوردار است و در رتبه ی سوم امتیازات فعال برای بالاترین در صد پیروزی قرار دارد. آنها تنها چهار بار مسابقات حذفی را از دست دادهاند. اما با این وجود، این تیم فصلهای دشواری را از سال 1985 تا سال 1989 پشت سر گذارد و عمل کرد ضعیف آنها منجر به حضور پایین تماشاگران برای مسابقات شد. در طول همین مدت بود که تیم باشگاهی اسپرز رکورد 21 برد به 16 باخت را در فصل 89 - 1988 از خود بر جای گذاشت، بدترین رکورد ثبت شده در تاریخ امتیازات. این تیم در سال 1999 موفق به کسب نخستین عنوان قهرمانی خود گردید. بعدها، آنها سه بار دیگر نیز موفق به تکرار این عنوان گردیدند و تعداد دفعات قهرمانی خود را به عدد 4 رسانیدند.

بازی کن ستاره: دیوید رابینسون از سال 1989 تا سال 2003 در پست سنتر برای تیم اسپرز بازی مینمود. وی در فرا خوانی مسابقات لیگ NBA در سال 1987 به استخدام این تیم درآمد، اما به خاطر خدمت قبلی او در نیروی دریایی ایالات متحدهی آمریکا، اولین بازی خود را در فصل 90 - 1989 به انجام رسانید. به وی به خاطر خدمات قبلی او در پست افسر نیروی دریایی ایالات متحدهی آمریکا لقب "آدمیرال" داده شد. پس از این که قرار داد بازی رابینسون بسته شد، این تیم بزرگترین چرخش خود را در طول یک فصل در تاریخ این بازیها تجربه کرد. تمامی عناوینی که تیم باشگاه اسپرز کسب نمود در دورهی رابینسون به دست آمد.
در سال 1975 و به هنگامی که دروسوس و گروه وی تصمیم گرفتند تا این تیم را به مدت سه سال اجاره نمایند، نام این تیم به سن آنتونیو گان اسلینگر تغییر پیدا نمود. با این وجود، به زودی نام کنونی این باشگاه به آن بخشیده شد.
 

9.دالاس موریکس

کنفرانس غرب
ارزش: 438$ میلیون
تیم باشگاه ماوز (همان گونه که اکثراً با این نام به آن اشاره میشود) در سال 1980 تأسیس گردید. این تیم تنها باشگاه در شهر دالاس پس از تیم دالاس چاپارالز بود که به سن آنتونیو انتقال داده شد و به سن آنتونیو اسپرز تبدیل شد. بازی افتتاحیه ی آنها در برابر با تیم باشگاه اسپرز به انجام رسید و تیم ماوز به راحتی و با کسب امتیاز 92 - 103 برندهی میدان گردید. پس از کسب یک دوره پیروزی، تیم ماوز اولین فصل خود را (از سال 1983 - 1982) در فصل 90 - 1989 به علت مصدومیت بازی کنان کلیدی خود واگذار نمود. در فصل 2006 - 2005 بود که آنها به مسابقه ی فینال راه یافتند، اما عنوان قهرمانی را به تیم میامی هیت واگذار نمودند. در فصل 2011 - 2010، آنها مجدداً در بازی فینال رو در روی تیم باشگاه میامی هیت قرار گرفتند، اما این بار این تیم باشگاه ماوز بود که نخستین و تنها عنوان قهرمانی خود تا به امروز را به دست آورد.

بازی کن ستاره: درک نوویتسکی از سال 1998 تا به امروز تیم باشگاه ماوز را همراهی نموده است. وی در تیم خود در پست فوروارد قدرتی بازی مینماید و در بازی فینال سال 2006 و قهرمانی مسابقات در سال 2011 حضور داشت. وی به همراه استیو نش و مایکل فینلی "سه بزرگ" نامیده میشدند که تیم ماوز را تا مسابقه ی فینال کنفرانس در فصل 2003 - 2002 هدایت نمودند. وی تنها بازی کن در لیگ NBA است که توانسته است 100 بلوک و 150 پرتاب 3 امتیازی را فقط در یک فصل به انجام برساند.
نام این تیم باشگاهی از مجموعه تلویزیونی مشهور موریک گرفته شده است. این نام به وسیله ی رأی گیری عمومی و از طریق کارت پستال انتخاب گردید.
 

10.تورنتو راپتورز

کنفرانس شرق
ارزش: 399$ میلیون
تورنتو راپتورز در سال 1995 تأسیس گردید و به نخستین تیمی در لیگ NBA تبدیل شد که پس از تیم باشگاه تورنتو هاسکینز در سال 47 - 1946 مستقر شده است. رکورد برد به باخت انها در نخستین فصل حضورشان در مسابقات لیگ NBA برابر با 61 - 21 بود. این وضعیت تا فصل 98 - 1997 ادامه داشت تا این که این تیم یک دورهی باخت در 17 بازی را به دست آورد. با این وجود، سه فصل بعد که از سال 1999 تا سال 2002 ادامه داشت برای این تیم دوران خوبی محسوب میشدند، و این تیم موفق گردید فصل 1999 را با رکورد نسبت برد به باخت 37 - 45 به خاتمه رسانید. این تیم تا کنون موفق به کسب حتی یک عنوان قهرمانی هم نشده است.
 

10 تیم بسکتبال بسیار مشهور


بازی کن ستاره: وینس کارتر از سال 1998 تا سال 2004 برای تیم راپتورز به انجام بازی پرداخت. وی در کسب نخستین پیروزی تیم راپتورز در سری مسابقات حذفی در سال 2000 نقشی اساسی را بر عهده داشت. در طول این دوره بود که تیم باشگاه راپتورز به مرحلهی نیمه نهایی مسابقات کنفرانس شرق در سال 2001 راه یافت. با این وجود، وی در طول مسابقات حذفی سال 2002 مصدوم گردید و خود این تیم هم در مرحله ی نخست این مسابقات حذف گردید. فصل 2004، آخرین فصل حضور وی در تیم باشگاه راپتورز بود و او پس از آن به تیم باشگاه نیوجرسی نتس انتقال پیدا کرد.

بر اساس رأی گیری مردمی، نام کنونی این تیم در سال 1994 و در تلویزیون ملی اعلام گردید.

یا وجود تیمهای بزرگ بسیاری در تاریخ این رشته ی ورزشی، این امر غیر ممکن است که بتوان همه ی آنها را در این مطلب گنجانید. امکان دارد که برخی از بازی کنانی که در این مقاله ذکر شده اند باز نشسته شده باشند، اما مشارکت آنها در محبوب گردانیدن تیم خود غیر قابل برابری است. با ادامه یافتن نبرد این تیم ها در فصول آینده، ما امیدوار به مشاهده ی جنبش بیشتری در میدان هستیم.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.