سيري در وصيت نامه شهدا

جمعه و جماعت، رمز وحدت (1)

با زبان بي زباني اين را مي گويم که امام را پشتيبان و مطيع امر او باشيد و از خدا ياري بجوييد و به درگاه او ناله کنيد تا اينکه بتوانيد از قرآن و اسلام دفاع کنيد؛ از خدا غفلت نورزيد که شياطين هر لحظه در کمين شما هستند تا اينکه
شنبه، 29 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جمعه و جماعت، رمز وحدت (1)
جمعه و جماعت، رمز وحدت (1)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده





 
سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد سيد جليل آتشي (1362-1342 ميبد)

با زبان بي زباني اين را مي گويم که امام را پشتيبان و مطيع امر او باشيد و از خدا ياري بجوييد و به درگاه او ناله کنيد تا اينکه بتوانيد از قرآن و اسلام دفاع کنيد؛ از خدا غفلت نورزيد که شياطين هر لحظه در کمين شما هستند تا اينکه شما را دوباره به بند کشند و از شما بهره برداري کنند که اين ثمره ي خون صدها هزار شهيد و معلول و اسير و يتيم هست؛ از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که جز نقشه ي دشمنان چيزي نيست؛ آب به آسياب دشمن نريزيد؛ وحدت خود را حفظ کنيد و در نماز دشمن شکن جمعه شرکت کنيد؛ دعا بخوانيد؛ نمازهاي خود را با جماعت بخوانيد.

شهيد شمس علي آزمان (1362-1343 دهدشت)

هميشه در مراسم نمازهاي عبادي - سياسي شرکت کنيم تا چشم منافقين از وحدت شما کور شود و هميشه با هم وحدت داشته باشيد و متفرق نشويد و هميشه به ريسمان الهي چنگ بزنيد. طبق آيه ي: « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا ». (1)

شهيد محمود آقايي (1361-1344 سميرم)

و اما برادران عزيز!.... نماز جماعت و نماز جمعه را با وحدت و عظمت پرشکوه برقرار سازيد که دشمنان ما با ديدن اين صفوف جماعت ها لرزه اي شديد بر پيکره ي فرسوده شان وارد مي شود؛ پس با حضور خود در مساجد، هر چه زودتر اين پيکر فرسوده ي دشمن را به زباله دان تاريخ بفرستيد.

شهيد سيدقاسم آگهي (1366-1346 تالش)

اي مردم! بدانيد رزمندگان شما در جبهه ها همچون بنيان مرصوص در برابر دشمنان اسلام مي جنگند؛ شما هم از کمک هايتان به جبهه دريغ نکنيد؛ شما هم در پشت جبهه در صف هاي نماز جمعه و جماعت، همچون بنياني مرصوص شرکت کنيد و با اين تشکل و وحدتتان (2) مشت محکمي به دشمنان داخلي و خارجي بزنيد؛ در جبهه ها شرکت فعال داشته باشيد.

شهيد صادق اشرفيان (1364-1347 زرنديه)

پدر! برادر! خواهر! به شما سفارش مي کنم که همواره پشت سر امام باشيد؛ مبادا اين حامي مستضعفين جهان را تنها بگذاريد؛ سفارش مي کنم شما را به وحدت و يکپارچگي و شرکت در نماز جمعه و جماعت و شرکت در مجالس دعا.

شهيد عباس اکبري کچوسنگي (1365-1338 کاشان)

امت بزرگوار حزب الله! شما همه در يک سنگر هستيد؛ بسيار به هم نزديک شويد؛ همديگر را همچون برادر و خواهر بدانيد، وقتي در سنگر نماز جمعه دست ها را به يکديگر مي دهيد، طوري دست ها را در هم گره کنيد که رگ ها و قلب ها طپش يکديگر را حس کند؛ تکبر و خودبيني [ را ] که از بزرگ ترين گناهان است، از خود دور کنيد؛ در پشت سر امام و ولي خود قدم برداريد و با وحدت، دشمنان داخلي و خارجي را به وحشت اندازيد و اين نمي شود، مگر در صفوف نماز جمعه آن را به حقيقت در بياوريد.

شهيد محمدعلي الماسي گوروان (1362-1342 عجب شير)

امت حزب الله! اي ياوران روح الله! شماها بايد تداوم بخش راه خونين شهدا باشيد و بدانيد که رمز پيروزي شما در اين است که در نمازهاي دشمن شکن جمعه شرکت نماييد و صفوف خودتان را منسجم تر نماييد و به ياوه گويان و منافقان داخلي و خارجي، با حفظ انسجام و وحدت و يکپارچگي خودتان مجال فعاليت ندهيد و حرکت هاي انحرافي دشمنان را با قوت در هم بکوبيد (3)؛ چرا که حرکات آن ها بسيار ضعيف است. اگر چه شهدا رفته اند، ولي خط امام امت باقي است. هر کجا هستيد، به ياد خدا، پيرو خط رهبر و پشتيبان ولايت فقيه که همانا ادامه ي اهداف انبيا [ ي ] الهي است، باشيد.

شهيد محمود بابايي زاده (1361-1343 زرين شهر)

پيام من به ملت مسلمان ايران اين است: امام را تنها نگذاريد و او را دعا کنيد. [ وحدت را حفظ کنيد ] که اين وحدت و نماز جمعه باعث شکست دشمنان اسلام مي باشد و از دين اسلام نگه داري و پاسداري کنيد و ضربه ي مهلکي بر پيکر صدام و صداميان وارد کنيد و [ بايد بکوشيم ] دين مقدس اسلام را به (4) تمام جهان صادر کنيم.

شهيد مهدي باخدا (1362-1344 کاشان)

مسلمانان! تا آن جايي که جان و خون در بدن داريد، در نماز جمعه ها شرکت کنيد و همان طور که امام عزيزمان تأکيد کرده اند، مساجد را خالي نگذاريد و وحدت خود را حفظ کنيد و اسلام را جهاني کنيد که حفظ وحدت شما، باعث شکست دشمنان اسلام خواهد شد. از خانواده ي شهيدان مي خواهم که از خون شهيدان خود براي امور دنيوي استفاده نکنيد و باعث لگدمال کردن خون عزيزان خود [ و ] جانبازان در صف هاي مصنوعي نشوند.

شهيد شکرالدين باد ياد (1365-1349 دهدشت)

وحدت و اتحاد خود را حفظ نماييد؛ زيرا که تفرقه و افتراق، وحدت و اتحاد شما را از بين مي برد؛ نماز جمعه را در شهرها هر چه باشکوه تر برگزار نماييد و اين نماز باعث تقويت قلوب تمامي مسلمين جهان و باعث ترس، وحشت و اضطراب قلوب دشمنان مسلمين مي شود؛ پس مل عزيز! اتحاد [ و ] وحدت خود را حفظ نماييد.

شهيد محمدرضا باقري سيرايي (1363-1346 کرج)

به برادرانم بگوييد که علي وار زندگي کنند و حسين وار بميرند که بهترين زينت مرد، مرگ سرخ است و به خواهرانم بگوييد که حجاب خود را حفظ کنند و بدانند که ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است.
تا باز نماز سرخ وحدت خوانيم
گيريم وضو ز چشمه ي روشن خون.

شهيد محمدرضا بختياري فرد (1364-1345 بيجار)

من به عنوان يک برادر کوچک از تمام مردم کشور [ و ] شهيدپرور که باعث سربلندي همه ي ايرانيان هستند، (5) مي خواهم که مبادا اين امام امت و اين قلب [ تپنده ي ] ملت و اين هديه ي خدا را تنها بگذاريد. وحدت را حفظ کنيد و شرکت در نماز جمعه که بزرگ ترين سلاح ماست [ را از ياد نبريد و ] در مقابل دشمن [ از زدن ] مشت محکم بر دهان [ اجانب ] شرقي و غربي نترسيد.

شهيد مصطفي برومند (1362-1341 نجف آباد)

در آخر، پيامم به امت شهيدپرور اين است که وحدت خود را حفظ کنيد و با شرکت در نماز جمعه که بزرگ ترين سلاح ماست، مشت محکمي بر دهان ابر قدرت هاي جهانخوار بزنيد. مردم! مبادا امام امت، اين قلب تپنده ي ملت و اين هديه ي خدا را تنها بگذاريد.

شهيد مهدي بلدي نژاد (1362-1342 کاشان)

اي امت قهرمان و شهيدپرور ايران! براي ادامه ي جنگ و انقلاب، بايد وحدت و ارتباط خود را با روحانيت زيادتر کنيد و رابطه ي خود را با قرآن و نهج البلاغه محکم تر کنيد، به مساجد زياد برويد و در رابطه با مسائل ديني، حتما با روحانيت در ارتباط باشيد که حافظان است، روحانيت هستند و مسجدها سنگرهاي اسلام است؛ به مساجد زياد برويد. نماز جمعه را هرگز ترک نکنيد که وحدت مسلمين را زياد نموده و مشت محکمي است بر دهان استعمار که استعمارگران سعي دارند نماز جمعه را از ميان بردارند؛ به همين دليل امام جمعه ها را در محراب شهيد مي کنند. تا موقعي که ما با روحانيت رابطه داشته باشيم و مساجد را سنگرهاي مبارزه بدانيم و ولايت فقيه را قاطعانه پيروي کنيم، شکست نخواهيم خورد و دشمن بر ما غلبه نخواهد کرد.

شهيد محمدزمان بنايي (1361-1340 فسا)

من به عنوان يک برادر کوچک تر، از مردم غيور و شهيدپرور مي خواهم که مبادا امام امت، اين قلب مستضعفان و هديه ي خدا را تنها بگذاريد (6) و مبادا باعث ناراحتي او شويد و وحدت را حفظ کنيد و با شرکت در نماز دشمن شکن جمعه که بزرگ ترين سلاح ما است، مشت محکمي بر دهان ابر قدرت هاي جهانخوار بزنيد.

شهيد مصطفي بهرامي مياندره (1362-1345 گرگان)

برادران و خواهران! در نمازهاي جمعه و جماعت شرکت کنيد و وحدت خود را به دشمنان نشان دهيد تا نتوانند به اسلام ضربه وارد کنند.

شهيد سيف علي بهروزي (1367-1346 تهران)

اي مومنين! شما را سفارش مي کنم به تقوا و به جا آوردن اعمال واجب و مستحب، خصوصاً نمازهاي يوميه، شرکت در نماز جمعه و تأکيد دارم بر وحدت و اتحاد و همچنين برائت از مشرکين و دشمنان اسلام.

شهيد سيدعباس بهمن چه (1363-1344 کاشان)

آگاه باشيد که پيروزي ما، در گرو وحدت و يکپارچگي ماست و راه ما وحدت است و نمايشگر وحدت اسلامي ملت ايران، نماز جمعه است؛ نماز جمعه است که رشد فکري (7) اجتماع را بالا برده و سبب آن مي شود که شما امت، هميشه بيدار و هشيار باشيد؛ نماز جمعه در هم شکننده ي صفوف طاغوتيان است که چون خيل لاشخورها بسيج مي شوند، پيکره ي انقلاب را تکه تکه کنند.
ملت عزيز! هر چه بهتر و با شکوه تر در نماز جمعه و جماعات شرکت کنيد که اسلام اميدش به وحدت شماست و امام عزيز هم اميدش به جمله ي شماست و اگر بحق خون شهيدان را حرمت مي گذاريد، در نماز جمعه شرکت مستقيم داشته باشيد.

شهيد محمود بياري (1362-1341 سبزوار)

عزيزانم!.... نماز جماعت و نماز جمعه [ را که ] تجلي گاه وحدت شماست، احيا کنيد. اين سنت بزرگ اسلامي را [ برپا کنيد ] و هر جمعه عزاي دشمن را بگيريد.

شهيد عبدالحميد پرنيان (1365-1340 جهرم)

برادران عزيزم! دوستان گرامي را دعوت به اخوت و وحدت و نماز جمعه، نماز جماعت و پايداري و استقامت و صبر مي نمايم و امام فرمود: « مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنيد ».

شهيد عباس علي پرويني آلانق (1362-1337 تبريز)

در اجراي فرامين امام که اولين مرحله ي پيروزي انقلاب اسلامي است، سستي به خود خرج نداده و وحدت خود را حفظ کنيد؛ (8) زيرا که وحدت مسلمين ضامن پيروزي آن هاست. در نماز جمعه شرکت نموده و دشمنان اسلام را به لرزه در آوريد که نماز جمعه، وحدت و اتحاد مسلمين را بيشتر کرده و تمام منافقين را به لرزه وامي دارد.

شهيد محمدرضا پورپاشا (1365-1345 تبريز)

و در آخر آرزويي که دارم اين است که پس از پيروزي رزمندگان اسلام و قرآن و همگام با (9) رهبر عزيزمان در مرقد مطهر امام حسين (عليه السلام) با خانواده هاي شهدا و شما والدين شهيدان، نماز وحدت بجا آوريم.

شهيد مرتضي ترکمه (1365-1338 کبودر آهنگ)

من به عنوان يک برادر کوچک، از شما مردم غيور و شهيدپرور که باعث سربلندي همه ي ايرانيان هستيد (10)، مي خواهم که مبادا با کمبودهاي مصنوعي (11) که اين ضد انقلاب آمريکايي برايمان ايجاد کرد و مي کند، از هدف خود منصرف شويد. (12) وحدت را حفظ کنيد؛ با شرکت خود در نماز جمعه که بزرگ ترين سلاح (13) ما در مقابل تمام ابر قدرت هاي جهانخوار است، مشت محکمي بر دهان شرق [ و ] غرب بزنيد.

شهيد محمدنبي تقوايي (1360-1339 جهرم)

عزيزان! عاجزانه به شما عرض مي کنم که قدر روحانيت مبارز و متعهد مخصوصاً حضرت آيت الله اللهي، امام جمعه ي محترم جهرم که افتخار شاگردي ايشان را دارم، بدانيد؛ از مجالس سخنراني ايشان غافل نشويد؛ از تفسير قرآن که چه زيبا بيان مي کند، غافل نشويد؛ نماز جمعه و جماعت ايشان که مظهر وحدت است و روشنگري، بدون عذر شرعي رها نکنيد؛ از کيد منافقين آمريکايي به فرموده ي امام امت غافل نشويد؛ به شايعه ها گوش ندهيد؛ خط امام را خوب بشناسيد و ثابت کنيد که مقلد و تابع ولايت فقيه هستيد.

شهيد محمدرضا توانگر ريزي (1361-1343 زرين شهر)

من به عنوان يک برادر کوچک، از شما مردم غيور و شهيدپرور که باعث سربلندي همه ي ايرانيان در جهان هستيد، مي خواهم که مبادا امام امت، قلب [ تپنده ] ملت و اين هديه ي خدا و روحانيت مبارز را تنها بگذاريد. وحدت را حفظ کنيد و با شرکت در نماز جمعه که بهترين سلاح ماست، در مقابل دشمن مشت محکمي بر دهان ابرقدرت هاي جهانخوار بزنيد.

شهيد مختار جديري فعال (1362-1343 تبريز)

اي جوانان ايران! من از شما برادران تقاضا دارم که اگر نمي توانيد به جبهه ما بياييد، مي خواهم که شما در سنگرها در شهرهايتان با پشتيباني از جمهوري اسلامي و يار و ياور امام امت و روحانيت باشيد و نگذاريد که هيچ ابرقدرتي به مملکت اسلامي ما خيانت بکند و مي خواهم شما در سنگر کوبنده که نماز جمعه است، شرکت کنيد و با وحدت کلمه ي خود توي دهن عوامل شرق و غرب بزنيد و هميشه دنباله رو و راه شهيدان باشيد که همان راه شهيدان راه حسين ( عليه السلام ) است.

شهيد مهدي حاجي لري (1362-1346 گرگان)

دوستان و آشنايان و همشهريان و امت مسلمان ايران! وحدت را حفظ کنيد و با شرکت در نماز جمعه که بزرگ ترين سلاح ما مي باشد، مشت محکمي بر دهان جهانخواهر بزنيد و مبادا امام امت و اين قلب تپنده ي جهان و اين هديه ي خدا را تنها بگذاريد.

شهيد مهرداد حبيبي پيله ورد (1365-1346 تهران)

وصيت من، بنده ي حقير به امت حزب الله و ايثارگر به اين است که مبادا در انجام وظيفه ي خود سستي کنيد. دشمنان دنبال فرصت هستيد که از شما يک ضعف و عيبي ببينند و به خود و اعمال ظالمانه ي خود نبازند. هميشه سعي کنيد وحدت و يکپارچگي را حفظ کنيد. در مجالس دعاها و يا ابا عبدالله ( عليه السلام ) و شهدا زياد حضور داشته باشيد که راه سعادت و توشه ي آخرت است. در نمازهاي جماعت و جمعه شرکت کنيد که مايه ي خشم دشمنان است.

شهيد محمدرضا حسن رضايي (1365-1348 قزوين)

و لازم دانسته بنابر وظيفه، اگر چه شما ملت عزيز سرور و بزرگ حقير هستيد، چند چيز را به شما به صورت پيام وصيت مي کنم:
.... اين زمان، زمان وحدت اسلامي است و [ از شما مي خواهم که ] از وحدت کناره گيري نکنيد، به خاطر چيزهايي که نمي دانيم (14) و اطلاع کافي نداريم و جزئي مي باشد وحدت خود را به هم نزنيم. اين دسيسه ي شيطان و دشمنان اسلام است که مي خواهند (15) وحدت اسلامي مسلمين را به هم بزنند و لذا شما با حضور خود در مراسم (16) تشييع جنازه ي شهدا (17) و نمازهاي جماعت و مخصوصاً با حضور هرچه با شکوه ترتان در نماز جمعه ها، پاسخ مثبت به نداي خداوند بدهيد که مي فرمايد: « و اعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا » (18) و پاسخ دشمن کوب به دشمنان اسلام و شياطين شرق و غرب بدهيد.... لازم مي دانم، به شما خانواده ي گرامي ام نيز چند امور را تذکر بدهم: اول: از ذکر خدا غافل نباشيد و هميشه براي فرج آقا امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) دعا کنيد... دوم: وحدت اسلامي را حفظ کنيد و نماز و روزه و ديگر شئونات اسلامي را رعايت کنيد.

شهيد عباس حسني نژاد عباس آبادي (1361-1345 بافق )

وحدت را حفظ کنيد و با شرکت در نماز جمعه که بزرگ ترين سلاح ماست در مقابل دشمن، مشت محکمي به دهان ابر قدرت هاي جهانخوار بزنيد.

شهيد مختار حسين آبادي (1361-1341 اراک)

از خانواده ام مي خواهم که همچون روحيه اي که خانواده ي شهدا دارند، داشته باشند.... از خدمت به اسلام کوتاهي نکنيد. هميشه گوش به فرمان امام امت باشيد. براي خير و نيکي و انسجام [ و ] وحدت خود در انقلاب، در راهپيمايي ها، در نماز جمعه ها و در تمام مراسم هاي مذهبي شرکت کنيد.

شهيد مرتضي حسيني باصري (1362-1343 جرقويه )

اي مردم عزيز! امام عزيز را خداوند به ما هديه داده است، او را تنها نگذاريد و شما عزيزان! وحدت خود را حفظ کنيد و اين نماز جمعه هاست که پوزه ي ابرقدرت ها را بر زمين مي مالد. شما نماز جمعه را ترک کنيد و هميشه برويد؛ چون تمام مسائل روز دنيا را در روز جمعه فاش مي کنند که اين دشمنان بدانند که اسلام شکست ندارد.

شهيد سيدمحمود حسيني پور عزآبادي (1365-1345 يزد)

کلام آخر به مردم شهيدپرور اين است که نماز جماعت ها را، خصوصاً نماز وحدت آفرين روز جمعه را هر چه پرشکوه تر برگزار کنيد و در دعاهاي کميل و ندبه و توسل شرکت کنيد؛ زيرا دشمن و منافقين از همين دعاها و نماز جماعت ها است که مي ترسند و هميشه نقشه مي کشند که شما مردم ايثارگر و شهيدپرور ايران را از اسلام و قرآن دور کنند و البته خداوند نقشه ي منافقين را نقش (19) بر آب مي کند.

شهيد سيدموسي حسيني مجن (1365-1345 شاهرود)

اي امت حزب الله! قدر اين نعمت عظيم را بدانيد و هميشه پشتيبان ولايت فقيه و رهبري باشيد و سنگر مساجد و نماز جمعه و جماعات و دعاها را محکم حفظ کنيد و هر چه با شکوه تر برگزار (20) کنيد و همچنان وحدت خود را حفظ زيرا [ رمز ] پيروزي هاي ما در جبهه و ديگر مسائل، همين حفظ وحدت بوده است و مراسم عزاداري را باشکوه برگزار کنيد؛ زيرا ما هر چه داريم، از همين عزاداري ها است و بدانيد که اگر در يکي از مسائل فوق سستي [ شود ] و کم اهميت داده شود، اول بدبختي و نابودي ما آغاز شده.
ادامه دارد...

پي‌نوشت‌ها:

1- سوره آل عمران؛ آيه 103
2- در اصل وصيت: وحدتشان
3- در اصل وصيت: کوبيده
4-در اصل وصيت: در
5- در اصل وصيت: است
6-در اصل وصيت: نگذاريد
7- در اصل وصيت: و فکري
8- در اصل وصيت: کرده
9- در اصل وصيت: به
10- در اصل وصيت: است
11- در اصل وصيت: مضوعي
12- در اصل وصيت: نشويد
13- در اصل وصيت: صلاح
14- در اصل وصيت: نمي دانم
15- در اصل وصيت: مي خواهد
16- در اصل وصيت: شهداي
17- در اصل وصيت: تشييع جنازه ها
18- سوره آل عمران؛ آيه ي 103
19- در اصل وصيت: نقشه
20- در اصل وصيت: برگذار

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب، (1391) وحدت «دفتر چهارم» گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (7)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول.



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط