آشنايي با برخي شهرستان هاي استان خراسان

اين شهر تاريخ بسيار كهن دارد . نام قديم آن اسبراين يا سپهر آيين بود و گويند كه زادگاه انوشيروان نيز بوده است . پس از حمله ي مغول و تيمور اين شهر ويران شده و مردم به محل فعلي كه قبلا ميان آباد ناميده مي شد كوچ كردند . آثار و بناهاي تاريخي و ديدني آن شامل خرابه هاي شهر بلقيس ، امامزاده احمد بن موسي ، خرابه هاي استين و قريه ي انوشيروان مي باشد.
پنجشنبه، 19 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنايي با برخي شهرستان هاي استان خراسان
آشنايي با برخي شهرستان هاي استان خراسان
آشنايي با برخي شهرستان هاي استان خراسان






اسفراين

اين شهر تاريخ بسيار كهن دارد . نام قديم آن اسبراين يا سپهر آيين بود و گويند كه زادگاه انوشيروان نيز بوده است . پس از حمله ي مغول و تيمور اين شهر ويران شده و مردم به محل فعلي كه قبلا ميان آباد ناميده مي شد كوچ كردند . آثار و بناهاي تاريخي و ديدني آن شامل خرابه هاي شهر بلقيس ، امامزاده احمد بن موسي ، خرابه هاي استين و قريه ي انوشيروان مي باشد.

بيرجند

اين شهر در فاصله ي 500 كيلومتري جنوب مشهد و در مسير مشهد به زاهدان قرار دارد . آب و هواي آن خشك و گرم است و در گذشته به قهستان نيز معروف بوده است . نقاط ديدني و مهم آن شامل مسجد جامع ، آرامگاه شاعر سعد الدين حكيم نزاري ، ساختمان اكبريه مقبره ي ابن حسام خوسفي و غار چنشت مي باشد .

بجنورد

اين شهر در 250 كيلومتري شمال غربي مشهد قرار دارد ، از شمال با تركمنستان هم مرز است . نقاط ديدني و مهم آن شامل آيينه خانه ي مفخم ، مقبره ي بابا توكل ، بقعه ي سلطان سيد عباس برادر حضرت رضا ( ع ) در محلي به نام معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد ، بابا امان در مسير راه مشهد و بجنورد و بش قارداش كه در هفت كيلومتري بجنورد واقع شده و داراي آب گوگردي است مي باشد .

تربت جام

اين شهر در 150 كيلومتري شرق مشهد و در مسير شاهراه آسيايي قرار دارد . داراي آب و هواي نيمه صحرائي با تابستان هاي گرم و خشك و زمستان هاي سرد مي باشد . نقاط ديدني و مهم آن شامل مزار خانقاه پير ژنده پوش شيخ الاسلام احمد جامي عارف مشهور كه از قرن هشتم باقي مانده و آرامگاه شاه قاسم انور در 24 كيلومتري غرب تربت جام مي باشد .

تربت حيدريه

اين شهر در 140 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارد . وجه نامگذاري آن وجود يكي از عرفا به نام قطب الدين حيدر توني است و نقاط تاريخي و ديدني آن شامل مسجد و مزار قطب الدين حيدر توني ( قرن نهم هجري ) بازه هور در رباط سفيد كه احتمالا از آتشكده هاي دوره ي ساساني است مي باشد .

درگز

اين شهر در 270 كيلومتري شمالي ترين نقطه مشهد قرار دارد و از شمال با تركمنستان هم مرز مي باشد . در گذشته محمد آباد ناميده مي شد . آثار و ابنيه ي تاريخي و ديدني اين شهر شامل مقبره ي ابوالفتح محمد بن ابوالقاسم عبدالكريم معروف به شهرستاني از علماي قرن ششم هجري مي باشد .

سبزوار

اين شهر در فاصله ي 250 كيلومتري مشهد در حاشيه ي كوير قرار دارد . اين شهر در گذشته به بيهق معروف بود و كانون فعاليتهاي تجاري و توليدي خراسان به شمار مي رود و همه ساله مقدار زيادي پنبه ، ابريشم ، غله ، زيره و كتيرا از اين شهر صادر مي شود . آثار و ابنيه ي تاريخي و ديدني آن شامل مسجد جامع سبزوار ( قرن هفتم هجري ) ، مسجد پامنار ( متعلق به دوره ي سربداران ) ، منار خسرو گرد ، آرامگاه حاج ملا هادي سبزواري و امامزاده شعيب مي باشد .

سرخس

اين شهر در فاصله ي 180 كيلومتري شرق مشهد و در مرز ايران و تركمنستان قرار دارد . آثار تاريخي و ديدني آن شامل مقبره ي بابا لقمان و رباط شرف كه از قديمي ترين رباط هاي ايران و درياچه بزنگان مي باشد .

شيروان

اين شهر در 193 كيلومتري مشهد در سر راه بجنورد و مشهد قرار دارد . آثار و ابنيه ي تاريخي و ديدني آن شامل بقعه ي امامزاده حمزه رضا در 5 كيلومتري غرب شهر مي باشد .

كلات

اين شهر در شمال شرقي مشهد و در ميان ارتفاعات نسبتا بلند قرار دارد . آثار تاريخي و ديدني آن شامل كاخ خورشيد ، مسجد كبود ، گنبد و كتيبه ي نادر مي باشد .

كاشمر

اين شهر در فاصله 220 كيلومتري مشهد قرار دارد و در گذشته ترشيز خوانده مي شد . آثار تاريخي و ديدني آن شامل آرامگاه امامزاده حمزه بن موسي كاظم ، باغ مزار ، بقعه ي سيد مرتضي مقبره ي سيد حسن مدرس ، برج علي آباد و مناره فيروز آباد مي باشد .

قائنات

اين شهر در 403 كيلومتري مشهد و در سر راه زاهدان قرار گرفته و بزرگترين توليد كننده زعفران در جهان مي باشد . مهمترين بناي تاريخي اين شهر مسجد جامع قائن مي باشد .

تايباد

اين شهر در 250 كيلومتري مشهد و در كنار مرز افغانستان قرار دارد . تايباد به معناي جاي پاكان و نيكان و مردان نيكوست . آثار و بناهاي تاريخي آن شامل آرامگاه مولانا زين الدين ابوبكر تايبادي ( قرن نهم هجري ) و برج كرات كه مربوط به دوره ي سلجوقي است مي باشد .

گناباد

اين شهر در 300 كيلومتري مشهد قرار دارد . در گذشته نام قديم آن جويمند بوده است و داراي قنوات فراواني براي آبياري زمينهاي كشاورزي بوده كه عمق بعضي از آنها به 400 متر مي رسيده و داراي كانالهايي به طول 30 كيلومتر بوده است . آثار و بناهاي تاريخي و ديدني آن شامل مسجد جامع گناباد ، مقبره ي امامزاده سلطان محمد بن عابد برادر امام رضا (علیه السلام) و آرامگاه جغتاي از خوانين مغول مي باشد .

فردوس

اين شهر در 370 كيلومتري مشهد در جنوب خراسان در مسير طبس ، يزد و كرمان قرار دارد .
نام قديم آن تون مي باشد . آثار و ابنيه ي تاريخي و ديدني آن شامل مدرسه ي حبيبيه ( قرن نهم هجري ) ، مسجد كوشك و قلعه حسن آباد ( دوره ي اسماعيليان ) و مسجد جامع فردوس ( دوره ي سلجوقيان ) مي باشد .

قوچان

اين شهر در 130 كيلومتري مشهد قرار دارد . در گذشته به نام خبوشان خوانده مي شده است و قبل از اسلام قديمي ترين پايتخت پارت ها بوده است .
از وقايع مهمي كه در آن رخ داده يكي قتل نادر شاه افشار است و ديگري زلزله ي مهيبي كه در گذشته آنرا ويران نموده است .
رودخانه اترك از وسط اين شهر مي گذرد . ابنيه ي تاريخي و ديدني آن شامل مزار امامزاده ابراهيم تپه بام و تپه نادر مي باشد .

نيشابور

اين شهر در 150 كيلومتري مشهد و در دامنه ي رشته كوه بينالود قرار دارد . از شهرهاي تاريخي و كهن سال ايران است و روزگاري مركز خراسان بوده است . شهرتش بيشتر از اين جهت است كه بزرگاني چون عمر خيام و شيخ فريد الدين عطار از آنجا بر خاسته اند .
نيشابور به شهر فيروزه هاي درشت نيز معروف است . آثار تاريخي و ديدني آن شامل مسجد جامع نيشابور ، قبه ي امامزاده محروق ، فضل بن شاذان ( شاه فضل ) آرامگاه كمال الملك نقاش ( محمد غفاري ) و بقعه ي قدمگاه ( در 30 كيلومتري جاده ي نيشابور ـ مشهد ) مي باشد .

شهرهاي ديگر استان خراسان عبارتند از :

بردسكن ، چناران ، خواف ، فريمان و نهبندان كه هر يك داراي آثار و ابنيه ي تاريخي خاص خود مي باشند .

فردوسي مجموعـه آرامگاه و موزه و بقعه هارونيه

آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي زيارتگاه مشتاقان ادب پارسي است و توس شهرت و معروفيت خود را مديون آثار و شخصيت شامخ اوست .
بر ديوار هاي داخل آرامگاه فردوسي حجارهايي كه هر يك روايتي از شاهنامهاست ، به چشم مي خورند . يكي از زيباترين اين حجاري ها قيام كاوه ي آهنگر است كه اشعار فردوسي را به تصوير كشيده است .
آرامگاه حكيم توس تجلي غرور افتخار آفرين ايران است و در طلوع هر سپيده دم ، پذيراي مشتاقان بسياري است كه به رنج هاي صبورانه ي شاعر پارسي گوي خود ، چون سرزمين صبور خراسان اداي احترام مي كنند .
هارونيه كه به مقبره ي هارون الرشيد ، نقاره خانه ي زندان هارون و مسجد نيز معروف است در كنار جاده ي مشهد به شهر توس و در نزديكي آرامگاه فردوسي بنا گرديده است .
بناي مزبور كه شباهت زيادي به آرامگاه سنجر در مرو دارد ، از آجر ساخته شده و گنبدئ دو پوشه داشته ؛ اما پوشش خارجي آن ويران گشته و در سالهاي اخير بازسازي شده است .
اين دو مجموعه نزديك به هم با فضاهاي سبز موجود در اطراف آن باعث گرديده است كه گردشگران از سراسر ايران و جهان در سفر به شهر مقدس مشهد اين نقطه فرهنگي و تاريخي را نيز ديدن نمايند .

آرامگاه و موزه ي نادر

آرامگاه و موزه ي نادر كه با فاصله 500 متر از حرم مطهر امام رضا ( ع ) در چهار راه شهدا واقع گرديده است .
هنگامي كه ايران با انقراض صفويه و تسلط محمود و اشراف افغان روزگار تباهي را مي گذراند ، نادر از خطه ي خراسان بر خاست وي در زمان حكومت خود فتوحات بسياري انجام داد .
در زمان حكومت احمد قوام ( قوام السلطنه ) بناي ديگري بر آرامگاه نادر شاه ساخته شد كه آنهم مدتي بعد در معرض آسيب و خرابي قرار گرفت و به صورت نامناسبي در آمد .
بناي جديد در سال 1336 آغاز شد و در سال 1340 ه ـ ق خاتمه يافت كه مشتمل بر اتاق آرامگاه و دو تالار ، موزه ، ايوان ها ، راهرو ها ، پايه ي مجسمه و دفتر امضاي بازديد كنندگان است .
آرامگاه سرهنگ محمد تقي خان پسيان هم در محل مناسبي در باغچه ي شمالي باغ آرامگاه نادر قرار دارد و لوحي سنگي بر آن نصب شده است .

آرامگاه خواجه ربيع

آرامگاه با شكوه خواجه ربيع در 4 كيلومتري شمال مشهد در انتهاي خيابان خواجه ربيع واقع گرديده است و شامل بقعه اي هشت ضلعي با چهار ايوان بزرگ در وسط ضلع هاي چهارگانه ي اصلي و چهار ايوان پشت بسته ي كوچك تر تزئيني در چهار گوشه ي پخ ( بر آمده ) بناست .
نماي خارجي بنا ، از تزئينات جالب و چشمگيري برخوردار است كه عمده ي تزئينات آن به صورت مقعر انجام شده است . در منابع تاريخي ، از خواجه ربيع به نام ربيع بن خشيم ( بر وزن قريش ) ياد شده است . شخصيت مزبور از تابعين و يكي از هشت تن زاهدان نامدار تاريخ اسلام است . او دوست و تربيت يافته ابن مسعود ، صحابي مشهور پيامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است كه در آغاز خلافت حضرت علي (علیه السّلام) در ري حكومت داشت .

كلات نادر ( قصر خورشيد )

حصار كلات كه در فاصله ي180 كيلومتري شمال مشهد واقع شده است ، مانند دره اي است كه توسط دو رشته كوه مرتفع محاصره گرديده باشد . آثار باستاني اين منطقه به دوره ي نادر شاه تعلق دارند و عبارت اند از :
برج هاي ديده باني اطراف شهر كلات كه در فاصله ي سالهاي 1155 و 1160 هجري قمري ساخته اند و برخي از آنها باقي مانده اند . كتيبه ي نادري واقع در خارج از قلعه ي نادري ( در بند نفتي ) به زبان تركي و به خط نستعليق در بدنه ي كوه ؛ دروازه ي ورودي ، دروازه ي ، دروازه ي چوب بست ، دروازه ي گشتانه ، دروازه ي نفتي ، دربند ارغون شاه ، عمارت خورشيد و دربندي نفتي ، تخت دختر نيز در مجموعه ي بنايي بوده كه بر روي تپه اي نزديك به دروازه ي نفتي و به امر نادر شاه ساخته شده و اكنون آثاري پراكنده از آن بنا بر جاي مانده است .

اخلمد ( آبشار )

اين روستاي ييلاقي در كيلومتر 60 جاده مشهد ـ قوچان واقع است .
يكي ديگر از گردشگاه هاي طبيعي حومه ي مشهد ، تفريحگاه اخلمد است .
روستاي اخلمد پوشيده از باغ هاي درختان ميوه است كه به طروات آن صد چندان افزوده است . ميوه ي درختان سيب و گلابي اين ناحيه شهرت بسياري دارد . در فاصله ي 3 كيلومتري جنوب روستا ، آبشاري به ارتفاع 23 متر جريان دارد كه از مناظر بسيار ديدني اين تفرجگاه محسوب مي شود

حكيم عمر خيام نيشابوري

يكي از ديدني ترين باغ هاي ايراني ، باغي است كه بناي آرامگاه حكيم عمر خيام ، در ميان آن قرار گرفته است . اين باغ به خود وي تعلق داشته است . حكيم ابوالمفتح عمر بن ابراهيم ، معروف به خيام نيشابوري فيلسوف ، رياضي دان ، منجم و شاعر ايران در اواخر قرن ششم ه.ق مي زيسته است و گويا بين سالهاي 530 ـ 506 ه ـ ق وفات يافته است . آرامگاه اين فيلسوف ، در شرق آرامگاه امامزاده محمد محروق و ابراهيم قرار دارد .

شيخ عطار نيشابوري

فريد الدين ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهيم بن اسحاق عطار نيشابوري شاعر و عارف نامي ايران در حدود سال 540 متولد شد و در 618 ه – ق جهان را بدرود گفت . مقبره ي عطار نيشابوري در فاصله ي 6 كيلومتري شرق نيشابور در نزديكي امامزاده محروق و آرامگاه خيام واقع گرديده است

سد كارده

اين سد از نوع بتني بوده و در شمال مشهد در كيلومتر 35 جاده ي كلات نادر واقع گرديده است و بخشي از آب شرب شهر مشهد را تامين مي كند .

سد طرق

اين سد در كيلومتر 20 جاده ي مشهد ـ نيشابور واقع شده و از نوع بتني مي باشد و بخشي از آب شرب شهر مشهد را تامين مي كند . تعطيلات آخر هفته و همچنين ايام تابستان از مهمترين تفرجگاه هاي مشهد محسوب مي شود .

سد گلستان

واقع در جاده ي طرقبه مي باشد و از تفرجگاه هاي مهم و ديدني مشهد مي باشد . در ايام تابستان در صورت وجود آب در پشت سد محل مناسبي براي قايقراني و سرگرمي و تفريح خانواده ها مي باشد .

شانديز

روستاي ييلاقي شانديز محل مناسبي براي گذران اوقات فراغت و خريد از بازارهاي سنتي آن مي باشد كه در كيلومتر 30 غرب مشهد واقع است .

درياچه ي بزنگان

درياچه ي بزنگان تنها درياچه ي استان خراسان است . اين درياچه حدود 80 هكتار وسعت و 12 متر عمق دارد و در جنوب رشته كوه هاي هزار مسجد در 130 كيلومتري جاده ي مشهد ـ سرخس قرار دارد . درياچه از بارندگي هاي سالانه و چشمه هاي كوچك تامين مي شود و مركز پرورش ماهي قزل آلا ( رنگين كمان ) است .
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : abolfazl0362




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما