خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز

جيم جونز يك كشيش ساكن ايالت ايندياناي آمريكا بود كه افكار سوسياليستي داشت. وي از تفسير انجيل و كتب مقدس ديگر، به نوعي فرضيه عدالت اجتماعي (سوسياليسم) دست يافته بود و آن را تبليغ مي كرد. چون پيروان او افزايش يافتند، كليساي خود را مستقل از فرقه هاي مسيحي ديگر اعلام داشت. وي برضد هرگونه فساد، تبعيض و مشكل تراشي براي خلق خدا بود و در سخنراني هايش دردهاي مردم و نارسايي هاي جامعه را مي شكافت و بيان مي داشت. در سال هاى ۱۹۵۰ در ايندياناپوليس عده
سه‌شنبه، 20 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز
خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز
خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون



جيم جونز يك كشيش ساكن ايالت ايندياناي آمريكا بود كه افكار سوسياليستي داشت. وي از تفسير انجيل و كتب مقدس ديگر، به نوعي فرضيه عدالت اجتماعي (سوسياليسم) دست يافته بود و آن را تبليغ مي كرد. چون پيروان او افزايش يافتند، كليساي خود را مستقل از فرقه هاي مسيحي ديگر اعلام داشت. وي برضد هرگونه فساد، تبعيض و مشكل تراشي براي خلق خدا بود و در سخنراني هايش دردهاي مردم و نارسايي هاي جامعه را مي شكافت و بيان مي داشت. در سال هاى ۱۹۵۰ در ايندياناپوليس عده زيادى به او توجه كرده و به سراغ او آمدند. عمده سخنان او عليه تبعيض نژادى بود و از همين جهت بيشتر سياهپوستان آمريكا به اين عقيده جلب شده و از پيروان پروپا قرص و جدى او به حساب مى آمدند. جونز از باورهاى دينى اين طور بهره مى برد كه بايد مردم به يك گرايش مطلق برسند و سعى مى كرد در راه ترويج افكار خود از تمام مضامين و باورهاى مردمى استفاده كند.
به طور کلی فرقه های مذهبی ایدئولوژیک برخی اوقات مایع ننگ تاریخ یک کشور بوده اند.
جیم جونز با دادن وعده برابری «سیاه» و «سفید» عده ی از مردم را به دنبال خود کشید. دو دلیل زیر بیشترین تاثیر را در اعتماد مردم به حرف های وی داشته است
1 - دهه شصت و اوایل هفتاد اوج نژادپرستی های امریکا بود
2- مردم از اتهامات ، توهمات و عواقب جنگ ویتنام خسته بودند
جونز در بی هویتی و سردرگمی مردم , خود را مطرح کرد و از خود هویت ساخت و به عبارت دیگر از اب گل آلود ماهی گرفت و خود را عنوان کرد. وعده سرزمین موعود را داد و با سخنرانی در کلیسای خودش ( موسوم به معبد مردم ) و همین طور در کالیفرنیا تعداد زیادی از مردم را دور خود جمع کرد و حتی در یکی از سخنرانی هایش چنین گفت : "اگر وجود خدا را در من ببینید اشکالی ندارد" و از زاویه ی دیگر می توان چنین دید که کشیش جونز ادعای خدایی می کرده.
در سال ۱۹۶۵ جونز به همراه گروه خود به كاليفرنياى شمالى حركت كردند و در ناحيه مايوكيا، ساكن شدند. جونز بر اين انديشه بود كه عقايد خود را گسترش دهد و جماعت بيشترى را به طرفدارى از خود دعوت كند. پس از چند سال سكونت در آن منطقه در سال ۱۹۷۱ بار ديگر همراهان و پيروان خود _ كه اكنون تعداد آنها بيشتر شده بود _ را برداشته و به سان فرانسيسكو رفت.
شهرت او باعث شد كه شهردار سانفرانسيسكو وي را دعوت به فسادزدايي از سازمانهاي شهر كند و كميسيون مسكن شهر را به او بسپارد كه جيم با ساختن آپارتمان عمومي به خانه بدوشي در سانفرانسيسكو پايان داد و شهرت اجتماعي كسب كرد.
جيم جونز با طرح نظريات خاص خود در زمينه ماليات و بيت المال وارد درگيري با سازمان ماليات بردرآمد دولت فدرال شد.
در سال هاى ۱۹۷۰ كليساى جونز با اتهامات زيادى مواجه شد از جمله اين كه در روش مذهبى خود از رفتارهاى غيرانسانى و خارج از قاعده استفاده مى كند. جونز كمى زياده روى كرد و در تعاليم خود از تنبيه بدنى نيز بهره مى گرفت. بيشترين اتهاماتى كه به او مطرح بود عبارت بودند از آزار و اذيت فيزيكى به پيروان و حداكثر آزار و اذيت ياد شده نسبت به كودكان. جونز مبالغ زيادى را نيز به عنوان كمك و اعانه دريافت مى كرد كه منشاء بسيارى از اين پول ها مشخص نبود و اتهام اختلاس و فساد مالى نيز متوجه او شد. جونز بر اين عقيده بود كه از سوى مقامات تحت اتهام است چرا كه آنها از او مى ترسند و از قدرت گرفتن بيشتر از پيش او در هراسند.
با بالا گرفتن اين اتهامات در سال ۱۹۷۷ جونز طرفداران خود را جمع كرد و در سخنرانی خود قدم های فراتری برداشت و عنوان کرد امریکا دیگر جای ماندن ما نیست و ما باید به سرزمین موعودی مهاجرت کنیم که نه دغدغه ی مالی داشته باشیم و نه از بمب اتمی بترسیم. و در نتیجه یک روز همه را به دور خود جمع کرد و فرمان هجرت داد.
جونز خيلى عقيده داشت كه در آمريكاى شمالى بماند و از پتانسيل مردمى استفاده كرده و قدرت خود را افزايش دهد ولى در جايى كه امكان داشت او را تحت تعقيب قرار دهند ديگر امكان ريسك نداشت.

هجرت به عمق جنگل های گوانا ( کشوری کوچک در امریکای جنوبی )

همگى راهى آمريكاى جنوبى شده و در گوانا ساكن شده و منطقه اى مسكونى به همراه مزارع كشاورزى واقع در جنگل هاى گوانا برپا كرده و آن را به افتخار جونز، جونز تاون (شهر جونز) ناميدند.
او در جنگل گويان با همكاري چندنفر از پيروان خود يك واحد كشاورزي بوجود آورد. مؤسسه كشاورزي كه «جيم جونز» در جنگل هاي دور افتاده گويان بوجود آورد «جانستون» لقب داشت.
او شروع به فرستادن تصاویر ویدیویی گرفته شده از این شهر به امریکا کرد تا مردم بیشتری را به سمت خود بکشد.
يك سال بعد، برخى از كسانى كه پيش از اين عضو گروه جونز بوده و آن را ترك كرده بودند، به سراغ «لئو رايان» نماينده دموكرات كنگره رفته و از او خواستند عده اى را براى تحقيق درباره نحوه زندگى در جونز تاون به اين شهر اعزام كند.
در نوامبر 1978 يك گروه دولتي كه در ميان آن یک سناتور و يك نماينده مجلس آمريكا، يك مامور سيا و نيز سفير آمريكا در گويان بود به جونزتاون رفت تا مطمئن شود كه مهاجران به اراده خود در آنجا زندگي مي كنند و اگر كساني باشند كه پشيمان شده و بخواهند به وطن بازگردند، آنان را با خود بياورند.
در روز اول همه چيز به نظر خوب و عادى مى رسيد. تنها 20 تن از مهاجران به ترك جونزتاون ابراز علاقه كردند.
وقتى جونز اين خبر را شنيد برآشفت و يكى از محافظان او با چاقو به رايان حمله كرد.
رايان بدون آسیب مخمصه را ترك كرد. اعضاي آن گروه دولتي آنان(افرادی که خواستار خروج از شهر بودند) را با خود به يك فرودگاه كوچك در همان نزديكي برد.
ولى جونز افراد گروه خود را فرستاد و به رايان و همراهانش كمين زده و همگى آنها را سر به نيست كرد. نماينده كنگره و چهار نفر از همراهان در حال رسيدن به هواپيما به قتل رسيدند.
در بازگشت به شهر، جونز دستور داد كه تمامى افراد شهر دست به خودكشى بزنند تا شهر از سكنه خالى شود.
جونز مردم را جمع کرد و اینچنین گفت :
«اول کودکان و بعد خودتان سیانور بخورید تا با هم بمیریم»
جونز در بلندگو فرياد مى زد كه مردم خود را از «لذت مرگ» محروم نكنند. قرص هاى سيانور بين مردم توزيع شد. هر كه سرپيچى كرده و قصد فرار داشت توسط گارد جونز به قتل رسيد. فقط ۱۰ يا ۱۲ نفر از افراد جونز زنده ماندند كه فرار كرده و به جنگل پناه برده بودند. 913 نفر کشته شدند که 276 تن از اين قربانيان، كودك بودند. جونز با گلوله خودكشي كرد.
مقامات آمريكايي كشف كرده بودند كه «جيم جونز» در يك شبكه خريد و فروش اسلحه و مواد مخدر شركت دارد. هر يك از اعضاي فرقه «معبد خلق» كه اسرار اين فرقه را افشا مي كردند فوراً كشته مي شدند.
ارتش گويان پس از آگاهي از فعاليت اين فرقه مذهبي براي قلع و قمع آنها به قلب جنگل رفت ولي با تعجب با جسد اعضاي اين فرقه روبرو شد.
البته روایات مختلفی در مورد این واقعه به خصوص آمار کشته شدگان وجود دارد که حتی بعضی از آمار به 1900 نفر هم می رسد. در کل سعی شده تا مقاله جامع و صحیح باشد.
کپی و استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منابع اصلی و نقل از راسخون بلا مانع است.
منابع :
www.iran-ghalam.de
forum.persiantools.com
www.Fardanews.com
www.iranianshistoryonthisday.com
www.iran-newspaper.com
forum.choogh.com
Magiran.com
www.daneshju.ir

خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز

خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز

خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز

خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز

این هم تصویری از جیم جونز
خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز

خودکشی 913 نفری در کنار جیم جونز






نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.