سيري در وصيت نامه شهدا

وحدت، ذيل محور ولايت فقيه (1)

توصيه ي من به شما اين است که در راه خدا جهاد کنيد و دين خدا را به پا نگه داريد؛ چون اين دين خداست، ياري دهنده ي مظلومين. پس بايد بجنگيم، برزميم با دشمنان خدا که همان منافقين و سرمايه دارها و چپاولگران هستند. براي
سه‌شنبه، 22 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وحدت، ذيل محور ولايت فقيه (1)
 وحدت، ذيل محور ولايت فقيه (1)

 

نويسنده: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد الله رحم آقايي (1361 - 1345 شوشتر)

توصيه ي من به شما اين است که در راه خدا جهاد کنيد و دين خدا را به پا نگه داريد؛ چون اين دين خداست، ياري دهنده ي مظلومين. پس بايد بجنگيم، برزميم با دشمنان خدا که همان منافقين و سرمايه دارها و چپاولگران هستند. براي جنگ اتحاد داشته باشيم. با هم يک رهبر واحدي داشته باشيم و اتکا به خداوند کنيم تا در نبرد پيروز شويم، ان شاءالله.

شهيد رضا ابراهيم پور (1365 - 1350 اردبيل)

پشتيبان ولايت فقيه باشيد و هيچ وقت از نماز جماعت و دعاي کميل و نماز جمعه غفلت نکنيد تا اتحادتان را حفظ کنيد و گوش به فرمان رهبر باشيد.

شهيد ابراهيم ابراهيمي (1360 - 1338 تبريز)

برادران و خواهراني [را] که در پشت جبهه هستند، قسم مي دهم به خون سرخ شهداي اسلام که دست از دامن پربرکت امام برندارند و اتحاد را حفظ نمايند.

شهيد حسين ابوالحسني (1362 - 1344 اصفهان)

فقط خواهش من اين است که شما ملت شهيدپرور گوش به فرامين رهبر کبير انقلاب بدهيد تا تفرقه از ميان شما رخت بربندد و اتحاد جايگزين آن گردد.

شهيد محمود ابوترابي (1362 - 1344 نجف آباد)

اي ملّت عزيز!... پيرو ولايت فقيه باشيد و دستورات او را عمل کنيد. در هر برنامه اي همبستگي و اتحاد خود را به تمامي کشورهاي شرق و غرب ثابت کنيد.

شهيد حميد استبرقي (1362 - 1341 يزد)

امت شهيدپرور! دست از امام و روحانيت متعهد و علماي اسلام برنداريد که سعادت شما در پيروي از اين انسان هاي مؤمن و خداجو مي باشد و در پشت سر رهبر، اتحاد و اتفاق خود را حفظ و محکم کنيد که تفرقه يگانه سلاح (1) دشمن است. مدرن ترين و پيچيده ترين سلاح هاي ابرقدرت ها در برابر اراده ي پولادين شما بي اثر است و اين را فرزندان مجاهدتان در ميدان هاي نبرد عملاً ثابت کرده اند. فقط سلاح تفرقه و ايجاد اختلاف است که با القائات شيطاني خناسان وسوسه گر مي تواند صفوف متشکل ما را پراکنده سازند و جمع ما را منحرف و قدرت ما را نابود سازد. پس هميشه اين آيه ي شريفه ي قرآن آويزه ي گوشتان باشد که «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (2).

شهيد حبيب الله اسلامي (1366 - 1342 فارس)

عزيزانم! اي کساني که وصيت مرا مي شنويد! اطاعت امر رهبر را از اهم وظايف خود بدانيد و در سايه ي رهبري هاي حضرت امام بر اتحاد و انسجام خود بيفزاييد که در سايه ي اتحاد، هيچ قدرتي ياراي مقابله با شما را ندارد (3) و بالاتر اين که خداوند با جماعت است.

شهيد ميثم اکبري (1364 - 1345 جهرم)

از امت شهيدپرور ايران مي خواهم که سنگر مسجد را حفظ کنند (4) و هيچ وقت دست از ولايت فقيه و در رأس آن ها، امام خميني، برندارند و اتحادشان [را ] حفظ کنند.

شهيد سياوش امامي (1361 - 1342 سپيدان)

پيام من به برادران و خواهران و ملت شهيدپرور و غيور ايران اين است که در پشت جبهه با آگاهي خود نگذاريد که اين منافقان آمريکايي بيش از اين به جنايات خود ادامه دهند؛ هوشيار باشيد و از امام خود حفاظت و پشتيباني کنيد و اوامر ولايت فقيه را که اوامر الله است از دل و جان بپذيريد و اطاعت کنيد. اتحاد خود را روز به روز محکم تر کنيد تا [منافقين] نتوانند در صف آهنين شما رخنه کنند.

شهيد محسن اميدي (1365 - 1336 کرج)

برادران و خواهران حزب الله! با حفظ وحدت و اتحاد [و] يکپارچگي و [حرکت] در پشت سر امام عزيزمان، تا پيروزي نهايي حق بر باطل، يعني ظهور آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، جبهه هاي جهاد را گرم نگه داريد؛ [چرا] که نجات و رستگاري ما در دنيا و آخرت به اين مبارزه ي مقدس بستگي دارد.

شهيد شنبه اميري (1365 - 1342 زرين شهر)

قدر رهبر انقلاب، امام امت را بدانيد؛ چرا که هر چه عزت و آبرو و اعتبار پيدا کرده ايم، همه از پرتو عنايات خاصي است که امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دارند. پس هيچ گاه از خط و کلام امام دور نشويد و امام را الگو و ميزان قرار دهيد. دست اتحاد به يکديگر داده، وحدت و يکپارچگي خود را حفظ نموده و جداً از دودستگي ها و گروه گرايي ها و خط بازي ها پرهيز نماييد (5) تا بهانه به دست دشمن نيفتد که توان نفوذ در بين شما را پيدا کرده و خداي نکرده ضربه به انقلاب اسلامي و مقام رهبري ولايت فقيه بزنند. بدانيد که منافقان هميشه و همه جا و در هر لباسي، حتي لباس مقدس روحاني ظاهر مي شوند و حضور دارند و در کمينند که شما را به طرف خود جلب نمايند؛ پس آگاه باشيد و ندانسته دنباله رو هر کسي نباشيد.

شهيد محمدرضا باباصفري (1366 - 1349 اصفهان)

امت شهيدپرور! پيرو خط رهبر باشيد و از دستورات ولايت فقيه اطاعت کنيد تا خون شهداي ما پاي مال نگردد. اتحاد بين خود و انقلاب را محکم تر کنيد و نماز جمعه را فراموش نکنيد و به دعاهاي مستحب کميل و غيره اهميت فراوان دهيد.

شهيد عبدالحسين باري (1363 - 1335 نيشابور)

از ملت شهيدپرور ايران مي خواهم که با اتحاد خود امام و اسلام را تنها نگذارند و اين نعمت بزرگ خداوند، رهبر آگاه و بيداردل ايران و جهان اسلام را ياري کنند.

شهيد ابراهيم باغبان زاده چغاسبزي (1363 - 1341 دزفول)

بنده ي حقير که جز بندگي خدا افتخار ديگري (6) ندارم به شما توصيه مي کنم پيرو امام باشيد. او ناخداي کشتي اسلام است؛ اگر در اين کشتي اتحاد نباشد و اگر خداي ناکرده نافرماني و عهدشکني شود و اگر مردم، اين مردمي که در سال 57 با خروش خود امام را ياري نمودند، اتحاد را سرلوحه ي کار خود قرار ندهند خداي ناکرده اين کشتي به ساحل پيروزي و نجات نخواهد رسيد.

شهيد محمود بخشي الواري (1365 - 1327 تبريز)

اي امت حزب اللهي! با پيروي از ولايت فقيه و رهبر کبير انقلاب، امام خميني و با اتحاد و وحدت با همديگر مهربان باشيد. به هيچ وجه سر يک مسئله ي جزئي اختلاف نکنيد. سعي کنيد در مقابل دشمنان اسلام وحدت و يکپارچگي نشان دهيد و صورت دشمنان انقلاب اسلامي را به خاک بماليد.

شهيد اصغر بديحي (1362 - 1341 خميني شهر)

همان طور که [مي بينيد] ما ملت غيور و شهيدپرور اتحاد خود را حفظ کرده ايم و در خط ولايت فقيه هستيم؛ نگذاريد منافقين در بين ما رخنه کنند؛ [چرا] که اول خط امام را تضعيف مي کند، که خط اسلام است، دوم انقلاب اسلامي را شکست مي دهد. (7)

شهيد موسي الرضا پرتابيان (1367 - 1348 سبزوار)

به هيچ وجه امام عزيز ... [را] فراموش نکنيد و از او و راه او دست برنداريد؛ که اگر خداي ناکرده از او و راه او دست برداريد، آن روز شکست شما حتمي خواهد بود. همچنين وحدت و اتحاد خود را از دست ندهيد که اسلام و آئين و مملکت مان را ازدست مي دهيد.

شهيد محمدرضا پيماني فروشاني (1364 - 1345 خميني شهر)

اين ملت قهرمان و شهيدپرور! بيش از پيش امام را ياري کنيد و آيه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (8) را جامه ي عمل بپوشانيد، که همان طور که امام عزيز بارها تذکر داده اند، دشمن از وحدت و اتحاد شما مي ترسد و تن به ذلت، خداي ناکرده ندهيد و جنگ را تا رفع فتنه ادامه دهيد و نگذاريد خون شهداء پاي مال شود.

شهيد اردشير جعفري ( 1362 - 1348 شوشتر)

از مردم مي خواهم که به حرف امام که همان وحدت و اتحاد است گوش بدهند تا پيروز بشويم ان شاءالله.

شهيد ابوالفضل جمالي (1362 - 1346 گلپايگان)

مبادا دست از خط حزب الله که همان خط امام است برداريد! با هم باشيد و اتحادتان از بين نرود که دشمنان در انتظار تفرقه هستند و بس!

شهيد ابراهيم حبيبي (1361 - 1343 قائن)

از شما عاجزانه تقاضا مي کنم که اسلام و امام و روحانيت مبارز و خستگي ناپذير را تنها نگذاريد و گول شيطان صفتان را نخوريد و هميشه آماده ي شهادت باشيد که هستيد؛ صحنه را ترک نکنيد و بر شما باد اتحاد و وحدت کلمه در تمام امور.

شهيد سعيد حسن پور (1365 - 1346 اصفهان)

خواهران و برادران مسلمان! از شما مي خواهم که نگذاريد خون شهدايمان پاي مال گردد و از امام عزيزمان اطاعت کنيد و اوامرش را در هر زمينه مو به مو اجراء کنيد و تا آخرين لحظه ي عمرتان [از] امام عزيزمان که ذره ذره ي وجودش براي اسلام و مستضعفين مي تپد، پيروي و حمايت کنيد و با وحدت خود منافقين و ضد انقلابيون را نابود سازيد. باشد که اتحادتان مشت محکمي بر دهان استعمارگران و منافقين و ضدانقلابيون باشد.

شهيد اسماعيل حمدالله زاده (1363 - 1344 آذرشهر)

از شما امت حزب الله و هميشه در صحنه مي خواهم که مطيع امر ولايت فقيه باشيد. چون که هر کس از امام اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است و هرکس [با او] مخالفت کند با خدا و اسلام مخالفت کرده است. از شماها مي خواهم که پشتيبان سرسخت روحانيت مبارز و متعهد و متدين باشيد و اين را بدانيد که ما توانستيم با ياري خداوند متعال [به] ابرقدرت ها اين را بفهمانيم که ما مرد جنگ هستيم و از جنگ هراسي نداريم و تا آخرين قطره ي خونمان از اسلام و قرآن دفاع خواهيم کرد و نخواهيم گذاشت که اين ابرقدرت هاي استعمارگر لطمه اي به انقلاب اسلامي ما وارد کنند. به فرموده ي امام که فرمودند: «آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند» اميدوارم که با وحدت بيشتر و اتحاد و همبستگي بتوانيم پوزه ي اين ابرقدرت ها را به خاک بماليم.

شهيد تقي خاقان جو (1367 - 1347 همدان)

هيچ گاه از روحانيت جدا مباشيد . اين نقشه ي شوم استکبار است و حضور خود را در صحنه همراه با روحانيت کنيد. (9) خود را به اخلاق نيکو و حسنه آراسته سازيد. هميشه گوش به فرمان رهبر الهي، امام عزيز باشيد؛ [چرا] که اين دست بقية الله (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است که از آستين رهبر کبير انقلاب آمده و اسلام را حياتي تازه بخشيده و امت اسلام را رهبري مي کند. اگر اين چنين کنيد در اتحاد شما هيچ خللي وارد نمي شود.

شهيد موسي خسروي (1361 - 1336 فريدن)

[اي مستکبرين]! اين را بدانيد [که] ملت غيور و مسلمان ايران از خون پاک شهيدان ... پاسداري خواهند کرد. آري؛ ملتي که با اتحاد و اتفاق زير لواي قرآن و رهبريت قاطعانه ي امام توانستند انقلابي به اين عظمت را به وجود بياورند، [مي توانند] تمام توطئه هاي دشمنان اسلام را نقش بر آب کنند.

شهيد عبدالرضا خير الدين (1364 - 1345 گرمسار)

پيرو ولايت فقيه باشيد (10) و دعاي کميل و نماز جمعه يادتان نرود و (11) به اين سخن مولاي متقيان علي (عليه السلام) توجه داشته باشيد [که] فرموده اند اگر کسي سه جمعه پشت سر هم، بدون عذر، به نماز جمعه نرود، منافق است. هميشه دعاگوي امام خميني و مسئولين متعهد باشيد... يک قدم از امام جلوتر نگذاريد و يک قدم هم عقب نگذاريد که در هر دو صورت هلاک خواهيد شد. اتحاد بين هم را حفظ کنيد و به سخنان امام کاملاً توجه داشته باشيد و به سخنانش عمل کنيد.

شهيد منصور داروييان (1361 - 1339 شوشتر)

برادران!... بياييم با اتحاد و همبستگي، بدون هر (12) گونه تکبّر فکري و عملي، همه با هم مانند پروانه به دور اين شمع هميشه روشن، [يعني] امام و ولايت، بگرديم؛ (13) که اگر جدا شديم، (14) جدايي ما همانا عدم و نابودي ماست.

شهيد کيامرث دهقان (1365 - 1351 ممسني)

اين انقلاب بدون رحانيت پيشروي ندارد و اين روحانيت بدون اين امت رهروي (15) ندارند؛ پس با هم متحد شويد و اين انقلاب محرومين را، که اميد مستضعفان جهان است، صحيح و سالم به دست صاحبان اصلي اش، مولانا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بسپاريد و اتحاد شما ملت عزيز با اسلام تنها لبيک گفتن به نداي اين امام عزيزمان مي باشد.

شهيد محمد دوه لي (1365 - 1346 تبريز)

امت مبارز! ولايت فقيه براي مردم به منزله ي چراغ راه است و (16) تا زماني که به نور افشاني مي پردازد گذر از معابر صعب العبور آسان مي شود. [پس] از ولي زمان خود، که به حق نايب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) هستند، پيروي کنيد؛ در غير اين صورت شکست در پيش روي شماست. اتحاد و انسجام خود را در سايه ي رهبري حفظ کنيد؛ [امت متحد] مانند سدي است نفوذناپذير که هيچ يک از سلاح ها قادر به از هم پاشيدن آن نيست. ولي در [صورت] تفرقه و جدايي، احتمال انجام هر کاري از سوي دشمن بعيد نيست.

شهيد ولي الله رباط جزي (1365 - 1339 سبزوار)

وقتي که به فرمايشات امام توجه مي کنيم، (17) مي فرمايند: (18) «امروز اختلاف از زبان هر کس باشد، اين زبان، زبان شيطان است». ديگر اختلافات را کنار بگذاريد؛ با (19) حزب الله اتحاد داشته باشيد، نه با دشمن انقلاب ... به نداي امام لبيک بگوييد. وقتي شما اين حرکت عظيم را انجام دهيد، مردم هم به شما نگاه مي کنند و به شما مي پيوندند. هم کمک خوبي به جبهه هاي حق عليه باطل نموده ايد و هم اتحاد خودتان منسجم و هم جمع حزب اللهي ها زياد مي شود و دشمنان (20) داخلي خودتان هم در (21) مقابل وحدت شما از بين مي روند و با اين حرکت، اسلام و قرآن [و] وطن خودتان [را] حفظ مي کنيد.

شهيد مهدي ربيع طالخونچه (1360 - 1344 اصفهان)

از شما مي خواهم که سخنان امام را مو به مو اجرا کنيد و مواظب باشيد که روحانيت را از شما جدا نکنند، اگر روحانيت را از شما جدا کردند، امام را از شما جدا مي کنند. پس هر چه بيشتر اتحاد خودتان را با روحانيت محکم کنيد و مشت محکمي بر دهان تفرقه اندازان بزنيد.

شهيد مجيد رحيمي (1361 - 1339 تبريز)

بعد از من راه مرا ادامه دهيد (22) و شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر صدام و مرگ بر اسرائيل را در عمل پياده کنيد (23) و نگذاريد (24) منافقان و مشرکان به هدف خود که نابودي اسلام و مسلمين است، دست يابند؛ اين (25) منافقان خطرشان براي (26) اسلام از آمريکا و اسرائيل و صدام بيشتر است. اين ها بايستي ريشه کن شوند و اين ها ريشه کن نمي شوند مگر با اتحاد مسلمين! چرا که پروردگار متعال در قرآن مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (27)، «و همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيد و پراکنده نشويد». آري! تنها آرزوي من متحد شدن برادران دين و مستضعف در برابر دشمنان اسلام است و اين اتحاد حاصل نمي شود جز با توجه به سخنان گهربار رهبر کبير انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران! پس بايستي فرامين پيامبر گونه ي امام را کاملاً به مرحله ي اجرا درآورد.

شهيد جواد رسولي (1369 - 1340 زنجان)

توجه داشته باشيد [که] شهداء رفتند و روز به روز از کنار شما مي روند، ولي مسئوليت شرعي و انساني شما را دو چندان مي کنند. طوري نباشيد که فرداي قيامت در پيشگاه پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و حضرت علي (عليه السلام) و اباعبدالله الحسين (عليه السلام) شرمنده باشيد. آن روز پشيماني سودي نخواهد داشت. بياييد با اتحاد و يکپارچگي، زير لواي پرچم توحيد [و] به رهبري امام امت بزرگوار همچون سيلي خروشان و بنيان کن، اساس حکومت هاي جور و ستم را از بيخ و بن برکنيد و اين جنگ تحميلي را تا نابودي فتنه در روي زمين ادامه دهيد و نگذاريد اجانب داخلي و خارجي، انقلاب عزيز و گرانبهاي اسلامي ايران را [از بين] ببرند و قدر اين رهبر عظيم الشأن انقلاب را بدانيد که شيريني زندگي ما [به] وجود رهبرمان است.

شهيد ماجد رضايي (1362 - 1344 اصفهان)

اکنون که خداوند منان بر اين ملت منّت نهاده و نوري از خودش را بر روشنايي راه ما قرار داده، وظيفه ي ماست که به خوبي و به نحو احسن و با رهبري هاي پيامبر گونه ي رهبرمان از انقلاب حفاظت [کنيم] و پاسدار حرمت خون شهيدان باشيم و با اتحاد و يکپارچگي خود پوزه ي تمام ابر جنايتکاران، بالاخص شيطان بزرگ را به زمين بماليم.

شهيد ارزين زندباف (1361 - 1338 دهدشت)

شما بايد در هر زمان پيرو خط ولايت فقيه باشيد و از دستورات رهبر خود با (28) جان و دل اطاعت نماييد و مساجد که به قول امام امت سنگر است، اين سنگرها را خالي نگذاريد؛ زيرا در غير اين صورت دشمن فرصت پيدا خواهد کرد و در بين شما و صفوف شما نفوذ پيدا مي کند و اتحاد شما را از هم مي پاشد و بناي کينه و دشمني را در بين شما به وجود مي آورد.

شهيد حسين سعيدي (1363 - 1344 شاهرود)

برادران! همگان با امام باشيد. از او پيروي کنيد و راه او بپيماييد؛ چرا که او پيرو راه حسين است و او از ما وحدت و اتحاد مي خواهد. در اين راه هميشه مقاوم و استوار باشيد و پيرو راه شهيدان باشيد و متحد باشيد و نگذاريد بيگانگان و ابرقدرت ها شما را سرکوب کنند.

شهيد عبدالکريم سفيد زاده (1366 - 1343 دزفول)

در خط امام باشيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد. براي رسيدن به پيروزي، همه با هم دست به دست هم داده و با اتحاد کامل بر عليه هر چه تجاوز است، بر عليه هر کس که بخواهد از اجراي قوانين اسلامي جلوگيري کند، مبارزه کنيد. گوش به فرمان فرامين امام باشيد و در برابر دشمنان از روحانيت پشتيباني کنيد.

شهيد ابراهيم سليميان ريزي (1366 - 1338 زرين شهر)

اي مسلمين جهان! اي خفتگان تاريخ! ما حاضريم براي بيداري شما و براي اينکه سربلند باشيم جان ناقابل خود را فدا کنيم. پس بياييد و دست اتحاد و برادري به هم بدهيد و از تفرقه و نفاق، که از وسوسه هاي شيطان است، دوري کنيد و با تمسک به خدا و قرآن و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و رهبري زعيم عالي قدر، امام خميني مبارزه ي خود را بر عليه استعمارگران آغاز کنيد و فقط تکيه به خدا و رهبران الهي بکنيد.

شهيد سيد تقي شجاعي (1361 - 1343 کرج)

با همديگر مهربان باشيد و اتحاد و يگانگي داشته باشيد. پشتيبان ولايت فقيه باشيد [و] در خط امام قرار بگيريد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: ناخوانا
2.سوره آل عمران، آيه 103
3.در اصل وصيت: نداشته
4.در اصل وصيت: کنيد
5.در اصل وصيت: نموده
6.در اصل وصيت: ديگر
7.در اصل وصيت: مي دهند
8.سوره آل عمران، آيه 103.
9.در اصل وصيت: باشيد
10.در اصل وصيت: بوده
11.در اصل وصيت: که اگر
12.در اصل وصيت: هيچ
13.در اصل وصيت: باشيم
14.در اصل وصيت: شدند
15.در اصل وصيت: پيشروي
16.در اصل وصيت: که
17.در اصل وصيت: ميکني
18.در اصل وصيت: مي فرماييد
19.در اصل وصيت: لااقل که با
20.در اصل وصيت: دشمن
21.در اصل وصيت: ديگر بار
22.در اصل وصيت: دهند
23.در اصل وصيت: کنند
24.در اصل وصيت: نگذارند
25.در اصل وصيت: که اين
26.در اصل وصيت: به
27.سوره آل عمران، آيه 103
28.در اصل وصيت: با

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.