آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها

سیستم‌عامل iOS چهار سال پیش جریان تازه‌ای را در بازار اسمارت‌فون بنا نهاد و سال گذشته نیز جریان تازه‌ای در بازار تبلت به راه انداخت. این سیستم‌عامل روی آی‌فون، آی‌پاد‌تاچ و آی‌پد نصب می‌شود . ‌اپل برای ساده‌کردن کار توسعه‌دهندگان و یکپارچگی هرچه بیشتر اکوسیستم خود سیستم‌عامل اسمارت‌فون خود را با تغییراتی روی تبلت نصب کرده و آنچه تبلت را از اسمارت‌فون جدا می‌کند بیش از هر چیز برنامه‌های اختصاصی آن است
يکشنبه، 10 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها

آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها
آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها


 





 
سیستم‌عامل iOS چهار سال پیش جریان تازه‌ای را در بازار اسمارت‌فون بنا نهاد و سال گذشته نیز جریان تازه‌ای در بازار تبلت به راه انداخت. این سیستم‌عامل روی آی‌فون، آی‌پاد‌تاچ و آی‌پد نصب می‌شود . ‌اپل برای ساده‌کردن کار توسعه‌دهندگان و یکپارچگی هرچه بیشتر اکوسیستم خود سیستم‌عامل اسمارت‌فون خود را با تغییراتی روی تبلت نصب کرده و آنچه تبلت را از اسمارت‌فون جدا می‌کند بیش از هر چیز برنامه‌های اختصاصی آن است.

سیستم‌عامل «من»
 

iOS از نخستین نسل خود (که در حقیقت چهارمین نسل از سیستم‌عامل iPhone OS بود) بر کمبودهای اساسی‌ای تمرکز کرد که مدت‌ها بود مورد درخواست بسیاری از کاربران بود. مواردی مانند ساخت پوشه، مالتی‌تسکینگ، افزایش تعداد برنامه‌های نصب‌شده و موارد ریز دیگر.

آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها

اپل بیشتر بر اکوسیستم بسیار بزرگ برنامه‌های iOS تکیه دارد. به این ترتیب، اپل ترجیح داده به‌جای آن‌که امکانات گسترده‌ای برای خود سیستم‌عامل در نظر بگیرد (امکاناتی مانند داشتن چندین دسکتاپ و گجت و… که در آندروئید موجود است)، سیستم‌عاملی با پایه‌های محکم، استفاده بسیار راحت و شهودی و چارچوب‌های کاملاً مشخص و بسته داشته باشد (حتی تغییرهای سطحی نیز در آن به‌طور رسمی قابل انجام نیست) و در عوض انواع امکانات ریز و درشت و کارهای متنوع در زمینه‌های عمومی و تخصصی را به انبوه بی‌شمار برنامه‌های موجود برای سیستم‌عامل بسپارد. به‌طوری که تا ماه می سال ۲۰۱۱ در کل پانصد هزار برنامه در App Store، فروشگاه اصلی و رسمی برنامه‌های iOS موجود است که از این تعدادصد‌هزار برنامه به‌طور اختصاصی مخصوص آی‌پد هستند.
جدا از امکانات مذکور که در نسل چهارم سیستم‌عامل به iOS اضافه شد، نسخه‌۴,۳ نیز ویژگی‌های جدیدی در خود دارد که استفاده از آی‌پد را راحت‌تر می‌کند و به کارایی آن نیز می‌افزاید. در این نسخه این کاربر است که تعیین می‌کند دکمه‌ای که در لبه سمت راست دستگاه قرار دارد کارکرد قفل تغییرجهت داشته باشد یا این‌که صدا را قطع کند. رابط کاربری اما همان رابط کلاسیک سیستم‌عامل اپل است که همچنان به آن وفادار بوده‌است.
وب‌گردی در آی‌پد همچنان تجربه لذت‌بخش و تقریباً کاملی است. در نسخه ۴,۳ از موتور جدیدی در سافاری استفاده شده که Nitro نام دارد و طبق ادعای اپل سرعت وبگردی را تا دو برابر بالا می‌برد، البته، از نظر سرعت همه سیستم‌عامل‌ها و مرورگرها در تبلت‌های اصلی بازار تقریباً در یک سطح قرار دارند. اما کیفیت صفحه‌نمایش آی‌پد و این موتور جدید باعث می‌شود بارگذاری صفحات سریع باشد و بزرگ‌نمایی و گشت‌زنی میان صفحات به تجربه‌ای روان و لذت‌بخش تبدیل شود. اما آنچه نقصان این تجربه محسوب می‌شود، همان بحث همیشگی فلش است.
با این‌که تبلت‌های امروزی قدرت سخت‌افزاری راضی‌کننده‌ای دارند، اما اپل همچنان در سیستم‌عامل iOS از فلش پشتیبانی نمی‌کند، این در حالی است که در تبلت‌های دیگر شاهد پشتیبانی از فلش هستیم (مقاله بررسی آندروئید و Black Berry Tablet OS را بخوانید) و در برخی موارد شاهد نمایش سریع و بدون مشکل محتوای فلش هستیم (البته، در معدود بازی‌های فلش شاهد مقداری کندی در لود شدن کدها بودیم، اما سرانجام برنامه‌ها به صورت کامل اجرا شدند). این مشکل خود باعث ناقص شدن تجربه وبگردی در تبلت اپل می‌شود.

آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها
شکل ۱- صفحه اصلی سیستم‌عامل iOS
 

در حوزه محتوای صوتی و تصویری، iOS انحصار خاصی روی محتوا دارد. می‌توان گفت، به‌دنبال هر سریال تلویزیونی و فیلم هالیوودی یا هر نوع موسیقی‌ای از هر خواننده‌ای که باشید، می‌توانید آن را در فروشگاه اپل پیدا کرده و دستگاه را برای دانلود خودکار محتوای مورد نظر تنظیم کنید.
پخش فیلم‌های ۱۰۸۰p نیز بدون هیچ مشکلی به صورت روان و راحت انجام می‌شود و از فرمت‌های مختلف زیادی پشتیبانی می‌شود. البته اگر قصد تماشای محتوای ویدیویی با فرمت محبوب و اپن‌سورس mkv را داشته باشید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید، چون این فرمت در iTunes پخش نمی‌شود و وقتی سعی کردیم فایل را ایمیل کرده و پس از دانلود آن روی iPad 2 پخش کنیم، باز هم موفق نشدیم.
در حال حاضر، می‌توان از یک برنامه دیگر مانند VLC برای این کار استفاده کرد. (البته این مشکل تنها به iOS مربوط نیست و روی آندروئید ۳ نیز برای پخش این فایل‌ها باید یک برنامه جداگانه نصب کنید) امکان دیگری که در نسخه جدید اضافه شده Home Sharing نام دارد و برای پخش مستقیم (Stream) محتوا از کامپیوتر به تبلت یا Apple TV و بر‌عکس کاربرد دارد که در عمل نیز شاهد کارکرد روان و قابل‌قبول این ویژگی بودیم.

آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها
شکل ۲- سیستم جدید اعلان‌ها (Notification) که در نسخه جدید iOS به‌نوار بالای صفحه منتقل شده است.
 

دیگر ویژگی جذاب iOS کتابخانه و نرم‌افزار کتاب‌خوانی آن است که به‌شکل دلچسبی ساده و کارآمد است. کافی است در کتاب‌های دانلودشده خود گشتی بزنید، کتاب مورد نظر را انتخاب کرده و شروع به خواندن آن کنید. محیط برنامه طوری است که به‌خوبی حس کتاب سنتی را تداعی می‌کند. امکان علامت‌گذاری صفحه نیز وجود دارد و هر لحظه‌ای که بخواهید به‌راحتی می‌توانید روشنایی صفحه‌نمایش را تنظیم کنید.
در مجموع، iOS تجربه کتاب‌خوانی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند.از نظر برنامه‌های موجود برای iOS، همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، تعداد زیادی برنامه اختصاصی برای آی‌پد وجود دارد که از این جهت رقبا فاصله زیادی با اپل دارند. تنوع چشم‌گیر این برنامه‌ها می‌تواند کاربران را با کاربردهای مختلف راضی نگه دارد. البته افزایش تعداد این برنامه‌ها نیز همچنان ادامه دارد. اما نکته قابل‌توجه، روش نصب برنامه‌ها است که تنها باید در چارچوب مشخصی که اپل تعیین کرده، باشد و روش رسمی دیگری وجود ندارد.
روش تعیین‌شده نیز مستلزم نصب و استفاده از iTunes است.iOS در زمینه نقشه و راه‌یابی نیز امکانات خوب و راضی‌کننده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌خصوص این‌که سرعت مکان‌یابی توسط GPS و همچنین سرعت بزرگ‌نمایی نقشه‌ها نسبت به رقبا بیشتر است. البته، در زمینه راه‌یابی خبری از راهنمایی صوتی نیست (که در گوگل‌مپس آندروئید وجود دارد) و همچنین نمایش سه‌بعدی ساختمان‌ها نیز در این نسخه پشتیبانی نمی‌شود (که در گوگل‌مپس فقط در شهرهای بزرگ پشتیبانی می‌شود). در مجموع از نظر نقشه و راه‌یابی iOS کارکرد راضی‌کننده‌ای دارد.

iOS 5
 

اپل به تازگی نسخه پنجم iOS را نیز عرضه کرده است و در این نسخه سراغ بسیاری از ویژگی‌ها و امکاناتی که بسیاری از کاربران مشتاق آن‌ها بوده‌اند، رفته‌است. یکی از مهم‌ترین تغییرات در نسخه جدید سیستم پیغام‌های اطلاع‌رسانی یا Notification است که در نسخه بعدی متحول خواهد شد. در نسخه پنجم یک Notification Center وجود خواهد داشت که به‌شکل سازمان یافته‌ای تمام پیغام‌ها را در یک نوار نمایش می‌دهد و پیغام‌ها نیز به‌شکل غیرتداخلی اتفاق‌های مربوطه را به‌کاربر اطلاع خواهند داد. همچنین این پیغام‌ها در صفحه قفل نیز دیده خواهند شد.
امکانات عمده دیگری نیز در زمینه وبگردی و ایمیل اضافه خواهد شد. سافاری امکان Private Browsing را فراهم خواهد کرد و دارندگان آی‌پد و آی‌پد‌۲ نیز سرانجام امکان استفاده از زبانه را خواهند داشت. امکانات جدیدی نیز در زمینه سازماندهی ایمیل‌ها به کاربر اجازه درگ‌کردن آدرس ایمیل، نشانه‌گذاری ایمیل‌ها و ساخت پوشه را خواهد داد. در زمینه موسیقی نیز سرانجام امکان پاک‌کردن ترک‌های دلخواه در خود دستگاه امکان‌پذیر خواهد شد. اما امکانات تازه‌ای نیز فقط برای کاربران تبلت‌های اپل در نظر گرفته شده که رابط کاربری جدید برنامه موسیقی، تقسیم صفحه‌کلید به دو قسمت و مخفی کردن صفحه‌کلید از آن جمله‌اند. امکان استفاده از لمس چندانگشتی برای انجام کارهای مختلف در زمینه مالتی‌تسکینگ نیز منحصر دارندگان آی‌پد ۲ خواهد بود.

iCloud مکمل iOS
 

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از iOS در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌های تبلت در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌های این عرصه، اضافه شدن مجموعه سرویس‌های آنلاین و ابری جدیدی است که به تازگی تحت عنوان iCloud از سوی اپل عرضه شده است و تجربه کاربری کامپیوترهای لوحی این شرکت را به کلی دگرگون می‌کند. اجازه دهید با جزئیات این سرویس اپل بیشتر آشنا شویم. پیش از هر چیز باید گفت که این سرویس رایگان بوده و به عنوان یک ارزش افزوده برای کاربران آی‌پد (و البته آی‌فون، مک و پی‌سی) در نظر گرفته شده است تا مزایای عصر جدیدی از محاسبات شخصی که تبلت‌ها طلایه‌دار آن هستند، بیش از پیش آشکار شود.
با استفاده از iCloud یک ایمیل شخصی با پسوند @me.com و یک فضای آنلاین پنچ گیگابایتی در اختیارتان قرار می‌گیرد تا تقویم، موسیقی، عکس، ویدیو، اسناد و برنامک‌های (App) خود را در آن قرار داده و از طریق هریک از سیستم‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های iOS، Mac OS X و ویندوز به آن دسترسی داشته باشید. مزیت این سرویس ابری در آن است که تنها به ذحیر‌سازی اطلاعات مهم تبلت شما بسنده نمی‌کند. به طور روشن‌تر، همه این اطلاعات به واسطه انتقال یا Push آن‌ها به صورت بی‌سیم، روی آی‌پد و دیگر ابزارهایی که در اختیار دارید (آی‌فون، مک، پی‌سی ویندوزی یا آی‌پاد‌تاچ) همیشه و همه جا در دسترس شما قرار خواهند داشت.
یکی از مهم‌ترین سرویس‌هایی که مشمول باران ابرهای اپلی شده سرویس موسیقی iTunes است. با استفاده از سرویس iTunes in The Cloud به عنوان بخشی از خدمات iCloud هربار که از فروشگاه آی‌تونز آهنگ جدیدی می‌خرید، آهنگ‌ها روی فضای ابری اختصاصی شما ذخیره شده و روی هریک از دستگاه‌های قابل حمل یا رومیزی شما، از جمله آی‌پد قرار می‌گیرند. iCloud هر آهنگ خریده شده را از طریق شبکه وای‌فای یا شبکه مخابراتی (۳G و جدیدتر) به تمام دستگاه‌های شما منتقل می‌کند.
با این سرویس ابری، می توانید آهنگی را با مک یا پی‌سی خود بخرید و نسخه دانلود شده آن را در بیرون خانه یا محل کار روی آی‌پد خود گوش کنید. با وجود انتقال هر آهنگ خریداری شده از فروشگاه آی‌تونز به تمام دستگاه‌های شما قیمت خرید آهنگ‌ها در تغییری نکرده است.اما بدون شک یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین سرویس‌های iCloud امکان ذخیره‌سازی برنامه‌های موبایل خریداری شده روی فضای ذخیره‌سازی آنلاین شما است. بنابراین، هر تعداد برنامه‌ای که خریده باشید، نه تنها روی این فضای آنلاین قرار خواهد گرفت بلکه روی آی‌پد و دیگر دستگاه‌های مبتنی بر iOS شما قابل نصب است؛ با این حساب، شما نرم‌افزار را تنها و تنها یک بار می‌خرید و روی هر تعداد دستگاهی که دارید، نصب می‌کنید.

آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها
شکل ۳ – برنامه iMessage برای تبادل پیام بدون نیاز به شبکه‌های سلولی
 

سرویس Photo Stream به عنوان بخش دیگری از خدمات iCloud باعث می‌شود تا هنگامی که با آی‌پد (یا هر دستگاه دوربین‌دار مبتنی بر iOS) عکسی می‌گیرید، تصاویر شما به طور خودکار (بدون نیاز به همسان‌سازی یا کپی‌کردن) از طریق یک شبکه وای‌فای یا اترنت به فضای آنلاین شما روی iCloud منتقل شده و روی همه دستگاه‌های دیگرتان در دسترس قرار می‌گیرد. با توجه به محدودیت حافظه آی‌پد، هزار عکس آخرتان به این دستگاه‌های مجهز به iOS منتقل می‌شوند. iCloud عکس‌های جدید را به مدت سی روز ذخیره می‌کند تا برای انتقال آن‌ها فرصت کافی در اختیار داشته باشید.
یکی از سرویس‌های iCloud که علاوه بر کاربردهای معمول برای کاربردهای کاری و اداری هم ارزشمند است، Documents in the Cloud نام دارد. اگر در زمره کسانی هستید که از یک برنامه روی بیش از یک دستگاه استفاده می‌کنید، iCloud تمام اسناد برنامه مذکور را به روز کرده و دسترسی به آن‌ها را روی تمام ابزارهایتان امکان‌پذیر می‌کند. با این اوصاف، ساخت یک سند روی آی‌پد و ویرایش آن روی مک بدون نیاز به هیچ‌گونه کپی‌برداری، سینک، انتقال یا هر نوع دخالت انسانی دیگر بدون هیچ دردسری امکان‌پذیر خواهد بود. زیرا در تمام مراحل آخرین نسخه سند شما روی iCloud وجود خواهد داشت.
در حال حاضر، اپل این ویژگی را برای مجموعه نرم‌افزاری iWork شامل برنامه‌های Pages، Keynote و Numbers در دسترس قرار داده است، اما ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است تا به کمک آن‌ اسناد نرم‌افزارهای مختلف به این شیوه در دسترس و قابل استفاده باشند.

آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها
شکل ۴- امکان دوقسمت کردن صفحه‌کلید مجازی در iOS برای راحت‌تر شدن تایپ
 

پشتیبان‌گیری از اطلاعات روی فضای آنلاین شما در سرویس iCloud، در دسترس قرار گرفتن کتاب‌های خریداری شده از فروشگاه iBooks روی همه دستگاه‌ها، دسترسی فراگیر و به‌روزرسانی خودکار و بی‌درنگ تقویم، فهرست تماس‌ها و ایمیل، انتقال تمام اطلاعات شما به دستگاه خریداری شده جدید و… از دیگر مشخصات سرویس ابری منحصر به فرد شرکت اپل هستند.سرویس iCloud با پنج گیگابایت فضای ذخیره‌سازی آنلاین رایگان عرضه می‌شود.
اگر در زمره کسانی هستید که به دلیل تعداد و حجم آهنگ‌ها و برنامه‌های آی‌پد خود ۵ گیگابایت را نا کافی می‌دانید، نگران نباشید! اپل در این زمینه سخاوت به خرج داده و آهنگ‌ها، کتاب‌ها، برنامه‌ها و عکس‌های سرویس Photo Stream را که بیشترین حجم اطلاعات شما را تشکیل می‌دهد، از این فضای پنج گیگابایتی مستثنی کرده است و بنابر این با خیالی آسوده، می‌توانید از این فضای برای ذخیره اسناد، پشتیبان‌گیری و… استفاده کنید. امکان خرید فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیز وجود دارد.

آشنایی با سیستم عامل iOS برای تبلت‌ها

نتیجه‌گیری
 

iOS سیستم‌عاملی است که با پای‌بندی به اصول و سیاق همیشگی اپل سعی دارد کاربر را با یک دیدگاه شفاف و مشخص آشنا کند. استفاده از این سیستم‌عامل ساده است و کاربر در یک چشم به هم زدن با کار کردن با آن آشنا می‌شود. حجم زیاد برنامه‌های موجود برای این پلتفرم آن را از رقبا جدا می‌سازد و این موضوع درباره محتوای ویدیویی و صوتی نیز صدق می‌کند.
بنابراین، اگر به‌دنبال سیستم‌عامل و تبلتی برای کارهای روزمره، مانند وبگردی، بازی، خرید و گوش‌دادن به موسیقی، خرید یا اجاره و تماشای فیلم، یادداشت‌برداری و خواندن کتاب هستید، iOS و آی‌پد گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. حتی برنامه‌های موجود، این سیستم‌عامل و تبلت را در کارهای اداری و تجاری و بسیاری کارهای تخصصی نیز کارآمد می‌سازد. بنابراین، اگر تبلت خود را به‌خصوص برای کارهای اداری و تجاری لازم دارید، iOS باز هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد، از طرفی، اگر جزء دسته خوره‌ها (یا به‌قول معروف s‌Geek) هستید و دوست دارید که همه‌جای سیستم‌عامل خود را دستکاری کنید و برنامه‌ها را به‌روش خود نصب کنید، لازم است بدانید که در iOS باید در محدوده‌های تعیین‌شده حرکت کنید و چارچوب‌ها مشخص هستند.
برای سفارشی‌سازی سیستم‌عامل امکانات زیادی وجود ندارد و نصب برنامه یا حتی انتقال موسیقی و فیلم باید با روش از پیش تعیین‌شده اپل انجام شوند. در عین حال، ‌مزایای سرویس‌های موسیقی نماهنگ و فیلم آی‌تونز به عنوان محتوایی که بخش عمده‌ای از سرگرمی‌های دیجیتال کاربران را تشکیل می‌دهد، ‌در کنار ویژگی‌هایی مانند i Message و مهم‌تر از همه این‌ها سرویس خدمات ابری مکملی به نام iCloud دل کندن از دنیای iOS را سخت خواهد کرد.

منبع:http://www.barsam.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.