اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی پسر شاه فیلیپ دوم از مقدونیه و یکی از همسران او، المپیاس، دختر یک پادشاه غیر مقدونی به نام نئوپتولموس یکم اپیروس بود. حداقل این موضوع یک داستان معمولی است. به عنوان یک قهرمان بزرگ، نسخه‌های
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسکندر مقدونی
اسکندر مقدونی

 

نویسنده: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

نام: اسکندر سوم مقدونی
تاریخ: 20 جولای سال 356 پیش از میلاد – 10 ژوئن سال 323.
محل تولد و مرگ: پلا و بابل
تاریخ حکمرانی: 336-323
والدین: فیلیپ دوم و المپیاس
شغل: حاکم و رهبر نظامی

تولد

اسکندر مقدونی پسر شاه فیلیپ دوم از مقدونیه و یکی از همسران او، المپیاس، دختر یک پادشاه غیر مقدونی به نام نئوپتولموس یکم اپیروس بود. حداقل این موضوع یک داستان معمولی است. به عنوان یک قهرمان بزرگ، نسخه‌های معجزه آسای بیشتری از این شخصیت وجود دارد.
الکساندر در 20 ژوئیه سال 356 قبل از میلاد به دنیا آمد. مادر وی المپیاس که غیر مقدونی بود وضعیت فیلیپ را نسبت به زن مقدونی که او بعدها با وی ازدواج کرد، پایین آورد. در نتیجه درگیری زیادی بین پدر و مادر اسکندر وجود داشت.

• علائم شگرف قبل از تولد اسکندر مقدونی

در جوانی:

لئونیداس (احتمالا عموی الکساندر) و فیلسوف بزرگ یونانی ارسطو، الکساندر را آموزش دادند. الکساندر در دوران جوانی و با رام کردن اسب وحشی به نام بوکفالوس قدرت بزرگ قابل مشاهده‌ای از خود به نمایش گذاشت. در سال 326، هنگامی که اسب محبوب الکساندر مُرد، او شهری در هند / پاکستان و در حاشیه رودخانه هوداسپس را به نام اسبش بوکفالوس نام گذاری کرد.
تصویر ما از الکساندر، تصویر مردی جوان است چرا که این پرتره رسمی است که از او به تصویر کشیده شده است.
اسکندر مقدونی

به عنوان نایب السلطنه:

در سال 340 قبل از میلاد، در حالی که پدرش فیلیپ به مبارزه با شورشیان رفت، الکساندر در مقدونیه نایب السلطنه شد. در طول دوران نایب السلطنه بودن او، مایدی‌های شمال مقدونیه شورش کردند. الکساندر شورش را فرونشاند و این شهر خود را به اسم خود تغییر نام داد.
اسکندر در سال 336 پیش از میلاد و پس از قتل پدرش، حاکم مقدونیه شد.

گره گوردی:

یک افسانه در مورد اسکندر مقدونی این است که زمانی که او به سال 333 در گردیوم واقع در ترکیه بود، او گره گوردی را باز کرد. این گره با پادشاه افسانه‌ای و ثروتمند میداس گره خورده بود. پیشگویی در مورد گره گوردی این بود که کسی که بتواند آن را باز کند در تمام آسیا حکومت خواهد کرد. گفته شده است که اسکندر مقدونی گره گوردی را با استفاده از یک شمشیر برید و در نتیجه آن ر ابه این روش باز کرد.

نبردهای مهم:

• نبرد گرانیک - سال 334 قبل از میلاد مسیح (ترکیه غربی) در برابر ساتراپ پارسی با مزدوران یونانی.
• نبرد ایسوس - سال 333 قبل از میلاد مسیح (استان ختای ترکیه) در برابر داریوش شاه پارس
• نبرد گوگمل - سال 331 قبل از میلاد مسیح (شمال عراق) در برابر داریوش شاه پارس
• نبرد هوداسپس - سال 326 قبل از میلاد مسیح (شمال پنجاب، در پاکستان مدرن) در برابر شاه پوروس، که حکومت پادشاهی کوچک را بر عهده داشت، اما دارای فیل‌های جنگی زیادی بود. در پایان توسعه ‌طلبی اسکندر. (اگر چه الکساندر در نظر داشت بیشتر پیشروی کند که به زودی توسط مردان خود متوقف شد، او فکر می‌کرد که در نزدیکی لبه زمین قرار دارد.)

مرگ:

در سال 323 پیش از میلاد، اسکندر کبیر به بابل بازگشت. در این شهر بود که ب هناگاه بیمار شد و مرد. علت مرگ او ناشناخته است. شاید دلیلش بیماری یا سم باشد. مرگ او ممکن است در اثر زخمی باشد که از هند به او رسید.
جانشینان اسکندر دیادوخوی‌ها (دسته‌ای از سرداران و خویشان و دوستان اسکندر کبیر) بودند.

همسران:

همسران اسکندر کبیر عبارتند از: نخست رکسانا (سال 327) و سپس استاتیرا و پروشات.
وقتی در سال 324 پیش از میلاد اسکندر با استاتیرا دختر داریوش و پروشات دختر اردشیر سوم هخامنشی ازدواج کرد، شاهزاده خانم سغدی رکسانا را طلاق نداد. مراسم عروسی در شوش بود و هم زمان، دوست اسکندر هفستیون با دریپهتیس، خواهر استاتیرای ازدواج کرد. اسکندر مهریه‌ای مقرر کرد که به واسطه آن 80 تن از همراهان او نیز بتواند با زنان نجیب ‌زاده پارسی ازدواج کنند.

فرزندان:

• هراکلس، پسر همسر / معشوقه اسکندر بارسینه
• اسکندر چهارم پسر رکسانا
هر دو فرزند اسکندر قبل از اینکه به بزرگسالی برسند، کشته شدند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.