تراشيدن مو به چه درد مي خورد؟

تابستان که مي‌آيد، به خصوص در برخي شهرستان‌هاي کشورمان، پدرها پسربچه‌هاشان را به سلماني محل مي‌برند تا سرشان را با نمره 4 بزند. خيلي‌ها اعتقاد دارند با اين کار، علاوه بر اينکه سر و گردن کودک در گرماي تابستان خنک مي‌ماند، موهايش هم پرپشت‌تر مي‌شود. از طرفي، بيشتر پسرها دوست ندارند موهايشان را اين‌طوري از ته بزنند. با دکتر
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تراشيدن مو به چه درد مي خورد؟

تراشيدن مو به چه درد مي خورد؟
تراشيدن مو به چه درد مي خورد؟


 





 
گفتگو با دکتر حسين طباطبايي
تابستان که مي‌آيد، به خصوص در برخي شهرستان‌هاي کشورمان، پدرها پسربچه‌هاشان را به سلماني محل مي‌برند تا سرشان را با نمره 4 بزند. خيلي‌ها اعتقاد دارند با اين کار، علاوه بر اينکه سر و گردن کودک در گرماي تابستان خنک مي‌ماند، موهايش هم پرپشت‌تر مي‌شود. از طرفي، بيشتر پسرها دوست ندارند موهايشان را اين‌طوري از ته بزنند. با دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي درباره همين قضيه حرف زده‌ايم تا ببينيم واقعا اين کار براي بچه‌ها مفيد است يا نه.
آقاي دکتر! تابستان‌ها، بعضي والدين، موي پسربچه‌شان را با نمره 4 مي‌زنند. شما از نظر بهداشت پوست و موي سر، اين کار را خوب مي‌دانيد يا بد؟
خب، اين بستگي به شرايط و فرهنگ شهر و خانواده‌اي دارد که کودکان در آن زندگي مي‌کنند. اگر پسربچه‌ها بهداشت قابل قبولي داشته باشند و استحمام روزانه را انجام ‌دهند و بهداشت فردي و خانوادگي‌شان در حد مطلوب و مناسبي باشد، کوتاه کردن مو با نمره 4 ضرورتي ندارد ولي در پسربچه‌هايي که از بهداشت مناسبي برخوردار نيستند کوتاه کردن موها لازم است چون در صورت عدم رعايت مناسب بهداشت پوست و موي‌سر، ميکروب‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها و باکتري‌ها مي‌توانند در آنجا رشد کنند و موجب انواع بيماري‌هاي پوست و موي‌سر شوند؛ مانند کچلي، شپش و حتي قارچ‌هاي پوست و موي‌سر.
براي حفظ سلامت و بهداشت پوست و موي‌سر بايد چه‌قدر موها را کوتاه‌ کرد؟
کوتاه کردن موها در حد عرف و استاندارد اجتماعي براي دخترها و پسرها، مناسب است و به هراندازه که کوتاهي مو از نظر فرهنگي و اجتماعي عادي به نظر مي‌رسد مي‌توان مو را کوتاه کرد. ولي در مواردي ممکن است يک پسربچه به دليل فقر بهداشتي، پوست و موي سرش در خطر ابتلا به بيماري‌هاي مختلفي مانند شپش و يا کچلي و يا ساير بيماري‌هاي پوست‌سر باشد؛ در اين شرايط با مشورت پزشک مي‌توان اقدام به کوتاه کردن بيشتر موهاي او کرد.
خيلي‌ها مي‌گويند اگر موي کودک را از ته بزنند، پرپشت‌تر مي‌شود.
خب، اين هم از همان باورهاي غلط رايج در جامعه است. به هيچ وجه کوتاه کردن بيش از اندازه موها موجب پرپشت‌تر شدن آنها نمي‌شود و اصلا اثري بر رشد موها ندارد. ضمن اين‌که از نظر زيبايي ظاهري نيز چندان خوشايند نيست.
در چه بيماري‌هايي بايد موي فرد بيمار را خيلي کوتاه کرد؟
در افرادي که بيماري‌هاي عفوني دارند (عفونت‌هايي از قبيل شپش، قارچ و کچلي و زرد زخم) موها مخفي‌گاه عوامل ميکروبي هستند و صلاح است که موها کوتاه شوند تا پروسه درماني طي شود ولي پس از درمان، اين بيماران مي‌توانند مطابق عرف و استانداردهاي اجتماعي دوباره موهايشان را بلند کنند. وقتي موهاي فرد بيمار بلند است نمي‌توان به راحتي داروها و پمادها را روي پوست سر ماليد و آثار درماني مطلوب را انتظار داشت. به همين دليل، به افرادي که به بيماري‌هاي پوست و موي سر دچارندتوصيه مي‌شود موهايشان را کوتاه کنند تا راحت‌تر از پمادها و داروها استفاده کنند. اين نکته را هم بگويم که بهترين روش براي اصلاح مو همان روش‌ سنتي و رايج‌ با قيچي، ماشين اصلاح و تيغ است و با رعايت نکات بهداشتي مي‌توان بهترين اصلاح مو را انجام داد.
آيا کوتاه کردن بيش از اندازه موها مي‌تواند از برخي بيماري‌هاي پوستي مانند کچلي و شپش پيشگيري کند؟
قطعا کوتاه کردن موها از لانه‌گزيني عوامل عفوني مانند کچلي و شپش و زردزخم جلوگيري خواهد کرد. وقتي موها کوتاه‌تر باشند در هنگام استحمام پوست‌سر راحت‌تر پاک مي‌شود و عوامل دارويي و شستشو دهنده بهتر مي‌توانند به پوست‌سر و اطراف موها نفوذ کنند و اين ميکروب‌ها را از بين ببرند. بنابراين با کوتاه کردن موها مي‌توان از بسياري از بيماري‌هاي پوست و موي‌سر به ويژه در افرادي که به بهداشت پوست و موي‌سرشان بي‌توجه هستند پيشگيري کرد.

تراشيدن مو به چه درد مي خورد؟

آيا کوتاه کردن بيش از اندازه موها مي‌تواند از نظر زيبايي روي دانش‌آموزان و کودکان اثر رواني داشته باشد؟
به نظرم اين اثر رواني که کودکان پس از کوتاه کردن بيش از اندازه موهايشان احساس بدي پيدا کنند و اعتماد به نفس آنها به ظاهرشان دچار اختلال شود بستگي به نوع تربيت و شرايط اجتماعي دارد که کودکان در آن بزرگ شده‌اند. شايد در يک روستا که کوتاه کردن مو با نمره 4 بين همه خانواده‌ها رايج است، اين کار هيچ کودکي را دچار اضطراب و ناراحتي نکند چون ساير همسالانش هم در جامعه، مشابه او هستند ولي در شهرهاي بزرگ معمولا موضوع متفاوت است. به‌‌طور‌ معمول در شهرهاي بزرگ، از ته‌تراشيدن موها براي پسرها خوشايند نيست و بيشتر پسربچه‌ها دوست ندارد با اين وضعيت در و جامعه حاضر شوند. بنابراين باورهاي فرد نسبت به آراستگي و زيبايي ظاهري خودش تا حد زيادي تحت تاثير محيطي است که در آن زندگي مي‌کند و نمي‌توان استانداردهاي اجتماعي و تربيتي جامعه‌هاي گوناگون را با يکديگر مقايسه کرد.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.