تخم مرغ هاي سالم را بشناسيد

تخم مرغ ، غذايي پرانرژي و خوشمزه است که در انواع غذاها و شيريني ها استفاده مي شود . در زرده تخم مرغ مقدار زيادي فسفر وجود دارد . کلسيم ، پتاسيم ، آهن و ويتامين هاي A,D,E,K مواد مهم موجود در تخم مرغ هستند . کساني که داراي چربي خون هستند نبايد در مصرف زرده تخم مرغ افراط کنند ، زيرا زرده حاوي کلسترول زيادي است . خشک کردن پوست تخم مرغ اهميت زيادي در نگهداري آن دارد زيرا رطوبت زياد ، موجب فساد اين ماده غذايي مي شود . هيچ وقت تخم مرغ را
چهارشنبه، 18 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تخم مرغ هاي سالم را بشناسيد
 تخم مرغ هاي سالم را بشناسيد
تخم مرغ هاي سالم را بشناسيد

نويسنده:زهرا ميراحسني




تخم مرغ ، غذايي پرانرژي و خوشمزه است که در انواع غذاها و شيريني ها استفاده مي شود . در زرده تخم مرغ مقدار زيادي فسفر وجود دارد . کلسيم ، پتاسيم ، آهن و ويتامين هاي A,D,E,K مواد مهم موجود در تخم مرغ هستند . کساني که داراي چربي خون هستند نبايد در مصرف زرده تخم مرغ افراط کنند ، زيرا زرده حاوي کلسترول زيادي است . خشک کردن پوست تخم مرغ اهميت زيادي در نگهداري آن دارد زيرا رطوبت زياد ، موجب فساد اين ماده غذايي مي شود . هيچ وقت تخم مرغ را در کنار سبزي ها و ميوه ها قرار ندهيد ، زيرا رطوبت موجود در سبزي ها موجب فساد تخم مرغ مي شود .
تخم مرغ يکي از مواد پرمصرف در پخت بسياري از غذاهاست ، بنابراين خريد تخم مرغ تازه و سالم بسيار مهم است . زماني که تخم مرغ بسته اي مي خريد ، هميشه در آن را باز کنيد تا مطمئن شويد که تخم مرغ ها بي عيب و بدون ترک خوردگي هستند .
به هنگام انتخاب و خريد تخم مرغ نکات زير را به خاطر داشته باشيد :
1 ـ تخم مرغ هاي سالم بايد با توجه به وزنشان سنگين باشند .
2 ـ بايد پوسته اي سخت و محکم داشته باشند .
زماني که تخم مرغ را در ظرفي مي شکنيم ، زرده ي آن بايد گرد و برجسته و سفيده ي آن ژله مانند باشد .
3 ـ براي تست تازگي تخم مرغ ، يک تخم مرغ را داخل کاسه اي پر از آب بيندازيد ؛ اگر تخم مرغ در ته ظرف ته نشين شد تازه است ولي اگر تخم مرغ روي آب شناور ماند دليل بر کهنه بودن آن است چرا که داخل تخم مرغ هاي کهنه هواي بيشتري وجود دارد و اين امر موجب معلق ماندن آنها مي شود .
4 ـ اگر تخم مرغي به شانه تخم مرغ چسبيده است و نمي توانيد آن را جدا کنيد ، ما به شماپيشنهاد مي کنيم که کمي جعبه شانه تخم مرغ را خيس کنيد تا بتوانيد تخم مرغ را به آساني از جعبه آن جدا کنيد .
5 ـ سعي کنيد تخم مرغ ها را در قسمتي از يخچال خود نگه داريد که براي مدت طولاني تري تازه بمانند . اگر شما آنها را داخل در يخچال که جاي مخصوص تخم مرغ است نگه داريد ، تنها براي 10 روز تازه خواهد ماند ، اما اگر آنها را داخل جعبه اي در قسمت پايين يا کف يخچال قرار دهيد براي حداقل سه هفته تازه باقي مي مانند .
6 ـ تخم مرغ ها را در جايي نگه داريد که سر تيزتر آن به قسمت پايين قرار گيرد .
7 ـ تخم مرغ ها وقتي در دماي معمولي اتاق استفاده مي شوند طعم بهتري دارند . بنابراين يک ساعت قبل از پخت يا نيمرو کردن تخم مرغ ، آن را از يخچال درآوريد و در هواي اتاق نگهداريد .
8 ـ سفيده هاي تخم مرغ که استفاده نشده اند را مي توان در يخچال نگهداري کرد ، البته بايد روي سطح ظرفي که با سفيده پر شده است کمي آب سرد ريخت و در اين صورت مي توان آنها را براي چندين روز بلا استفاده نگه داشت .
9 ـ اگر مي خواهيد که سفيده ي تخم مرغ به هنگام نيمرو کردن زودتر سفت شود کمي نمک روي سفيده بپاشيد .
10 ـ براي تهيه ي املتي خوشرنگ و پف دار ، به تخم مرغ ها قبل از هم زدن کمي آرد ذرت اضافه کنيد .
11 ـ براي جلوگيري از ترک خوردگي تخم مرغ ها به هنگام آب پز شدن ، پوست تخم مرغ را باسوزني قبل از آب پز کردن سوراخ کنيد . البته احتمال شکستن تخم مرغي که در آب سرد يا ولرم قرار داده مي شود و به تدريج آب به جوش انداخته مي شود بيشتر است .
12 ـ اگر تخم مرغ داخل آب جوش ترک برداشت فوراً کمي سرکه داخل آن بريزيد تا به اين ترتيب از بيرون زدن سفيده از تخم مرغ اجتناب کنيد .
13 ـ اگر پس از اتمام زمان آب پز شدن تخم مرغ ها ، آنها را فوراً در آب سرد بيندازيد ديگر لبه هاي سفيده ي تخم مرغ تيره و يا سياه رنگ نمي شود .

توصيه هايي براي مصرف امگا 3 :

پروتئين ها ، چربي ها ، ويتامين ها و املاح مهمترين اجزاي حاصل از مواد خوردني ها هستند که براي حيات بشر ضروري مي باشند . چربي ها به دو گروه اصلي ، اسيدهاي چرب و کلسترول تقسيم مي شوند .
کلسترول در داخل بدن به راحتي ساخته مي شود و مصرف غذاي حاوي کلسترول ، ضروري نيست . متاسفانه گوشت قرمز و دنبه و خامه و سرشير و کره حاوي کلسترول فراواني هستند که حداقل 50 درصد کلسترول خورده شده از طريق روده جذب بدن مي شود . کلسترول در داخل بدن با پروتئين هايي ترکيب شده و ليپوپروتئين ها را تشکيل مي دهند که بدترين آن LDL,LDLV است که در جدار عروق ته نشين شده و باعث تصلب شرائين مي شود و نتيجه نهايي آن سکته هاي قلبي و مغزي است .
اسيدهاي چرب که به صورت اشباع شده و غيراشباع هستند ، در دو حالت وجود دارند ، يا بدن ، خود قادر به ساختن آنهاست که آن را اسيد چرب غيرضروري مي ناميم يا بايد از طريق غذا وارد بدن شوند که آن را اسيد چرب ضروري مي گوييم . اسيدهاي چرب ضروري به صورت امگا 3 و امگا 2 هستند که در مواد غذايي مثل گوشت ، مواد روغني ، سبزيجات و ميوه جات وجود دارند . از آنجايي که مصرف بعضي از مواد به بهانه ي تامين اسيدهاي چرب ضروري باعث ورود کلسترول و اسيدهاي چرب غير ضروري و ضروري خطرناک وارد بدن مي شود ، دانشمندان علوم پزشکي رژيم غذايي امگا را طراحي کرده اند . در رژيم غذايي امگا مقادير متناسبي از اسيدهاي چرب ضروري و ديگر مواد مغذي کلسيمي وارد بدن مي شود . در رژيم غذايي امگا نسبت غذاهاي حاوي امگا 6 ، امگا 3 کمتر از چهار به يک است . براي اجراي رژيم غذايي امگا نياز حتمي به مصرف مکمل غذايي امگا 3 که در بازار دارويي وجود دارد ، نيست . هر چند اين مکمل براي افراد ديابتي و بيماران قلبي توصيه مي شود .

7 اصل رژيم غذايي امگا :

1 ـ غذاهاي غني از امگا 3 مثل ماهي قزل آلا ، تن ماهي آزاد ، شاه ماهي ( غير پرورشي ) و گردو ، روغن کانولا و تخم کتان و سبزيجات با برگ سبز مصرف کنيد يا به صورت جايگزين از کپسول يا قرص امگا 3 استفاده کنيد .
2 ـ روغن زيتون و کانولا را در رژيم غذايي خود وارد کنيد .
3 ـ در هر روز هفت وعده يا بيشتر از ميوه و سبزيجات استفاده کنيد .
4 ـ پروتئين گياهي مثل نخود و لوبيا و خشکبار زياد مصرف کنيد .
5 ـ از گوشت بدون چربي و محصولات لبني کم چربي استفاده کنيد .
6 ـ از خوردن مواد غذايي مملو از امگا 6 مثل روغن ذرت ، آفتابگردان ، پنبه دانه خودداري کنيد .
7 ـ از مصرف مارگارين ، روغن هاي گياهي قنادي ، کيک هاي آماده ، غذاهاي سرخ شدني و تنقلات و غذاهاي آماده که اسيدهاي چرب ترانس بالايي دارند ، جداً خودداري کنيد .
رعايت رژيم غذايي امگا براي همه انسان ها ضروري است . نبايد فراموش کنيد که رمز سلامتي فقط رعايت رژيم غذايي مناسب نيست و ورزش و فعاليت بدني نقش مهمي درسالم ماندن انسان دارد .
منبع:مجله راه کمال شماره 24




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.