شهدا، وحدت، ولايت فقيه

دعا براي طول عمر امام يادتان نرود که اين امام بود [ که] ملت ما را از خواب بيدار کرد و مردم را به وحدت ياري کرد.
يکشنبه، 26 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهدا، وحدت، ولايت فقيه
 شهدا، وحدت، ولايت فقيه

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

 

شهيد محمد اکبري نژاد پايين محلگي ( 1365 - 1347 تهران )

دعا براي طول عمر امام يادتان نرود که اين امام بود [ که] ملت ما را از خواب بيدار کرد و مردم را به وحدت ياري کرد.

شهيد محمد باقري ( 1361 - 1339 تهران )

شما ملت، تا امام را نشناسيد، به پيروزي کامل نخواهيد رسيد و شرف و حيثيت شما، وحدت و پيروزيتان در گرو اطاعت از رهبري ولايت فقيه است.

شهيد مجتبي ( مرتضي ) پوکي ( 1363 - 1343 تهران )

و حال سخني با شما ملت عزيز به عنوان برادر کوچکتر شما دارم؛ لحظه اي بينديشيد که ما چه بوديم و که بوديم و حال چه هستيم و که هستيم؟ ما ملتي منحرف بوديم که در فساد غوطهور بوديم ولي دست خدا از آستين روح الله به درآمد و ما را ملتي شجاع و الگو و اسوه نمود... پس شما بايد قدر اين نعمت الهي را بدانيد، پشتيبان ولايت فقيه باشيد که وحدت و پيروزي شما در گرو همين رهبري ولايت فقيه است و دست از ياري روحانيت مبارز برنداريد که فنا خواهيد شد.

شهيد احد حقايق امين ( 1366 - 1344 تبريز )

خداوند در حديث قدسي مي فرمايد: کلمه ي « لا اله الا الله » دژ محکم و استوار من است؛ هر کس به اين دژ وارد شود از عذاب من ايمن خواهد بود. و امام هشتم حضرت رضا ( عليه السلام ) در دنبال آن فرمود: و شرط اين کلمه من هستم. ( يعني توحيد بدون ولايت که ضامن وحدت است، انسان را به فلاح نمي رساند )...
محور وحدت، توحيد الهي، و عينيت وحدت، در اطاعت از ولايت ماست؛ پس با اطاعت از ولايت، عضوي از امت واحد باش!...

شهيد احمد حمزه اي ( 1363 - 1341 برخوارو ميمه )

برادران و خواهران ايماني! دشمنان اسلام مي خواهند وحدت شما را از بين برده و از مسير حمايت از ولايت فقيه منحرف گردانند؛ بدانيد نتيجه ي پيروي از امام برحق، عزت دنيوي و اُخروي است و در اين زمان، امام خميني بر م ا ولايت دارد و او نائب ولي الله الاعظم ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) است.

شهيد ابراهيم خزاعي ( 1365 - 1329 قائن )

بنده به حسب وظيفه ي ديني و الهي در زمان غيبت اما م زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) و حضور ولي فقيه و نائب امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف )، رهبر انقلاب اسلامي، امام خميني که به راستي به انسانيت، شرافت و به مسلمين، حرکت و آبرو و وحدت و هدف، به ما ملت ايران عزت و افتخار و جهش و سربلندي و به مکتب، ياور و نصرت و حيات دوباره بخشيد؛ بر خود لازم دانستم براي ياري دين خدا که به دست پيامبر خاتم، حضرت محمد رسول الله ( صلي الله عليه و آله و سلم ) بنيانگذاري شده بود و به دست دشمنان دين خدا به فراموشي سپرده شده بود و باز دوباره به دست فرزندش روح الله زنده و شعله ورتر و زنده گرديد، به جبهه بيايم و به سهم خويش انجام وظيفه اي کرده باشم و دين خدا را ( 1 ) ياري نمايم.

شهيد مجتبي خسروي ( 1365 - 1347 فريدن )

مهم ترين سفارش اين حقير ( 2 ) که مي توان گفت اگر اين سفارش را به طور کامل و به نحو احسن عمل کنيد، ديگر ( 3 ) چيزي باقي نمي ماند که من تذکر بدهم و آن اين است: اطاعت از امر ولايت فقيه. آري، اطاعت از امر ولايت فقيه، از يک طرف فرض و واجب الهي است و از طرفي ديگر، موجب وحدت و يکپارچگي است که اين خود پيروزي آفرين است.

شهيد احمدعلي دهقان مجومرد ( 1362 - 1344 يزد )

قبل از هر چيز از شما ملت غيور، پدر و مادر، خواهر، برادران و دوستانم مي خواهم که تا آخرين قطره ي خون خود مصمم و پايدار بوده و دست از امام و ولايت فقيه بر نداريد و متحد باشيد که تنها با اتحاد و وحدت کلمه مي توانيم به پيروزي رسيم.

شهيد اکبر ربيعي ( 1365 - 1349 ني ريز )

برادر و خواهر! همگي ما وظيفه مان اين است که به وصيت شهدا عمل نماييم و شهدا همگي ما را وصيت نموده اند به وحدت و يکپارچگي و وفادار بودن به ولايت فقيه و روحانيت در خط امام. ( 4 )

شهيد قدرت الله رستم پور ( 1365 - 1343 دهدشت )

حال اي امت اسلام! اي تک درخت شوره زار وسيع کفر و الحاد و نفاق جهاني! به خود آي؛ فرصت را غنيمت دار که فردا دير است. علم مبارزه بر دوش گير و ره حسين پوي تا به شفاعت حسين رسي و به ديدار مولاي حسين نايل شوي. مبادا ( 5 ) با تمرد از امر ولي امر، آن نقش قدسي و نائب برحق [ امام زمان ] ( عجل الله تعالي فرجه الشريف )، آن باب اخوت و کليد وحدت، آن روح الهي را خداوند از شما سلب فرمايد.

شهيد اسدالله رشيدي بارجين ( 1361 - 1339 ميبد )

شما اي مردم مسلمان! در برابر اين همه خون ها که ريخته شد مسئول هستيد، شما بايد هميشه وحدت خود را حفظ کنيد، چون بدون وحدت نمي توانيم اسلام عزيزمان را ياري دهيم. شما بايد پيرو خط امام باشيد و پيرو ولايت فقيه، و نبايد بگذاريد، اين منافقان و اين گروهکها در بين شما رخنه کنند و به شما ضربه زنند.

شهيد جليل رضاييان فيروزآبادي ( 1365 - 1348 ميبد )

در نماز جمعه شرکت کنيد و مساجد را پر کنيد، وحدت داشته باشيد، به آيه ي «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا » ( 6 )؛ « چنگ بزنيد به ريسمان خدا و متفرق نشويد. »؛ [ عمل کنيد].

شهيد پرويز زندي ( 1363 - 1343 بروجرد )

وصيتم به امت شهيدپرور اين است که تقواي خود را بيشتر کنيد و از غيبت و تهمت نسبت به همديگر بپرهيزيد و اين را بدانيد که نقشه ي جديد کفار و منافقين اين است که بين نيروهاي حزب اللهي تفرقه ايجاد کنند و به قول معروف از آب گل آلوده ماهي بگيرند؛ شما به سخنان گوهربار ولايت فقيه يعني امام امت گوش دهيد و عمل کنيد و وحدت داشته باشيد تا ان شاء الله دشمنان اسلام در اين نقشه ي شوم مثل گذشته شکست بخورند.

شهيد بخش علي ژوليده ( 1364 - 1342 کرمانشاه )

از شما ملت عزيز خواهشمندم از امام و ولايت فقيه حمايت کنيد و نگذاريد دشمنان داخلي و خارجي اسلام را تضعيف کنند. فرزندان خود را به جبهه بفرستيد تا پرچم اسلام همچنان به اهتزاز درآيد. اگر چه اين فرزند کوچک اين آب و خاك لياقت نداشت بماند تا به اسلام خدمت کند، لکن شما نگذاريد امام تنها بماند، همچنان وحدت خود را حفظ کنيد تا دشمنان اسلام خيال تجاوز به سرشان نزند.

شهيد غلام رضا سعادتي ( 1367 - 1350 تهران )

اگر فيض شهادت نصيبم گشت، آنان که پيرو خط امام خميني نيستند و به ولايت او اعتقاد ندارند، بر من نگريند و بر جنازه ي من حاضر نشوند، اما باشد که دماء شهدا، آنان را نيز متحول سازد و به وحدت الهي نزديکشان کند.

شهيد بيژن سميع قهفرخي ( 1363 - 1346 شهرکرد )

اي کساني که آينده ي اين مملکت به دست شماست! از خط ولايت فقيه خارج نشويد که از خط خونين انبيا خارج شده ايد، سعي کنيد و بکوشيد در اطاعت از خط ولايت فقيه و مسئله ي وحدت را مسئله [ اي] کوچک نشماريد و سعي کنيد هر لحظه از عمر خويش را براي بيشتر شدن وحدت جامعه ي اسلامي بکوشيد.

شهيد اصغر سيف ( 1366 - 1347 شيراز )

از امت حزب الله مي خواهم که هرچه بيشتر به مساجد، اين سنگرهاي واقعي انقلابمان * ( 7 ) کامل شده و آن را روز به روز پر نموده، که ( 8 ) تمام موقعيت ما در طول اين انقلاب از همين مکانهاي مقدس است. حفظ وحدت و اهميت دادن به فرامين امام و فقيه عاليقدر، حضرت آيت الله خميني را سرلوحه ي اعمال خويش قرار دهيد.

شهيد اسماعيل شادباش ( 1365 - 1345 دهدشت )

دشمنان هر لحظه سعي دارند که ضربه ي خود را بزنند، ولي آن ها کور خوانده اند؛ ان شاء الله با وحدت مردم و هوشياري ولايت فقيه که خط ( 9 ) آنها همان خط انبيا است، دشمنان را نابود مي سازيم و انقلاب اسلامي را به همه ي کشورهاي جهان صادر خواهيم کرد.

شهيد مجتبي شجاعي ( 1362 - 1340 خوانسار )

برادران و خواهران! وحدت را حفظ کنيد؛ البته وحدتي که پيرامون حبل الله که همان خط امام است [ مي باشد ] و ما تنها با رهروان امام وحدت برقرار مي کنيم و بس و جنگ را با قوت تمام پيش ببريد که جنگ، بهترين محک امتحان براي فداييان از جان گذشته ( 10 ) است و در جنگ، مرد خدا مي تواند با قربان کردن جان خويش، ايمان خود را به خدا و به هدف اثبات کند.

شهيد احمد صالح زاده عليايي ( 1363 - 1347 تهران )

تا جان در بدن داريد، دعا به جان امام را فراموش نکنيد، از روحانيت پشتيباني کنيد که شکست روحانيت شکست اسلام است، وحدت کلمه را حفظ کنيد و سنگرهاي بسيج، مدرسه [ و] نماز را خالي نکنيد.

شهيد مجتبي صالحي ( 1362 - 1340 نجف آباد )

بر ملت شهيدپرور و شهيد داده ي ايران سلام مي رسانم و از ملت مي خواهم ( 11 ) که چون هميشه وحدت خود را حفظ کنند و به فرمايشات امام گوش فرا دهند و هر امري فرمودند، امر او را اطاعت کنند؛ چون [ اطاعت] امرش واجب است.

شهيد مهران صدري ( 1364 - 1344 سنقر )

وحدت خود را حفظ کنيد و در نماز جماعت شرکت کنيد، همچنان که تأکيد امام است؛ مخصوصاً ( 12 ) وحدت خود را هرچه بيشتر تحکيم بخشيد و به رهنمودهاي امام در مورد خودسازي، نهايت توجه را بکنيد و در جبهه هاي نبرد حق عليه متجاوز و استعمارگران، هرچه بيشتر حضور پيدا کنيد.

شهيد اکبرصديق ( 1363 - 1346 اردبيل )

در آخر از ملت ( 13 ) حزب الله مي خواهم که هميشه پشتيبان ولايت فقيه باشند ( 14 ) و وحدت خودشان را حفظ کنند و هرکس هر جا کار مي کند براي رضاي خدا باشد، خدا [ ي] ناکرده [ اگر] تخلفي کنند، نمي توانند جواب خدا و شهيدانمان را دهند.

شهيد مجيد طرفه نژاد ( 1361 - 1340 اصفهان )

امام را تنها نگذاريد، با هم وحدت داشته باشيد و پشتيبان روحانيت باشيد.

شهيد اکبرعابدي درچه ( 1365 - 1346 خميني شهر )

بر خود ديدم تا نکاتي چند را تحت عنوان وصيت نامه بياورم؛ قبل از هر چيز بايد متذکر شويم که آنچه ما را پيروز کرد پيروي از رهبر اسلامي [ و ] وحدت کلمه [ بود] و همه ي اينها در لواي حرکت در خط اسلام و قرآن و سنت و شريعت و الگوهاي بارز قيام و پيکار في سبيل الله [ بود] چون امام در اين مرحله، حسين که قافله سالار کاروان شهيدان است و حفظ و مدد از شعائر اسلام بود... پيروي ازدستورات خدا، رعايت حلال و حرام خدا و در يک کلام رعايت حدود الهي، اطاعت از ولايت فقيه و در اين زمان از امام امت، قلب تپنده ي مستضعفان جهان، فروزان ترين چراغ تابناك جهان ظلمت زده ي امروز، امام خميني، که شايد بتوان گفت بزرگترين نعمت خدا بر جهان بشريت [ به] خصوص امت اسلام در اين زمان است و حفظ وحدت و انسجام هرچه بيشتر جامعه ي اسلامي، ضامن بقاي نظام جمهوري اسلامي خواهد بود.

شهيد قدم علي عابديني ( 1361 - 1344 اصفهان )

اي مسلمين جهان که دينتان اسلام و رهبرتان امام امت [ است ] و اي منتظران مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف )! به شما مژده پيروزي مي دهم، چون سلاح ما ايمان است و پشتيبانمان خداست. آن قدر مي جنگيم تا پيروز شويم و بدانيد که هيچ گاه شکست در کار نيست و اگر هم پيروزي مي خواهيد، به خدا توکل کنيد و اطاعت از امام [ کنيد] و هميشه در خط امام باشيد و مواظب باشيد که امام را تنها نگذاريد و هميشه پا به پاي ولايت فقيه و روحا نيت در صحنه باشيد. « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا » ( 15 )؛ « به ريسمان خدا چنگ زنيد و متفرق نشويد. » همه با هم وحدت کلمه را حفظ کنيد و متکي به خداوند باشيد و بدانيد که هرچه داريد از امام و ولايت فقيه است.

شهيد اسماعيل عادلي ( 1362 - 1332 تهران )

به حضور همه ي دوستان و آشنايان و همسايگان سلام عرض نموده و از آنان مي خواهم که پشتيبان اسلام و ولايت فقيه و روحانيت مبارز باشند و وحدت کلمه را حفظ کنند و راه بندگي خدا را طي کنند.

شهيد جواد عاشوري شکري ( 1361 - 1345 لاهيجان )

از همه ي دوستان و آشنايان مي خواهم که اشکالاتي که داشتم مرا ببخشند و فقط راهم را ادامه دهند و از شما مي خواهم که هرگز وحدت را از هم نشکنيد و امام را تنها نگذاريد و هميشه پشتيبان ولايت فقيه باشيد.

شهيد تيمور عاليشوندي ( 1362 - 1317 فراشبند )

هميشه و در همه حال از رهبري انقلاب اسلامي و ولايت فقيه که استمرار خط امامت است، پيروي کنيد و وحدت [ و ] يکپارچگي خود را حفظ کنيد.

شهيد سيداحمدعبدالله زاده مقدم ( 1366 - 1330 فردوس )

نماز را با جماعت بخوانيد، امر به معروف و نهي از منکر را در جامعه ي خود پياده کنيد و از نعمتهاي خدا قدرداني کنيد، مخصوصاً نعمتي که خدا منت گذاشته بر سر ما و آن رهبري امام امت است و شکرگزاري از اين نعمت، گروه گروه نشدن، [ با ] وحدت و يکپارچه بودن و به وظيفه ي خود و دستورات رهبر عمل کردن است.

شهيد اکبر عسگري ( 1364 - 1347 خميني شهر )

اي امت قهرمان و شهيدپرور ايران که هميشه در صحنه بوديد ! همان طور که در اوايل انقلاب به حرفهاي پيامبرگونه ي امام گوش داديد و وحدت کلمه و اتحاد و يگانگي و برادري خودتان را حفظ کرديد و با مشت خالي پا شديم [ و] طاغوت با آن همه توپ و تانک [ که] داشت، هيچ کاري نتوانست بکند و پيروز شديم و ان شاء الله امام را تنها نگذاريم و پشتيبان ولايت فقيه و روحانيت در خط امام و حزب الله باشيد تا پيروز شويم، همانطوري که امام بزرگوار گفت: « چون ما بر حق هستيم پيروزيم »، ان شاء الله.

شهيد پرويز عسگري ( 1365 - 1346 بندر گز )

از امت حزب الله مي خواهم امام را تنها نگذارند همچنان که تا حال نگذاشتند. دشمنان ( 16 ) ما از وحدت مي ترسند.

شهيد حبيب الله علي دوست ( 1364 - 1342 بيرجند )

اطاعت از امام، اطاعت از امام و اطاعت از امام را به شما نصيحت مي کنم، در اين راه وحدت داشته باشيد، از اختلاف اندازي جلوگيري کنيد، اسلام را فداي هوس هاي نفساني خود نکنيد.

شهيد احمدرضا عليزاده ( 1360 - 1334 شهرري )

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم؛ « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ ... » ( 17 )؛ « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا » ( 18 ).
« نه ارتش به تنهايي مي تواند بر جنگ پيروز شود و نه سپاه و بسيج؛ همه بايد وحدت داشته باشند. » بعد از سلام به رهبر و اين مردم به پاخاسته، اگر اين جمله ي امام از زبانم غلط گفته شده، تصحيحش ( 19 ) کنيد تا هيچ نقطه ي غلطي در حرفهاي اين روح خدا به وجود نيايد و اين زعيم عالي قدر را حداقل در هر نمازي دعا کنيد که هرچه داريم و مخصوصاً خودم از اين روحاني بزرگ و فرزندان و شاگردانش است، از اين حسين زمان که بين تمام برادران ارتشي و بسيج و سپاه و نيروهاي ديگر مردمي چه شيعه و چه سني که دوشادوش هم در جبهه و پشت جبهه جانفشاني مي کنند، وحدت کامل به وجود آورده است، حمايت مي کنم که با توکل به خدا پيروزي صد در صد نزديک است.

شهيد اسماعيل عموزاده کيمي ( 1361 - 1341 تهران )

عزيزان!... رمز پيروزي ملت ايران هم در اثر پيروي از امام خميني و وحدت کلمه بوده است و تمسک جستن به ائمه ي اطهار ( عليهم السلام ) است که راه نجات را نشان مي دهد و ولي فقيه هم ادامه دهنده ي راه پيامبر بزرگ اسلام و ساير ائمه ( عليهم السلام ) است و بر ما ملت [ واجب است ] که همواره از آن پشتيباني کنيم و گوش به فرمان امام عزيزمان باشيم.
عزيزان!... کوردلان و منافقان و کافران خصوصاً آمريکاي جناي پيشه سعي در خاموش کردن نور خدا دارند، ولي قادر به اين کار نخواهند بود و روز به روز ضعف و ناتواني او آشکار خواهد شد و ملت ايران پيروزند ان شاء الله، به شرطي که آگاهي خود و وحدت خود را حفظ کنيد و هميشه گوش به فرمان رهبر عزيز، حضرت امام خميني باشيد.

شهيد اسدالله فيروزبختيان ( 1360 - 1336 شيراز )

اي ملت رزمنده و شهيدپرور ايران! تنها رمز غلبه بر ( 20 ) دشمنان و کفار [ يعني ] ايمان، اطاعت از خدا و امام زمان و نائب بر حقش، امام خميني، حفظ وحدت کلمه، به وجود آوردن اتحاد در ( 21 ) صفوف مسلمين، پشتيباني از رزمندگان، دولت [ و] ولايت فقيه، ايجاد آرامش در پشت جبهه، اطاعت از امام و مبارزه با منافقين را فراموش نکنيد.

شهيد مجيد مهدي زاده ( 1361 - 1342 تهران )

برادران و خواهران متعهد! اطاعت از امر ولي فقيه را هميشه و در همه جا مد نظر( 22 ) داشته باشيد، زيرا نقش رهبري ( 23 ) همان طور که بهتر از من مي دانيد، بسيار مهم است. همه ي اين همبستگي ها و وحدت در پناه اين اصل مهم به حقيقت مي پيوندد و همراه با آن، خودسازي است که تک تک ما به آن احتياج داريم.

شهيد مجيد ميرزايي خرم ( 1362 - 1344 تهران )

پشتيبان امام ولايت فقيه باشيد و امام را تنها نگذاريد و ديگر اينکه وحدت کلمه را حفظ کنيد که رئيس جمهوري ما [ آن را ] مي فرمايد. با تقوا، جهاد و وحدت کلمه حول محور ولايت فقيه مي توانيم با همه ي خطرات مبارزه کنيم.

شهيد غلام رضا نگهداري ( 1365 - 1342 ني ريز )

امت حزب الله، برادران و خواهران!... اتحاد، يگانه عاملي است که نيروهاي مخلص را به هم پيوند مي دهد. بنابراين تحت فرماندهي امام خميني، وحدت کلمه و انسجام خود را بيش از پيش حفظ کنيد. از هرگونه تفرقه بپرهيزيد که تمام بدبختي ها و عقب ماندگي هاي ما از اختلاف و عدم همبستگي است.

شهيد فريدون نوحه خوان شيشوان ( 1362 - 1345 عجب شير )

برادران و خواهران ارجمند! اطاعت از ولايت فقيه، وحدت آفرين و وحدت بخش است. اطاعت از ولايت فقيه و رهبر [ و ] ولايت امر، سنگرها و دژها [ ي] نفوذناپذيري است که با هيچ اسلحه و قدرتي، نمي توان آن را شکست. با اطاعت از ولايت و امامت است [ که] مي توان از گمراهي و انحراف نجات يافته، مصون ماند.

شهيد غلام علي ياوري ( 1364 - 1318 تهران )

همگي بستگان و دوستان عزيز و ارجمندم را سفارش مي کنم قدر اين نعمت بزرگ خداوندي، استاد عرفان، نور چشم امام زمان، بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني ( روحي له الفداء ) را بدانند و گوش به فرمان آن وجود بزرگوار و مقدس باشند تا خير و سعادت دنيا و آخرت را دريابند. حضرت امام فرمودند: عالم محضر خدا است، در محضر خدا گناه نکنيد. تقوا داشتن، وحدت داشتن، اختلاف نداشتن، خدمت به خلق خدا کردن و تمام ضرورت ها را فرموده اند و اتمام حجت فرموده اند.

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: از دين خدا
2- در اصل وصيت: حقير را
3- در اصل وصيت: و ديگر
4- در اصل وصيت: دعوت نموده اند.
5- در اصل وصيت: مبادا شما را که
6- سوره آل عمران؛ آيه 103
7- در اصل وصيت: ناخوانا
8- در اصل وصيت: به
9- در اصل وصيت: خدا
10- در اصل وصيت: از جان گذشتن
11- در اصل وصيت: مي خواهيم
12- در اصل وصيت: که مخصوصاً
13- در اصل وصيت: شما ملت حزب الله
14- در اصل وصيت: باشيد
15- سوره آل عمران؛ آيه 103
16- در اصل وصيت: پشتيبان
17- سوره سبا؛ آيه 46
18- سوره آل عمران؛ آيه 103
19- در اصل وصيت: صحيحش
20- در اصل وصيت: بر غلبه
21- در اصل وصيت: و
22- در اصل وصيت: در مدنظر
23- در اصل وصيت: رهبريت

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط