طريقه نگهداري زيور آلات

نکته هايي بسيار ضروري در مورد نگهداري زيورآلات وجود دارد که برخي از مصرف کنندگان طلا و جواهر با اينکه سال هاست از آنها استفاده مي کنند ، اما به دليل عدم توجه به ظرايف کار از آن بي اطلاع اند . اگر زيورآلات ساخته شده را به دو قسمت تقسيم کنيم و آنهايي که تنها از طلا ساخته شده اند زيورآلات طلايي و آن دسته که با سنگ هاي مختلف گران قيمت و يا
چهارشنبه، 18 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طريقه نگهداري زيور آلات
طريقه نگهداري زيور آلات
طريقه نگهداري زيور آلات

نويسنده: جواهري آريا




نکته هايي بسيار ضروري در مورد نگهداري زيورآلات وجود دارد که برخي از مصرف کنندگان طلا و جواهر با اينکه سال هاست از آنها استفاده مي کنند ، اما به دليل عدم توجه به ظرايف کار از آن بي اطلاع اند .
اگر زيورآلات ساخته شده را به دو قسمت تقسيم کنيم و آنهايي که تنها از طلا ساخته شده اند زيورآلات طلايي و آن دسته که با سنگ هاي مختلف گران قيمت و يا مصنوعي تزئين يافته اند به عنوان جواهرات بخوانيم ، به اين گونه آن دو را از هم مجزا ساخته ايم . طلا يکي از فلزات گران قيمتي است که با علامت اختصاري ( Au) هميشه در بورس هاي بين المللي جهان مورد معامله قرار مي گيرد . اين فلز کمياب و خوش رنگ از ديرباز مورد توجه مردم زمان خود بوده و هراز چندگاهي تحت تاثير اقتصاد جهاني ، قيمت آن با نوساناتي رو به رو مي شود . ولي همان طور که مي دانيد ، طلا هميشه طلاست و جايگاه خودش را حفظ کرده است .
اما همين که سنگ هاي اصل و يا مصنوعي ( Syntactic) را به روي طلاي ساخته شده نصب مي کنند و به نام جواهر مي خوانند ، در قيمت آن تاثير مي گذارد . اين افزايش قيمت گذشته از اجرت ساخت ، به طور معمول ناشي از سنگ هاي اصل آن است که بر روي آن قطعات تعبيه مي گردد . سنگ هايي چون الماس ، زمرد ، ياقوت ، فيروزه ، توپاس ، آماتيس ، آکومارين و غيره که از دل معادن استخراج مي شوند ،به علت طبيعي بودن کمتر اتفاق مي افتد که با هم از همه لحاظ قرينه باشند . سنگ هاي راف ( Rough) امتيازاتي مانند بزرگي سنگ ، پاکي داخل سنگ ، تلالو در رنگ و جلا ، آن بسيار با اهميت مي باشد .اما وقتي به کارخانه هاي برش مي رسند و به ابعاد مختلف برش داده مي شوند آن وقت است که ويژگي نوع تراش ، قطر سنگ از سطح رو ( Table) تا سندانچه ( Pavilion) و شعاع ميدان سنگ و بسياري از عوامل ديگر، مي تواند موجب اختلاف قيمت زياد سنگ ها با هم گروه خود گردد . اين تمايزات به قدري حساس و نزديک به هم است که گاه با يک پرده رنگ روشن و يا سيرتر در سنگ موجب چند برابر شدن ارزش آن سنگ جواهر با سنگ مشابه اش خواهد شد . گاهي خبرگان اين حرفه براي ارزشيابي دقيق سنگي، آن را با سنگ مشابه اش زير ذره بين در زمان هاي مختلف به مقايسه مي گذارند ، تا بتوانند به پاکي و رنگ واقعي آن سنگ پي برند .
الف ـ توصيه مي شود وقتي جنس جواهري را از مغازه دار مورد اعتماد خود با فاکتور و مشخصات دقيق آن خريداري مي کنيد ، به مغازه دار ديگري براي ارزيابي نشان ندهيد . چرا که منطقي نيست با توجه به نکات فوق و پيچيدگي صفات سنگ ، آن فرد بتواند با يک نگاه سطحي کوتاه ، قيمت واقعي آن جنس را اعلام نمايد . طبيعي است اين تضادگويي همکاران آرامش شما را بر هم خواهد زد و احياناً از نظر روحي شما را نسبت به مغازه دار مورد اعتمادتان بدبين مي سازد .
ب ـ جواهرات خود را حداقل سالي يک بار براي تميز کردن و آب کاري به خصوص بازديد سنگ هايش به نزد جواهرفروش خود ببريد تا از ضررهاي احتمالي جلوگيري نماييد .
ج ـ توجه داشته باشيد اجناسي که با سنگ هاي زمرد تزئين يافته ، هرگز با بنزين و يا آب گرم شستشو ندهيد ، زيرا احتمال ترک خوردگي آن زياد است .
د ـ دقت فرماييد سنگ فيروزه اصل که متعلق به نيشابور مي باشد ، هرگز با کرم و يا روغن (چربي ) تماس نيابد ، تا موجب دو رنگ شدن و به اصطلاح مردن سنگ نگردد .
ح ـ توجه نماييد جواهراتي که تخمه هاي آن در کاسه سوار گرديده چون الماس ، هرگز به داخل آب نبريد زيرا راه خروجي آب در آنها تعبيه نگرديده است . ماندن آب در کاسه موجب کدر شدن سنگ خواهد شد .
منبع:مجله راه کمال شماره 24




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.