7 باور غلط درباره خواب کودکان

خوب خوابيدن بيش از آنکه براي والدين مهم باشد براي يک نوزاد مهم است. در اين باره عقايد متفاوت درست و غلطي وجود دارد. بسياري از والدين، اطلاعات ضعيفي در اين باره که يک نوزاد به چند ساعت خواب در طول شبانه روز
يکشنبه، 10 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 باور غلط درباره خواب کودکان
 7 باور غلط درباره خواب کودکان

 

نويسنده: پونه ترابي




 

خوب خوابيدن بيش از آنکه براي والدين مهم باشد براي يک نوزاد مهم است. در اين باره عقايد متفاوت درست و غلطي وجود دارد. بسياري از والدين، اطلاعات ضعيفي در اين باره که يک نوزاد به چند ساعت خواب در طول شبانه روز نياز دارد. يا اينکه چه موقع بايد او را بخوابانند و کمي به حال خود رها کنند، دارند. در اينجا برخي از عقايد درست و غلط را با هم مرور مي کنيم:
* نوزادان بايد در طول شبانه روز 12 ساعت بخوابند اين فکر اشتباه است. نوزاد تازه متولد شده به 16 تا 17 ساعت خواب و کودک 3 ساله به 12 ساعت خواب نياز دارد.
هر چه سن کودک بالاتر رود، ميزان نياز او به خواب کمتر خواهد شد. مثلاً يک کودک شش ساله به 10 ساعت و يک کودک 12 ساله به 9 ساعت خواب نياز دارد.
* نشانه کم خوابي يا بدخوابي در کودکان، کبودي و سياهي زير چشم است.
اين تصور هم اشتباه است. از جمله نشانه هاي کم خوابي در کودکان، بد بيدار شدن صبحگاهي، خستگي در طول روز، بيداري هاي مداوم شبانه و تندخويي است.
* خواباندن کودکان سر يک ساعت مقرر بي فايده است. اشتباه است. خواباندن کودکان سر يک ساعت مقرر به آنها در ايجاد تدريجي يک خواب خوب و پيشگيري از بروز اختلال در نظم خواب و خواب سبک داشتن کمک مي کند.
* خر و پف کردن کودکان طبيعي است.
اين فکر، اشتباه است. در صورتي که کودک سرماخورده باشد، خروپف طبيعي است اما اگر خرو پف بدون دليل بود، ممکن است لوزه هاي کودک خيلي بزرگ باشد و در اين حالت بايد با پزشک مشورت کرد.
* وقتي کودکي دست و پايش را مي کشد يعني خوابش مي آيد.
اشتباه است نشانه هاي خواب آلودگي در کودکان شامل خميازه کشيدن ماليدن چشم و گريه بي دليل است.
* خواب نيمروزي بايد حداکثر 30 دقيقه باشد.
اين هم اشتباه است مدت زمان خواب نيمروزي در کودکان مختلف متفاوت است و به نيازهاي کودک بستگي دارد. در کل، خواب نيمروزي نبايد خيلي طولاني و بيش از نصف روز باشد.
* دماي مناسب اتاق براي خواب کودک 22 درجه است.
اشتباه است درجه حرارت ايده آل براي خواب کودکان بين 18 تا 20 درجه سانتي گراد است.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.