توصيه شهدا به لزوم وحدت (1)

وصيت من به برادران عزيزم و به هموطنان عزيزم اين است که امام را دعا کنيد و او را تنها نگذاريد و نفاق را از بين ببريد [و] وحدت خود را حفظ کنيد.
جمعه، 17 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه شهدا به لزوم وحدت (1)
 توصيه شهدا به لزوم وحدت (1)

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

شهيد جعفر آخر جهاني (1362-1344 تبريز)

وصيت من به برادران عزيزم و به هموطنان عزيزم اين است که امام را دعا کنيد و او را تنها نگذاريد و نفاق را از بين ببريد [و] وحدت خود را حفظ کنيد.

شهيد حسن علي ابوچناري (1365-1347 سبزوار)

با درود به شما امت که چون کوه در برابر دشواري ها و سختي ها ايستاده ايد و با مقاومتتان پشت دشمن را به لرزه درآورده ايد، مي رويد که وحدت و اتحادتان به نابودي ظالمان بينجامد و طومار جابران و استعمارگران را درهم پيچيده و در هم فرو کند. اکنون که به جبهه مي روم، راهم را با آگاهي انتخاب کرده ام و با عشق خدا به جايي مي روم که عاشقان الله در آنجا از فراق مي سوزند و انتظار مي کشند؛ مي روم تا سينه ي دشمن را بشکافم و اگر لياقت شهادت را داشتم، خون ناقابل خود را نثار معبود نمايم.
خدايا! از تو مي خواهم که از گناهانم درگذري و تا زماني که پاک نشده ام، مرا از اين دنيا مبري. من به عنوان يک برادر کوچک، از شما مي خواهم که وحدت خود را همچنان حفظ کرده و همواره دنباله رو امامان باشيد.

شهيد علي مدد ابويي سروعليا (1365-1343 اردکان)

از تمام قوم و خويشان حلاليت مي طلبم و از کليه ي مردم روستا مي خواهم که وحدت را حفظ کنند و راه شهدا را ادامه دهند و جاي شهدا را در بسيج پر کنند.

شهيد علي حسين اسدي (1360-1342 اقليد)

پيامم به ملت قهرمان پرور ايران اين است که هميشه فرمانبر امام خميني باشند و وحدت کلمه را حفظ کنند (1) و دشمنان پشت جبهه را نگذاريد دست به آشوب بزنند.

شهيد قدرت الله اشرف (1363-1344 نائين)

و اما اي مردم قهرمان! وحدت خودتان را حفظ کنيد، براي فرج امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنيد، دعاي هميشگي « خدايا! تا انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) خميني را نگه دار »، فراموشتان نشود.

شهيد منصور اعرابي (1365-1344 اصفهان)

برادران و خواهران! در مجالس عزا و نمازهاي خود، دعا بر اين پير جماران يادتان نرود و وحدت اسلامي خود را بيشتر از پيش محکم کنيد. ان شاء الله وعده ي تمام رزمندگان اسلام در کربلا.

‌ شهيد ابوالفضل اکبري داريان (1362-1343 تهران)

از شما خواهش مي کنم که به فعاليت خودتان در راه انقلاب اسلامي ادامه بدهيد و با اين توطئه هاي منافقين داخلي مقابله کنيد و وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد تا بتوانيد بيشتر در راه انقلاب اسلامي کوشا باشيد و نگذاريد نفاق در بين شما بيفتد.

شهيد حسن باقري (1365-1343 فردوس)

و پيامي که به برادران حزب الله دارم اين است: گوش به فرمان امام امت باشيد و در کارهايتان خدا را در نظر بگيريد، به پيام هاي پيامبرگونه ي امام امت عمل کنيد و در کارهايتان، زيرک [و] استوار و در رفتار و اعمالتان، تقوي را در نظر بگيريد و همواره صبور باشيد و آن کساني که به شما تهمت هايي مي زنند، شما براي رضاي خدا چيزي نگوييد و وحدت را حفظ کنيد، وحدت را مي گويم، ولي نه وحدتي که چشم هايتان را روي هم بگذاريد و هنگامي که باز مي کنيد، ببينيد در رأس کارها کساني غير اسلامي آمده اند.

شهيد صفرعلي بذرافکن (1362-1337 شيراز)

اميدوارم که هميشه ي اوقات حالتان خوب باشد و سلامتي و برادري و برابري [را] که يکي از خصوصيت هاي دين اسلام است که دين مبين اسلام روي آن بسيار تکيه کرده است، داشته باشيد و اين برادري و اخوت و وحدت کلمه [را] که در دين اسلام به آن سفارش بسيار شده است، [حفظ کنيد]؛ [اميدوارم در اين] خصوصيت ها که يکي از نعمت هاي الهي است، برقرار بوده باشيم؛ اين وحدت کلمه و اين رهبري عزيز که مثل پدري بزرگوار و راهنمايي عالي قدر بالاي سر ما ايستاده است، خداوند اين رهبر عزيز و اين وحدت کلمه را تا (2) ظهور مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) از ما نگيرد تا ما بتوانيم خدمتي کوچک براي اسلام و به مسلمين در بند جنايتکاران شرق و غرب و عمال داخلي که همين منافقين از خدا بي خبر هستند، بکنيم. (3) ان شاء الله تا بتوانيم به رهبري اين امام امت، اين خميني بت شکن و با رمز کلمه ي وحدت، اسلام (4) عزيز [را] به سراسر جهان صادر کنيم. (5)

شهيد تبريز علي بکتاشي (1363-1344 کرج)

... فکرتان را باز کنيد که گوش به حرف شرق و غرب ندهيد و نمازهاي روزانه را به جماعت بخوانيد که دست خدا با جمع (6) است؛ « يدالله مع الجماعه (7) ». (8) اول انقلاب با اتحاد و وحدتي که داشتيم، نوکر آمريکا را چگونه از کشور ايران بيرون کرديم (9)، و چقدر خوب است که همه با هم متحد باشيم و از خداوند مي خواهم که يک لحظه ما را به حال خود وانگذارد.

شهيد ياورعلي پژوهنده کرم بستي (1360-1334 کرمانشاه)

تنها خواهش من بعد از مرگم به شما خواهران و برادران اين است که بچه هايم را به اسلام شناسي و وحدت و يکپارچکي دعوت کنيد و به آن ها بگوييد که پدر شما در راه دين خدا شهيد شده است.

شهيد رمضان علي پناهي درچه (1365-1347 خميني شهر)

و شما اي خواهران و برادران!... وحدت خود را حفظ کنيد که تا شما وحدت داشته باشيد، هيچ کس نمي تواند به شما زور [بگويد] و ستم کند و از تفرقه و [نفاق] دوري کنيد [که] مي شود سربلندي دشمنان و از خداوند بخواهيد که عشقش را در دل و قلب ما بيندازد و نيز حب اهل بيت (عليهم السلام) [داشته باشيد] و توسل به اهل بيت (عليهم السلام) خيلي بکنيد تا نجات يابيد.

شهيد شهباز ترک (1363-1341 همدان)

اين گفته ي امام بزرگوارمان را که فرموده اند: « وحدت کلمه داشته باشيد »، در عمل پياده کرده و همه به ريسمان الهي چنگ بزنيد.

شهيد منصور تقوي (1365-1346 ياسوج)

عزيزان! امام را تنها مگذاريد و همواره مطيع فرمان او باشيد که علي و حسين زمان و نائب بر حق امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. بدانيد که اگر قدر اين نعمت خدايي را ندانيد، خداوند هرگز ما را نمي بخشد و همچنان در صحنه باشيد که تا وقتي در صحنه هستيد و به خدا ايمان داريد و وحدت کلمه شعار شما باشد، هيچ گونه خطري شما را تهديد نمي کند.

شهيد يوسف توتونکار (1362-1340 تبريز)

سخني با خواهران و برادرانم: ما مي دانيم که انبيا و ائمه ي اطهار و ديگر شخصيت هاي اسلامي همواره در سخت ترين شرايط زندگي صبر و شکيبايي و وحدت و انسجام را هرگز از دست نداده و همانند کوه استوار و همچون دريا خروشان بود [ه] و جهت پياده شدن دستورات الهي از شيرين ترين جان خود دست کشيده و شربت شهادت را نوشيدند. خواهران و برادران عزيزم! تنها خواهشي که از شما دارم؛ هميشه سعي تان بر اين باشد که در زندگاني خود اعمال و رفتار و کردار و طرز برخورد آن ها را با مسائل گوناگون الگوي خود سازيد و خداي نکرده اگر کوچک ترين انحرافي از مسير الهي به وجود بيايد مسلماً در درياي جهل و کبر و غرور غوطه ور خواهيم شد.

شهيد عباس تودشکي (1365-1329 اصفهان)

درود و سلام بر ملت قهرمان و شهيدپرور و دلاور ايران که با وحدت و آگاهي و در صحنه بودنشان و صبر و مقاومت الهي، پشت ابرقدرت ها و ابرجنايتکاران را به لرزه درآوردند و هر توطئه اي را در نطفه خفه کردند که اميدوارم اين وحدت، منسجم تر و آگاهي، بيشتر و در صحنه بودنشان، استوارتر و صبر و مقاومتشان، حسين وار و زينب وارتر گردد ان شاء الله.

‌ شهيد ادهم توکلي (1367-1344 ني ريز)

دوستانم! بايد بر فراق و جدايي دوستان خود يکي پس از ديگري صبر کنيد [و] محکم و استوار باشيد، سعي کنيد وحدت داشته باشيد، سعي کنيد با حضورتان در مراکزي که باعث شکست دشمنان داخلي و خارجي مي شود به اسلام عزيز قوت بخشيد.

شهيد رحمت الله ثريا (1364-1341 مبارکه)

اي مردم شهيدپرور! اين حزب الله را همان طور که امام عزيز ما فرمودند، تقويت کنيد و دست وحدت به آن ها بدهيد و يک صدا گرديد تا اينکه دشمنان داخلي نتوانند تيرهاي تفرقه بياندازند.

شهيد عبدالحسين جعفري (1362-1346 داراب)

از ملت غيور و رزمنده مي خواهم که وحدت خود را حفظ کنيد و در همه حال يکپارچه با هم باشيد و هرچه در توان داريد بر دهان دشمن خدا و دشمن اسلام بکوبيد.

‌ شهيد ابوالقاسم جعفري ندوشن (1361-1343 يزد)

از مردم مي خواهم وحدت خود را حفظ کنند و دنباله روي ولايت فقيه باشند و هرگز اجازه ندهند منافقين راهي براي نفوذ باز کنند و با منافقين به هر شکل و صورتي است، مقابله کنند.

شهيد سيد رضا جلالي هفشجاني (1365-1343 شهرکرد)

به بچه هاي جنوب سفارش مي کنم که بر گرد محور امام امت، وحدت خود را حفظ کنند.

شهيد رحمت الله جمالي قهدريجاني (1360-1337 اصفهان)

به عنوان يک برادر کوچک از اين امت بزرگ عاجزانه خواستارم که... هميشه آگاه باشيد که اتحاد و يگانگي و وحدت کلمه است که انسان را از چنگال ديو کثيف (10) استعمار درون و بيرون نجات مي بخشد و در سايه ي وحدت بين اقشار مختلف ملت است که حفظ و صيانت اسلام و قرآن فناناپذير مي گردد. پس بياييد دست در دست يکديگر دهيد. با اتحاد و انسجام و وحدت و يکپارچگي، خود را به جهانيان نشان دهيد که در سايه ي اين يگانگي مي توان بر کليه ي مصائب و مشکلات پيروز شد. بياييد و کمي فکر کنيد و هر اختلافي [را] که در بين خود و نيز در جامعه داريد، به خاطر خدا کنار بگذاريد و حل کنيد. همان طور که (11) خداوند بزرگ در قرآن کريم مي فرمايد:
« مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ » (12)؛ يعني « حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و همه ي کساني که به دعوت او گردن نهادند و ايمان آوردند، بايد بين خودشان به مهرباني و رحمت رفتار کنند و بر دشمنان خود از غضب برآشوبند. » پس سعي کنيد در مقابل يکديگر به مقابله و دشمني نايستيد و از طرف ديگر سعي کنيد بر عليه کفار و منافقين به غضب و شدت رفتار کنيد، چه تنها از اين طريق مي توانيد بر همه ي دشمنان غلبه کنيد.
به هر حال بياييد همه و همه در همه وقت، به خصوص وقت نماز، دست به دعا برداريم و عامل اصلي وحدت و يگانگي امت اسلام، يعني امام خميني و همه ي ياران باوفاي او [را] که برکات اسلام و انقلابند، دعا کنيد.

شهيد سيد طه جناتي (1365-1344 اردبيل)

از شما امت عزيز ايران مي خواهيم که حضور شما سلحشوران هميشه بايد در صحنه باشد؛ چون ما هرچه داريم، از وحدت، ايمان [و] يکپارچگي داريم.

شهيد عزيزالله جنت (1363-1326 کاشان)

آمريکاي جنايتکار پس از آن که از (13) تمامي توطئه هاي خود نااميد شد و با توطئه هاي داخلي به دست منافقين، باز به نتيجه اي نرسيد و وحدت ملت از اين توطئه ها بيشتر شد، مزدور سرسپرده اش صدام کافر را در جنگ با اسلام روانه ي ميدان کرد و با اين کار خواست از نشر انقلاب و اسلام جلوگيري کند، اما به لطف خدا [نتوانست.]

شهيد عباس چراغي (1365-1343 شهرکرد)

از شما برادران و خواهران و پدران و مادران مي خواهم که وحدت خود را حفظ کنيد و با پشتيباني خود از امام و روحانيت متعهد، مشتي بر دهان تمام تجاوزگران دنيا بزنيد.

شهيد عبدالرضا چناري (1361-1344 دزفول)

من به شما مردم توصيه مي کنم که وحدت خود را حفظ کنيد؛ چون با وحدت است که دشمنان ما مي لرزند و هميشه مرگ بر آمريکا يادتان نرود.

شهيد يحيي حاجي احمد (1361-1332 تهران)

خواستم چند لحظه اي با شما خانواده ام و امت شهيدپرور سخن بگويم. امروز که اسلام به خون احتياج دارد تا اين انقلاب نوپا تشکل واقعي خود را بگيرد، اين جانب بر حسب وظيفه ي شرعي به جبهه آمده ام تا دين خود را نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب و امام و امت شهيدپرور ادا کنم و امروز که اين وصيت نامه را مي نويسم، شب عاشورا مي باشد که بايد به نداي حسين زمان لبيک گفت. در اين زمان که جبهه احتياج به رزمنده دارد و پشت جبهه احتياج به وحدت دارد؛ شما امت قهرمان بايد به اين نوع کمبودها رسيدگي نماييد. از شما مي خواهم که هميشه در خط ولايت فقيه بود [ه] و پشتيبان حزب جمهوري اسلامي [باشيد]، تا اينکه به اين حزب که در خط امام است لطمه وارد نشود و از تمام ارگان هايي که در خط امام و اسلام است، پشتيباني کنيد.

شهيد عباس حاجي زاده (1365-1347 قم)

وحدت را حفظ کنيد؛ مسئله ي جنگ را فراموش نکنيد؛ از خداوند متعال خواستاريم که ان شاء الله پيروزي نهايي اسلام را عطا کند و راه کربلا باز شود تا دلسوختگانش و عاشقان حرمش، آنجا براي حسين فاطمه (عليه السلام) عزاداري کنند.

شهيد حميد حبيبي (1362-1347 بهبهان)

من از شما مي خواهم اين پرچم توحيد را نگذاريد به زمين بيافتد و وحدت خود را حفظ کنيد.

‌ شهيد ابوالفتح حسن زهرايي (1361-1339 اصفهان)

اين نماز جمعه و جماعت و مجالس دعا را پرشکوه سازيد و وحدت و انسجام خود را هرچه بيشتر حفظ کنيد و با دشمنان داخلي و منافقان با شدت و قدرت برخورد کنيد و با کساني که زباني يا عملي درصدد زدن ضربه به اسلام و انقلاب هستند، مدارا نکنيد و آن ها را اگر قابل اصلاح نيستند، از خود برانيد.

شهيد سيد علي رضا حسني (1364-1339 بيرجند)

من کوچک تر از آن هستم که به اين ملت شهيدپرور و ايثارگر پيام بدهم، چند کلامي به عنوان يک فرد کوچک با اين ملت و مردم شريف ايران دارم: اي مردم قهرمان! امام عزيز را تنها نگذاريد؛ چون دشمنان اسلام و منافقين همين را مي خواهند که شما امام را تنها بگذاريد، ولي شما با وحدت خود، مشتي محکم بر دهان آن ها بزنيد؛ تا مي توانيد به جبهه ها کمک و ياري دهيد.

شهيد شهرام حسين زاده خشک سلي (1365-1347 لنگرود)

مساجد را پر کنيد و وحدت و يکپارچکي را حفظ و اختلاف را در اندازيد؛ باشد که خداوند همه را هدايت فرمايد.

شهيد سيد محمد حسيني (1360-1345 جهرم)

... درود و سلام به ملت شهيدپرور ايران که قدم به قدم، پشت سر امام و گوش به فرمان امام هستند و با اين وحدت يکپارچه ي خود، در دهان ضد انقلاب داخلي و خارجي زدند و مي زنند.

‌ شهيد احد حسيني خادم (1361-1341 اردبيل)

اي دوستان! شما را توصيه مي کنم به وحدت و هماهنگي و اطاعت از قوانين و دستورات امام خميني.

شهيد سيد رضا حسيني ديناني (1364-1346 خميني شهر)

اميدوارم که راه مرا ادامه دهيد و نگذاريد سلاح من بر زمين بيفتد؛ خداوند همه ي شما را در راه رسيدن به اهداف الهي و درجه ي نهايي انسانيت که در خور شهيدان است، ياري بفرمايد؛ امام عزيزمان را تنها نگذاريد و گوش به فرمان او باشيد و از اختلاف بپرهيزيد و ديگران را به وحدت دعوت کنيد و اجتماعتان را زياد کنيد و سعي کنيد در مسجد جمع شويد و نمازتان را به جماعت بخوانيد و از مسائل روزتان باخبر و آگاه شويد.

شهيد سيد ضيا حسيني رکن آبادي (1361-1343 ميبد)

شماها پدران و مادران و خواهران عزيز! سنگر مسجدها را حفظ کنيد و دعا کنيد براي اين روحانيون منسجم و بگوييم که اين روحانيت، اصل بود که اين انقلاب شد و به پيروزي پيوست و شما مردم دست را به دست برادران منسجم روحاني بگذاريد؛ وحدت خود را حفظ کنيد؛ خدا شما [را] هم حفظ فرمايد.

شهيد سيد محمد حسيني ريزي (1361-1344 زرين شهر)

از شما مي خواهم که امام امت را فراموش نکنيد و در هر جا و هر مکان که هستيد، دست از نماز و دعاي کميل و دعاي توسل و دعا براي امام و رزمندگان سلحشور برنداريد؛ اتحاد خود را حفظ کنيد که بيشتر دشمن از وحدت شما مي ترسد.

شهيد سيد حسين علي حسيني سنگنو (1365-1344 تهران)

برادران و خواهران! قبل از هر چيز، شما را به تقوي و نظم در کارهايتان توصيه مي کنم و اينکه آميخته بشويد به خلق الله؛ رحم و شفقت و وحدت مابينتان و شدت عمل در مقابل دشمن فراموش نشود که اگر دل هايتان از هم متفرق شود، اول شکست اسلام و انقلاب است. قرآن و کتب ديني و مخصوصاً ادعيه را زياد بخوانيد و اطاعت از ولايت فقيه را فراموش نکنيد.

شهيد سيد محمد حسيني عاشق آبادي (1363-1345 اصفهان)

شما اي امت شهيدپرور! امام عزيزمان را تنها نگذاريد و گوش به فرمان او باشيد؛ از اختلافات دست برداريد و ديگران را به وحدت دعوت کنيد.

شهيد سيد کاظم حسيني فياض (1364-1339 مشهد)

و اما شما امت شهيدپرور ايران! امام امت، وحدت [و] يگانگي را حفظ کنيد. امت خداجوي! اسلام سمبل وحدت جامعه ي ماست؛ وحدت و يگانگي را حفظ کنيد [که] دست خدا هميشه با جماعت است. « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (14)؛ اگر وحدت داشته [باشيد]، پيروزيد و هيچ گاه آسيب پذير نخواهيد بود؛ خداوند هميشه با شما خواهد بود.

شهيد عباس حق پرست (1365-1337 فيروزآباد)

مبادا خداي ناکرده در تشخيص حق، خودتان را به هلاکت اندازيد؛ پرده ي باطل را برداريد و به چهره ي حق بنگريد که چقدر بشاش است؛ وحدت کلمه داشته باشيد.

شهيد منصور حميدي (1365-1346 زنجان)

خواهران و برادران مسلمان! هنوز صداي « هل من ناصر ينصرني » امام حسين (عليه السلام) از پشت کوه هاي غرب در صحراي خونين کربلا به گوش مي رسد و شهداي ما با ريختن خون خود، با تکبير و الله اکبر به اين ندا پاسخ مثبت مي دهند. خواهران و برادران مسلمان! از شما مي خواهم که نگذاريد خون شهدايمان پاي مال گردد و از امام عزيزمان اطاعت کنيد و اوامرش را در هر زمينه مو به مو اجرا کنيد و تا آخرين لحظه ي عمرتان، امام عزيزمان که ذره ذره ي وجودش براي اسلام و مستضعفين مي تپد، پيروي و حمايت کنيد و وحدت خودتان را حفظ کنيد و با وحدت خود، منافقين و ضد انقلابيون را نابود سازيد. باشد که اتحادتان مشت محکمي بر دهان استعمارگران و منافقين و ضد انقلابيون باشد.
همچنين به منافقين و بقيه ي گروهک ها بگوييد از سر راه حزب الله کنار بروند وگرنه در امواج خروشان امت مسلمان و حزب اللهي به هلاکت خواهند رسيد.

شهيد سيد نجم الدين حيات الغيب (1365-1307 خرم آباد)

فرزندان و خويشان! بنده براي اينکه دين خود را ادا کرده باشم و طبق وظيفه ي شرعي و سنت ائمه و امامان معصوم (عليهم السلام) که برابر کفار و ظالمين سر فرود نياوردند و تا آخرين قطره ي خون خود، ميدان مبارزه را ترک نکردند، با لبيک به نداي امام عزيزمان به جبهه ي ايمان بر کفر، نور عليه ظلمت و حق بر باطل مي روم تا بتوانم در حد توان در برابر دشمنان دين خدا و از خدا بي خبران زمان بايستم (15) تا اينکه ملت مسلمان و مستضعف جمهوري اسلامي ايران از چنگ اين دژخيم و ددان سنگر در امان باشند و مسلمانان با وحدت و همبستگي خود در زير سايه ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بتوانند دين خدا و کتاب آسماني را در سرتاسر گيتي به آن کساني که هنوز به ماديات مي انديشند و گرفتار اين غريزه ي مادي پرستي هستند، بفهمانند تا ريشه ي ظلم و ستم در جهان خدادادي برکنده شود.

شهيد عادل حيدرزاده (1362-1343 هريس)

نگذاريد اسلحه ي من از دستم به زمين افتد؛ حتماً آن را برداريد و با دشمن اسلام بجنگيد؛ چون منافقين با بودن وحدت در ميان شما مي ترسند؛ شما هم بايد چون کوهي محکم بايستيد و منافقين را نابود کنيد.

شهيد عبدالحميد حيدري (1366-1348 جرقويه)

اي امت اسلام! هميشه و در همه حال انسجام و اتحاد خود را حفظ نماييد که با حفظ وحدت، هيچ نيرويي نمي تواند بر شما غلبه نمايد، همين طور که تا حالا نتوانسته است.

شهيد سيد سعيد خاتمي (1362-1343 بيرجند)

عزيزان! شما هم اکنون به عنوان خانواده ي شهيد در جامعه مطرح هستيد؛ مردم با ديد ديگري به شما نظر مي کنند و از شما انتظارات خاص دارند؛ حرمت خون شهيدان را حفظ و [در] رساندن اهداف آنان به جامعه کوشا [باشيد]؛ در نشر فرهنگ شهادت و ياري رساندن به نداي « هل من ناصر » حسيني کوشا بوده و با تلاش و کوشش سعي در ايجاد وحدت و استحکام پايه ي نظام اسلامي نماييد.

شهيد سيد مصطفي خاتميان (1364-1345 تهران)

به ملت عزيز ايران توصيه مي نمايم، ما دستمان از اين دنيا کوتاه است، تا جايي که شما مي توانيد براي حفظ وحدت و سرافرازي حزب الله و... کوشش نماييد و به جوانان غيور و رشيد ايران وصيت مي کنم که جبهه ها را خالي نگذارند و در خط امام باشند و امام را تنها نگذارندش.

شهيد سيد عنايت الله خادم (1362-1334 سپيدان)

اکنون زماني فرارسيده است که رسالت خود را نسبت به خدا و خلق مسلمان ايران ادا کنيم و اميد بر اينکه با توسل به خداوند متعال بتوانيم تمام دشمنان اسلام و مسلمين را از خاک کشورمان خارج کنيم، هر چند که هدف خاک نيست؛ هدف اسلام است و اين يکي از وظايف هر فرد مسلمان است که در برابر متجاوزان اين [سرزمين] (16) که هنوز قدرت الهي را نديده اند، وحدت و همکاري لازم را بنمايد. (17)

شهيد شعبان علي خلوصي پشوتن (1363-1350 اسدآباد)

در همه جا از روحانيت دفاع کنيد که اگر اين ها نبودند، اسلام هم نبود و وحدت کلمه داشته باشيد و همان طور که اماممان گفته است، سلاح ها و قلم ها [را] به سوي آمريکا نشانه بگيريم تا اين استکبار جهاني را نابود کنيم.

شهيد سليمان دانشي (1367-1351 دهدشت)

برادران و دوستان! تنها قرآن و خط امام خميني و روحانيت مبارز و هميشه در صحنه است که مي تواند ما را از انحرافات ذهني - فکري رهايي بخشد و به سوي الله رهنمون گرداند و بايد هرچه بيشتر به سوي قرآن روي آوريد و به آن عمل کرده و آن را همان گونه که هست، دريافت نمود و با تمام قوا براي خدا کار کرد و در اين راه هيچ سستي به خود راه نداد و همديگر را دوست بداريد و وحدت را حفظ کنيد و باند و دسته ها را برداريد و تفرقه اندازي را کنار بگذاريد که تفرقه، اخوت و برادري را به هم مي زند و گوش به فرمان امام باشيد و راه شهيدان را ادامه دهيد.
و توصيه به امت حزب الله دارم: وحدت را حفظ نماييد. باند و دسته ها را برداريد. تفرقه اندازي را کنار بگذاريد که اخوت و برادري را به هم مي زند و نگذاريد افراد جاسوس بين شما رشد کنند.

شهيد سيد اکبر داودي (1365-1304 سميرم)

ملت شهيدپرور! سفارش من به شما اين است که دست يگانگي و وحدت به هم دهيد و از تفرقه جداً خودداري نماييد و با وحدت خود مشت محکمي بر دهان استکبارگران جهاني بکوبيد.

شهيد عباس دستمزد (1360-1341 کازرون)

وحدت اسلامي خود را حفظ کنيد و به شايعه ها گوش ندهيد که شيطان هر لحظه درصدد اين است که انسان را به گمراهي بکشاند و اميدوارم که اين ملت مسلمان به آيه هاي قرآن عمل نمايند؛ باز هم قرآن مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (18)؛ « به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد »؛ زيرا اگر وحدت خود را حفظ کنيد، هيچ ابرقدرتي طمع اينکه به شما حمله کند [را] ندارد.

شهيد سليمان دلاور (1360-1340 ساوه)

... اکنون انقلابي عظيم با تکيه ي کلي به مباني اسلام با نام انقلاب اسلامي صورت گرفته و (19) نياز مبرم به ايثار، فداکاري، حاکميت خدا بر تمامي وجود انسان، به جاي فرمانروايي هواي نفس و اطاعت برده گونه از غير خدا، مبارزه با دشمنان داخلي و خارجي، علي الخصوص استقامت، بردباري، حفظ وحدت و اطاعت و تقبل رهبري خداپسندانه ي امام خميني دارد. وظيفه ي هر فرد مسلماني مي باشد که به هر وسيله و در هر جايي که حضور دارد، از اسلام و انقلاب دفاع کند.

شهيد سيد محمد دلبري (1361-1343 سبزوار)

مهم ترين وصيتم به ملت قهرمان ايران، اين است که وحدت کلمه را حفظ کنيد و هميشه پيرو روحانيت اصيل و در خط امام باشند و هيچ گاه و به هيچ وجه امام خميني، اين حسين زمان را مانند مردم کوفه تک و تنها نگذاريد.

شهيد محمد دوراني (1362-1343 تهران)

اين وصيت (20) را به تمامي دوستان و آشنايان و خانواده ام و امت شهيدپرور دارم که خط امام را فراموش نکنند و با پيروي و عمل خود ثابت کنند که مانند هميشه در صحنه هستند. به فرامين امام عزيز، اين امانت الهي در ميانمان، عمل کنيد و براي اين مرد مجاهد و نستوه دعا کنيد و وحدت کلمه و همبستگي را حفظ نماييد و در نمازهاي جمعه و دعاي کميل و ديگر دعاها شرکت نماييد.

شهيد رضا دوست مهربان (1359-1336 تهران)

پيام من و تمام شهدا [براي ملت] اين است که پيرو خط امام باشند و وحدت را از دست ندهند و گول اين گروه هاي چپ را نخورند.

شهيد رضا دولتي (1361-1343 قم)

من ابتدا از ملت عزيز و قهرمان ايران خواستارم که سعي کنند هرچه بيشتر پيرو راه امام خميني و رهبر انقلاب اسلامي باشند و نيز هرچه بهتر به قوانين اسلام عمل کنند و نيز وحدت را حفظ نمايند تا دشمنان نتوانند به انقلاب آسيبي برسانند.

ادامه دارد...

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: کنيد
2. در اصل وصيت: از ما تا
3. در اصل وصيت: بتوانيم خدمت کوچکي بکنيم.
4. در اصل وصيت: بتوانيم ان شاء الله اسلام...
5. در اصل وصيت: به رهبري اين خميني بت شکن و اسلام در کل جهان صادر کنيم.
6. در اصل وصيت: جمعي
7. در اصل وصيت: جامه
8. در اصل وصيت: کردند که
9. در اصل وصيت: کنيم
10. در اصل وصيت: و ديو کثيف
11. در اصل وصيت: چه بسا
12. سوره فتح؛ آيه 29
13. در اصل وصيت: که بعد از
14. سوره ي آل عمران؛ آيه 103
15. در اصل وصيت: بايستيم
16. در اصل وصيت: رويه معناي
17. در اصل وصيت: بنماييم
18. سوره آل عمران؛ آيه 103
19. در اصل وصيت: به
20. در اصل وصيت: وصيت نامه

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (8) - وحدت «دفتر پنجم»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط