برفک دهان در نوزادان

عامل اين بيماري عفوني، قارچي ميکروسکوپي به نام « کانديدا » ( candida) است، و اغلب در نوزادان شير خوار ديده مي شود. علائم اين نوع عفونت، ظاهر شدن نقطه هاي سفيد بر روي زبان، دو طرف جانبي دهان و قسمت سقف آن است. در حالت طبيعي تعداد زيادي از اين قارچ ها درقسمت هاي مختلف بدن انسان - به ويژه در نواحي دهان، روده و لوله رحم بدون هيچ آزاري وجود دارد. اما زماني که از قدرت دفاعي بدن به دليلي کاسته مي شود، اين قارچ ها توانايي توليد بيماري را پيدا کرده،
چهارشنبه، 6 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برفک دهان در نوزادان
برفک دهان در نوزادان
برفک دهان در نوزادان

عامل اين بيماري عفوني، قارچي ميکروسکوپي به نام « کانديدا » ( candida) است، و اغلب در نوزادان شير خوار ديده مي شود. علائم اين نوع عفونت، ظاهر شدن نقطه هاي سفيد بر روي زبان، دو طرف جانبي دهان و قسمت سقف آن است. در حالت طبيعي تعداد زيادي از اين قارچ ها درقسمت هاي مختلف بدن انسان - به ويژه در نواحي دهان، روده و لوله رحم بدون هيچ آزاري وجود دارد. اما زماني که از قدرت دفاعي بدن به دليلي کاسته مي شود، اين قارچ ها توانايي توليد بيماري را پيدا کرده، اصطلاحا بيماري زا مي شوند. در نوزادان شيرخوار به خصوص در 5 ماه اول، به دليل اين که هنوز سيستم دفاعي بدن نوزاد تکامل نيافته، اين بيماري به صورت چشمگيري مشاهده مي شود. ممکن است به علت تشابه ظاهري، گاه اين دانه هاي سفيد رنگ با آثار ناشي از برگرداندن شير بر روي زبان کودک به اشتباه گرفته شود که تشخيص آن بسيار راحت است.
اگر دانه هاي ريز سفيد با لمس دست به سادگي برطرف گردند، ناشي از شير است، اما اگر چسبيده بودند و به هيچ وجه جابجا نشوند، برفک دهان است.
در صورت مشاهده علائم اين بيماري، براي جلوگيري از گسترش آن به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نماييد. معالجه آن طبق دستور پزشک بسيار ساده است. اما در صورت عدم دسترسي فوري به پزشک يا مراکز درماني، مي توان کمي بي کربنات سديم (جوش شيرين) را در نصف استکان آب جوشيده سرد شده حل کرد و سپس با پنبه آغشته به اين محلول، قسمتهايي از زبان يا دهان را که اين دانه هاي سفيد رنگ در آنجا ديده مي شوند، تميز کرد. در هر حال مراجعه هر چه سريعتر به پزشک امري بسيار ضروري است.
منبع:کتاب کودک من

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.