سيري در وصيت نامه شهدا

وحدت، رمز پيروزي امت (1)

برادران و خواهران! شما درست مي دانيد که تنها عواملي که ما را پيروز کرد، اين سه عامل بود: وحدت، رهبري و ايمان. وحدت [ و ] يکپارچگي خود را حفظ کنيد؛ زيرا خداوند مي فرمايد: « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرقو ا »
يکشنبه، 23 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وحدت، رمز پيروزي امت (1)
وحدت، رمز پيروزي امت (1)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد يعقوب آرامش ( 1362 - 1331 بندرعباس )

برادران و خواهران! شما درست مي دانيد که تنها عواملي که ما را پيروز کرد، اين سه عامل بود: وحدت، رهبري و ايمان. وحدت [ و ] يکپارچگي خود را حفظ کنيد؛ زيرا خداوند مي فرمايد: « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرقو ا » (1)؛ « چنگ بزنيد به ريسمان الهي و متفرق نشويد ». وحدت مانند ريسماني است که شما را با هم به يک مسير مي رساند؛ پس تا مي توانيد با وحدت خود مشت محکمي بر دهان ياوه گويان شرق و غرب بکوبيد.

شهيد محمدحسن آهنگر ( 1366 - 1348 شيروان )

... قرآن بخوانيد؛ خداوند به بندگان خود وعده داده که مسلمين بر کفار پيروزند و ما هم که بر عليه آمريکا و صداميان به جبهه آمده ايم، وسيله اي در اين راه بيش نيستيم و خداوند با حرکت مسلمين، ما را به پيروزي مي رساند و از ظلمت و بندگي شرق و غرب نجات مي دهد و اين کار با وحدت و هماهنگي مسلمين زودتر به پيروزي خواهد رسيد.
... به اميد پيروزي اين جنگ و پيروزي تمام مسلمين بر ابرجنايتکارهاي جهان، با ياري خداوند و وحدت تمام مسلمين جهان.

شهيد محمدحسن ابراهيمي ( 1365 - 1337 بيرجند )

کوچکتر از آنم که بتوانم پيامي به شما ملت عزيز [ و ] هميشه در صحنه بدهم، تنها سخني (2) که به عنوان پيام مي شود آن را گفت و آن هم نسبت به بينش فکري خودم، راجع به همشهري هاي عزيز خودم مي باشد که برادران!
بدانيد تنها عامل پيروزي انقلاب، وحدت و يگانگي بود و نيز آنچه مايه ي شکست و بدبختي هر جامعه مي شود، نفاق و تفرقه افکني است.

شهيد نعمت الله ابوالحسني ( 1360 - 1333 کازرون )

برادرانم در انجمن اسلامي! از شما عاجزانه مي خواهم که [ در ] انجمن همواره در خط امام و با پيروي از ولايت فقيه پيش برويد و از شما که به من کمک کرده ايد که يکي از کوچکترين سربازان اسلام باشم، تشکر مي کنم. اين سه کتاب، يعني قرآن، نهج البلاغه و توضيح المسائل را هيچوقت از خود دور نکنيد که رستگاري در مطالعه ي اين سه کتاب است. خواهرانم و برادرانم! وحدت خود را حفظ کنيد؛ زيرا با اتکاء به الله و با وحدت کلمه و با پيروي از ولايت فقيه است که مي توان به پيروزي دست يافت؛ « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا ». (3)

شهيد يحيي ابوالقاسم زاده ( 1361 - 1345 کرج )

... يک انقلاب وقتي پيروز مي شود که همه ي مردم متحد شوند و با وحدت کلمه مشتها را گره کرده و مشت محکمي بر دهن استعمارگران شرق و غرب بزنند و اگر اين امت و مردم رهبري صحيح شوند، شکست ناپذير خواهند شد؛ همانطور که ملت ما، ايران با وحدت کلمه و با رهبري صحيح و پيامبرگونه ي امام به پيش رفت و رژيم طاغوت را برانداخت که انقلاب اول بود و بعد از آن پاکسازي و غيره که انقلاب دوم و سوم بود و اميد است اين انقلاب به تمامي جهان صادر شود و تمامي ملت ها بفهمند که ملتي که با ايمان پيش روند، پيروز خواهند شد و اين جهاد اصغر است و به هر مسلماني واجب است جهاد اکبر [ را ]که همان مبارزه با نفس است، در خود پياده کند و تمامي هواهاي نفساني و شهوات را در خود خفه کند و بالاخره به عبوديت خدا رسيده باشد.

شهيد رضا احساني فر ( 1363 - 1342 آبدانان )

وصيت من به ملت غيور ايران اين است که همانطوري که قرآن مي فرمايد: « چنگ بزنيد به ريسمان الهي و متفرق نشويد (4) »، اتحادي که هميشه داشته ايد، داشته باشيد تا استوارتر بمانيد (5)؛ زيرا آنچه که ما در اين برهه از زمان احتياج مبرم به آن داريم، متحد بودن شما توده هاي مردم مسلمان است، چون اگر خداي ناکرده شما لحظه اي غفلت کنيد و توجه به همبستگي و کلمه ي اتحاد نداشته باشيد، بار ديگر استکبار جهاني بر گردن اسلام و مملکت ما، حلقه مي افکند و مملکت ما را به زير يوغ خود مي کشد. پس با استفاده از کلمه وحدت است که شما مي توانيد مانع راه استکبار جهاني بشويد.

شهيد کاظم احمدي ( 1343 - 1361 قم )

و اما اي مردم شهيدپرور و حزب الله! خانواده عزيزم! اسلام و ارزش هاي آن را فراموش نکنيد و سعي و تلاش در اجراي تمام فرمان هاي (6) آن را داشته باشيد و ايمانتان را قوي کنيد و وحدت خود را حفظ کنيد و امام امت و روحانيت اصيل را پيروي کنيد، چه مثلث ايمان - وحدت - رهبري، عوامل پيروزي هر ملتي است.
در نماز هاي جمعه و جماعت شرکت کنيد و هميشه در صحنه باشيد، در راهپيمايي ها که از طرف رهبر و پيروانش برگزار مي شود، حضور فعال داشته باشيد و راه شهدا را ادامه دهيد و جنگ را فراموش نکنيد.

شهيد يدالله احمدي ( 1362 - 1342 سمنان )

و حال شما هم روستاييان عزيزم! اميدوارم که بنده ي حقير اولين شهيد از روستايم باشم؛ زنده بودن اين جانب که خدمت به اسلام نکرده، بلکه شهادت [ و ] مرگم باعث خدمت به اسلام و اتحاد بين شما عزيزان باشد. عزيزان! تقاضا دارم هرچه بيشتر به نداي امام عزيزمان و به نداي قرآن کريم، هرچه بيشتر وحدت را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد که تفرقه سبب شکست شما و خواست دشمنان اسلام است. هميشه سعي کنيد تفرقه اندازان را از بين خودتان بيرون کنيد و در پايان دعاي هميشگي را سر دهيد (7): « خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، خميني را نگه دار. »

شهيد رضا ارجمند عنايت ( 1364 - 1348 بندر ترکمن )

اي امت حزب الله! يک خواهشي که من و تمام شهدا از شما امت حزب الله دارند، اين است که امام را تنها نگذاريد و کاري نکنيد (8) که باعث ناراحتي امام شود، چون اگر شما امام را ناراحت کنيد، امام زمان را ناراحت کرده ايد. وحدت کلمه را حفظ کنيد؛ چون همين وحدت بين شما امت حزب الله است که پشت دشمن را [ به ] خاك مي اندازد و دشمن نمي تواند بر ما غلبه کند. خدا را هيچ وقت فراموش نکنيد، چون اگر خدا را فراموش کنيد، هرچند قدرت زياد داشته باشيم، باز هم شکست مي خوريم و اين قدرت [ است ] که ما را ياري مي کند.

شهيد رمضان علي استادي محمدآبادي ( 1361 - 1333 آران و بيدگل )

اي ملت ايران! بدانيد که اگر روحانيون نبودند، تا چندين سال ديگر آمريکايي ها (9) بر گردن ما سوار مي شدند و از ما به عنوان برده استفاده مي کردند. پس از روحانيت پشتيباني کنيد، به هر قيمتي که مي شود. چون ضد انقلاب مي خواهد شما را از هم جدا کند. وحدت داشته باشيد؛ پيروزي شما از وحدت است. پس دست از تفرقه برداريد. حال زمان جنگ است؛ کمبود وجود دارد؛ ناراحت نشويد، چون هر لحظه خداوند ما را امتحان مي کند.

شهيد حسين اسماعيلي پور ( 1362 - 1344 شهرري)

و شما اي ملت حزب الله! پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به اين مملکت نرسد، قدرداني کنيد از امام، اين نعمت الهي، و ياد آوريد چه بوديم و چه شديم، الله اکبر، خدا را شکر. مبادا خداي نکرده ناشکري کنيم، آن وقت بايستي منتظر عذاب الهي باشيم؛ چرا که خدا خيلي منت بر سر ما گذاشته است. وحدت بين خودتان را حفظ کنيد که رمز موفقيت و پيروزي است و در عين حال مشت محکمي بر (10) دهان ياوه گويان. آري، بايد شکر کنيد و بس و فرصت توطئه چيدن و نقشه کشيدن را از تمام ظالمان و ضداسلاميان بگيريد و نگذاريد که حتي فکر توطئه را در سر بپرورانند و با هم مهربان و برادر يگديکر باشيد.

شهيد عباس اعلايي ( 1359 - 1336 تهران )

... و ديگر از تمام برادران و خواهران تقاضا مي کنم که به فرمان امام امت گوش فرادهند و همانطور که خود امام فرموده اند وحدت کلمه را بين خود حفظ کنيد و دست در دست هم دهيد تا اين مزدوران و چپاولگران و اين هايي که به دين و آب و خاك و ناموس ما تجاوز و توهين مي کنند، نابود گردانيد.

شهيد محمدحاتم الونديان ( 1364 - 1346 بيجار )

اي عزيزان! بيدار باشيد که [ به ] حبل الله بپيونديم و در اين زمان امام امت، حبل الله هستند. اي برادران! وحدت رمز پيروزي حزب الله است. وحدت خود را حفظ کنيد که شکننده ي صف الحاد است. هوشيار باشيد شياطين زيادند و در کار. لذا [ مواظب باشيد ] اختلاف بين شما نيندازند که بعد از مدتي ايمانتان را بگيرند. با حضور داشتن در صحنه، آن ها (منافقين ) را بر سر جايشان بنشانيد و با قاطعيت با افراد مخل و سربار جامعه برخورد کنيد و نگذاريد خون شهدا پايمال شود. مسجدها را خالي نگذاريد.

شهيد گلباد الياس پور ( 1365 - 1326 دهدشت )

همانطور که خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « يا ايها الذين آمنوا... واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا » (11)؛ اي کساني که ايمان آورده ايد! همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيد و متفرق نشويد. » امر خداوند است و خداوند خطاب به مؤمنين [ مي فرمايد و ] به عنوان يک حکم، پيروي و اطاعت بايد کرد و مهم ترين مسئله بين مسلمين وحدت است و از هم جدا نشدن. بنده به عنوان يک فرزند کوچک جامعه ي مسلمين تقاضا دارم، از کليه ي برادران و خواهران و پدران و مادران مسلمان مي خواهم که از هرگونه تفرقه و توطئه بپرهيزيد و گوش به فرمان خدا باشيد و وحدت را حفظ کنيد تا بر دشمنان خداوند و خودتان پيروز شويد وگرنه ما شکست مي خوريم و سلطه گران و زورگويان دوباره بر ما حاکم مي شوند و اداره ي مملکت اسلامي را از چنگ ما بيرون مي برند و همه ي ما را به ذلت و خواري مي کشند. اين چند کلمه را به عنوان تذکر و سفارش بوده و مسئله ي جهاد که خيلي مهم است، نبايد فراموش شود و هر لحظه بايد گوش به فرمان رهبر باشيم، تفرقه انگيزي ها به خاطر اين است که رهبري (12) را تضعيف کنند و جدايي بيندازند، تا اينکه خودشان حکومت کنند.

شهيد محسن اميدي ( 1365 - 1336 کرج )

برادران و خواهران حزب الله! با حفظ وحدت و اتحاد [ و ] يکپارچگي و در پشت سر امام عزيزمان تا پيروزي نهايي حق بر باطل، يعني ظهور آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) جبهه هاي جهاد را گرم نگه داريد که نجات و رستگاري ما در دنيا و آخرت به اين مبارزه ي مقدس بستگي دارد. خداوند به همه ي ما توفيق اطاعت و پيروي از امام و دوري و بيزاري از دشمنان امام را عنايت فرمايد، خداوند سربازان و رزمندگان اسلام را به فتح و غلبه ي نهايي نائل فرمايد، ان شاء الله.

شهيد نادر اميراحمدي اسب فروشاني ( 1361 - 1345 تهران )

سخني هرچند نارسا به مستضعفين عالم بخصوص امت اسلامي ايران دارم: پدران و مادران و برادران و خواهران! تنها پيروزي اسلام، نه وطن و ملت در گرو سه چيز است:
1- اعتقاد و ايمان راسخ به خدا و بندگي در برابر او [ و ] نفي تمام عبوديت ها.
2- در وحدت و يکپارچگي شما و پرهيز از تفرقه و نفاق که خواست شياطين ضد انسانيت و بندگي خداست.
3- در اطاعت بي چون و چرا از رهبريِ بيدار و تزلزل ناپذير، ابراهيم گونه و موسي، عيسي، محمد [ و ] علي گونه زمان؛ فرزند پاك و شجاع حسين ابن علي (عليه السلام) که براي بندگي خدا در صحراي کربلا آن چنان در مقابل خصم ايستاد که در طول تاريخ نمونه اي بجز ايستادن فرزندش امام خميني در برابر ابرقدرت هاي شرق و غرب نتوان يافت.

شهيد محمد اميري ( 1362 - 1345 بناب)

اي مسلمانان! بر (13) وحدت خيلي تکيه کنيد که پيروزي (14) ما بر تمام ابرقدرت ها، [ با ] وحدت و اسلام بوده است. دشمنان اسلام به هر حيله دست زدند تا بتوانند (15) بين مسلمين تفرقه و اختلاف بيندازند (16) تا بتوانند آب را گل آلود کرده و ماهي خودشان را بگيرند.

شهيد حسن اميني هرندي ( 1361 - 1335 اصفهان)

اينجانب از خداوند متعال خواهانم که رهبر انقلاب را تا ظهور امام زمان (عليه السلام) نگه دارد و ظهور امام زمان (عليه السلام) را هرچه زودتر نزديک کند و امت ستمديده ي ايران و ساير مسلمين جهان را هرچه زودتر از شر ستمگران نجات دهد، و از امت شهيدپرور مي خواهم که وحدت را حفظ کنند که به قول امام: « رمز پيروزي ماست. »

شهيد علي ضامن اولاد ( 1367 - 1350 فيروزآباد)

من از امت شهيدپرور مي خواهم که هميشه پشت جبهه را گرم نگه دارند و هيچ وقت امام را تنها نگذارند تا اسلحه ي خونين شهدا بر زمين نماند و کاري نکنند که موجب خشم خدا شود، چونکه حضرت عيسي (عليه السلام ) مي فرمود: شديدترين عذاب خشم خداست و ديگر مي خواهم که تا مي توانيد از تفرقه و جدايي دوري کنيد و هميشه وحدت داشته باشيد. رمز پيروزي ما وحدت بوده و هست.

شهيد رمضان ايرانپور ( 1365 - 1343 مبارکه)

از شما امت شهيدپرور مي خواهم که مسئله ي اصلي را که جنگ است، فراموش نکنيد. به خصوص امروز که رهبر عزيز ما فرموده، اهميت جنگ بيشتر از فروع دين است و ما بايد مثل حسين وارد جنگ بشويم و مثل حسين کشته شويم و سرنوشت جنگ را [ در ] ميدان جنگ تعيين کنيم و از شما مي خواهم که وحدت خود را حفظ کنيد؛ زيرا آنچه ما را به پيروزي رسانده است، يکي رهبري بوده [ و ] ديگري وحدت و يکي هم ايمان مکتبي و ما بايد از اين سه چيز جدا نشويم.

شهيد ميرمجتبي ايزدخواه ( 1362 - 1307 تبريز)

... اولاً وصيت حقير اين است که ملت وحدت خود را حفظ کرده و با تقوا و پرهيزکار باشند؛ فقط [ و ] فقط وحدت کلمه و تقوا است که شما را به پيروزي رسانده و ثانياً اينکه در شهادت من خانواده ام اصلا هيچ ناراحتي به خود راه ندهند و اگر شهادت به بنده ي حقير و گناهکار نصيب شد، خواهش مي کنم که خانواده ام براي من دو رکعت نماز شکرانه بخوانند و خدا را شکر کنند.

شهيد محمدباقر بابايي ( 1361 - 1338 قزوين)

اي برادران! وحدت شما عامل پيروزي است و از همه مهم تر، پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين مملکت آسيبي نرسد و ان شاء الله که بتوانيم براي پيروزي قدس و نابودي صهيونيسم از جمله فاتحين باشيم.

شهيد نادر بابايي ( 1365 - 1348 نهاوند)

اما سخنم با مردم کشورهاي مظلوم و تحت ستم: اي مردم کشورهاي تحت ستم جهان! شما نيز به خود آييد و با هم وحدت داشته باشيد و دست در دست هم دهيد، با توکل بر خداي بزرگ و مقتدر برعليه اين مستکبران و آدمخواران بشوريد و آنها را با ضربه اي مهلک و برق آسا به گورستان و زباله دان تاريخ بفرستيد و با هم مشورت کنيد و خودتان تصميم بگيريد و خودتان بيانديشيد و نگذاريد کسي براي شما قانونگذاري کند و سعي کنيد حکومتي اسلامي و مردمي داشته باشيد.

شهيد فضايل باقري چيزه ( 1362 - 1343 قزوين)

دلايل پيروزي در جنگ، اين عوامل مهم مي باشد: 1- ايمان به يگانگي و بي نيازي و به قدرت نصر و ياري خدا 2- رهبري حضرت امام خميني 3- وحدت و يگانگي امت بر محور هدايت هاي پيامبرگونه ي امام (حفظه الله تعالي).

شهيد حسن بصيري صرمي ( 1363 - 1341 قم)

در اين برهه (17) از زمان، عملياتي انجام مي دهيم که تمام استکبار جهاني و تمام ابرقدرت ها جمع شده اند که با اين انقلاب خدايي و با اسلام مبارزه کنند (18)؛ ولي خيال باطل است، اينها اسلام و انقلاب ما را نشناختند و نمي دانند که با يک ابرقدرت دست به دست هم داديم که بزرگترين ابرقدرت هاست و آن هم خداوند متعال [ است ]؛ و پيروي (19) از امام و وحدت کلمه، بزرگترين (20) رمز پيروزي ماست.

شهيد ميرمسلم بني هاشم ( 1365 - 1346 مشکين شهر)

چند سخن با امت عزيز: برادران عزيز! وحدتتان را حفظ کنيد که پيروزي در وحدت است و هميشه پشتيبان امام عزيز باشيد و مسئله ي جنگ را سبک نشماريد که وظيفه [ اي ] سنگين در اين رابطه داريد. سعي کنيد به گفته هاي امام عمل کنيد که حتماً پيروزي با ماست؛ چون حق پيروز است.

شهيد محمدتقي بنيادي ( 1362 - 000 000)

به بچه هايم و تمام بچه هاي ديگر توصيه مي کنم که در شناختن اسلام کوشا باشند و فريب منافقان را نخورند و از شعار بکاهند و بر شعور بيفزايند. با انجمن هاي اسلامي همکاري بکنند و مردم را به وحدت دعوت نمايند که عامل پيروزي وحدت است و از تفرقه بپرهيزند که خواسته ي مستکبران جهان است.

شهيد محمدامين بيات ( 1364 - 1323 کرمانشاه)

مردم قهرمان ايران! شما بايد هميشه اتحاد و همبستگي خود را داشته باشيد؛ زيرا تا اين اتحاد و همبستگي باشد، پيروزي و نصرت خدا با شماست و زماني که شما وحدت خود را خداي نخواسته از دست بدهيد، پيروزي به سوي شما نمي آيد.

شهيد مجيد پاکزاد ( 1361 - 1341 اصفهان)

فرزندان اسلام و فرزندان قرآن! بشتابيد که از قافله عقب نمانيد و به گفته ي امامان به خودسازي بپردازيم و عمر خود را تلف ننمايد و به کارزار در (21) جبهه ي کفر، شرك، نفاق برخيزيد و بدانيد که ما غير از خدا و اسلام هيچ چيز نداريم و رمز پيروزي و وحدتمان در اين بايد باشد و تکيه گاهمان همين است و خدا و قرآن و اسلام ما را بس است و دنيا آن است [ که ] ما را از اين خلع نمايد و بر ما غالب آيد.

شهيد رضا پرنده نژاد ( 1365 - 1346 مشهد )

جهادگران في سبيل الله، امت قهرمان و شهيدپرور! به راستي که اين وحدت و يکپارچگي شما تحت رهبري امام بود که توانست شما را پيروز کند، دشمنانتان را خوار و ذليل کرده و آنان را پست و حقير نمايد.

شهيد ولي الله تدين ( 1365 - 1342 اقليد )

اي امت دلاور! با هم امت واحده باشيد و به اين آيه ي شريفه ي «واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا » (22) توسل بجوييم و از هرگونه تفرقه (23) که توانسته به ما ضربه بزند و ميزند، [ دوري کنيم ]؛ پس اگر شما پيروزي را طالبيد، پس بايد وحدت کلمه را حفظ نماييد و قلب ها را تزکيه کنيد و بياييد از ريا دور باشيم و نگاه ها را پاك کنيد.

شهيد قاسم توافقي ( 1361 - 1343 قوچان )

اول از هر چيز بايد بگويم که اگر روحانيون نبودند، تا چندين سال ديگر آمريکا و ابرقدرت ها بر گرده ي ما سوار مي شدند و از ما به عنوان يک برده استفاده مي کردند، پس قدر روحانيون را بدانيد و به هر قيمتي که شده، از آنان پشتيباني کنيد، تا مي توانيد از ارگان هاي انقلابي پشتيباني کنيد و چون ضدانقلاب مي خواهد شما را از هم جدا کند، تنها چيزي که شما را به پيروزي رساند و مي رساند، حفظ وحدت بود، پس دست از تفرقه و جدايي برداريد، اين زمان، زمان جنگ است، ممکن است در جامعه کمبودهايي وجود داشته باشد، پس از اين کمبودها ناراحت نشويد که خداوند در هر لحظه شما را آزمايش مي کند.

پي‌نوشت‌ها:

1- سوره آل عمران؛ آيه 103
2- در اصل وصيت: رنجي
3- سوره آل عمران؛ آيه 103
4- اشاره به « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا »؛ سوره آل عمران، آيه 103
5- در اصل وصيت: سازند
6- در اصل وصيت: فرامين
7- در اصل وصيت: مي دهيد
8- در اصل وصيت: کنيد
9- در اصل وصيت: آمريکا
10- در اصل وصيت: در
11- سوره آل عمران؛ آيات 102-103
12- در اصل وصيت: رهبريت
13- در اصل وصيت: در
14- در اصل وصيت: با پيروزي
15- در اصل وصيت: بتوانيد
16- در اصل وصيت: بيندازد
17- در اصل وصيت: برحه
18- در اصل وصيت: مي کنند
19- در اصل وصيت: و به پيروي
20- در اصل وصيت: اين بزرگترين
21- در اصل وصيت: و به
22- سوره آل عمران؛ آيه 103
23- در اصل وصيت: تفرقه بوده که

منبع مقاله :
اميري، صالح؛ (1389)، مجموعه مقالات همايش ملي راهبردهاي تحكيم نهاد خانواده، تهران: مجمع تشخيص مصلحت نظام، مركز تحقيقات استراتژيك، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.