نحوه‌ی اتصال گوشی اندروید به یک تلویزیون

شاید یک دهه قبل ایده‌ی استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ به مانند تلویزیون برای نمایش محتویات و داده‌های گوشی روی آن فکری احمقانه به نظر می‌رسید. اما امروزه با وجود محتویات مختلف تحت گوشی‌های مختلف مانند فیلم‌های با
دوشنبه، 15 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه‌ی اتصال گوشی اندروید به یک تلویزیون
نحوه‌ی اتصال گوشی اندروید به یک تلویزیون

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع: راسخون




 

 

شاید یک دهه قبل ایده‌ی استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ به مانند تلویزیون برای نمایش محتویات و داده‌های گوشی روی آن فکری احمقانه به نظر می‌رسید. اما امروزه با وجود محتویات مختلف تحت گوشی‌های مختلف مانند فیلم‌های با کیفیت و یا بازی‌های HD این ایده به خودی خود قوت گرفته است. چرا که نمایش محتویات روی یک صفحه نمایش بزرگ به مانند تلویزیون بسیار لذت بخش تر از اجرا و پخش آنها روی یک گوشی با سایز بسیار کوچک نسبت به تلویزیون است.

نحوه‌ی اتصال گوشی اندروید به یک تلویزیون


در حال حاضر روش‌های متعددی برای نمایش محتویات یک گوشی‌اندرویدی روی یک تلویزیون وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از Chromecast است. برای این منظور کافی است یک Chromecast تهیه کرده و آنرا به تلویزیون HD خود متصل کنید. بعد می‌توانید با پلتفرم‌هایی نظیر گوشی هوشمند،تبلت، لپتاپ نسبت به کنترل محتویات روی تلویزیون خود اقدام کنید. یکی دیگر از این روشها استفاده از یک Miracast dongle همراه با یک گوشی هوشمند مجهز به اندروید 4.2 است که می‌توان به صورت بی سیم به کنترل محتویات روی گوشی تحت تلویزیون پرداخت. صرف نظر از اینکه این دو روش چقدر می‌توانند مفید واقع شوند اما باید اقرار کنیم که این دو روش یک عیب بزرگ دارند و آن هم ارائه عدم پایداری در نمایش داده‌ها و همچنین پهنای باند ارتباط به صورت سیمی. اگر شما هم از آن دسته کاربران حساس هستید که دوست دارید از تجربه یک ارتباط بی نقص و با کمترین زمان تأخیر، کیفیت صدای مطلوب و از یک رابط کاربری مناسب لذت ببرید باید قید این دو روش را زده و به خواندن ادامه‌ی این مقاله ادامه دهید. با ما همراه باشید.
اول از همه باید ببینیم به چه چیزی نیاز داریم. مهمترین چیزی که به آن نیاز داریم استاندارد Mobile High-Definition Link می‌باشد. این استاندارد در سال 2010 شکل گرفت و به صورت نهایی در اوایل سال 2011 مورد استفاده عموم واقع شد. این استاندارد توسط شرکت‌های بزرگی همچون نوکیا، سامسونگ، سونی، Silicon Image و توشیبا مورد پذیرش واقع شد. خوب، حال اجازه دهید به بررسی این استاندارد و متعاقباٌ کابل‌های MHL بپردازیم. با ما همرا باشید.
مسئله‌ی مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کابل MHL را نباید با یک کابل micro HDMI اشتباه گرفت. چند سال پیش استفاده و به کارگیری یک ورودی micro HDMI تحت پلتفرم‌های اندرویدی گرانقیمت بسیار مشابه کانکشن‌های micro USB نسبتاٌ متدوال بود. این ورودی‌های micro HDMI با درگاه‌های ورودی برای شارژ و انتقال دیتا روی دستگاه‌های مرتبط همراه می‌شدند. اگر یک پلتفرم اندرویدی به نسبت قدیمی مجهز به ورودی micro HDMI دارید تقریباٌ می‌توانید از این مقاله‌ی آموزشی برای انجام کار کمک بگیرید. لیکن باید یک کابل میکرو HDMI-to-HDMI مورد نیاز تهیه کنید. در غیر این صورت باید از روش استاندارد MHL برای اتصال گوشی خود به تلویزیون استفاده کنید. خوشبختانه اکثرا گوشی‌های اندرویدی از استاندارد MHL بهره می‌برند.

انواع کابل MHL:

بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید که گوشی شما از استاندارد MHL پشتیبانی می‌کند تنها کاری که باید انجام دهید تهیه یک کابل MHL برای اتصال است. برای اینکه متوجه شوید گوشی شما از این استاندارد پشتیبانی می‌کند یا خیر، میتوانید از وبسایت سازنده و یا دیگر وبسایت‌های مرتبط کمک بگیرید. همیشه دقت داشته باشید که کابل مرتبط را به اشتباه انتخاب نکنید برای این منظور توضیحاتی در ادامه داده شده است.
در حال حاضر سه نوع کابل MHL در بازار قابل تهیه است. نوع اول با نام Standard micro-USB-to-HDMI Adapter که از 5 پین تحت کانکتور میکرو USB برخوردار است شناخته می‌شود. در اکثر مواقع از این نوع کابل برای ارتباط استفاده می‌شود.
نوع دوم هم با نام Standard micro-USB-to-HDMI Adapter که از 11 پین تحت کانکتور میکرو USB برخوردار است شناخته می‌شود. این نوع کابل توسط اکثر گوشی‌های هوشمند شرکت سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. و برای دستگاه‌های دیگر سامسونگ نیز استاندارد 5 پین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نحوه‌ی اتصال گوشی اندروید به یک تلویزیون
با توجه به توضیحات ارائه شده نتیجه می‌گیریم که ابتدا باید به مشخصات گوشی هوشمند خود برای خرید کابل مورد نظر رجوع کنید.
آخرین نوع کابل نیز با نام کابل Passive MHL شناخته می‌شود. به علاوه‌ی انواع و تعداد پین‌های گفته شده در بالا، این آداپتورها در دو شکل Passive و Active طراحی و ساخته شده‌اند. کابل‌های Active همان کابل‌هایی هستند که پیشتر به آنها اشاره شد که شامل یک آداپتور به منظور تبدیل استاندارد MHL به استاندارد قدیمی HDMI مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه با این روش می‌توانید یک گوشی مجهز به MHL را به تلویزیون، پروژکتور و یا هر دریافت کننده دیگری که مجهز به یک ورودی HDMI باشد متصل کنید. این در حالی است که کابل‌های Passive قادر به عملیاتی کردن مورد گفته شده نبوده و تنها برای اتصال دستگاه مجهز به MHL و صفحه نمایش تجهیز شده به MHL مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نکته: همان قوانینی که برای خرید کابلهای 5 پین و 11 پین در مورد کابلهای Active وجود دارد در مورد کابل‌های Passive نیز صادق است.

خرید کابل درست:

به طور کلی ما هیچ توصیه‌ای مبنی بر تهیه‌ی کابلهای MHL Passive نمی‌کنیم چرا که در برخی جهات شما را با محدودیت مواجه می‌سازد. در حال حاضر گوشیهایی که در بازار از استاندارد MHL پشتیبانی می‌کنند بسیار کم است حتی تلویزیون‌های پشتیبانی کننده از این استاندارد نیز نسبت به تعداد گوشی‌های پشتیبانی کنده کمتر است.
برای این مقاله‌ی آموزشی ما از یک کابل Aibocn 11-Pin Active MHL Micro-USB to HDMI Adapter با قیمت 28 هزار تومان با نرخ دلار فعلی برای اتصال گوشی هوشمند Samsung Galaxy S3 استفاده کرده ایم. اگر پلتفرم فعلی شما Samsung Galaxy S2 ویا HTC EVO باشد باید از کابلی به مانند Skiva 5-Pin Active MHL Micro-USB to HDMI Adapter با قیمت تقریبی 40 هزار تومان استفاده کنند.
مهمترین گام همین مرحله انتخاب کابل است. برای همین در انتخاب کابل سازگار با گوشی خود نهایت دقت را به خرج دهید.

استفاده از کابل MHL:

بعد از تهیه کابل مناسب تنها کار لازم اتصال کابل به گوشی و تلویزیون است تا از تماشای محتویات پلتفرم اندرویدی تحت تلویزیون خود نهایت لذت را ببرید. نکته جالب این است که شما به هیچ راه انداز نرم افزاری یا فرایند روتی نیاز ندارید.
نحوه‌ی اتصال گوشی اندروید به یک تلویزیون
تصویر بالا نحوه‌ اتصالات را به شیوه‌ای کاملاٌ رسا به شما منتقل می‌کند.
بعد از برقراری اتصال دیگر نیز به هیچ کار دیگری ندارید و تصویر به خودی خود روی نمایشگاه شما نمایان خواهد شد.
نحوه‌ی اتصال گوشی اندروید به یک تلویزیون
مراحل کلی کار خدمت شما گفته شد. همانطور که دیدید تنها مسئله‌ی موجود انتخاب نوع کابل سازگار با گوشیتان است که باید قبل از هر گونه اقدامی نسبت به تهیه نوع مناسب آن برای اتصال اقدام کنید. امیدوارم از این مقاله‌ی آموزشی نهایت استفاده را برده باشید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.