فشار خون و اثرات آن

فزون تنش یا هایپر تنشن(Hypertension) اصطلاحی است پزشکی که برای فشار خون بالا بکار میرود. این بیماری همچنین به مفهوم عارضهای است که ممکن است زندگی یک فرد عادی را مورد تهدید قرار دهد.
دوشنبه، 15 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فشار خون و اثرات آن
فشار خون و اثرات آن

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع: راسخون




 
فزون تنش یا هایپر تنشن(Hypertension) اصطلاحی است پزشکی که برای فشار خون بالا بکار میرود. این بیماری همچنین به مفهوم عارضهای است که ممکن است زندگی یک فرد عادی را مورد تهدید قرار دهد.
فشار خون و اثرات آن

اطلاعاتی درمورد فشارخون بالا

فشار خون بالا یا بیماری فشار خون، افزایش فشار خون در شریانها میباشد. ‌در یک انسان سطح نرمال فشار خون انقباضی 140-‌100 میلیمتر جیوه است و برای فشار خون انبساطی 90-60 میلیمتر جیوه. هر میزانی بالاتر از این سطوح، به بیماری فشار خون معروف است. فشار خون بالا به طور مستقیم احتمال خطر بیماری انسداد شریان کرونر قلب (عارضهای است که منجر به حمله‌ی قلبی می‌گردد)، سکته، نارسایی کلیوی و غیره را افزایش میدهد.

مدیریت فشار

در وهله‌ی اول، سعی کنید خونسردی خود را حفظ نمایید. فشار خون خود را به طور مرتب چِک کنید. در میان افرادی که فشار خون بالا دارند، 32% از آنها حتی نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند. با افزایش سن، فشار خون تا حدودی تمایل به افزایش را نشان می‌دهد، بنابراین بهتر است که حداقل سالی یک مرتبه جهت چِک کردن آن به پزشک مراجعه نمایید.

جذب سدیم خود را کاهش دهید.

سدیم بیش از حد، که معمولاً در نمک میز غذا دیده می‌شود، می‌تواند موجب بالا رفتن فشار خون گردد، بدین صورت که باعث می‌شود بدن مایعات را بیش از حد حفظ نماید که این خود موجب بدتر شدن فشار خون می‌گردد. این مایعات می‌توانند عمل پمپاژ مؤثر قلب را سخت‌تر کرده و رگهای خونی که پیش از این حساس شده‌اند، را تحریک نمایند. همچنین می‌توانید چنانچه به استفاده از نمک در غذاهای خود علاقه‌مندید به بالا رفتن از پله روی آورید. بالا رفتن از پله سدیم در عرق را رها ساخته و هر گونه اثرات بیماری‌زای جذب بیش از حد نمک را خنثی می‌سازد.

محدود کردن کلسترول و جذب چربی

کلسترول غذایی بیش از اندازه و چربهای اشباع شده، می‌توانند منجر به ایجاد پلاک خونی در دیواره‌های داخلی رگهای خونی شده و از آن طریق موجب فشار غیر ضروری به قلب شوند. مصرف روزانه‌ی کلسترول خود را محدود به کمتر از 100 میلی گرم در هر 1000 کالری مواد غذایی کنید. تا جایی که امکان دارد از خوردن گوشت قرمز و دیگر موادی که سرشار از کلسترول هستند، اجتناب نمایید. می‌توانید مقدار چربی خانگی را به حد اعتدال مصرف نمایید و آن را به یک قاشق چایخوری و نه بیشتر برسانید. بسیاری از افراد در تلاش خود جهت کم کردن وزن، مصرف چربیها را به طور کامل کاهش می‌دهند که باعث می‌شود مفاصل شما عاری از چربی‌هایی شوند که به طور طبیعی تولید می‌شوند.

برخی رهنمودهای اضافی

به طور مرتب ورزش کنید

ورزش مرتب به هر شکلی، از پیاده روی گرفته تا بدن سازی، چنانچه بسیار دقیق انجام شود به پایین آوردن فشار خون و نیز افزایش سطوح اچ دی ال کلسترول (نوعی که کلسترول گرفتگی شریانی را به خارج از خون حمل می‌کند) کمک می‌نماید. راه مناسب دیگری که کلسترول شما را پایین می‌آورد، بالا رفتن از پله بجای استفاده از آسانسور خواهد بود.
ماهیچه‌های ساق پا معروف به قلب دوم هستند که کلسترول مفید را در طی ورزش‌های روزانه تولید می‌کنند. حتماً پیش از آنکه برنامه تمرینی را شروع کنید با پزشک خود مشورت نمایید و در انجام آن خصوصاً در ابتدای شروع به تمرین، زیاده روی نکنید.

مصرف سیگار را متوقف کنید

اگر سیگار می‌کشید، همین الان آن را متوقف کنید! کشیدن سیگار فشار خون شما را افزایش می‌دهد و منجر به بالاتر رفتن سطوح مضر کلسترول می‌شود.

داروی خود را مصرف کنید

چنانچه پزشک شما، دارویی تجویز کرد، حتماً آن را به طور دقیق مصرف نموده، به علاوه‌ی هر گونه رژیم غذایی و برنامه‌ی تمرینی که پیشنهاد شده است را به طور دقیق اجرا کنید. بسیار پیش آمده که افراد با این باور که علائم بیماری متوقف شده و مجدداً سلامتی خود را به دست آورده‌اند، دارو را به طور نامنظم مصرف می‌کنند.
• تا جایی که امکان دارد، از پیاده روی صبحگاهی خودداری نکنید. پیاده روی در ساعات اولیه سطوح اکسیژن بدنتان را تنظیم می‌کند. اگر خواهان داشتن قلبی سالم هستید، کفشهای ورزشی خود را به پا کرده و بلافاصله به بیرون بروید. در نقاطی از کف پاهایمان، گیرنده‌ی متفاوت فشار جهت اندام‌های بدنمان وجود دارد. پیاده روی تضمین می‌کند که تمام این گیرنده‌ها گاه و بیگاه تحریک می‌شوند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.