عطش بیش از حد در کودکان

تشنگی بیش از حد ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی و یا اختلال باشد. این مقاله فهرستی از علل و راه‌های مختلف مقابله با این مشکل در کودکان را ارائه کرده است.
سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عطش بیش از حد در کودکان
عطش بیش از حد در کودکان

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

تشنگی بیش از حد ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی و یا اختلال باشد. این مقاله فهرستی از علل و راه‌های مختلف مقابله با این مشکل در کودکان را ارائه کرده است.
تشنگی بیش از حد نشانه‌ی مشترکی از مشکل حادتری است که بسیاری از کودکان ممکن است از آن شاکی باشند. این نشانه از سوی اکثر والدین نادیده گرفته می‌شود، با این ادعا که چون کودکان بیشتر وقت خود را خارج از منزل به بازی می‌گذرانند، در نتیجه آب بدنشان به راحتی از دست می‌رود. با این حال، ممکن است در مورد این نشانه‌ها عللی بیش از آنچه به چشم می‌آید، وجود داشته باشد. تشنگی بیش از حد در کودکان می‌تواند، نشانگر وجود یک اختلال جدی نهفته باشد که ممکن است کوچولوی شما از آن رنج ‌ببرد. مواردی که در ذیل آمده، علتهای مختلف این نشانه و راه‌های مقابله با آن را بیان می‌کند.
عطش بیش از حد در کودکان

دیابت شیرین یا مرض قند

یکی از رایج‌ترین علتهای این نشانه، دیابت می‌باشد. مرض قند توسط مجموع سه نشانه‌ی‌ شناخته شده‌ی: اشتهای زیاد (گرسنگی بیش از حد)، استسقاء (تشنگی بیش از حد)، و تکرر ادرار (ادرار کردن بیش از حد) قابل تشخیص است. این علائم به دلیل وجود گلوکز بیش از اندازه در جریان خون بروز می‌کنند. این دیابت، دیابت نوع 1 میباشد که در کودکان دیده می‌شود، و همچنین تحت عنوان دیابت وابسته به انسولین شناخته می‌شود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد، که سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس در لوزالمعده که تولید انسولین را بر عهده دارند، از بین می‌روند و در نتیجه، مقدار کافی انسولین در بدن شخص تولید نمی‌شود. به این نوع دیابت، دیابت نوجوان نیز گویند زیرا در کودکان دیده می‌شود.

دیابت بی‌مزه

این نوع دیابت، بیماری‌ای است که در آن کاهش یا عدم ترشح هورمون ضد ادرار یا حساس نبودن کلیه‌ها نسبت به آن باعث به وجود آمدن این بیماری می‌گردد. هورمون ضد ادرار مسئول ارسال سیگنال‌هایی به کلیه‌هاست مبنی بر اینکه تا آنجا که ممکن است به عدم جذب آب، نیاز است. بنابراین، در کودکانی که مبتلا به دیابت بیمزه می‌باشند، تکرر ادرار وجود دارد. این امر منجر به از دست دادن بیش از حد مایعات بدن شده، که به نوبه خود، باعث تشنگی بیش از حد در کودکان می‌گردد.

دهیدراسیون یا کم آبی بدن

کم آبی بدن، عارضه‌ای است که در آن مایعات بدن به میزان بسیار زیادی از دست می‌روند. یکی از شایع‌ترین علل کم آبی بدن در کودکان عفونت ویروسی است، که منجر به تب بالا، استفراغ و اسهال می‌شود. علل دیگر کم آبی بدن شامل عفونتهای باکتریایی و انگلی است که می‌تواند به از دست دادن بیش از حد مایعات در قالب اسهال منجر شود.

سایر علتها

یکی دیگر از علتهای آن، وجود نارسایی احتقانی قلب می‌باشد. بدین علت که قلب ضعیف بوده و نمی‌تواند خون و اکسیژن را پمپاژ نماید. در این مرحله انجام هر نوع فعالیتی در کودک، منجر به نرسیدن خون و اکسیژنی کافی به اندام، خواهد شد. کمتر شدن حجم خون در بدن را هیپوولمی گویند که همچنین می‌تواند به این نشانه بیانجامد. اگر مقدار مایعی که کودک وارد بدن می‌کند با مقداری که از طریق ادرار دفع می‌نماید، متناسب نباشد، آنگاه این امکان وجود دارد که از یک بیماری کلیوی رنج می‌برد. کلیه‌ها دارای یک سیستم فیلتر طبیعی هستند، و از این رو، چنانچه هر گونه بیماری‌ای وجود داشته باشد، می‌تواند به تولید بیش از حد ادرار بسیار رقیق منجر شود، زیرا کلیه‌ها تا حد امکان وظیفه‌ی خود را که حفظ و جذب مجدد آب است درست انجام نمی‌دهند. در صورت وجود بیماری کلیوی، آنگاه سایر علائم تشنگی بیش از حد، شامل ادرار فراوان و احتمالاً احساس سوزش در هنگام ادرار کردن خواهد بود.
درمان این نشانه، به علت نهفته بستگی دارد. در صورتی که فرد مبتلا به دیابت شیرین باشد، ضرورت دارد کودک تحت درمان شدید دیابت قرار گیرد. به طور مشابه، چنانچه تشنگی به علت وجود یک عفونت باشد، آنگاه درمان عفونت به رهایی از این نشانه کمک خواهد کرد. این یک علامت جدی است که نیاز به توجه زیادی دارد، به این دلیل که ممکن است نشان دهنده‌ی اختلالات مذکور باشد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.