واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزا

جهت محافظت در برابر آنفولانزا، توصیه می‌شود به صورت سالیانه خود را واکسینه نمایید. اگر چه نادر است اما برخی افراد می‌توانند به واکسن آنفولانزا، واکنش‌های آلرژیکی از خود بروز دهند. افراد مسنی که در خانه‌ی سالمندان و
سه‌شنبه، 14 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزا
واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزا

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 

جهت محافظت در برابر آنفولانزا، توصیه می‌شود به صورت سالیانه خود را واکسینه نمایید. اگر چه نادر است اما برخی افراد می‌توانند به واکسن آنفولانزا، واکنش‌های آلرژیکی از خود بروز دهند. افراد مسنی که در خانه‌ی سالمندان و نظایر آن زندگی می‌کنند، بایستی در برابر بیماری آنفولانزا واکسینه شوند.
واکسن آنفولانزا، واکسنی غیر فعال شده است که با یک سرنگ در بازو تزریق می‌شود. این واکسن در برابر سه ویروس فصلی محافظت از شما را فراهم می‌سازد. واکسن آنفولانزا حاوی ویروس‌های مرده‌ی آنفولانزا است که در تخم مرغ کِشت شده‌اند. واکنش های آلرژیک به واکسن آنفولانزا نادر است. این واکنش‌های آلرژیک به علت مواد تشکیل دهنده‌ی واکسن آنفولانزاست. چنانچه فردی به تخم مرغ حساسیت داشته باشد، احتمال اینکه به این واکسن‌ها واکنش آلرژیک نشان دهد، بسیار بالاست.

علائم

واکنشهای آلرژیک در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع‌تر است.

• مشکلات تنفسی و شدت یافتن ضربان قلب پس از تزریق واکسن آنفولانزا، نشان دهنده‌ی واکنشهای آلرژیک به واکسن است.
• برخی افراد ممکن است از کهیر و آنافیلاکسی (حساسیت شدید نسبت به پروتئین‌ها) به علت آلرژی به واکسن آنفولانزا رنج ببرند.
• افرادی هستند که بعد از واکسینه شدن، جوش دانه‌هایی را بر پوست خود تجربه می‌کنند.
• برخی دیگر از واکنشهای آلرژیک شامل خس خس، رنگ پریدگی، ضعف، سرگیجه و از این دست می‌باشد.
• قرمزی و تورم در محل تزریق، تب و بدن درد برخی دیگر از علائم حساسیت به این واکسن است.
• تورم لب و یا زبان و تورم اطراف قلب، از دیگر واکنشهای آلرژیک هستند که ممکن است برخی افراد آن را تجربه کنند.
• حساسیت آسمی، بیماری نادری است که می‌تواند به علت واکنشهای آلرژیک به واکسن آنفولانزا ایجاد شود.

چنانچه این علائم ظرف چند روز فروکش نکردند، توصیه می‌شود، نسبت به این علائم با متخصص مراقبتهای بهداشتی مشورت نمایید. افرادی که به جیوه یا تیمروسل thimerosal حساسیت دارند، بیشتر مستعد نشان دادن واکنشهای آلرژیک به واکسن آنفلوانزا هستند. بر طبق برخی از تحقیقات انجام شده، جیوه و یا تیمروسل موجود در واکسن آنفولانزا می‌تواند به بیماری اوتیسم (وهم گرایی) یا آلزایمر منجر شود. از این رو، در برخی کشورها، واکسن حاوی جیوه و یا تیمروسل ممنوع شده و چنین واکسنهایی را نمی‌توان به زنان باردار و کودکان تزریق کرد.
یک بیماری به نام سندروم «گیلان ـ باره» 'Guillain - Barré' وجود دارد که ممکن است پس از تزریق واکسن آنفولانزا اتفاق افتد. با این حال، این حالت یک واکنش حساسیتی نیست. علائم مرتبط با این عارضه تب، ضعف عضلانی و در بعضی موارد شدید، ممکن است به فلج و آسیب دائمی به اعصاب منجر شود. از این رو، توصیه می‌شود، افرادی که در گذشته مبتلا به این سندرم شده‌اند، پیش از استفاده از واکسن آنفولانزا، با یک متخصص مراقبتهای بهداشتی مشورت نمایند.
کودکانی که برای اولین بار به آنها واکسن آنفولانزا تزریق می‌شود، ممکن است به این واکسن از خود واکنش آلرژیک نشان دهند. معمولاً، این واکنش خفیف خواهد بود. چنانچه زخم، درد و تورم در محل تزریق وجود داشته باشد، ممکن است کودک (در زمان ایستادن از حالت مستقیم) به یک سمت متمایل شود. با این حال، این علائم در طی دو روز فروکش خواهند کرد. برخی از کودکان ممکن است بعد از گذشت چند ساعت از تزریق واکسن آنفولانزا، تب کنند. این تب در بیشتر موارد خفیف بوده، اما چنانچه کنترل تب بسیار دشوار باشد، با یک پزشک متخصص اطفال در خصوص آن صحبت کنید. اگر در فرزندتان کهیر و یا آنافیلاکسی مشاهده کردید، بدون هیچ اتلاف وقتی به پزشک مراجعه کنید. این حالتها به طور معمول به دلیل ته نشین پروتئین‌های تخم مرغ ایجاد می‌شود.
ابتلا به بیماری آنفولانزا، پرخطرتر از واکسینه کردن خود است. اگر هر گونه شک و تردیدی نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا دارید، توصیه می‌کنم، با متخصص مراقبتهای بهداشتی خود در مورد عوارض جانبی آن صحبت کرده و سپس خود را واکسینه کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.