ویژگی‌های یک رهبر خوب

برخی از افراد ویژگی‌های یک رهبر خوب را درست از زمان بچگی از خود بروز می‌دهند و برخی به دنبال دروس مدیریتی مربوطه هستند. اما آنچه که مسلم است هیچ کس با همه‌ی این ویژگی‌ها متولد نمی‌شود. آنچه که مهم است این است
چهارشنبه، 27 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی‌های یک رهبر خوب
ویژگی‌های یک رهبر خوب

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

برخی از افراد ویژگی‌های یک رهبر خوب را درست از زمان بچگی از خود بروز می‌دهند و برخی به دنبال دروس مدیریتی مربوطه هستند. اما آنچه که مسلم است هیچ کس با همه‌ی این ویژگی‌ها متولد نمی‌شود. آنچه که مهم است این است که فرد با چه سرعتی می‌تواند این ویژگی ها را به رفتار خودش تزریق کند.
رهبران خوب در همه مراحل زندگی ، چه در یک تشکیلات سازمانی چه در زمینه‌های سیاسی مورد نیاز جوامع هستند. اما ملاک شما برای ارزیابی یک رهبر خوب چیست؟ رهبر مورد نظر شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ افراد مختلف نظرات متفاوتی در مورد ویژگی‌های مورد نیاز یک رهبر دارند. یک دانشجوی مدیریت می‌تواند لیست بلند بالایی از ویژگی‌های یک رهبر خوب را به شما ارائه نماید.
برخی ویژگی‌های مشخص وجود دارندکه یک فرد را به یک رهبر خوب تبدیل می‌کنند همچون رقابت‌پذیری، مهارت‌های ارتباطی، انظباط و غیره. با وجود اهمیت این ویژگی‌ها، برخی از خصایص انسانی همچون صداقت و یکدلی نیز می‌توانند به هنگام برشمردن صفات رهبری به حساب آیند.
شما در مراحل مختلف زندگی خود ممکن است با رهبران بسیاری روبرو شده باشید، اما تنها آنهایی را به یاد می‌آورید که تمایل برقراری ارتباط با آنها را داشته‌اید، این ارتباط از آنجا نشأت گرفته است که یکی از ویژگی‌های بارز آن فرد برای شما جذاب به نظر آمده است.

ویژگی‌های یک رهبر خوب

تنها یک آینده‌نگر خوب بودن مربوط به گذشته‌هاست، رهبری مؤثر امروزی خیلی بیشتر از یک آینده‌نگر خوب یا یک سخن‌ور خوب است. فارغ از اینکه رهبر خوب چه کسی است، ما تصمیم گرفتیم لیستی ارائه کنیم از خصایصی که دوست داریم در افرادی که ما را در راه موفقیت رهبری می‌کنند مشاهده کنیم.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت برقراری ارتباطات مؤثر بی‌شک در صدر لیست قرار می‌گیرد. یک فرد نه تنها باید ایده داشته باشد، بلکه باید توانایی آنرا داشته باشد که بتواند ایده‌ی خود را به شکلی مؤثر در قالب ارتباطات به دیگران منتقل نماید. مفهوم ارتباطات مؤثر تنها به ارائه سخنرانی در جمع خلاصه نمی‌شود، بلکه به توان ارتباط با افراد کلیدی و گرفتن بازخورد از آنها مربوط است. به عنوان یک مدیر عامل شما باید جلسات کاری متعددی با سطوح مدیریتی برقرار کنید اما به خاطر داشته باشید که غافل شدن از انتهای دیگر طیف، شما را متحمل هزینه خواهد کرد.

صلاحیت

فردی که می‌خواهد یک رهبر موفق شود باید صلاحیت و شایستگی لازم برای مقابله با موانع احتمالی را داشته باشد. تصمیم‌گیری مهم است اما مهم‌تر از آن این است که تصمیمات برگرفته از یک تفکر منطقی باشند و نه احساسی، اینجاست که خصیصه صلاحیت برای یک رهبر خود را نشان می‌دهد. کناره‌گیری نشانه‌ایست از یک رهبر ضعیف، که نه تنها بر روی فرد اثر می‌گذارد بلکه روحیه کل تیم را هم از بین می‌برد. آنچه که مسلم است این است که تصمیمات باید توسط شخص رهبر اتخاذ شوند اما باید نظر سایر افراد تیم را هم در این تصمیم‌گیری لحاظ نمود.

صداقت

صداقت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، نه تنها در بحث رهبری، بلکه در زمینه خصوصیات انسانی به حساب می‌آید. فرد باید با خودش و تیمش و اهدافش صادق باشد. فریب دادن افراد منجر به خشم آنها شده و این در مقابل بر بازدهی اثر می‌گذارد. عامل مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، صادق بودن را برای فرد با اهمیت‌تر می‌کند و به تعیین اهدافی واقع‌بیناننه در زندگی حدفه‌ای او کمک می‌نماید.

بازیکن تیم

رهبر بدون تیمش مثل پادشاهی بدون سرباز در نبرد است. اعضای یک تیم باید به شکل یک واحد کارکنند و این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه رهبر و اعضا همچون زنجیر بهم متصل باشند. در اصل مدیر نقش اساسی را در جلوگیری از بهم‌پاشیدگی تیم در اثر مخالفت‌ها بر عهده دارد.

هوش

هوش خود را در عملکرد رهبر و تیمی که رهبری می‌کند منعکس می‌سازد. فارغ از تفکر منطقی و قضاوت صحیح، بروزرسانی اطلاعات پیرامون رویکرد‌های جدید کاری یک مزیت به حساب می‌آید (بخصوص در مورد فرصت‌های پیشرفت و بالا رفتن از نردبان سلسله مراتب سازمانی).

انضباط

آسایش و راحتی مختص بازنده‌‌هاست و نه رهبران، نظم و انضباط چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای، یکی از بهترین خصیصه ‌هایی است که هر فرد باید آنرا در رفتار خود بگنجاند. از آن مهم‌تر، انضباظ یکی از ساده‌ترین ابزار رسیدن به موفقیت در مراحل مختلف زندگی می‌باشد.

شجاعت

یک فرد موفق کسی است که زمانی که دیگران عقب‌نشینی می‌کنند، دست به یک ریسک حساب‌شده می‌زند و چنین فردی می‌تواند سازنده‌ی یک رهبر خوب باشد. رهبر باید به اندازه‌ی کافی شجاع باشد تا فرصت‌ها را شناخته و از آنها بهره‌برداری نماید. در همان زمان از نردبان بالا برود و به پیشرفت خودش ادامه دهد. به قول معروف، رهبر باید فرق بین شجاعت و حماقت را به خوبی تشخیص دهد و قطعأ این خصیصه یکی از بااهمیت‌ترین ویژگی‌ها در بین خود رهبران می‌باشد.

هدف‌محوری

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم یک رهبر خوب یک آینده ‌نگر خوب است. او باید قادر باشد اهداف بلند مدت تعیین کند و از آن مهم‌تر بتواند تمامی وسایل لازم برای دست‌یابی به آنها را فراهم نماید. در بحث رهبری، دستاورد‌ها بسیار مهم هستند، هرچه بزرگ‌تر باشند، بهترند. ولی همان‌گونه که قبلأ نیز گفته شد این مسئله مهم است که اهدافی واقع بینانه تعیین نماییم.

الهام‌بخش

رهبر پیروان و تیم خود را برای دست‌یابی به رویاهای بزرگ بر می انگیزاند. رهبر باید الهام‌بخش باشد و برای اعضای تیمش همچون یک بت به نظر آید. نه فقط صحبت‌هایش بلکه تمامی اعمالش باید به افراد دور و برش انگیزه دهد. یک تیم به عنوان یک واحد ممکن است با وضعیت‌های مشکلی مواجه شود و در اینجاست که بالا بردن روحیه افراد توسط رهبر خود را بیشتر نشان خواهد داد.

ذهن باز

داشتن یک ذهن باز همچون وجود نیرویی الهام‌بخش برای یک تیم مهم است. یک رهبر خوب باید پذیرای عقاید و پیشنهادات حتی از طرف زیردستان خود باشد.

فداکاری

یک رهبر خوب سطح بالایی از فداکاری در مقابل زندگی حرفه‌ای البته نه به قیمت زندگی شخصی خود دارد، با وجود اینکه خیلی مهم است که رهبر یک خط متمایز کننده بین زندگی شخصی و حرفه‌ای خود بکشد، از او انتظار می‌رود مطمئن شود که عدالت را مابین آنها ایجاد نموده‌است. یک رهبر اثربخش باید تلاش خود را بیشتر و بیشتر کند و اجازه ندهد که هدف از مقابل چشمانش دور شود.

شوخ‌طبعی: یک مزیت

با وجود اینکه شوخ‌طبعی جزء خصوصیات رهبران شناخته‌شده نیست، اما همواره به عنوان یک مزیت اضافی در کنار سایر ویژگی‌های مطرح شده‌ی قبلی به حساب ‌می‌آید؛ بهترین راه برای از بین بردن استرس و خلاص شدن از شر خصومت‌ها، که همیشه در مواقع لزوم در زندگی به کمک ما می‌آید. رهبر خوب باید بداند که چگونه از شوخ‌طبعی خود برای بالابردن روحیه اعضای تیم یا حل کردن اختلافات میان آنها استفاده نماید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.