تغذيه دانش آموزان در فصل امتحانات

بسياري از دانش آموزان روزهاي پيش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه مي پردازند و تصور مي کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه مي شود ، در صورتي که با تغذيه صحيح مي توان بازده فکري را افزايش داد . به کارگيري نکات و توصيه هاي زير توان شما را براي يادگيري بهتر و موفقيت در امتحانات افزايش مي دهد . ـ در زمان کار يا مطالعه غذا نخوريد و براي اين کار زمان خاصي را در نظر بگيريد تا با آرامش بيشتري غذا بخوريد ، در عين حال از مصرف زياد شيريني و تنقلات
چهارشنبه، 18 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه دانش آموزان در فصل امتحانات
تغذيه دانش آموزان در فصل امتحانات
تغذيه دانش آموزان در فصل امتحانات

نويسنده:زيبا کاوه يي




بسياري از دانش آموزان روزهاي پيش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه مي پردازند و تصور مي کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه مي شود ، در صورتي که با تغذيه صحيح مي توان بازده فکري را افزايش داد . به کارگيري نکات و توصيه هاي زير توان شما را براي يادگيري بهتر و موفقيت در امتحانات افزايش مي دهد .
ـ در زمان کار يا مطالعه غذا نخوريد و براي اين کار زمان خاصي را در نظر بگيريد تا با آرامش بيشتري غذا بخوريد ، در عين حال از مصرف زياد شيريني و تنقلات خودداري کنيد . اين خوراکي ها ممکن است در نگاه اول انرژي زا به نظر برسد اما بايد توجه داشت که اين قابليت در آنها بسيار کم دوام است و پس از مدتي احساس خستگي بيشتري به شما خواهد داد .
ـ بررسي دانشمندان نشان مي دهد که غذاهاي نشاسته اي مانند ماکاروني ، برنج و نان به دليل تاثير در کيفيت خواب در شب امتحان مفيد است .
ـ در صبح روزامتحان نيز بهتر است به منظور افزايش کارايي مغز ، از مواد سرشار از پروتئين يا سرشار از فيبر مانند تخم مرغ ، نان تست با عسل يا برشتوک استفاده شود .
ـ کارشناسان تغذيه به دانش آموزاني که اضطراب زيادي دارند و نمي توانند صبحانه مفصل بخورند ، توصيه مي کنند از موز و مقداري کشمش استفاده کنند .
ـ بعضي از دانش آموزان به دليل اضطراب زياد امتحانات خود را خراب مي کنند ، بنابراين بهتر است براي مقابله با اين اضطراب از غذاهاي مناسب استفاده کنند . بعضي از سبزي ها از قبيل ريحان ، نعناع ، کاهو و سيب در کاهش اضطراب بسيار مفيد است .
ـ خوردن نان و پنير و گردو يا تخم مرغ يا يک ظرف عدسي در روز امتحان کمک مي کنند تا در طول امتحان آرام باشيد . همچنين خوردن عسل و نوشيدني هاي حاوي عسل در کاهش اضطراب بسيار موثر است .
ـ خوردن جگر ، گوشت و ماهي کمک زيادي به کاهش اضطراب مي کند زيرا کم خوني نيز يکي از دلايل کاهش يادگيري و تمرکز است .
ـ خوردن آجيل مغزدار از قبيل بادام ، کشمش ، فندق ، گردو و نخودچي که سرشار از منيزيم بوده و کمبود آن يکي از علل کاهش يادگيري است .
ـ از خوردن زياد شيريني ها ، چيپس ، نمک ، تخمه ،غذاهاي چرب و انواع نوشيدني هاي گازدار در شب امتحان خودداري کنيد زيرا اينها نمي گذارند در شب امتحان خواب راحتي داشته باشيد .
ـ در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهيزيد و خوردن روزانه شير و همچنين ماست شيرين را فراموش نکنيد .
ـ در ايام امتحان ، بيشتر مواظب سلامت خود باشيد تا در معرض سرماخوردگي ، گرمازدگي ، مسموميت هاي غذايي و اختلالات هضم قرار نگيريد و از خوردن غذا ، بيرون از خانه جداً خودداري کنيد . غذاي خود را خوب بجويد و آرام ميل کنيد .
ـ در طول روز ( اما نه همراه غذا ) آب کافي بياشاميد ( بيش از نيم ساعت پيش از غذا و يکي دو ساعت پس از غذا اشکالي ندارد ) . آشاميدن آب و نوشيدني ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ايجاد نفخ مي شود .
ـ در زمان کار يا مطالعه غذا نخوريد و براي غذا خوردن زمان خاصي را در نظر بگيريد تا با آرامش بيشتري غذا بخوريد .
ـ برخلاف تصور عموم ، مطالعه و درس خواندن نياز بدن به انرژي را افزايش نمي دهد ، بنابراين استفاده بيش از حد از مواد غذايي بسيار شيرين و پر چرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفيد نيست بلکه سبب افزايش وزن و بروز چاقي مي شود .
ـ صبحانه غذاي اصلي است ، ناهار و شام را کمي مختصرتر بخوريد اما صبحانه را کامل تر ميل کنيد .
ـ مصرف روزانه يک ليوان شير براي ايجاد آرامش در طول دوران آمادگي براي امتحان موثر است .
ـ در موقع مطالعه از خوردن انواع تنقلات خودداري کنيد .
ـ مصرف سبزي هاي تازه ( البته بعد از ضد عفوني کردن ) و ميوه هاي تازه توصيه مي شود .
ـ اگر در صبحانه پنير مي خوريد ، بهتر است آن را همراه گردو ميل کنيد .
ـ ماست و دوغ ترش ، خواب آور است اما خوردن ماست شيرين اشکالي ندارد .
ـ از خوردن قهوه و چاي پر رنگ ، خودداري کنيد ولي چاي کم رنگ مفيد است .
ـ تغذيه متعادل و متنوع شامل غلات ، انواع سبزي ، لبنيات ، گوشت و ميوه ها سبب کاهش استرس امتحان مي شود .
ـ اگر احساس خستگي کنيد ، کمي استراحت کنيد . انسان در موقع خستگي احتياج به استراحت دارد نه محرک ، بنابراين مصرف قهوه به منظور بيدار ماندن توصيه نمي شود .
منبع:مجله راه کمال شماره 24




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.