درمان درد معده با موز
پس به این ترتیب معلوم می شود که موز چهار برابر مؤثرتر از دارونماها بوده است. دکتر رونالد هافمَن، نویسنده مقاله می گوید:" چنانچه از دل درد و سوء هاضمه رنج می برید، مصرف روزی یک عدد موز شما را از پزشک بی نیاز می کند."
از سوی دیگر، در مصرف قهوه اعم از کافئین دار یا بدون کافئین، نهایت احتیاط را به کار برید، زیرا طبق بررسی های صورت گرفته به وسیله پژوهندگان دانشگاه میشیگان، قهوه ممکن است سوء هاضمه ایجاد کند. پژوهش های آنان بر روی 55 نفر از افراد مبتلا به ناراحتی های گوارشی آشکار ساخت که نیمی از این افراد با نوشیدن روزانه حداقل دو فنجان قهوه دچار سوء هاضمه شده اند. حتی نوشیدن قهوه بدون کافئین هم موجب سوء هاضمه می شود. در این مورد محققان معتقدند :" ممکن است در قهوه نوعی اسید وجود داشته باشد که باعث اختلالات گوارشی می شود."
چه نوع مواد غذایی بیشتر باعث ناراحتی های معده می شود؟
گاهی معده افراد سالم با خوردن موادغذایی مانند مایونز، کلم، خوراک های سرخ شده و شور دچار درد شده و از خود واکنش نشان می دهد. کسانی که دچار سوء هاضمه ( بدون زخم ) شده اند، با صرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، نوشابه های گازدار و آب میوه به درد معده گرفتار می شوند. افرادی هم که زخم معده دارند، پس از خوردن قهوه، نوشابه های گازدار و آب میوه با شدیدترین واکنش های دردناک معده روبرو می شوند.
منبع: ماهنامه دنیای تغذیه
/خ