سیری در وصیت نامه شهدا درباره نماز جمعه و جماعت

در این مقاله به سیری در وصیت نامه شهدا درباره نماز جمعه وجماعت که نماد وحدت انسجام و همبستگی است می پردازیم با ما همراه شوید.
يکشنبه، 26 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیری در وصیت نامه شهدا درباره نماز جمعه و جماعت
مقدمه:
نماز جمعه یکی از عبادات است که دارای جهات مختلف عبادی، سیاسی و اجتماعی است همچنین منشا آثار و برکاتی می‌گردد آثاری چون: تقویت‌ روح‌ هم‌ بستگی اسلامی و رشد ابعاد اجتماعی فرهنگی اسلام‌ ، ایجاد وحدت‌ و الفت‌ بیشتر میان‌ مسلمانان‌ دارد.

همچنین  اصلاح‌ و تزکیه فرد و جامعه‌ با اطلاع‌رسانی عمومی؛ تأکید بر وعظ‌ و آموزش‌ احکام‌ اسلامی؛ و مطرح‌ کردن‌ مسائل‌ مهم‌ اجتماعی و سیاسی. را در این برهه از زمان در  برگذاری آن نورد توجه قرار داده است.

در این مقاله به سیری در وصیت نامه شهدا درباره نماز جمعه وجماعت از منظر شهداء می پردازیم .شهدایی که درس بندگی و آزادگی در دنیا و و درس سعادت و خوشبختی در آخرت را با فعل و اعمال خود برای ما به یادگار گذاشته اند.
 

سیری در وصیت نامه شهدا درباره نماز جمعه و جماعت

 وصیت نامه شهید حسن آقایی ( 1365 - 1349 کازرون )
پیران و برادران! این زمان، زمان فریاد و خروش و حرکت و عصیان ما جوانان ایران زمین علیه دشمنان به سرکردگی آمریکای جنایتکار است.

این زمان، زمان گسترش اسلام است که باید به وسیله ی خون و شمشیر و پیام بر سراسر جهان طنین افکند و ملتها و مظلومان جهان را نجات دهد ( 1 ).

این زمان، زمان کمک به سرزمین ها [ ی ] اشغالی فلسطین است که باید به وسیله ی بازوهای پرتوان پرندگان از دست تجاوزگران به زور، آزاد کرد .

و ملت های مسلمان ( 2 ) و مخصوصاً ملت مظلوم و بیچارة فلسطین در انتظار آزادی سرزمین خود باشند و فردا گرد قدس عزیز این قبله ی اول مسلمین و به امامت امام، نماز وحدت بجای آورند.
 

 وصیت نامه شهید محسن اباذری ( 1363 - 1343 شهرضا )

امت شهیدپرور!... به هر نحوی که می توانید با زبان، با مال و با جان خود اسلام را یاری کنید و نیت خویش را خالص کنید و به خدا متکی باشید و در برابر تهدیدهای دشمنان اسلام متزلزل نشوید و مانند کوه استوار باشید.

وحدتتان را حفظ کنید و بدانید که این دنیای مادی زودگذر است و فنا می شود و در پس این عالم، عالم آخرت است.

... و نماز جمعه را ترک نکنید، زیرا این نماز جمعه سنگری است [ برای ] عرضه کردن ( 3 ) ارزش های اسلامی و رشد آگاهی های سیاسی و تجلی گاه وحدت امت اسلامی و جلوه گاه ( 4 ) ایمان و ایثار.
 

 وصیت نامه شهید مجید اصغرزاده سخاوت ( 1361 - 1344 تبریز )

خواهران و برادرانم! اگر چه من برای شماها نتوانستم در حق برادرانه بودنم، خدمتی برای شماها کرده باشم و اگر شماها را ناراحت کرده باشم، از طرف بزرگی خودتان مرا ببخشید و از شماها می خواهم که در خدمت کردن به انقلاب کوشا باشید و البته که ( 5 ) هستید.

از شماها می خواهم که هیچ وقت از یاد خدا غافل نباشید و در خدمت کردن به انقلاب [ و ] اسلام، چه در نهادها و مساجد و در انجمن اسلامی خسته نباشید و همچنین [ با ] شرکت در نماز جمعه و دعای کمیل، وحدت خود را حفظ و کامل تر کنید و در جلو دشمنان همچنان استوار باشید.
 

 وصیت نامه شهید محمد برنا ( 1361 - 1343 دزفول )

در به پا داشتن نماز ای عزیزان خانواده سهل انگاری نکنید؛ زیرا که نماز سمبل و سلاح ( 6 ) ما مسلمین است و همیشه نمازتان را به جا بیاورید. در نماز جمعه ها و دعاها شرکت کنید .

و در رفتن به این مراسم غفلت نکنید؛ زیرا به وسیله ی همین دعاهاست که می توانیم به خدا نزدیک شویم و خدا ما را یاری می کند و همین نماز جمعه هاست که وحدت مسلمین در آن است.

شهید فریدون بزم ( 1361 - 1340 تهران )
 

به مساجد بروید و نمازتان را جماعت بخوانید و همین طور به نماز جمعه، نماز وحدت، نماز پرشکوه بروید و از فریضه ی نماز جمعه، کاملاً استفاده کنید.
 

 وصیت نامه شهید کریم جوادی ( 1365 - 1344 مرند )

پدر و مادر و برادران و خواهران عزیز! چند خواهش دارم از شما، اول اینکه بعد از مرگ من گریه و زاری نکنید و صبور [ و ] باوقار باشید. دوم اینکه رسالت زینب را زنده کنید و به مردم نشان دهید.

که زینب چگونه رفتار کرد. سوم اینکه مرا عفو نموده و حلالم کنید. می دانم که چه زحماتی برای من کشیدید، چه حقی بر گردن من دارید. من در حیاتم شما را اذیت کردم، من که در زیستنم خدمتی به شما و انقلاب و اسلام عزیز نکرد.

 شاید که با مردنم خدمتی بتوانم بکنم و یک چیز ناگفته نماند و آن اینکه موت، موت کاذب است و اصل زندگی، در آن دنیای موعود و آخرین حرفم این است که به مردم بگویید که من ( 7 ).

آگاهانه این راه را انتخاب کردم و امام را تنها نگذارید و تمام نمازها را و مخصوصاً نمازهای یومیه را با جماعات بخوانید و در سر وقت بخوانید و در نماز جمعه، وحدت بخش مسلمین شرکت بنمایید و نماز [ بر پیکر ] مرا امام جمعه ی محترم بخواند.
 

 وصیت نامه شهید محسن جوزدانی ( 1362 - 1346 اصفهان )

چند سفارش به برادران و خواهرانم می کنم... گرداگرد وجود رهبری و با شرکت در نماز جمعه و دعای کمیل وحدت خود را حفظ نمایید که اختلاف موجب عذاب واردشدن ( 8 ) به جهنم می باشد. سنگر مسجد را رها نکنید که انقلاب از مساجد رشد کرد.
 

 وصیت نامه شهید محمد چپردار ( 1365 - 1340 کرج )

ملت دلیر و آگاه! از یاران الله باشید که « نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ » ( 9 ). آری ما در این جنگ پیروز هستیم؛ چرا که مکتبی انسان ساز چون اسلام و رهبری بیدار و سازش ناپذیر چون امام و وحدتی یکپارچه داریم که از [ هر ] سلاحی قوی تر است... و اما با شما خواهرانم هستم.

طاهره و زهره که تاکنون به زندگی باعزت خود ادامه داده اید و از هیچگونه تنگی هراس نداشته اید ( 10 ). دلم می خواهد که بعد از من، راه ما شهیدان را که همان راه حزب الله است،

ادامه دهید و گوش به فرمان امام امت باشید و همیشه در نماز جمعه که روز وحدت ما و روز عزای دشمن است، ظهور امام زمان را از خداوند بخواهید و برای سلامتی امام امت دعا کنید.
 

 وصیت نامه شهید محمد چهارسوقی ( 1362 - 1336 آران و بیدگل )

عزیزان من و ای برادران و خواهرانم! عزیزانم! دست از حمایت امام و انقلاب برندارید که نابود می شوید و در درگاه الهی روسیاه می شوید.

 از شما می خواهم که سنگر نماز جمعه را خالی نگذارید، صف ها را فشرده تر کنید که پیروزی در گرو وحدت و یکدلی شماست.
 

 وصیت نامه شهید اصغر حسینی رنانی ( 1361 - 1342 اصفهان )

شما ای مسلمانان!... از شما می خواهم که فرامین امام را آویزة گوش خود قرار داده و به تک تک آنها عمل نمایید و وحدت را حفظ نموده و در نماز جمعه ها شرکت نمایید و مشت محکمی بر دهان ابرقدرتهای جهانخوار بزنید.
 

 وصیت نامه شهید کریم حفیظی درچه ( 1365 - 1345 خمینی شهر )

از امت حزب الله، مخصوصاً جوان ها تمنا می کنم که حضور در صحنه داشته باشند؛ خصوصاً در اقامه ی نماز وحدت بخش جمعه، مراسم دعا. در ارگان ها و بسیج شرکت کنند و واقعاً حامی [ و ] مدافع ولایت فقیه ( 11 ) باشند.
 

 وصیت نامه شهید حجت الله حق شناس ( 1361 - 1342 برخوارومیمه )

برادران! راه شهدا را ادامه دهید و بیایید به جبهه ها تا که ریشه ی ابرقدرت ها را بزنیم و آنها را نابود کنیم. به یاری خدا کربلا را آزاد و از کربلا برویم و قدس را هم آزاد کنیم و همه با هم با امام امت، خمینی بت شکن، نماز وحدت در قدس بخوانیم.
 

 وصیت نامه شهید احمدرضا خاکپور ( 1365 - 1344 رشت )

و شما ای نمازگزاران، ای قیام کنندگان و ای جهادگران جمعه! سنگر مساجد را همچون کوه مستحکم کنید تا دشمنان ( 12 ) از وحدت و یکپارچگی شما خوار و ذلیل گردند.
 

شهید غلام رضا خدیوی بروجنی ( 1361 - 1340 بروجن )

شما امت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم )!... به عنوان یک برادر کوچک تر از شما عاجزانه می خواهم که صفوفتان را در نماز وحدت آفرین و دشمن شکن جمعه فشرده تر و زیادتر بگردانید تا به دشمن فهمانده شود که یک ملت الهی یعنی چه!
 

شهید اردشیر خزایی ( 1361 - 1343 شهرری )

پیام من به تمامی خواهران و برادران عزیز این است که امام را تنها نگذارید و همیشه در صحنه باشید تا توطئه گران آرزوی خود را به گور ببرند.

وحدت را حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه و دعای کمیل که بزرگ ترین سلاح ما است، مشت محکمی بر دهان ابرقدرتهای جهانخوار بزنید.
 

 وصیت نامه شهید بهرام خیام باشی ( 1362 - 1344 تهران )

نمازهای وحدت آفرین جمعه را تقویت کنید که دشمنان بیش از این که از پیروزی رزمندگان در جبهه ها به وحشت بیفتند، از اینگونه مجامع و جمعیت ها رو به زوال می روند.
 

 وصیت نامه شهید ابوالفضل خیرخواه قمی ( 1361 - 1345 قم )

وحدت را حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه که بزرگترین سلاح ما است، مشت محکمی بر دهان ابرقدرت های جهانخوار بزنید.
 

شهید ابوالفضل داداشی آرانی ( 1361 - 1340 آران و بیدگل )

مردم! بیدار باشید تا منافقین و ضدانقلاب در لباس اسلام به شما ضربه ای وارد نکنند. اگر می خواهید پیروز شوید و اسلام زنده بماند، از روحانیت که استادان انقلاب اسلامی ما هستند،

دست برندارید و پشت سر آن ها راه بروید. نماز جمعه، نماز وحدت، نمازی [ را ] که تمام دشمنان در انتظار نشستند تا شما را از رفتن به [ آن ] ( 13 ) باز دارند، [ فراموش نکنید ].
 

 وصیت نامه شهید اصغر داوری ( 1362 - 1346 نجف آباد )

پدر و مادر عزیزم!... هیچ موقع و هیچ زمان از خط امام منحرف نشوید که این جمله، وصیت تمام شهدا بوده و هست و سعی کنید بیشتر در دعاها، نماز جماعتها، نمازجمعه ها شرکت کنید تا بتوانیم برای آزادسازی قدس وحدت بیشتری داشته باشیم.
 

 وصیت نامه شهید احمد دشتی خویدک ( 1365 - 1345 مهریز )

از مردم غیور و شهیدپرور می خواهم که مبادا امام امت، این قلب و این هدیه ی خدا را تنها بگذارید و مبادا باعث ناراحتی او شوید. وحدت را حفظ کنید و با شرکت در نماز دشمن شکن جمعه که بزرگترین سلاح ماست، مشت محکمی بر دهان ابرقدرتهای جهانخوار بزنید.
 

 وصیت نامه شهید احمد رجبی ( 1365 - 1345 امیدیه )

برادران و خواهران! من از شما می خواهم که نمازهایتان را سر وقت بخوانید و نگذارید [ بی ] وقت شود و بر نفس خودتان غلبه کنید.

مخصوصاً نمازهای جماعت را [ بر پا دارید ]، نمازهایتان را همیشه با جماعت بخوانید چون ثوابش خیلی زیاد است و این جماعت ها وحدت مسلمین را زیاد و استوارتر و محکم می کند.
 

 وصیت نامه شهید بمان علی رحمتی آفارانی ( 1362 - 1342 اصفهان )

قرآن می فرماید: «الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ » ( 14 )؛ تنها راه جلوگیری از منکرات و فحشا نماز است. نماز خواندن علاوه بر ثوابش، باعث وحدت بیشتر بین محصلین مکتبی می شود.
 

 وصیت نامه شهید ابوالفضل رحیمی محبوب آباد ( 1362 - 1338 مرند )

ملت عزیز ایران!... وحدت خود را که دشمن می خواهد از این راه به ما ضربه بزند، حفظ کنید و با الهام از رهنمودهای امام و هوشیاری خودتان توطئه های دشمن را خنثی کنید،.

تمامی این توطئه ها را قبل از آنی که به مرحله ی عمل در بیاورند دشمنان، خنثی کنید، در نماز جمعه ها و جماعات به خصوص نماز جمعه شرکت کنید که وحدت آفرین و دشمن شکن است، شرکت فعالانه داشته باشید.
 

 وصیت نامه شهید رمضان علی رحیمی نصرآبادی ( 1365 - 1319 آران و بیدگل )

ای امت حزب الله! وحدت خود را حفظ کنید و در نماز جماعت و نماز وحدت و دعای توسل، کمیل [ و ] ندبه شرکت فعال داشته باشید. کسانی که پشت جبهه هستند، پایگاه را تقویت کنند و دعا را فراموش نکنید. دعا سلاح ( 15 ) مؤمن است.
 

 وصیت نامه شهید احمدرضا رمزی سراوانی ( 1362 - 1342 شهرری )

برادران و خواهران مسلمان! در نمازهای جمعه و جماعت و مجتمع های اسلامی و دعاهای ( کمیل، توسل،... ) شرکت کنید که « ید الله مع الجماعه ».

وحدت کلمه را حفظ کنید و سخنان امام عزی زمان را کلمه به کلمه به اجرا درآورید و بدانید که شما در این صورت پیروزید.
 

 وصیت نامه شهید مجید رمضانیان ( 1362 - 1345 تهران )

من از شما می خواهم که در نماز جمعه و جماعت شرکت کنید و وحدت خود را به این منافقین آمریکایی بفهمانید. بگویید ما امام مان را تنها نخواهیم گذاشت.
 

 وصیت نامه شهید بهنام رهایی ( 1365 - 1348 جهرم )

از تمامی برادران می خواهم نماز جماعت هر روزه و نماز جمعه ی هر هفته را ترک نکنید، وحدت بین خود داشته باشید که منافقین نتوانند در انقلاب رخنه کنند.
 

 وصیت نامه شهید غلام علی رهسپار ( 1363 - 1344 شیراز )

و حال پیامی برای ( 16 ) شما امت شهیدپرور ایران و برادران گروه مقاومت دارم؛ البته من یکی حقیرتر از آنم که پیامی برای شما عزیزان داشته باشم. ان شاء الله مرا ببخشید.

عزیزان! پیام این بندة حقیر گناهکار این می باشد که پشتیبان صدیق امام امت، خمینی کبیر باشید تا خدا پشتیبانتان باشد.

در انتخابات با هماهنگی اجتماع کنید و با رأی دادن هایتان بر دهن کثیف آمریکای جنایتکار بزنید و همیشه در صحنه باشید.

پیروزی و آزادی قدس عزیز، ان شاء الله با وحدت و انسجام شما و کمک خداوند باری تعالی صورت می گیرد و حال شما ای عزیزان گروه مقاومت مسجد! پشت جبهه و جبهه ها را گرم نگاه دارید.

پیوند قلبی تان را روز به روز بیشتر کنید و خانواده های شهدا و مجروحین و مفقودین و معلولین را فراموش نکنید و درخط ولایت فقیه و روحانیت مبارز به پیش روید.

ان شاء الله تعالی پیروزی نزدیک است و به امامت امام امت، نماز وحدت را در قدس عزیز می خوانیم و پرچم الله اکبر را بر فراز کاخ های ظلم و ستم شرق و غرب، به اهتزاز درمی آوریم؛ ان شاء الله.
 

 وصیت نامه شهید احمد ریاحی ( 1362 - 1342 قم )

شما ای برادران و خواهران مسلمان من! با حضور یکپارچه ی خود در نمازهای جمعه، این میعادگاه عاشقان الله و این تجلیگاه وحدت، مشت محکمی باشید بر دهان دشمنان اسلام و مسلمین.

شهید غلام رضا سالار ( 1364 - 1333 سمنان )
 

ای امت حزب الله و شهیدپرور! پیام من به عنوان یک بسیجی رزمنده به شما این است که... در تجلی گاه وحدت، نماز جمعه و جماعات شرکت نموده و این سنگرها را پر کنید که دشمن از آن خوف بسیار دارد.

و در دعاهای انسان ساز کمیل و توسل و مجالس مذهبی دیگر شرکت جسته و برای تعجیل ظهور امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )، سلامتی امام امت و پیروزی رزمندگان دعا کنید.
 

 وصیت نامه شهید کریم سعیدی ( 1365 - 1345 دهدشت )

و اما عزیزان! در منطقه به همت شما مردم فداکار و دل سوخته، نماز دشمن شکن جمعه برقرار شده. در نماز جمعه شرکت کنید و نگذارید این نماز در منطقه سست شود.

وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید و کاری نکنید که باعث شکست خوردن نماز جمعه باشد.
 

 وصیت نامه شهید اسفندیار سلیمی ( 1363 - 1343 تبریز )

پیام من به مردم و تمامی کارکنان اداره، ای برادران! الآن مسئولیت ما خیلی بزرگ است، این مسئولیت انقلاب است، ما باید این انقلاب را به رهبری امام امت، به صاحب اصلی انقلاب، حضرت ولی عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) [ زمانی که ] بیاید، به تحویل او بدهیم.

و مساجد ( 17 ) را خالی نکنید، اولین سنگر اسلام مسجد است و همیشه نماز جمعه، نماز وحدت است و [ در ] دعا [ ی ] کمیل و راهپیمایی ها حتماً شرکت کنیم.
 

 وصیت نامه شهید اصغر سوناز ( 1363 - 1328 بوئین زهرا )

از خدای بزرگ می خواهم به من توفیق دهد تا بهتر بتوانم دین خود را ادا نمایم و پس از بازگشایی راه کربلا همراه امام عزیزمان به پابوسی سرور شهیدان مشرف شده و نماز وحدت را به امامت زعیم عالی قدر اسلام، خمینی کبیر، به پا کنیم ان شاء الله.
 

 وصیت نامه شهید کریم سیرایی ( 1364 - 1326 کرج )

امیدوارم آینده سازان یعنی دانش آموزان به خاطر بسپارند:

مدرسه را ( 18 ) میدان رزم، کلاس را سنگر، کتاب را نقشه ی عملیات جنگی، مداد را مسلسل، دوات را مهمات، میزها و صندلی ها را پشت پهن تانک و بال تیز هواپیماها و همکلاسی را همرزم، معلم را فرمانده با تمام امکانات [ و ] به جنگ دشمن جهل و تاریکی روند.

اما دعا [ ی ] کمیل و نماز وحدت جمعه و کلاً جلسات اسلامی را بیشتر اهمیت دهید. فراموش نکنید که این تجمعات اسلامی دشمن را می کشد و تمامی کمک های جبهه و پشت جبهه و حل مشکلات، از این جلسات اسلامی برخاسته شده و می شود.
 

 وصیت نامه شهید برات علی شاددل ( 1365 - 1346 بجنورد

و پیام من به مردم اینست که از خدا غافل نباشند و در نماز جمعه ها شرکت کنند، چون نماز جمعه وحدتی است بین مسلمین. مسجدها را پر کنید و همیشه نمازهای خود را [ به ] جماعت بخوانید.
 

 وصیت نامه شهید قربان علی شاه بلاغی ( 1366 - 1303 کرج )

ای امت حزب الله! در نماز جمعه، این سنگر همیشگی حزب الله ( 19 ) که نشانه ی وحدت مردم و کوری چشم دشمن است، همیشه باشکوه شرکت کنید که دشمن از این وحشت دارد.

با شرکت همیشگی خود، این سنگر شکست ناپذیر را حفظ نمایید که این عمل خود نوعی لبیک است به دعوت امام و خود افتخاری است برای شما.
 

 وصیت نامه شهید حامد شریف زاده ( 1364 - 1345 قم )

پیروان حق! برادران! گلزار شهدا را از یاد نبرید و همچنین خانواده های عزیز آنها ( 20 ) بر سر مزار آنها بروید و به خانواده هایشان سرکشی کنید، به آنها روحیه بدهید و از آنها روحیه بگیرید.

نماز جمعه ها را پرکنید که موجب کوری چشم دشمنان است و این نماز جمعه است که وحدت شما را نشان می دهد و همان صدای تکبیر شماست که پشت ابرقدرتان را به لرزه در می آورد.
 

 وصیت نامه شهید احمد شریفی ( 1361 - 1340 اقلید )

تنها حرف من به خواهران و برادران عزیز این است که [ هوای ] اسلام و امام را داشته باشند و مبادا امام امت، ابراهیم بزرگ زمان، این قلب ملت و این هدیه ی خدا را تنها بگذارید.

وحدت کلمه را حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه که بزرگترین سلاح ما است، مشت محکمی بر دهان ابرقدرتهای جهانخوار ( 21 ) بزنید.
 

 وصیت نامه شهید اسکندر شریفی ( 1364 - 1319 ابهر )

ای برادران و خواهران! در نماز جمعه ها و جماعت ها و در مجالس و تظاهراتها که دشمن خیلی می ترسد، شرکت کنید، بدانید دشمن از وحدت ما هراس دارد.

... و پشتیبان رزمندگان باشید و جبهه ها را خالی نگذارید و در نماز جمعه ها و نماز جماعتها و دعاهای توسل و کمیل که وحدت بین مسلمین است، شرکت کنید که راه اصلی شکست دشمن همین وحدت بین مسلمانان است.
 

 وصیت نامهشهید ابوالفضل شمس قمصری ( 1364 - 1344 کاشان )

در نمازهای جماعت و جمعه شرکت کنید که این نمازها اولاً وحدت انسان را زیاد می کند و در ثانی روح به انسان می بخشد و به انسان توحید می دهد تا در راه خدا مستحکمتر باشید و هیچوقت از هم غافل نباشید.
 

 وصیت نامه شهید مهدی شوشتری ( 1365 - 1343 قوچان )

همشهریان گرامی! تقاضای من از شما این است که در مراسمات و دعاها و تشییع جنازه ها و به خصوص در نماز وحدت آفرین جمعه شرکت کنید که وحدت مسلمین باعث شکست دشمن خواهد شد.

و اگر می خواهید که در قیام شما خللی وارد نشود، هیچگاه زبان به شکایت نگشایید و آنچه [ را ] که از قدر و منزلت الهی می کاهد، بر زبان نیاورید.
 

 وصیت نامه شهید قسمت شیرازی ( 1363 - 1346 تالش )

وحدت را حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه که بزرگ ترین سلاح ما می باشد، مشت محکمی بر دهان ابرقدرت های جهانخوار بزنید.

و مبادا امام امت و این قلب و این هدیه خدا را تنها بگذارید. نکند مسئله ی اصلی مان را فراموش کنید؛ زیرا اگر فراموش کردید، ذلتمان فرا می رسد و در آخرت نمی توانید جواب شهدا را بدهید.

 وصیت نامه شهید بهروز صابری خرزوقی ( 1365 - 1344 برخوارومیمه )
ای مسلمانان! از حرام خدا بپرهیزید و حلال خدا را شکرگزاری (22) کنید...
سخن دیگرم در مورد وحدت شما امت حزب الله است، خداوند در قرآن فرموده: «اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا » (23)؛ « به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید »؛

یعنی اینکه اگر همه ی کارها را برای رضای خداوند انجام دهیم هرگز؛« متفرق نخواهیم شد؛ پس سعی کنید ایمانتان به خداوند را زیاد کنید تا متفرق نشوید.

اگر می خواهید متفرق نشوید، مطیع فرمان امام باشید و از دستورات او پیروی کنید و هرگز او را رها نکنید...

نمازهای جمعه که نشانه ی وحدت مسلمین است را ترک نکنید. در نمازهایتان برای فرج امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و سلامتی امام و فقیه عالی قدر و برای شفای جانبازان و مجروحین دعا کنید.

 وصیت نامه شهید جواد صادقی حداد زواره ( 1364 - 1346 اردستان )
وحدت کلمه را حفظ کنید و در نماز جمعه ها و جماعات و دعاهای کمیل و توسل و ندبه و غیره و در جلسات قرائت قرآن و نهج البلاغه شرکت کنید .

که همین جماعت ها و گرد هم جمع شدن ها است که ما را بی ریا و با هم برادر و برابر می سازد و نفاق و دورویی را از میان ما برمی چیند.

 وصیت نامه شهید ابراهیم صادقی کریم آبادی ( 1362 - 1339 اردستان )
صفوف نمازهای جمعه و جماعت را فشرده تر کرده و وحدت خود را در سایه ی رهبری امام حفظ کنید.

 وصیت نامه شهید آزادخان صحرایی حسن وند ( 1365 - 1345 خرم آباد )
عزیزان من! نماز را به پا دارید، چون که به قول امام: «جنگ ما برای نماز است و شکست ناپذیرترین سلاح ما ایمان ماست و ستون ایمان نماز است».

همچنین نماز جمعه را فراموش نکیند، دشمنان ما از وحدت و تجمع ما می ترسند و ما نیز تنها با وحدت و اتحاد می توانیم انقلاب اسلامی خود را به پیش ببریم.

 وصیت نامه شهید احمد صفری ( 1361 - 1344 تهران )
در ایجاد وحدت و برابری میان یکدیگر کوشا باشید و نمازهای جماعت و نماز جمعه را ترک نکنید.

 وصیت نامه شهید اکبر صفری کیلشادی ( 1361 - 1345 فلاورجان )
از تمامی مردم می خواهم که خالصانه در خط امام حرکت کنند و به گروه های چپ و راست فرصت اینکه بر علیه جمهوری اسلامی توطئه کنند را ندهند.

و دیگر اینکه نماز جمعه را فراموش نکنند، چون نماز جمعه وحدت به وجود می آورد و شما از تفرقه بپرهیزید و پشتیبان یکدیگر باشید که به زودیهای زود، پیروزی مستضعفان بر مستکبران نزدیک است.

 و صیت نامه شهید ابوالفضل ظهرابی ( 1366 - 1347 شهرری )
مادرم! از تو می خواهم که شبهای جمعه دعای کمیل؛ و جمعه ها نماز جمعه، نماز وحدت آفرین را هرچه باشکوهتر برگزار کنید و پشت جبهه ها را خالی ننمایید و یار و یاور امام باشید و روحانیت اصیل و علمای مجاهد را پشتیبانی نمایید.

 و صیت نامه شهید جواد عابدینی ( 1365 - 1344 اصفهان )
درود بر شما سنگربانان نماز جمعه که با وحدت خویش در میعادگاه عاشقان الله و با گوش فرا دادن [ به ] سرچشمه های سیاسی - عبادی نماز جمعه، با مشتهای گره کردة خویش دهان منافقان این مزدوران آمریکایی را خُرد (24) بنمایید.

 و صیت نامه شهید مجید عباس زاده برزی ( 1361 - 1343 تهران )
خدمت (25) رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای انقلاب و پدر و مادرم و خانواده عزیزم سلام عرض می کنم و می خواستم با شما دو کلام در مورد وصیت ام صحبت کن.

شما را دعوت می کنم به وحدت و همبستگی در همه کارها از جمله نماز جمعه ها، نمازهای روزانه، دعای کمیل و دیگر دعاها و موقعی که شما نمازی می خوانید.

برای امام و رزمندگان و من حقیر دعا کنید که بلکه خداوند ما را به راه راست هدایت کند و جزو یاران خود قرار دهد.

 و صیت نامه شهید احمد عباسی ( 1366 - 1347 گرگان )
ای دنیا! بدانید که ملت ما ملت بزرگی است؛ اسمشان را باید در تاریخ ثبت کنید، به سجادهای به وسعت زمین و با تربتی به خون شهیدان رنگین، در قبلهای به عمق هستی، در صفوفی به شکوه اقیانوس، با ایمانی محکم تر از کوه ها، با آیاتی به زیبایی حقیقت.

سرود پیروزی مان الله اکبر و درگاهمان مسجد، حجله گاهمان سنگر، گردش گاهمان جبهه و مقصدمان کربلا و بیت المقدس، وحدتمان نماز و دفتر ایمانمان قرآن، در میان رنگها، رنگ سرخ و از میان تمام مرگ ها، شهادت، از میان تمام گل ها، لاله.

از میان تمام انبیا، حضرت محمد( صلی الله علیه و آله و سلم )،و از تمام رهبران، علی( علیه السلام )، از میان همه ی مجاهدان، حسین( علیه السلام )، از میان همه ی قصه ها، قیام، از میان تمام کتاب ها، قرآن و از میان همه ی روزها عاشورا [ ی ] حسینی را برگزیدم.

 و صیت نامه شهید احمد عباسی جعفرآبادی ( 1361 - 1343 اردستان )
از برادران همشهری تقاضا دارم که جلسات دعای کمیل و امثال این را ترک نکنند که این گونه مجالس باعث ایجاد وحدت [ است ] و وحدت رمز پیروزی ماست.

 و صیت نامه شهید کاظم عبدالمجیدی ( 1366 - 1347 یاسوج )
اما ای امت حزب الله! پشتیبان امام باشید و در نمازهایتان امام را دعا کنید. مانند اهل کوفه نباشید که امام را تنها گذاشتند و به مادیات دل بستند و آن ها را وسیله قرار دادند برای عیش و نوش و تبهکاری و دیگر مسائل نامشروع و برعکس از اسلام فاصله گرفتند و قدم در راه جهل و نادانی گذاشتند.

دعاهای کمیل و نمازهای جمعه را فراموش نکنید؛ چرا که دشمن همیشه از اجتماع مردم وحشت دارد و سراسر وجود آن ها را ترس و تألمات فرا می گیرد،

برای اینکه در همین نمازهای جمعه است که مردم با هم عهد و پیمان می بندند و بر وحدت و همبستگی شان بیش از پیش می افزایند و تقوای خدا [ را ] پیشه ی خود می سازند.

 و صیت نامه شهید حجت عبدلی ( 1361 - 1344 تهران )
و من چند مورد را از شما می خواهم:
1- با افراد منافق به مبارزه برخاسته و آنها را به مراتب انتظامی اطلاع دهید.

2- از تفرقه میان مومنین دوری و اتحاد و وحدت خود را استحکام بخشید و من در اینجا یاد آیه ای افتادم که می گوید: «اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا» ( 26)؛ یعنی « به ریسمان خداوندی چنگ بزنید و از تفرقه دوری کنید ».

یعنی همگی به طرف خدا بروید و در [ این ] (27) راه حرکت کنید و از تفرقه دوری کنید که اگر متفرق شوید دشمن [ همه ی ] (28) شما را یکی یکی می بلعد.

3- به نماز، مخصوصاً نمازهای جمعه توجه زیاد بکنید و اگر می توانید هر هفته و اگر نمی توانید حداقل یک هفته در میان به نماز جمعه بروید؛ چون یکی از عوامل جلوگیری از تفرقه و باعث اتحاد و وحدت [ است ]...

4- نکته ی دیگری که در اینجا یادم افتاد، رفتن به دعای کمیل شب های جمعه است که این هم یکی از ابزارهای وحدت می باشد.

 وصیت نامه شهید احمد عزیزی ( 1362 - 1345 ابهر )
نماز جماعت را ترک نکنید، چرا که « وحدت اسلام از نماز جماعت شروع [ شده ] است. »

 و صیت نامه شهید ناصر علمی فرد ( 1361 - 1340 زنجان )
پیام بنده به برادران و خواهران حزب الله این است که: به امام و فرج هرچه سریعتر امام زمان و به رزمندگان دعا کنند و در دعای کمیل و توسل و ندبه و در نماز وحدت جمعه شرکت کنند و از ولایت پشتیبانی کنند.

و من از شما عاجزانه می خواهم که امام را تنها نگذارید و خداوند متعال، عمر پیر جماران را تا ظهور امام زمان( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) مستمر گرداند.

 و صیت نامه شهید حسین عوض پور ( 1363 - 1343 تهران )
حالا چند کلمه با بچه های * (29) صحبت دارم: برادران ! وحدت خود را حفظ کنید و در نماز جمعه و دعاها شرکت کنید و چشم این منافقین را کور کنید و *( 30 ) را پر کنید.

 و صیت نامه شهید اصغر عیشی ( 1365 - 1343 کاشان )
برادران، خواهران! مسجدها را پر کنید، در نماز جمعه حضور به هم رسانید، دانش آموزان باید سنگر مدرسه را حفظ کنند که این سنگرها باید به وسیله ی امت حزب الله حفظ شود.

به رهنمودهای امام عمل نمایید، در مساجد، نماز جمعه و دعاها شرکت کنید که اجتماع شما در این جلسات، با حفظ وحدت، پشت دشمن را به لرزه می اندازد.

 وصیت نامه  شهید احمد غلام حسینی ( 1361 - 1342 طبس )
من به عنوان یک برادر کوچک، از شما مردم غیور که باعث سربلندی در جهان هستید، می خواهم که امام، این هدیه ی خدا به این امت را تنها نگذارید.

وحدت را حفظ کنید و با شرکت در مجالس دعای کمیل، نماز جمعه و جماعت که بزرگترین سلاح ماست در مقابل دشمن، مشت محکمی بر دهان ابرقدرت های جهانخوار بزنید.

 و صیت نامه شهید ناصر فاضل ( 1364 - 1347 نجف آباد )
وصیتم به امت شهیدپرور: ای امت شهیدپرور! از شما می خواهم که قدر این نعمت الهی [ یعنی امام ] را بدانید و او را تنها نگذارید و واقعاً این لطفی (31) است که خدا به شما کرده است و این نعمت را برای شما فرستاده است؛ پس دست از حمایت او بر ندارید.

دیگر اینکه نماز جمعه و جماعت را ترک نکنید و آن را هرچه باشکوهتر برگزار کنید؛ زیرا دشمنان اسلام از این وحدت های عبادی - سیاسی شما لحظه ای آرامش ندارند.

 و صیت نامه شهید حجت الله فتاحی ( 1362 - 1333 خمین )
و شما ای بچه های محلم! اگر ناراحتی از من دیده اید، حلالم کنید و راه شهیدان را ادامه دهید و همیشه در دعاها و نماز جمعه ها شرکت کنید که دشمن از این وحدت ها در وحشت است.

 و صیت نامه شهید حسین فتوحی بافقی ( 1361 - 1341 بافق )
ای خواهران و برادران!... وحدت را حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه که بزرگترین سلاح ماست در مقابل دشمن، مشت محکمی بر دهان ابرقدرت های جهانخوار بزنید.در هر کجا [ و ] همیشه از روحانیت مبارز دفاع کنید تا اسلام را به تمام جهانیان بشناسانید.

 و صیت نامه شهید نصرالله فراشبندی ( 1366 - 1345 فراشبند )
ای امت شهیدپرور فراشبند! از شما می خواهم که اسلام را یاری کنید؛ امام عزیز را تنها نگه ندارید؛ تا آخرین قطرة خون، ما رزمندگان اسلام در جبهه ها می جنگیم تا اسلام پیروز بشود، ولی اسلام پیروز است.

ای مردم! در نماز جمعه شرکت کنید؛ وحدت را حفظ کنید؛ از مردم شهیدپرور می خواهیم که راه شهیدان را ادامه بدهند.

 و صیت نامه  شهید ابراهیم فرجوانی ( 1361 - 1343 اهواز )
برادر جان!... در اجتماعات مذهبی، نماز جمعه، دعای کمیل ها، نماز وحدت ها، شرکت کنید و به یاد شهدای صدر اسلام، به یاد امام حسین (علیه السلام) که در صحرای کربلا با یارانش در راه خدا و اسلام شهید شدند، باشید.

 و صیت نامه  شهید امیرحمزه فرخ روز ( 1361 - 1342 جهرم )
امام را دعا کنید، از تفرقه بپرهیزید و وحدت خود را در هر کجا هستید مخصوصاً نماز جمعه، منسجم تر و اتحاد خود را بیشتر کنید و برادری خود را با همدیگر ثابت کنید.

 و صیت نامه  شهید ابراهیم فریدونی ( 1365 - 1345 بهار )
در نماز جمعه ها و اجتماعات مذهبی شرکت فعال داشته باشید و وحدتتان را بیشتر کنید که دشمن از وحدت و ایمان شما شکست خورده [ است ].

 و صیت نامه  شهید جلیل فقیری قطب آبادی ( 1361 - 1343 جهرم )
از برادران مسلمان و متعهد می خواهم که نماز جماعت و نماز جمعه [ را ] که باعث وحدت [ مسلمانان ] و سرکوبی دشمنان اسلام هست، ترک نکنند.

 و صیت نامه  شهید کاظم فکری عنصرودی ( 1363 - 1344 تبریز )
چندین سال بود که آرزو داشتم در جبهه و در خط مقدم، در هنگام هجوم به دشمن بعثی شرکت داشته باشم و خدا را شکر می گویم که این افتخار بزرگ نصیب من شده، ولی آرزو داشتم کربلا را با خانواده ام زیارت کنم.


آرزو داشتم در قدس به امام امت اقتدا کرده و نماز وحدت بخوانم. بارالها! آرزو داشتم حتی یک بار هم که شده، روی ملکوتی امام امت را ا ز نزدیک ببینم، ولی افسوس که نتوانستم.

 و صیت نامه  شهید غلام رضا قاری ( 1362 - 1340 شهر ری )
از شما مردم حزب الله می خواهم که شب های جمعه، دعای کمیل و جمعه ها، نماز وحدت آفرین جمعه را با شکوه و عظمت هرچه بیشتر برگزار کنید و پشت جبهه ها را خالی ننمایید. یار و یاور امام باشید. روحانیت اصیل و علمای مجاهد را پشتیبانی نمایید.

 و صیت نامه  شهید حسن قربانی ( 1364 - 1346 قم )
به نام الله، پاسدار حرمت خون شهیدان، و با سلام به امت شهیدپرور ایران...و سلام به رهبر کبیر انقلاب و آن پیر جماران که زحمات زیادی برای پیروزی انقلاب اسلامی کشیده است.

ان شاء الله که جنگ پیروز می شود و ما به کربلای حسینی خواهیم رفت و در آنجا نماز وحدت را با هم می خوانیم.

 و صیت نامه  شهید محسن قربانی میرآبادی ( 1365 - 1350 اصفهان )
و اما برادران و خواهران!... در مساجد و دعاها شرکت کنید و در دعا امام و رزمندگان را فراموش نکنید و حتماً در نماز جمعه شرکت کنید که از مراکز وحدت و انسجام بین اقشار ملت است.

 و صیت نامه  شهید مهدی قرص زر ( 1362 - 1343 مشهد )
قبل از هر چیز، مطیع بی چون و چرای اوامر امام خمینی، رهبر عظیم الشأن، انقلاب باشید؛ یعنی همان اطاعت از ولایت فقیه؛ دیگر اینکه اعمال مستحبی را تا جایی که می توانید، انجام دهید تا مقدمه و ریسمانی بر افعال واجب شما باشد.

نماز جمعه را فراموش نکنید، این نماز عبادی - سیاسی را که یکی از نشانه های وحدت همین است.

 و صیت نامه  شهید فرهاد کشانی ( 1361 - 1343 تهران )
هیچ گاه از نوعروسان شوهر از دست داده و مادران داغ دیده و کودکان یتیم و خانواده های بی سرپرست غافل نشوید که امید آن ها اول به خداست، بعد هم به شما امت شهیدپرور [ و ] مسلمان ایران. همیشه به یاد خدا باشید.

بعد از هر نماز امام را حتماً دعا کنید. در تمام لحظه ها در صحنه ی مبارزه علیه کفر و ستم حضور داشته باشید. در نماز جمعه ها شرکت کنید که این وحدت و یکپارچگی و یگانگی شما پشت دشمنان اسلام و امام را به لرزه وامی دارد.

  و صیت نامه وصیت نامه  شهید قربان کنعانی سقین سرا ( 1365 - 133 تبریز )
پس ای عزیزان حزب اللهی که در پشت جبهه هستید! از شما خواهشمندم که در هر سنگری از تلاش هستید،.

مخلصانه باشید که مبادا در فردای قیامت، در قبال خون شهیدان مسئول شوید و این را بدانید که مهم ترین عامل پیروزی ما در این انقلاب و جنگ، امدادهای غیبی الهی بوده است.

و نزول آن به جز [ با ] نزدیکی و زیاد کردن معنویات نیست و از مهم ترین عوامل تقرب عمومی امت حزب الله به خداوند در وهله ی اول، حفظ انسجام و یکپارچگی و وحدت کلمه می باشد که اکثراً با شرکت در نمازهای جمعه و پرداختن به دعاهای کمیل و توسل، تحقق می یابد.

 و صیت نامه شهید حسین کیانی بروجنی ( 1360 - 1320 اصفهان )
از همه ی برادران و خواهران عزیز می خواهم گوش به فرمان امام باشند و نگذارند ضدانقلاب هر روز بهترین فرزندان این انقلاب را شهید کند، هوشیار باشند و در نمازهای جمعه شرکت کنند، چون دشمن از وحدت شما خیلی می ترسد.

 وصیت نامه شهید هاشم گرجی ازندریانی ( 1366 - 1346 تهران )
در جلسات اخلاق و سخنرانی ها و در دعاها و نمازهای جمعه با شکوه شرکت کنید که دشمن از این مسائل به شدت ضربه خورده است و نظم و وحدت و هماهنگی خود را حفظ کنید.

 و صیت نامه شهید کریم محمودی ( 1363 - 1335 ممسنی )
اینجانب، کریم محمودی... بنا به وظیفه الزامی و اسلامی و به دستور امام قهرمان، خمینی کبیر، این سعادت را پیدا کردم که به جبهه حق علیه باطل بیایم تا دوش به دوش سایر برادران رزمندة عزیز، به قلب دشمن حمله ور شویم تا ان شاء الله دشمن زبون را از پای درآوریم (32).

و کربلای حسینی را از چنگال پلیدان یزیدصفت (33) آزاد [ کنیم و ] قبر حسین شهید [ را ] که به دست پدران صدامیان و ریگانیان و ملک خالدان شهید گردید.

در آغوش گیریم و از آنجا به قدس عزیز برویم و با امام خمینی که آرزوی یکایک ماست، نماز وحدت بخوانیم (34) و به جان اسراییل غاصب بیفتیم (35) که ان شاء الله بعد از عراق، نوبت (36) اسراییل است.

 و صیت نامه شهید هدایت الله مرادی ( 1362 - 1346 اردبیل )
ای برادران و ای آینده سازان این کشور اسلامی و ای ادامه دهندگان راه شهدای اسلام از مطهری ها و بهشتی ها و شهدای محراب و شهدای جنگ تحمیلی! شما را به خدا دست از امام عزیز و ولایت فقیه برندارید و از روحانیت مبارز دست برندارید و همیشه در صحنه باشید.

و تقوا را پیشه ی خود کنید که تقواپیشه گان نزد خدا عزیزند. دعای کمیل را که [ با ] نفوذتر از تیر سلاح های ما به قلب دشمنان برمی خورد و نماز جمعه و جماعات که سبب تحکیم پایه های حکومت اسلامی و تجلی وحدت مسلمین و عزای دشمنان اسلام [ است ] را ترک نکنید.

 و صیت نامه شهید غلام رضا مشهد الکوبه فراهانی ( 1361 - 1341 تهران )
توصیه به پدر و مادر و خواهر و برادرانم و دوستان و آشنایانم [ این است ] که همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید... سعی کنید همیشه نماز جمعه را که یک فریضه ی عبادی- سیاسی می باشد، به جا آورید.

نماز جمعه (37) مهمترین عامل وحدت بین مسلمین می باشد و به نماز جمعه بیشترین بها را بدهید و نمازهای یومیه ی خود را سر وقت بخوانید (38) و به جماعت و در مساجد. نماز (39) را در مساجد بخوانید؛ چرا که مساجد، بهترین پایگاه برای مسلمین می باشد.

 و صیت نامه شهید کاظم مقدس ( 1663 - 1341 استهبان )
من کوچکتر از آنم که بتوانم پیامی بدهم، ولی نصیحتی [ می کنم ] به دیگر برادران و خواهران حزب الله که همواره (40) از ولایت فقیه و روحانیت و جمهوری اسلامی حمایت کرده و با شرکت خود در ادعیه و نماز وحدت و جماعت و جمعه که همان پایگاه اصلی و مردمی ما می باشد.

[ آنها را ] هرچه باشکوه تر برگزار کرده و پشتیبان باشند و در هر زمان گروه های (41) ملحد و مشرک، بالاخص منافقین کوردل را با تکبیرهای کوبندة خود و با هوشیاری ملت رزمنده و مبارز حزب الله دفع [ کنیم ] و از بین ببریم.

 و صیت نامه  شهید علی حسین نیکبخت ( 1361 - 1342 شیراز )
بنده وصیت می کنم که امام را تنها نگذارید و نماز جمعه، پایگاه وحدت را خالی نگذارید. دعای کمیل را ترک نکنید. راه شهدا را ادامه دهید. همیشه در خط امام و برای اسلام کار کنید.

 و صیت نامه شهید سید سعید هاشمی ( 1366 - 1347 دامغان )
ای برادرانی که همکلاسی ام بودید! امیدوارم که در کارهایتان همیشه پیروز شوید. وصیتی که به شما دارم این است: در کنار اینکه درس هایتان را خوب می خوانید، سنگر نماز جمعه را ترک نکنید و در جلسات و نماز جماعت ها شرکت کنید که باعث وحدت هرچه بیشتر بین شما و مردم می شود.

 و صیت نامه  شهید سید شهاب آزاده قهفرخی ( 1362-1345 شهرکرد )
یک توصیه به (42) ملت ایران دارم و آن هم این است که امام عزیزمان، خمینی بت شکن را تنها نگذارند (43) و نماز جمعه ها و جماعت ها را برپا دارند؛ زیرا که همبستگی خود را نشان می دهند و مشت محکمی به دهن این منافقین ضددین می زنند.

 و صیت نامه شهید احمد آقابابایی ریزی ( 1363-1343 زرین شهر )
پیام من به برادران و خواهران دینی خودم این است که در این شهر ما، از دودستگی و تفرقه بپرهیزید. ما همه هدفمان خداست و ما که یک خدا بیشتر نداریم؛ چرا دودستگی بینمان به وجود آید؟

شما با وحدت و همبستگی خود، نماز جمعه ها را پرشکوه کنید. با همین وحدت و همبستگی [ بود ] که توانستیم (44) عامل آمریکا را از (45) کشورمان بیرون کنیم و با همین وحدت، خواهیم توانست خود آمریکا و همه ی دشمنان داخلی و خارجی را نابود کنیم.

 و صیت نامه شهید احمد آقامجیدی ( 1361-1334 تهران )
حضور خود را در صحنه حفظ کنید. با حضور در نماز جمعه و مجالس و محافل سیاسی - عبادی، به کسانی که بخواهند سد راه انقلاب بشوند، نشان دهید با انسجامی که امت شهیدپرور ایران دارند، هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

 و صیت نامه شهید محمود احمدی ( 1362-1334 فراشبند )
ای دوستان عزیز!... از ما شهیدان این وصیت هست که دست از این ماه تابان ( خمینی ) برندارید که روزنه ی امید مستضعفان جهان و ایران است. با اتحاد و انسجامتان در نماز جمعه و جماعات [ و ] کارهای خیر، راه ما را ادامه دهید و کارهای شما مخلصانه (46) باشد تا خدا از شما راضی و خشنود باشد.

 و صیت نامه شهید حمیدرضا ادهم فومنی ( 1363-1343 تهران )
از شما ملت ایران می خواهم که در پشت جبهه، وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید؛ زیرا بعد از سال ها مطالعه، سازمان کثیف سیا تنها راه نابودی این انقلاب را جدایی انداختن بین صفوف این مردم دانسته است؛

کاملاً هم درست تشخیص داده؛ زیرا نه این انقلاب بلکه تمامی انقلاب ها و تمامی نهضت [ ها ] در اثر نفاق و جدایی از هم پاشیده می شود .

و ما باید با وحدت خود ثابت کنیم که ملتی هستیم یکپارچه و هیچ چیز ما را از پا نمی اندازد و راه های اعلام همبستگی ما با اسلام و انقلاب این است که در نمازهای جماعت در مساجد شرکت کنیم و نماز جمعه را هرچه باشکوه تر برپا کنیم و با یکدیگر دوست و مهربان باشیم.

 و صیت نامه شهید مهرنوش ایزدی ( 1362-1347 ممسنی )
از شما امت عزیز تمنا دارم که همبستگی های نماز جمعه، جماعت و دعای کمیل و توسل را حفظ نمایید (47). همانا دشمن تنها و تنها از دعا می ترسد.

 و صیت نامه شهید حمید بیون ( 1362-1344 تهران )
از خواهرانم و خواهران حزب اللهی می خواهم که با حجاب خودشان، حافظ خون شهیدان باشند و [ با ] حجاب خودشان، مشت محکمی بر دهان آمریکا و ایادی آن ها بزنند.

شما باید مانند فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت زینب (سلام الله علیها) استوار و صبور باشید. [ در ] نماز جماعت در مسجد شرکت کنید. [ در ] نماز جمعه و دعای کمیل و دعای توسل شرکت کنید که باعث همبستگی شما افراد حزب الله می شود.

 و صیت نامه شهید حسین پاکدل خانقاهی ( 1365-1341 مشهد )
ای خانواده ی عزیز و گرامی و دوستانم! امام امت، این پیر جماران را در تمام سختی ها و مشکلات یاری نمایید و در نمازهای جماعت و جمعه شرکت کنید که وحدت جامعه در گرو همین اجتماعات است.

تا چشم منافقان از این همه همبستگی شما کور شود و شما ابرقدرت ها بدانید که این ملت آزاده، ملتی که با خون هزاران شهید درخت تنومند اسلام را آبیاری کرده است، از راهی که [ در پیش ] دارد، باز نمی گردد.

 و صیت نامه شهید محمدحسن تقی نسب شورکی ( 1365-1351 میبد )
به عنوان برادر کوچک تر شما، این چند تذکر را از من گناهکار بپذیرید: تذکر اول اینکه همیشه پشتیبان این رزمندگان و یاری کننده ی امام باشید و نگذارید.

که دشمن در بین شما نفوذ کند و همیشه با شرکت فعال خود در صفوف نماز جمعه، وحدت خود را انسجام بخشید و هرگز در هر کجا که هستید، خدا را فراموش نکنید.

 و صیت نامه شهید مختار حسین آبادی ( 1361-1341 اراک )
از خانواده ام می خواهم که همچون روحیه ای [ را ] که خانواده ی شهدا دارند، داشته باشند... از خدمت به اسلام کوتاهی نکنید. همیشه گوش به فرمان امام امت باشید.

برای خیر و نیکی و انسجام [ و ] وحدت خود در انقلاب، در راه پیمایی ها، در نماز جمعه ها و در تمام مراسم (48) مذهبی شرکت کنید.

 و صیت نامه شهید محمدحسن حسین زاده ( 1362-1342 تربت حیدریه )
از ما شهیدان به شما ملت قهرمان این نصیحت باد و بزرگ ترین پیام ما این است که دست از این ماه تابان ( امام امت ) برمدارید که روزنه ی امیدتان است و پیوسته با اتحاد و انسجامتان در نماز جمعه و در مساجد و در کارهای خیر، راه ما را ادامه دهید و از خون ما پاسداری کنید.

شهید محسن حسین قلی پور اصل بناب ( 1365-1345 بناب )
برادران حزب الله و امت اسلامی! در مراسم عبادی - سیاسی نماز جمعه که تجلی گاه وحدت و همبستگی اقشار مردم و مهبط ملائکه الله می باشد و در نمازهای جماعت و دعای کمیل و سایر محافل دینی شرکت جویید و خویشتن را از فیوضات معنوی این گونه مجالس محروم نسازید.

همیشه سعی در تزکیه و تهذیب نفس خویش نمایید و با توکل بر خدا بر نفس سرکش و اماره ی خویش غالب شوید.

 و صیت نامه شهید مسعود خودسیانی ( 1363-1343 اصفهان )
امت حزب الله و شهیدپرور!... به آن هدفی بیندیشید که امام و فقیه عالی قدرمان می اندیشد و به آن راهی بروید که فرزند زهرا (سلام الله علیها)، ابراهیم بت شکنمان، امام خمینی می روند و به فرموده ی اماممان، این دژ محکم نماز جمعه ها را با وحدت و انسجامتان حفظ کنید.

 و صیت نامه شهید داوود داوری ( 1361-1343 اراک )
وصیت می کنم به شما که در نماز جماعت و جمعه شرکت کرده و وحدت و انسجام خود را بیش از پیش گسترش داده و مشت محکمی در دهان یاوه گویان شرق و غرب بزنید.

و از برادران همسنگر در جبهه ی داخلی ( مساجد ) می خواهم که سنگرهای خود را همچنان حفظ کرده و مراقب حرکت های ضد انقلاب باشند. همان طور که امام می فرماید: مساجد سنگرند، سنگرها را حفظ کنید.

 و صیت نامه شهید حسین دقت ( 1361-1344 شیراز )
از شما برادران عزیز، مخصوصاً برادران مسجد، می خواهم که... هرچه زودتر شر صدام و صدامیان و منافقین را از بیخ و بن برکَنید. نماز جمعه [ را ] که نشانه ی وحدت و همبستگی مردم است، فراموش نکنید و نماز را حتی الامکان [ به ] جماعت بخوانید.

 و صیت نامه شهید بهرام رادان کوپایی ( 1367-1349 تهران )
مادرم و پدرم! بدانید که من برای جهاد در راه خدا به جبهه آمدم تا وظیفه ی شرعی و الهی خود را در این برهه ی حساس به انجام رسانم و این تکلیف برای همه ی ماست که از انقلاب عزیزمان پاسداری کنیم و جبهه ها را پر نگه داریم.

از شما می خواهم که هیچ وقت دست از رهبر و امام عزیزمان نکشید و در نماز جماعت شرکت کنید که منافقین از همین اتحاد و همبستگی ها وحشت دارند. در دعای توسل و کمیل شرکت کنید و در دیگر کارهای عرفی و اجتماعی نیز به همچنین.

 و صیت نامه شهید محمد سقرجوقی فراهانی ( 1367-1346 تهران )
... چند توصیه نیز به امت شهیدپرور دارم... دعاها و نماز جمعه ها را خالی نکنید که دشمنان ما از این دعاها و نمازها که مایه ی همبستگی و وحدت است، ترس زیادی دارند.

شهید غلام رضا سلیمانی دهنوی ( 1361-1343 خمینی شهر )
از مردم قهرمان و شهیدپرور ایران، خواستارم که راه شهیدان را ادامه دهند... و از همه ی شما می خواهم مسجدها را [ که ] سنگر هستند، خالی نگذارید و نمازهای جمعه را که خار چشم دشمنان اسلام هستند و مایه ی تشویق مردم و اتحاد و انسجام مردم، هرچه باشکوه تر (49) برگزار نمایید.

شهید احمد صالح زاده علیایی ( 1363-1347 تهران )
پدر و مادر!... نماز جماعت را فراموش نکنید. از آنجا که اسلام، دین اجتماعی و دین توحید و همبستگی است، برای نماز جماعت اهمیت بسیار قائل شده است. نماز جماعت در اسلام، مظهر یگانگی و برادری و مهر و الفت است و بدون آنکه کسی عهده دار نظم آن باشد، خود دارای روح انضباط و نظم و ترتیب است.

شهید عباس علی صرامی ( 1362-1345 خمینی شهر )
شما ای مردم عزیز! هوشیار و بیدار باشید و مواظب گروه ها و منافقین در کشور اسلامی باشید و... همیشه پیرو خط رهبری و امام باشید و به فرمایشات او به دل و جان گوش فرا داده و به آن عمل کنید. هیچ گاه امام را تنها نگذارید.

در نماز هرچه بیشتر و با انسجام شرکت کنید و نماز جمعه و جماعت را به پا دارید که دشمن از وحدت و نماز جمعه و جماعت می ترسد و همیشه در دعاهایتان امام را دعا کنید.

شهید مسعود صمدی ( 1361-1346 اقلید )
از امت اسلام [ و ] از ملت ایران [ می خواهم که ] هرگز فریب منافقان را نخورید و روحانیت را حامی باشید. در نماز جمعه ها شرکت کنید.

چرا که دشمن از همین اتحاد و همبستگی شما به لرزه درآمده است و هیچ وقت ما نباید منتظر باشیم که مرگ ما را فرارسد، بلکه باید سراغ مرگ برویم. مگر انسان یک دفعه بیشتر می میرد؟ پس چه بهتر که آن یک دفعه هم در راه خدا باشد.

شهید مجید عباس زاده برزی ( 1361-1343 تهران )
پدر و مادرم و خانواده ی عزیزم! من حقیر شما را به پرهیزکاری و تقوا سفارش می کنم و ان شاء الله که نمازهایتان قضا نشود؛ چون انسانی که نماز نخواند، مانند یک کافر است که شما ان شاء الله این طور نباشید.

و شما را دعوت می کنم به وحدت و همبستگی در همه ی کارها، از جمله نماز جمعه ها، نمازهای روزانه، دعای کمیل و دیگر دعاها و موقعی که شما نمازی می خوانید برای امام و رزمندگان و من حقیر دعا کنید که بلکه خداوند ما را به راه راست هدایت کند و جزو یاران خود قرار دهد.

 و صیت نامه شهید کاظم عبدالمجیدی ( 1366-1347 یاسوج )
اما ای امت حزب الله! پشتیبان امام باشید و در نمازهایتان امام را دعا کنید. مانند اهل کوفه نباشد که امام را تنها گذاشتند و به مادیات دل بستند و آن ها را وسیله قرار دادند.

برای عیش و نوش و تبهکاری و دیگر مسائل نامشروع و برعکس از اسلام فاصله گرفتند و قدم در راه جهل و نادانی گذاشتند.

دعاهای کمیل و نمازهای جمعه را فراموش نکنید؛ چرا که دشمن همیشه از اجتماع مردم وحشت دارد و سراسر وجود آن ها را ترس و تألمات فرامی گیرد.

برای اینکه در همین نمازهای جمعه است که مردم با هم عهد و پیمان می بندند و بر وحدت و همبستگی شان بیش از پیش می افزایند و تقوای خدا [ را ] پیشه ی خود می سازند.

 و صیت نامه شهید یحیی عبدلی فاضلی ( 1362-1341 تبریز )
برادران من! شما هم راه برادر خودتان را ادامه دهید. اسلحه ی خونین من را بردارید و به میدان جهان قدم بگذارید و انتقام خون شهدای کربلا [ ی ] حسینی و کربلا [ ی ] ایران [ را ] از استکبار جهانی بگیرید... مسجد را ترک نکنید.

مسجد سنگر است و با رفتن به مسجد و شرکت کردن در نماز جماعت و نماز جمعه و دعای کمیل، وحدت مسلمین را انسجام دهید.

 و صیت نامه شهید علی رضا فریدونی ( 1362-1342 تهران )
از دعا و نماز جمعه و نماز جماعت دست برندارید؛ چرا که از شعائر اسلامی (50) می باشد و جلوه ی اتحاد و انسجام مسلمین است. از اختلاف دست بردارید.

 و صیت نامه شهید محمدحسن فلاح پور ( 1361-1338 تهران )
ای امت حزب الله!... طبق تجربه (51) دریافته ایم که دشمن، از تجمع مسلمین در هراس است و می کوشد که همواره به طرقی، این وحدت و همبستگی را به هر شکل و خیانتی بر هم زند و به لطف خداوند تاکنون کاری از پیش نبرده اند.

پس هرچه باشکوه تر در نماز جمعه، این کنگره ی عظیم اسلام شرکت کرده و نقش اساسی خود را که حضور در صحنه است، بازی نماییم.

 و صیت نامه شهید محسن قربانی میرآبادی ( 1365-1350 اصفهان )
و اما برادران و خواهران!... در مساجد و دعاها شرکت کنید و در دعا، امام و رزمندگان را فراموش نکنید و حتماً در نماز جمعه شرکت کنید که از مراکز وحدت و انسجام بین اقشار ملت است.

و صیت نامه شهید علی اکبر کارگر ابرقویی ( 1364-1345 ابرکوه )
اگر مرا تکه تکه کنند و استخوان هایم را ریز ریز نمایند، راضی هستم؛ ولی راضی نیستم این امام عزیزمان را تنها بگذارید. برادران عزیز! قدر این نعمت بزرگ را بدانید.

همیشه با اتحاد و انسجامتان در نماز جمعه و در مساجد و در کارهای خیر، راه شهدا را ادامه دهید و از خونشان پاسداری نمایید و به خاطر حرمت این همه شهید، کارها و عبادت هایتان مخلصانه تر باشد.

و از شما می خواهم که هیچ گاه بین یکدیگر اختلاف نیندازید که دشمن از این اختلاف ها سوء استفاده می کند و همیشه سعی تان بر این باشد که این اختلاف ها را از بین ببرید.

 و صیت نامه شهید ابوالقاسم کاظم دهباشی ( 1365-1328 تهران )
مردم!... مبادا نماز جمعه را بدون عذر ترک کنید،‌ چون تنها چیزی که دنیا را به وحشت انداخته، نماز جمعه است و دوست دارم حتی جنازه ام هم در نماز جمعه تشییع شود که منافقین بدانند امت شهیدپرور، جسمشان هم در نماز جمعه است

. پس مردم و دوستان خوبم! هر هفته با انسجام بیشتر در نماز جمعه شرکت کنید و دشمن را بیشتر ذلیل و خوار گردانید.

 و صیت نامه شهید قربان کنعانی سقین سرا ( 1365-1333 تبریز )
ای عزیزان حزب اللهی که در پشت جبهه هستید! از شما خواهشمندم که در هر سنگری از تلاش هستید، مخلص (52) باشید...

این را بدانید که مهم ترین عامل پیروزی ما در این انقلاب و جنگ، امدادهای غیبی الهی بوده است و نزول آن به جز نزدیکی و زیاد کردن معنویات نیست.

و از مهم ترین عوامل تقرب عمومی امت حزب الله به خداوند در وهله ی اول، حفظ انسجام و یکپارچگی و وحدت کلمه می باشد که اکثراً با شرکت در نمازهای جمعه و پرداختن به دعاهای کمیل و توسل تحقق می یابد.

 و صیت نامه شهید اکبر کوثری ( 1361-1346 اقلید )
سخنم با مردم شهرم این است که به شایعه ها گوش ندهند و در نماز جمعه ها شرکت کنند که این نماز جمعه ها است که باعث همبستگی ما ملت ایران اسلامی [ می باشند ].

شهید علی اصغر مبرهن مسلک دوست ( 1361-1342 رشت )
برادران و خواهران!... خواهشم از همه ی شما عزیزان این است که همیشه و در هر صحنه حضور داشته باشید.

خصوصاً حضورتان در نماز جمعه ها و دعای کمیل که تمام ابرجنایتکاران شرق و غرب از همین وحدت و انسجام شما می ترسند.

پس اگر می خواهید مورد رضای خدا واقع شوید، پایبند به قرآن و انقلاب و امام باشید که این راه برای همه ی شما سعادت بخش است.

 و صیت نامه شهید امیر متولی ( 1362-1341 تهران )
ای مسلمین! صابر و مجاهد باشید و در ایجاد اجتماعات و صفوف و نمازهای جماعت و جمعه، انسجام داشته باشیم.

 و صیت نامه شهید محمدرضا محمدپور ( 1363-1344 آران و بیدگل )
برادران گرامی! استکبار جهانی در صدد است که امروز اتحاد و یگانگی شما ملت شهیدپرور را از (53) هم بپاشد و بزرگ ترین نشانگر اتحاد و همبستگی شما، سنگرهای نماز جمعه و نماز وحدت است.

عزیزان! مبادا با عدم شرکت خود در این سنگرهای عبادی و سیاسی، نقشه ی دشمن را بخواهید چشم و گوش بسته عملی سازید. استکبار از این اتحاد شما عصبانی است. بیایید اتحاد خود را بیشتر و منسجم تر سازید تا به تعبیر امام عزیز، آن ها در این عصبانیت بمیرند.

 و صیت نامه شهید محمدقاسم مظفری ( 1365-1347 مرودشت )
برادران دیگر هدف و راه من را دنبال کنند و اسلحه ی از دست افتاده من را برداشته و پیکر بی روح صدامیان را نشانه بروند و آن ها را نابود کنند... دعای کمیل و دعای توسل را برپا دارید؛ چون انسجام و اتحاد می آفریند و متحد کننده ی مردم است.

 و صیت نامه شهید حسین ملکی ( 1361-1341 کوهپایه )
از شما ملت شهیدپرور می خواهم در همه جا اتحاد را حفظ کنید و این اتحاد و همبستگی خود را در صفوف به هم پیوسته ی نماز جمعه و جماعات و شرکت در دعاهای کمیل و توسل و با پر کردن مساجد به نمایش بگذارید.

 و صیت نامه شهید سید احمد میرطالبی رکن آبادی ( 1361-1342 میبد )
خواهران و برادران عزیزم! همان طوری که امام عزیزمان فرمودند، رمز پیروزی ما وحدت ماست. از شما تقاضا دارم که صف های نماز جمعه را با انسجام هرچه بیشتر تشکیل داده و مساجد را خالی نگذارید.

 و صیت نامه شهید مسعود یمنی شریف ( 1362-1346 تهران )
برادران عزیز! هرگز نماز جماعات، جمعه و دعای کمیل را رها نکنید؛ چرا که دلیل دگرگونی در کشور ما همین اتحاد و انسجام بوده که در این عبادات به وجود آمده و راهنمایی روحانیون که همیشه پرچمدار انقلاب بوده اند.

شهید احمد آقابابایی ریزی (1363-1343 زرین شهر)
پیام من به برادران و خواهران دینی خودم این است که در این شهرها (54) از دو دستگی و تفرقه بپرهیزید. ما همه، هدفمان خداست و ما که یک خدا بیشتر نداریم،

چرا دو دستگی بینمان به وجود آید؟! شما با وحدت و همبستگی خود نماز جمعه ها را پرشکوه کنید،.

با همین وحدت و همبستگی [بود] که توانستیم (55) عامل آمریکا را از (56) کشورمان بیرون کنیم؛ با همین وحدت [نیز] خواهیم توانست خود آمریکا و همه ی دشمنان داخلی و خارجی را نابود کنیم.

 و صیت نامه شهید سید ناصر الله مرادی (1362-1338 شیراز)
از ملت انتظار است که راه شهدا را ادامه دهند که آن ها راه حسین (علیه السلام) را رفتند و در صف یاران امام حسین (علیه السلام) قرار گرفته اند .

و نماز جمعه [را] که دشمن شکن است، با وحدت بیشتر و باشکوه تر و منسجم تر ادامه دهید و همیشه وحدت داشته باشید که دشمن از این وحدت شما در وحشت بوده و هست و تأکید بر این است که مسجدها را تنها نگذارید. مسجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید.

 و صیت نامه شهید منصور باقری (1362-1345 اردبیل)
دوستانم! دندان هایتان (57) را بفشارید و پاهایتان را در راه اسلام استوار نگه دارید و با مشت گره کرده با دشمن روبرو شوید تا عرصه [و] میدان به دشمنان اسلام تنگ باشد.

و در ضمن از نماز عبادی - سیاسی جمعه دست برندارید؛ چون آن یک پایگاه وحدت برای اسلام و مستمندان است.

 و صیت نامه شهید علی اکبر تقی زاده شیده (1366-1345 شهرری)
از شما می خواهم که راه شهدای عزیز را ادامه دهید و نگذارید که خون آن ها پای مال شود.

زیرا ما در برابر تمام کفر مقابله می کنیم و باید آن چنان درسی به دشمنان بدهیم که دیگر به فکر حمله به کشور اسلامی ایران نیفتند. سعی کنید نماز جمعه و وحدت کلمه ی خود را به طور کامل حفظ کنید.

 و صیت نامه شهید داود داوری (1365-1304 سمیرم)
وصیت می کنم به شما که در نماز جماعت و جمعه شرکت کرده و وحدت و انسجام خود را بیش از پیش گسترش داده و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان شرق و غرب بزنید.

و از برادران هم سنگر در جبهه ی داخلی (مساجد) می خواهم که سنگرهای خود را همچنان حفظ کرده و مراقب حرکت های ضد انقلاب باشند. همان طور که امام می فرماید مساجد سنگرند، سنگرها را حفظ کنید.

شهید رضا دهنویان (1365-1346 آران و بیدگل)
ای بزرگواران و مربیانم!... نماز جمعه، این تجلی گاه قیام و وحدت را فراموش نفرموده و با شرکت همیشگی خودتان، به دشمنان بگویید که ما همیشه در صحنه بوده و هستیم و رخصت و اجازه نمی دهیم که شما سرنوشت ما را به دست کثیفتان گرفته (58) محسوب کنید.

 و صیت نامه شهید محمد ذیغمی (1365-1342 اهواز)
اما پدر، مادر، خانواده ی محترم، همسرم، دوستان و تمام کسانی که پیامم به آن ها خواهد رسید! بدانید که امروز، روز عمل است و جایی برای شعار دادن نیست.

اگر زمانی در زیر منبر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می گفتیم: یا لیتنا کنا معکم فافوز فوزا عظیما، امروز دیگر باید با حضورمان ثابت کنیم .

که چنین شعاری را از جان و دل سر می دهیم و با تفنگ هایمان که یادگار شهیدان گلگون کفن است، [قلب] دشمن را می شکافیم و او را از صحنه ی روزگار به یاری خداوند منان برخواهیم چید.

ولی این را نیز به یاد داشته باشید که با اتحاد، پشت دشمن را سخت خواهیم شکست و امروزه یکی از متجلی ترین نشانه های وحدت، نمازهای جمعه می باشد.

با شرکت در این مراسم عبادی - سیاسی اندکی به شعارهایمان جامه ی عمل بپوشانیم و از همان جا با بدحجابی و بعضاً بی حجابی مبارزه کنیم. سکوت در مقابل این پدیده ی شوم استعمار، خیانتی بس بزرگ و نابخشودنی به خون شهیدان می باشد.

 و صیت نامه شهید مهدی رمضانی پور (1366-1343 همدان)
هرگز از راز و نیاز و دعاهای توسل، کمیل و نمازهای جمعه [و] جماعت دست برندارید که همگی باعث تقویت وحدت و تقوای شما می شود. ای مردم! قدر این انقلاب را بدانید، این انقلاب بود که شما را ساخت و خط حقیقت را به شما نشان داد؛ پس باید خود را بدهکار این انقلاب بدانیم نه اینکه از آن طلبکار باشیم.


 و صیت نامه شهید نادر زبردست (1361-1347 خرم آباد)
من اول از ملت قهرمان و همیشه در صحنه ی ایران می خواهم که وحدت کلمه را حفظ کنند (59) و نمازهای جمعه و جماعات را با شکوه هرچه بیشتر به اتمام برسانند و نگذارند که این منافقان از خدا بی خبر هیچ کاری انجام دهند.

‌  و صیت نامه شهید التفات زمانی قوجه بیگلو (1363-1329 اردبیل)
باری فرزندان عزیزم! به یکایک شما وصیت می کنم که تا آخرین نفس یار و یاور قرآن و دین خدا باشید، نماز را به پا دارید و زکات مالتان را در راه خدا بدهید و از فقیران دستگیری کنید و امام بزرگوارمان را تنها نگذارید.

و در مراسم های پرشکوه حزب الله، اعم از دعای کمیل و توسل و نمازهای وحدت و جمعه شرکت کنید، آزادی و آزادی را از امام حسین (علیه السلام) یاد بگیرید و هیچ وقت زیر بار ظلم نروید.

 و صیت نامه شهید مهدی سقازاده آرانی (1367-1349 تهران)
برادران و خواهران خوبم! قرآن را بخوانید اما، آن طور که شایسته ی خواندن است و بدانید هرچه را که بخواهید، فقط از خدا و قرآن باید بخواهید که هیچ چیز و هیچ کس کامل تر از این ها نیست. نماز جماعت و جمعه را به پا دارید که باعث تحکیم وحدت و ضامن پیروزی شما خواهد بود.

‌ شهید ایرج شریفی زانیانی (1363-1341 شهرکرد)
از امت حزب الله تقاضا دارم که نمازهای جمعه و جماعات را هرچه باشکوه تر به پا دارند و جبهه ها را خالی نگذارند و وحدت را در بین خود حفظ کنند که دشمن از وحدت مسلمین هراس دارد.

 و صیت نامه شهید حسن شیر آشتیانی (1363-1316 شهرری)
در وهله ی (7) اول از خداوند متعال می خواهم که تا انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امام خمینی را نگه دارد و این انقلاب الهی را از گزند (60) اجانب شرق و غرب و مزدوران داخلی محفوظ بدارد.

امیدوارم که این انقلاب را متصل به انقلاب منجی عالم بشریت و رهبر مستضعفین زینبی، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بگرداند و به زودی رزمندگان غیور اسلام در سایه ی تأییدات خداوند متعال و دعاهای امام و امت شهیدپرور ایران، هرچه زودتر رژیم سرسپرده و سفاک صدام یزید را از صحنه ی روزگار محو و نابود بگردانند.

و مردم ستم کشیده ی عراق را از چنگال این رژیم جنایتکار آمریکایی نجات دهند تا در کربلای خونبار امام حسین (علیه السلام) با امام امت، نماز وحدت بخوانیم و به امید روزی که از راه کربلا، قدس عزیز را از چنگال صهیونیست های غاصب آزاد نماییم.

پیرو خط رهبر و مطیع فرامینش باشید (61) و تا می توانید در نمازهای جمعه و اجتماعاتی که موجب وحدت بین مسلمین است، بروید.

و دیگر از سفارشاتی که به شما می نمایم، این است که سعی کنید حتی الامکان در نمازهای جمعه و جماعت و اجتماعاتی که موجب هرچه بیشتر شدن وحدت بین مسلمین است، شرکت کنید و دیگر از کارهایی که در پیشرفت اهداف انقلاب مؤثر است،

کوتاه کردن دست منافقان از سر کارهاست که دست همین منافقان بود که امام جمعه ها و دیگر مسئولین دلسوز را از ما گرفتند و ما را از بهره گیری از آن ها محروم ساختند.

 و صیت نامه شهید حسین صابری حسین آباد (1364-1345 یزد)
دوستان عزیزم که در طی چند سال با شما بودم! به عنوان یک دوست کوچک خود، از این حقیر داشته باشید که: اگر می خواهید در این زمانه خدای نخواسته به چپ یا راست منحرف نشوید و وظیفه ی الهی را انجام داده باشید، گوش به فرمان رهبرتان باشید.

نه یک قدم جلو، نه یک قدم عقب. طبق حدیثی از حضرت علی (علیه السلام) که می فرمایند: «جاهل کسی است که یا تندرو است یا کندرو».

... نماز جماعت و جمعه را اهمیت بدهید که نماز جمعه، نمایش وحدت و قدرت ارتش بیست میلیونی تمام امت مسلمان است.

 و صیت نامه شهید مسیح ضیغمی (1361-1341 شیراز)
... چند توصیه به عنوان یک برادر حقیر و سرا پا تقصیر، چند توصیه، نه نصیحت و پند دارم:

1- سعی کنید حتی دو رکعت از نمازهایتان هم قضا نشود البته عمداً؛ چون « من ترک الصلاه متعمداً فقد کفر »

2- نماز جمعه، این سنگر اسلام و وحدت بر علیه دشمن را فراموش نکنید؛ نماز جمعه بر هر بالغی واجب است. (حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم)

3- امر به معروف و نهی از منکر
4- پیروی از روحانیت تا سر حد جان
5- در تمام کارها خدا را بالا قرار دادن
6- به خاطر خدا دست از زندگی دنیا و زن و بچه و برادر و خواهر گذشتن
7- دعا برای سلامتی امام در همه ی اوقات کردن، خصوصاً در نمازها و خلاصه کارهای خیر و در راه خدا انفاق کردن.

 و صیت نامه شهید علی عباسیان (1364-1343 تهران)
من کوچک تر از آن هستم که بخواهیم برای خانواده یا امت یا دوستان پیامی داشته باشم، اما به حسب وظیفه چند نکته ای را متذکر می شوم و آن اینکه پیرو امام امت باشید و از تفرقه بپرهیزید.

همیشه پیروز روحانیت مبارزه و روحانیت شیعه و متعهد به اسلام و آگاه به مسائل روز باشید. نمازهای جمعه را که نمایانگر قدرت اسلام و تجلی گاه وحدت اسلامی است، شلوغ نگه دارید. « نماز جمعه حج فقرا است ».

 و صیت نامه شهید یحیی عبدلی فاضلی (1362-1341 تبریز)
آخرین حرف بنده [این] است، امام مهربان این حرف را به تمامی مسلمانان گفته است: مسجد را ترک نکنید، مسجد سنگر است و با رفتن به مسجد و شرکت کردن در نماز جماعت و نماز جمعه و دعای کمیل، وحدت مسلمین را انسجام دهید. ان شاء الله.

 و صیت نامه شهید معراج غلامی (1365-1346 خلخال)
ملت عزیز! دست به دست هم بدهید؛ وحدت و یکپارچگی را حفظ نمایید که این وحدت است [که] تمام دشمنان اسلام را از پای درآورده است؛ مخصوصاً وحدت در نماز جمعه و سایر نمازها، وحدت در دعاها، در دعای کمیل و سایر دعاها.

ملت عزیز! گوش به حرف های دشمنان داخلی ندهید که این ها باعث می شوند که وحدت شما از بین برود. ملت عزیز! گوش به فرمان امام خمینی باشید؛ مبادا از فرمان او سرپیچی کنید.

 و صیت نامه شهید حسن فاتح لوکلایه (1360-1345 لنگرود)
1- مادر عزیزم! شما منتظر آمدن من نباشید، چون من منتظر شهادت بودم و به آن رسیدم.

2- وحدت خود را حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه و شرکت در راهپیمایی ها، مشت محکمی بر دهان ابرقدرت های جهانخوار بزنید.

3- خدایا! شهادتم را در راه اسلام و قرآنت که خاری (62) در چشم دشمنان است، بپذیرد.

 و صیت نامه شهید علی فارسی (1365-1331 کاشان)
برادرانم و خواهرانم! ای صورت های نورانی که شب های جمعه روی خاک قرار می گیرید و ای چشم هایی که در تجلی گاه وحدت، نماز جمعه، به آسمان نظر می افکنید و ای دهان هایی که فریاد الله اکبر را سر می دهید .

و ای کسانی که بر مزار شهدا فریاد « راهت ادامه دارد » را بانگ می زنید! به گوش باشید. یکبار دیگر فرمان حضرت حق (جل جلاله) بر (63) بام جماران نازل شد و ملائکه الله در نیمه های شب به درخواست امام، فرمان الهی را دادند که:

ای فرزند پاک زهرا (سلام الله علیها)! فرمان الهی این است که امسال پیروزید.

 و صیت نامه شهید حسین قامتی (1362-1344 آران و بیدگل)
وصیتم به دوستان و آشنایان: دوستان! وحدت را که اساس انقلاب ماست، حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه که بزرگ ترین سلاح مؤمن است، مشتی محکم بر دهان ابرقدرت ها بزنید و باید از انقلاب اسلامی دفاع کرد؛ چرا که فردا [که] روز قیامت است و روز سرنوشت، باید جواب بدهید.

 و صیت نامه شهید یعقوب قنبریه (1364-1346 تبریز)
ای ملت ایران! قدر این انقلاب را بدانید که با خون هزاران شهید به ثمر رسیده است؛ همیشه از ولایت فقیه حمایت کنید که بزرگ ترین ثمره ی انقلاب ماست؛ حضورتان را در صحنه محکم نگه دارید؛ در نماز جمعه و جماعت شرکت کنید که دشمنان اسلام از وحدت شما می ترسند.

 و صیت نامه شهید حسین قوقه ای (1362-1338 نجف آباد)
چند پیامی با شما مردم شهیدپرور ایران دارم و آن، این است که مبادا خدای ناکرده یک وقت دست از روحانیت بردارید...

دیگر اینکه این مساجد را خالی نگذارید، چون همین مساجد سنگر شماست و در نماز جمعه ها شرکت کنید، چون همان طور که دیده اید و مشاهده کرده اید،‌ هر خبر مهمی که هست.

در همین نماز جمعه ها مابین شماها پخش می شود. همین نماز جمعه های پرشکوه شما مردم شهیدپرور و قهرمان ایران است که کاخ ستمگران را ویران می کند و تودهنی محکمی به ابرجنایتکاران شرق و غرب وارد می سازد.

دشمنان اسلام از وحدت شما می ترسند. [با] همین وحدت ها و یکپارچگی ها بود که توانستید حکومت ظلم را واژگونه کنید؛ پس بیایید این وحدت اسلامی تان را روز به روز قوت بخشید تا نه تنها کاخ ظالمین را درهم کوبید، بلکه با این عملتان بتوانید از هرگونه نفوذ منافقین در ملت اسلامی جلوگیری کنید.

 و صیت نامه شهید حسن کاردوست (1364-1345 کاشان)
و اما پیامم به شما امت حزب الله و همیشه در صحنه، این است که وحدت خود را حفظ کنید و [در] صفوف نماز جمعه ها و نماز جماعت ها و دعای کمیل ها و دعای توسل شرکت کنید که هرچه داریم، از این دعاها و نمازهاست. صبر و بردباری برای خانواده های شهدا، اسرا و مفقودین بخواهید.

 و صیت نامه شهید روح الله کریمی (1363-1340 امیدیه)
به امت عزیز [پیام] می رسانم که نماز جمعه ها را خالی نگذارند و تا می توانند شرکت کنند که وحدت ما توسط همین نمازهای جمعه می باشد و همچنین جماعات و دعای کمیل را هرگز فراموش نکنید.

 و صیت نامه شهید رسول کلانتری (1362-1343 زنجان)
مطلبی چند (65) با همشهریان مسلمان و همیشه در صحنه ی سلطانیه دارم... با شرکت خود در مراسم، مخصوصاً در نماز وحدت و دعای کمیل می توانید اجتماعتان را محکم تر و غیر قابل نفوذ سازید.

 و صیت نامه شهید میثم کوشکی جهرمی (1362-1341 جهرم)
باید سعی کنیم که دشمنان خود را کاملاً بشناسیم [و] از مقاصد شوم و پلید آن ها آگاه شویم. بیشتر سعی دشمن در این است که وحدت این ملت را از بین ببرد و می خواهد که مردم از امام جدا شوند، می خواهد که نماز جمعه ها خلوت شود .

و لذا به هر طریقی که ممکن است جهت این کار وارد می شود و در نتیجه نباید در مقابل این مسائل بی تفاوت باشیم. باید همیشه در صحنه باشیم. در نمازهای جمعه شرکت فعال داشته باشیم.

و یک لحظه به عوامل ضد انقلاب فرصت ندهیم. ضد انقلاب می خواهد مردم و دولت را به جان هم بیندازد و ما باید کاملاً هوشیار باشیم و آن ها را شناسایی کرده و در زیر پای خود لگدمال نماییم.
از مردم عزیز و بزرگوار و رزمنده ی شهرمان نیز تقاضا دارم که وحدت خود را کاملاً حفظ کنند و از هر گونه تفرقه بپرهیزند.

 و صیت نامه شهید عبدالکریم گودینی (1364-1345 کنگاور)
از شما ملت شهیدپرور و ایثارگر می خواهم، وحدت کلمه ای که امام عزیزمان همیشه اشاره می کنند را از دست ندهید تا قانون اسلام به خوبی پیاده شود. مسجدها را که سنگری عظیم است، پر نگه دارید و زنده و نیز در دعای کمیل و نماز جمعه و نماز وحدت و دعای توسل شرکت کنید.

 و صیت نامه شهید علی اکبر لطفی (1364-1344 تهران)
[از] این که پدر! مرا به جایی بردی که بتوانم (66) اسلام را به خوبی درک کنم و در همان جا وحدت یکپارچه ی مردم را ببینم، [ممنونم.] (منظورم همان نماز جمعه ی دشمن شکن است که مرا برای خدمت به خدا به آنجا بردی.)

و شما نگذاشتید که من به راه فساد بروم و یا ضد انقلاب شوم و اگر شما این کار را نمی کردید، امکان داشت یک دفعه گول منافق از خدا بی خبر را بخورم و زبانم لال، بر ضد این انقلاب باشم و خلاصه خیلی تشکر و قدردانی از شما پدر بزرگوارم می کنم.

 و صیت نامه شهید سعادت محمدی ملک آبادی (1364-1345 نجف آباد)
و شما خانواده های شهدا! صبور و شکیبا باشید. دعا در تعجیل ظهور مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کنید که سختی ها در آن زمان حل می شود.

فرزندان و یادگاران آنان را خوب تربیت کنید. نگذارید به حال خودشان باشند تا هرچه زودتر و با همت و پیروزی رزمندگان، در صحن [حرم] اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نماز وحدت بخوانیم.

 و صیت نامه شهید سید مهدی مرجایی (1360-1336 خلخال)
ان شاء الله قرآن به ما مژده داده که ما پیروز هستیم و در کربلای حسینی، نماز وحدت برپا خواهیم کرد.

 و صیت نامه شهید سعید مشاوری نجف آبادی (1363-1348 نجف آباد)
این حقیر پیامی برای ملت شهیدپرور دارم!... توصیه ام به شما این است که همیشه در خط امام باشید و شایعه های منافقین را در نطقه خفه کنید و با پیروی کردن از امام عزیز و عمل کردن به دستورهایش، قلب امام زمان را شاد کنید.

توصیه ی دیگرم این است که مساجد را پر کنید، چون امام عزیزمان فرموده است که: « مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید »

و همچنین به پا کردن نمازهای جماعت در مساجد است که نشان دهنده ی وحدت و اتحاد شما است و دشمن هم هرچه مساجد را پرتر ببیند، بر وحشتش افزوده تر می شود.

 و صیت نامه شهید حسن مکتوبیان بهارانچی (1360-1343 اصفهان)
از شما برادران و خواهران می خواهم در نماز جمعه که به فرموده ی امام امت خمینی بت شکن یک نماز سیاسی - مذهبی است، شرکت کنید و با وحدت کلمه ی خود و با شعار «الله اکبر، لا الا اله الله» مشت محکمی بر دهان منافقان و یاوه گویان بزنید.

 و صیت نامه شهید سید حسن موسوی درچه (1362-1344 خمینی شهر)
شما امت حزب الله و قهرمان! وحدت خود را حفظ کنید و در نمازهای جمعه و جماعات شرکت کنید و بدانید که دشمنان هرچه ضربه خورده اند، از این وحدت و انسجام شماست.

 و صیت نامه شهید سید جعفر موسوی رنانی (1363-1346 اصفهان)
ای ملت شهیدپرور ایران!... نماز جمعه را باشکوه تر برگزار (67) کنید که احادیثی و روایاتی از ائمه اطهار روایت شده که هر که نماز جمعه را بدون عذر ترک کند، منافق است و نماز جمعه ها [پشت] دشمنان اسلام را می لرزاند و شما با آمدنتان در نماز جمعه، وحدت و یکپارچگی خودتان را اعلام کنید.

 و صیت نامه شهید سید بهمن میر فروغی قهفرخی (1365-1345 شهرکرد)
از امت حزب الله می خواهم با وحدتشان در نمازهای جمعه و جماعات، مشت محکمی بر دهان یاوه گویان شرق و غرب بزنند و آن چنان صفوفشان را محکم نگه دارند تا راه نفوذی برای ضد انقلاب باقی نماند.

 و صیت نامه شهید هادی ناصری (1362-1342 ساوه)
شما ای امت حزب الله!... همیشه پوینده و جوینده ی راه پاک انبیا که همان خط امام است، باشید.

و با وحدت و یکپارچگی و حضور در صحنه ی خود و شرکت مستمر در نماز جمعه، میعادگاه عاشقان الله، مشت محکمی بر دهان یاوه گویان شرق و غرب و این منافقین کور صفت بزنید و توطئه های آنان را در نطقه خفه کنید.

 و صیت نامه شهید صفرعلی نظری (1361-1341 شازند)
پدر، مادر، برادرم، خواهرانم، خانواده!... از همگی شما می خواهم که در هر حال پیرو ولایت فقیه باشید و همیشه روحانیت را [در رأس] زندگی خود قرار داده باشید.

و با کفار و منافقین و با آمریکا و شوروی و دیگر قدرت های شیطانی، با تمام قوا بجنگید.

و انتقام خون شهیدان را از آن [ها] بگیرید و در نمازهایتان، امام را دعا کنید و حتماً نمازهایتان را اگر ممکن است، [به] جماعت بخوانید که جماعت، وحدت را ایجاد می کند. خداوند جماعت را به پیغمبر هدیه فرستاد.

شهید سید حسن واعظی (1363-1314 برخوار و میمه)
شما دوستان و آشنایان و ای امت اسلامی! وحدت را حفظ کنید و با شرکت در نماز جمعه که بزرگ ترین سلاح می باشد، ضربه ی محکمی بر دهان ابرقدرت های جهانخوار بزنید؛ این قلب و این هدیه ی خدا را تنها نگذارید.

 و صیت نامه شهید سید ابوالقاسم هاشمی (1364-1347 کازرون)
ای امت شریف و قهرمان! شما را به خون آن جوان سرو قامت و حلقه به دست که تازه داماد بود و ناگه تیری از دست خصم زبون، بی شرمانه بیرون آمد و قلبش را شکافت، سوگند می دهم که دست از یاری رهبر و اسلام برندارید.

نماز جمعه را هرچه پرشکوه تر به جای آورید؛ زیرا نماز جمعه وحدت شما را به همراه دارد و وحدت هم رمز پیروزی است.

 و صیت نامه شهید سید سعید هاشمی (1366-1347 دامغان)
وصیتی که به شما دارم، این است که در کنار اینکه درس هایتان را خوب می خوانید، سنگر نماز جمعه را ترک نکنید و در جلسات و نماز جماعت ها شرکت کنید که باعث وحدت هرچه بیشتر بین شما و مردم می شود.

 و صیت نامه شهید صادق یارمحمدی (1367-1345 کوهدشت)
خواهران عزیز!... عاشورای حسینی را هر سال از سال پیشین بهتر زنده نگه دارید؛ زیرا ما هرچه داریم از محرم داریم. در راه پیمایی ها شرکت نمایید.

مخصوصاً راه پیمایی روز جهانی قدس. این راه پیمایی از نظر معنوی و سیاسی، دارای ارزشی خاص خود می باشد و شرکت در نماز جمعه و نماز وحدت بخش مسلمین [را فراموش نکنید].

نمازی که خطبه های آن، آحاد مردم را در جریانات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور خود و سایر کشورهای مسلمین قرار می دهد. همچنین دعای انسان ساز کمیل و توسل را زنده نگه دارید.

نتیجه:
آنچه در سیری در وصیت نامه شهدا درباره نماز جمعه و جماعت قابل تامل است این است که:

الف:با شرکت در نماز جمعه و جماعت و با صفهای نماز مشت محکمی بر دهان ابرقدرتها و دشمنان داخلی و خارجی بزنید.

ب:پیرو ولایت(امام خمینی و جانشیش) باشید.کسی که اهل قرآن و نماز است از رهبرش تبیعت می کند و کسی که از رهبرس اطاعت کند از 14 معصوم اطاعت می کند.

ج:وحدت و انسجام و یگپارچگی سنگر محکمی است در مقابل دشمنان و این مسیر از برگذاری نماز جمعه و جماعت در مساجد و حسینه ها می گذرد.

د:توصیه شهدا به نماز به خانواده از جمله پدر و مادر و همسر و فرزند و دوستان و همسایگان و...در وصیت نامه ها به چشم می خورد.
 
ح:وصیت شهدا و عمل به رفتار شهدا و ذکر و یاد شهدا و قدم در مسیر شهدا قرا دادن کمتر از شهادت نیست.ریرا شهدا بخاطر ولایت و سعادت و جاودانگی رفتند .
 

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: داد
2- در اصل وصیت: مسلمان را
3- در اصل وصیت: این عرضه کردن
4- در اصل وصیت: جلوگاه
5- در اصل وصیت: که هم
6- در اصل وصیت: صلاح
7- در اصل وصیت: من
8- در اصل وصیت: موجب عذاب ندارند وارد شدن به جهنم می باشد
9- سوره صف؛ آیه 13
10- در اصل وصیت: هراس نداشته باشید
11- در اصل وصیت: مدافع به ولایت فقیه
12- در اصل وصیت: دشمن
13- در اصل وصیت: نماز جمعه
14- سوره عنکبوت؛ آیه 45
15- در اصل وصیت: صلاح
16- در اصل وصیت: با
17- در اصل وصیت: مساجدها
18- در اصل وصیت: مدرسه از
19- در اصل وصیت: حزب الله را
20- در اصل وصیت: آن ها را
21- در اصل وصیت جهانخواره
22- در اصل وصیت: شکرگذار
23- سوره آل عمران؛ آیه 103
24- در اصل وصیت: خورد
25- در اصل وصیت: با سلام به
26- سوره آل عمران؛ آیه 103
27- در اصل وصیت: ناخوانا
28- همان
29- در اصل وصیت: ناخوانا
30- در اصل وصیت: ناخوانا
131- در اصل وصیت: هدفی
32- در اصل وصیت: درآورم
33- در اصل وصیت: پلیدیان یزیدیان صفت
34- در اصل وصیت: خوانند
35- در اصل وصیت: برویم
36- در اصل وصیت: نوبه
37- در اصل وصیت: و نماز جمعه
38- در اصل وصیت: خوانده
39- در اصل وصیت: و نماز
40- در اصل وصیت: همراه
41- در اصل وصیت: با گروه های
42. در اصل وصیت: با.
43. در اصل وصیت: نگذارید .
44. در اصل وصیت: توانستید.
45. در اصل وصیت: در.
46. در اصل وصیت: مخلص.
47. در اصل وصیت: نموده.
48. در اصل وصیت: مراسم ها.
49. در اصل وصیت: و هرچه باشکوه تر.
50. در اصل وصیت: شعارهای اسلامی.
51. در اصل وصیت: به طور تجربه.
52. در اصل وصیت: مخلصانه.
53. در اصل وصیت: در
54. در اصل وصیت: شهر ما
55 در اصل وصیت: توانستید
56. در اصل وصیت: در
57. در اصل وصیت: دندانهایی
58. در اصل وصیت: ناخوانا
59. در اصل وصیت: کند
60. در اصل وصیت: وحله
61. در اصل وصیت: گرنه
62. در اصل وصیت: باشد
63. در اصل وصیت: خواری
64 در اصل وصیت: در
65. در اصل وصیت: چند مطلبی
66. در اصل وصیت: می توانم
67. در اصل وصیت: برقرار

منبع مقاله :

سیف زاده، ایوب؛ (1391) گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول
تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده.

اصغری آذر، سعیده؛ (1391)، گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا (8) - وحدت «دفتر پنجم»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول
تهیه و تنظیم: سعیده اصغری آذر
* این مقاله در تاریخ 1401/9/3 بروز رسانی شده است.



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط