شهدا، وحدت، نماز جمعه و جماعت (2)

سخن ديگرم در مورد وحدت شما امت حزب الله است، خداوند در قرآن فرموده: «اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا » ؛ « به ريسمان الهي چنگ زنيد و متفرق نشويد »؛ يعني اينکه اگر همه ي کارها را براي رضاي خداوند انجام
يکشنبه، 26 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهدا، وحدت، نماز جمعه و جماعت (2)
 شهدا، وحدت، نماز جمعه و جماعت (2)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

 

شهيد بهروز صابري خرزوقي ( 1365 - 1344 برخواروميمه )

اي مسلمانان! از حرام خدا بپرهيزيد و حلال خدا را شکرگزاري (1) کنيد...
سخن ديگرم در مورد وحدت شما امت حزب الله است، خداوند در قرآن فرموده: «اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا » (2)؛ « به ريسمان الهي چنگ زنيد و متفرق نشويد »؛ يعني اينکه اگر همه ي کارها را براي رضاي خداوند انجام دهيم هرگز؛« متفرق نخواهيم شد؛ پس سعي کنيد ايمانتان به خداوند را زياد کنيد تا متفرق نشويد. اگر مي خواهيد متفرق نشويد، مطيع فرمان امام باشيد و از دستورات او پيروي کنيد و هرگز او را رها نکنيد...
نمازهاي جمعه که نشانه ي وحدت مسلمين است را ترك نکنيد. در نمازهايتان براي فرج امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) و سلامتي امام و فقيه عالي قدر و براي شفاي جانبازان و مجروحين دعا کنيد.

شهيد جواد صادقي حداد زواره ( 1364 - 1346 اردستان )

وحدت کلمه را حفظ کنيد و در نماز جمعه ها و جماعات و دعاهاي کميل و توسل و ندبه و غيره و در جلسات قرائت قرآن و نهج البلاغه شرکت کنيد که همين جماعت ها و گرد هم جمع شدن ها است که ما را بي ريا و با هم برادر و برابر مي سازد و نفاق و دورويي را از ميان ما برمي چيند.

شهيد ابراهيم صادقي کريم آبادي ( 1362 - 1339 اردستان )

صفوف نمازهاي جمعه و جماعت را فشرده تر کرده و وحدت خود را در سايه ي رهبري امام حفظ کنيد.

شهيد آزادخان صحرايي حسن وند ( 1365 - 1345 خرم آباد )

عزيزان من! نماز را به پا داريد، چون که به قول امام: «جنگ ما براي نماز است و شکست ناپذيرترين سلاح ما ايمان ماست و ستون ايمان نماز است»، همچنين نماز جمعه را فراموش نکيند، دشمنان ما از وحدت و تجمع ما مي ترسند و ما نيز تنها با وحدت و اتحاد مي توانيم انقلاب اسلامي خود را به پيش ببريم.

شهيد احمد صفري ( 1361 - 1344 تهران )

در ايجاد وحدت و برابري ميان يکديگر کوشا باشيد و نمازهاي جماعت و نماز جمعه را ترك نکنيد.

شهيد اکبر صفري کيلشادي ( 1361 - 1345 فلاورجان )

از تمامي مردم مي خواهم که خالصانه در خط امام حرکت کنند و به گروه هاي چپ و راست فرصت اينکه بر عليه جمهوري اسلامي توطئه کنند را ندهند. و ديگر اينکه نماز جمعه را فراموش نکنند، چون نماز جمعه وحدت به وجود مي آورد و شما از تفرقه بپرهيزيد و پشتيبان يکديگر باشيد که به زوديهاي زود، پيروزي مستضعفان بر مستکبران نزديک است.

شهيد ابوالفضل ظهرابي ( 1366 - 1347 شهرري )

مادرم! از تو مي خواهم که شبهاي جمعه دعاي کميل؛ و جمعه ها نماز جمعه، نماز وحدت آفرين را هرچه باشکوهتر برگزار کنيد و پشت جبهه ها را خالي ننماييد و يار و ياور امام باشيد و روحانيت اصيل و علماي مجاهد را پشتيباني نماييد.

شهيد جواد عابديني ( 1365 - 1344 اصفهان )

درود بر شما سنگربانان نماز جمعه که با وحدت خويش در ميعادگاه عاشقان الله و با گوش فرا دادن [ به ] سرچشمه هاي سياسي - عبادي نماز جمعه، با مشتهاي گره کردة خويش دهان منافقان اين مزدوران آمريکايي را خُرد (3) بنماييد.

شهيد مجيد عباس زاده برزي ( 1361 - 1343 تهران )

خدمت (4) رهبر کبير انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي و شهداي انقلاب و پدر و مادرم و خانواده عزيزم سلام عرض مي کنم و مي خواستم با شما دو کلام در مورد وصيت ام صحبت کنم... شما را دعوت مي کنم به وحدت و همبستگي در همه کارها از جمله نماز جمعه ها، نمازهاي روزانه، دعاي کميل و ديگر دعاها و موقعي که شما نمازي مي خوانيد، براي امام و رزمندگان و من حقير دعا کنيد که بلکه خداوند ما را به راه راست هدايت کند و جزو ياران خود قرار دهد.

شهيد احمد عباسي ( 1366 - 1347 گرگان )

اي دنيا! بدانيد که ملت ما ملت بزرگي است؛ اسمشان را بايد در تاريخ ثبت کنيد، به سجادهاي به وسعت زمين و با تربتي به خون شهيدان رنگين، در قبلهاي به عمق هستي، در صفوفي به شکوه اقيانوس، با ايماني محکم تر از کوه ها، با آياتي به زيبايي حقيقت، سرود پيروزي مان الله اکبر و درگاهمان مسجد، حجله گاهمان سنگر، گردش گاهمان جبهه و مقصدمان کربلا و بيت المقدس، وحدتمان نماز و دفتر ايمانمان قرآن، در ميان رنگها، رنگ سرخ و از ميان تمام مرگ ها، شهادت، از ميان تمام گل ها، لاله، از ميان تمام انبيا، حضرت محمد( صلي الله عليه و آله و سلم ) و از تمام رهبران، علي( عليه السلام )، از ميان همه ي مجاهدان، حسين( عليه السلام )، از ميان همه ي قصه ها، قيام، از ميان تمام کتاب ها، قرآن و از ميان همه ي روزها عاشورا [ ي ] حسيني را برگزيدم.

شهيد احمد عباسي جعفرآبادي ( 1361 - 1343 اردستان )

از برادران همشهري تقاضا دارم که جلسات دعاي کميل و امثال اين را ترك نکنند که اين گونه مجالس باعث ايجاد وحدت [ است ] و وحدت رمز پيروزي ماست.

شهيد کاظم عبدالمجيدي ( 1366 - 1347 ياسوج )

اما اي امت حزب الله! پشتيبان امام باشيد و در نمازهايتان امام را دعا کنيد. مانند اهل کوفه نباشيد که امام را تنها گذاشتند و به ماديات دل بستند و آن ها را وسيله قرار دادند براي عيش و نوش و تبهکاري و ديگر مسائل نامشروع و برعکس از اسلام فاصله گرفتند و قدم در راه جهل و ناداني گذاشتند. دعاهاي کميل و نمازهاي جمعه را فراموش نکنيد؛ چرا که دشمن هميشه از اجتماع مردم وحشت دارد و سراسر وجود آن ها را ترس و تألمات فرا مي گيرد، براي اينکه در همين نمازهاي جمعه است که مردم با هم عهد و پيمان مي بندند و بر وحدت و همبستگي شان بيش از پيش مي افزايند و تقواي خدا [ را ] پيشه ي خود مي سازند.

شهيد حجت عبدلي ( 1361 - 1344 تهران )

و من چند مورد را از شما مي خواهم:
1- با افراد منافق به مبارزه برخاسته و آنها را به مراتب انتظامي اطلاع دهيد.
2- از تفرقه ميان مومنين دوري و اتحاد و وحدت خود را استحکام بخشيد و من در اينجا ياد آيه اي افتادم که مي گويد: «اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا» ( 5)؛ يعني « به ريسمان خداوندي چنگ بزنيد و از تفرقه دوري کنيد »؛ يعني همگي به طرف خدا برويد و در [ اين ] (6) راه حرکت کنيد و از تفرقه دوري کنيد که اگر متفرق شويد دشمن [ همه ي ] (7) شما را يکي يکي مي بلعد.
3- به نماز، مخصوصاً نمازهاي جمعه توجه زياد بکنيد و اگر مي توانيد هر هفته و اگر نمي توانيد حداقل يک هفته در ميان به نماز جمعه برويد؛ چون يکي از عوامل جلوگيري از تفرقه و باعث اتحاد و وحدت [ است ]...
4- نکته ي ديگري که در اينجا يادم افتاد، رفتن به دعاي کميل شب هاي جمعه است که اين هم يکي از ابزارهاي وحدت مي باشد.

شهيد احمد عزيزي ( 1362 - 1345 ابهر )

نماز جماعت را ترك نکنيد، چرا که « وحدت اسلام از نماز جماعت شروع [ شده ] است. »

شهيد ناصر علمي فرد ( 1361 - 1340 زنجان )

پيام بنده به برادران و خواهران حزب الله اين است که: به امام و فرج هرچه سريعتر امام زمان و به رزمندگان دعا کنند و در دعاي کميل و توسل و ندبه و در نماز وحدت جمعه شرکت کنند و از ولايت پشتيباني کنند و من از شما عاجزانه مي خواهم که امام را تنها نگذاريد و خداوند متعال، عمر پير جماران را تا ظهور امام زمان( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) مستمر گرداند.

شهيد حسين عوض پور ( 1363 - 1343 تهران )

حالا چند کلمه با بچه هاي * (8) صحبت دارم: برادران ! وحدت خود را حفظ کنيد و در نماز جمعه و دعاها شرکت کنيد و چشم اين منافقين را کور کنيد و *( 9 ) را پر کنيد.

شهيد اصغر عيشي ( 1365 - 1343 کاشان )

برادران، خواهران! مسجدها را پر کنيد، در نماز جمعه حضور به هم رسانيد، دانش آموزان بايد سنگر مدرسه را حفظ کنند که اين سنگرها بايد به وسيله ي امت حزب الله حفظ شود. به رهنمودهاي امام عمل نماييد، در مساجد، نماز جمعه و دعاها شرکت کنيد که اجتماع شما در اين جلسات، با حفظ وحدت، پشت دشمن را به لرزه مي اندازد.

شهيد احمد غلام حسيني ( 1361 - 1342 طبس )

من به عنوان يک برادر کوچک، از شما مردم غيور که باعث سربلندي در جهان هستيد، مي خواهم که امام، اين هديه ي خدا به اين امت را تنها نگذاريد، وحدت را حفظ کنيد و با شرکت در مجالس دعاي کميل، نماز جمعه و جماعت که بزرگترين سلاح ماست در مقابل دشمن، مشت محکمي بر دهان ابرقدرت هاي جهانخوار بزنيد.

شهيد ناصر فاضل ( 1364 - 1347 نجف آباد )

وصيتم به امت شهيدپرور: اي امت شهيدپرور! از شما مي خواهم که قدر اين نعمت الهي [ يعني امام ] را بدانيد و او را تنها نگذاريد و واقعاً اين لطفي (10) است که خدا به شما کرده است و اين نعمت را براي شما فرستاده است؛ پس دست از حمايت او بر نداريد. ديگر اينکه نماز جمعه و جماعت را ترك نکنيد و آن را هرچه باشکوهتر برگزار کنيد؛ زيرا دشمنان اسلام از اين وحدت هاي عبادي - سياسي شما لحظه اي آرامش ندارند.

شهيد حجت الله فتاحي ( 1362 - 1333 خمين )

و شما اي بچه هاي محلم! اگر ناراحتي از من ديده ايد، حلالم کنيد و راه شهيدان را ادامه دهيد و هميشه در دعاها و نماز جمعه ها شرکت کنيد که دشمن از اين وحدت ها در وحشت است.

شهيد حسين فتوحي بافقي ( 1361 - 1341 بافق )

اي خواهران و برادران!... وحدت را حفظ کنيد و با شرکت در نماز جمعه که بزرگترين سلاح ماست در مقابل دشمن، مشت محکمي بر دهان ابرقدرت هاي جهانخوار بزنيد. در هر کجا [ و ] هميشه از روحانيت مبارز دفاع کنيد تا اسلام را به تمام جهانيان بشناسانيد.

شهيد نصرالله فراشبندي ( 1366 - 1345 فراشبند )

اي امت شهيدپرور فراشبند! از شما مي خواهم که اسلام را ياري کنيد؛ امام عزيز را تنها نگه نداريد؛ تا آخرين قطرة خون، ما رزمندگان اسلام در جبهه ها مي جنگيم تا اسلام پيروز بشود، ولي اسلام پيروز است. اي مردم! در نماز جمعه شرکت کنيد؛ وحدت را حفظ کنيد؛ از مردم شهيدپرور مي خواهيم که راه شهيدان را ادامه بدهند.

شهيد ابراهيم فرجواني ( 1361 - 1343 اهواز )

برادر جان!... در اجتماعات مذهبي، نماز جمعه، دعاي کميل ها، نماز وحدت ها، شرکت کنيد و به ياد شهداي صدر اسلام، به ياد امام حسين (عليه السلام) که در صحراي کربلا با يارانش در راه خدا و اسلام شهيد شدند، باشيد.

شهيد اميرحمزه فرخ روز ( 1361 - 1342 جهرم )

امام را دعا کنيد، از تفرقه بپرهيزيد و وحدت خود را در هر کجا هستيد مخصوصاً نماز جمعه، منسجم تر و اتحاد خود را بيشتر کنيد و برادري خود را با همديگر ثابت کنيد.

شهيد ابراهيم فريدوني ( 1365 - 1345 بهار )

در نماز جمعه ها و اجتماعات مذهبي شرکت فعال داشته باشيد و وحدتتان را بيشتر کنيد که دشمن از وحدت و ايمان شما شکست خورده [ است ].

شهيد جليل فقيري قطب آبادي ( 1361 - 1343 جهرم )

از برادران مسلمان و متعهد مي خواهم که نماز جماعت و نماز جمعه [ را ] که باعث وحدت [ مسلمانان ] و سرکوبي دشمنان اسلام هست، ترك نکنند.

شهيد کاظم فکري عنصرودي ( 1363 - 1344 تبريز )

چندين سال بود که آرزو داشتم در جبهه و در خط مقدم، در هنگام هجوم به دشمن بعثي شرکت داشته باشم و خدا را شکر مي گويم که اين افتخار بزرگ نصيب من شده، ولي آرزو داشتم کربلا را با خانواده ام زيارت کنم. آرزو داشتم در قدس به امام امت اقتدا کرده و نماز وحدت بخوانم. بارالها! آرزو داشتم حتي يک بار هم که شده، روي ملکوتي امام امت را ا ز نزديک ببينم، ولي افسوس که نتوانستم.

شهيد غلام رضا قاري ( 1362 - 1340 شهر ري )

از شما مردم حزب الله مي خواهم که شب هاي جمعه، دعاي کميل و جمعه ها، نماز وحدت آفرين جمعه را با شکوه و عظمت هرچه بيشتر برگزار کنيد و پشت جبهه ها را خالي ننماييد. يار و ياور امام باشيد. روحانيت اصيل و علماي مجاهد را پشتيباني نماييد.

شهيد حسن قرباني ( 1364 - 1346 قم )

به نام الله، پاسدار حرمت خون شهيدان، و با سلام به امت شهيدپرور ايران...
و سلام به رهبر کبير انقلاب و آن پير جماران که زحمات زيادي براي پيروزي انقلاب اسلامي کشيده است. ان شاء الله که جنگ پيروز مي شود و ما به کربلاي حسيني خواهيم رفت و در آنجا نماز وحدت را با هم مي خوانيم.

شهيد محسن قرباني ميرآبادي ( 1365 - 1350 اصفهان )

و اما برادران و خواهران!... در مساجد و دعاها شرکت کنيد و در دعا امام و رزمندگان را فراموش نکنيد و حتماً در نماز جمعه شرکت کنيد که از مراکز وحدت و انسجام بين اقشار ملت است.

شهيد مهدي قرص زر ( 1362 - 1343 مشهد )

قبل از هر چيز، مطيع بي چون و چراي اوامر امام خميني، رهبر عظيم الشأن، انقلاب باشيد؛ يعني همان اطاعت از ولايت فقيه؛ ديگر اينکه اعمال مستحبي را تا جايي که مي توانيد، انجام دهيد تا مقدمه و ريسماني بر افعال واجب شما باشد.
نماز جمعه را فراموش نکنيد، اين نماز عبادي - سياسي را که يکي از نشانه هاي وحدت همين است.

شهيد فرهاد کشاني ( 1361 - 1343 تهران )

هيچ گاه از نوعروسان شوهر از دست داده و مادران داغ ديده و کودکان يتيم و خانواده هاي بي سرپرست غافل نشويد که اميد آن ها اول به خداست، بعد هم به شما امت شهيدپرور [ و ] مسلمان ايران. هميشه به ياد خدا باشيد. بعد از هر نماز امام را حتماً دعا کنيد. در تمام لحظه ها در صحنه ي مبارزه عليه کفر و ستم حضور داشته باشيد. در نماز جمعه ها شرکت کنيد که اين وحدت و يکپارچگي و يگانگي شما پشت دشمنان اسلام و امام را به لرزه وامي دارد.

شهيد قربان کنعاني سقين سرا ( 1365 - 133 تبريز )

پس اي عزيزان حزب اللهي که در پشت جبهه هستيد! از شما خواهشمندم که در هر سنگري از تلاش هستيد، مخلصانه باشيد که مبادا در فرداي قيامت، در قبال خون شهيدان مسئول شويد و اين را بدانيد که مهم ترين عامل پيروزي ما در اين انقلاب و جنگ، امدادهاي غيبي الهي بوده است و نزول آن به جز [ با ] نزديکي و زياد کردن معنويات نيست و از مهم ترين عوامل تقرب عمومي امت حزب الله به خداوند در وهله ي اول، حفظ انسجام و يکپارچگي و وحدت کلمه مي باشد که اکثراً با شرکت در نمازهاي جمعه و پرداختن به دعاهاي کميل و توسل، تحقق مي يابد.

شهيد حسين کياني بروجني ( 1360 - 1320 اصفهان )

از همه ي برادران و خواهران عزيز مي خواهم گوش به فرمان امام باشند و نگذارند ضدانقلاب هر روز بهترين فرزندان اين انقلاب را شهيد کند، هوشيار باشند و در نمازهاي جمعه شرکت کنند، چون دشمن از وحدت شما خيلي مي ترسد.

شهيد هاشم گرجي ازندرياني ( 1366 - 1346 تهران )

در جلسات اخلاق و سخنراني ها و در دعاها و نمازهاي جمعه با شکوه شرکت کنيد که دشمن از اين مسائل به شدت ضربه خورده است و نظم و وحدت و هماهنگي خود را حفظ کنيد.

شهيد کريم محمودي ( 1363 - 1335 ممسني )

اينجانب، کريم محمودي... بنا به وظيفه الزامي و اسلامي و به دستور امام قهرمان، خميني کبير، اين سعادت را پيدا کردم که به جبهه حق عليه باطل بيايم تا دوش به دوش ساير برادران رزمندة عزيز، به قلب دشمن حمله ور شويم تا ان شاء الله دشمن زبون را از پاي درآوريم (11) و کربلاي حسيني را از چنگال پليدان يزيدصفت (12) آزاد [ کنيم و ] قبر حسين شهيد [ را ] که به دست پدران صداميان و ريگانيان و ملک خالدان شهيد گرديد، در آغوش گيريم و از آنجا به قدس عزيز برويم و با امام خميني که آرزوي يکايک ماست، نماز وحدت بخوانيم (13) و به جان اسراييل غاصب بيفتيم (14) که ان شاء الله بعد از عراق، نوبت (15) اسراييل است.

شهيد هدايت الله مرادي ( 1362 - 1346 اردبيل )

اي برادران و اي آينده سازان اين کشور اسلامي و اي ادامه دهندگان راه شهداي اسلام از مطهري ها و بهشتي ها و شهداي محراب و شهداي جنگ تحميلي! شما را به خدا دست از امام عزيز و ولايت فقيه برنداريد و از روحانيت مبارز دست برنداريد و هميشه در صحنه باشيد و تقوا را پيشه ي خود کنيد که تقواپيشه گان نزد خدا عزيزند. دعاي کميل را که [ با ] نفوذتر از تير سلاح هاي ما به قلب دشمنان برمي خورد و نماز جمعه و جماعات که سبب تحکيم پايه هاي حکومت اسلامي و تجلي وحدت مسلمين و عزاي دشمنان اسلام [ است ] را ترك نکنيد.

شهيد غلام رضا مشهد الکوبه فراهاني ( 1361 - 1341 تهران )

توصيه به پدر و مادر و خواهر و برادرانم و دوستان و آشنايانم [ اين است ] که هميشه پشتيبان ولايت فقيه باشيد... سعي کنيد هميشه نماز جمعه را که يک فريضه ي عبادي- سياسي مي باشد، به جا آوريد. نماز جمعه (16) مهمترين عامل وحدت بين مسلمين مي باشد و به نماز جمعه بيشترين بها را بدهيد و نمازهاي يوميه ي خود را سر وقت بخوانيد (17) و به جماعت و در مساجد. نماز (18) را در مساجد بخوانيد؛ چرا که مساجد، بهترين پايگاه براي مسلمين مي باشد.

شهيد کاظم مقدس ( 1663 - 1341 استهبان )

من کوچکتر از آنم که بتوانم پيامي بدهم، ولي نصيحتي [ مي کنم ] به ديگر برادران و خواهران حزب الله که همواره (19) از ولايت فقيه و روحانيت و جمهوري اسلامي حمايت کرده و با شرکت خود در ادعيه و نماز وحدت و جماعت و جمعه که همان پايگاه اصلي و مردمي ما مي باشد، [ آنها را ] هرچه باشکوه تر برگزار کرده و پشتيبان باشند و در هر زمان گروه هاي (20) ملحد و مشرك، بالاخص منافقين کوردل را با تکبيرهاي کوبندة خود و با هوشياري ملت رزمنده و مبارز حزب الله دفع [ کنيم ] و از بين ببريم.

شهيد علي حسين نيکبخت ( 1361 - 1342 شيراز )

بنده وصيت مي کنم که امام را تنها نگذاريد و نماز جمعه، پايگاه وحدت را خالي نگذاريد. دعاي کميل را ترك نکنيد. راه شهدا را ادامه دهيد. هميشه در خط امام و براي اسلام کار کنيد.

شهيد سيد سعيد هاشمي ( 1366 - 1347 دامغان )

اي برادراني که همکلاسي ام بوديد! اميدوارم که در کارهايتان هميشه پيروز شويد. وصيتي که به شما دارم اين است: در کنار اينکه درس هايتان را خوب مي خوانيد، سنگر نماز جمعه را ترك نکنيد و در جلسات و نماز جماعت ها شرکت کنيد که باعث وحدت هرچه بيشتر بين شما و مردم مي شود.

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: شکرگذار
2- سوره آل عمران؛ آيه 103
3- در اصل وصيت: خورد
4- در اصل وصيت: با سلام به
5- سوره آل عمران؛ آيه 103
6- در اصل وصيت: ناخوانا
7- همان
8- در اصل وصيت: ناخوانا
9- در اصل وصيت: ناخوانا
10- در اصل وصيت: هدفي
11- در اصل وصيت: درآورم
12- در اصل وصيت: پليديان يزيديان صفت
13- در اصل وصيت: خوانند
14- در اصل وصيت: برويم
15- در اصل وصيت: نوبه
16- در اصل وصيت: و نماز جمعه
17- در اصل وصيت: خوانده
18- در اصل وصيت: و نماز
19- در اصل وصيت: همراه
20- در اصل وصيت: با گروه هاي

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط