سيري در وصيت نامه شهدا

وحدت، ذيل محور ولايت فقيه (2)

توصيه اي که به مسلمين و شيعيان فداکار و شهيد پرور ايران دارم اين است که همچنان که تاکنون پيوند [و] وفاداري خودتان را به رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت او با اخلاص تمام نشان داده ايد - و الحق که
سه‌شنبه، 22 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وحدت، ذيل محور ولايت فقيه (2)
 وحدت، ذيل محور ولايت فقيه (2)

 

نويسنده: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد تيمور شريفي (1364 - 1347 گچساران)

توصيه اي که (1) به مسلمين و شيعيان فداکار و شهيد پرور ايران دارم اين است که همچنان که تاکنون پيوند [و] وفاداري خودتان را به رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت او با اخلاص تمام نشان داده ايد (2) - و الحق که امت واقعي رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) شماييد - تا دم آخر [نيز] تابع و پشت سر نماينده ي امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، حضرت امام خميني و علماء متعهد باشيد و شديداً از تفرقه که خواست کفار و منافقين و موجب شکست اسلام است، بيزاري جوييد و اتحاد و برادريتان را با عموم مسلمين جهان اعلام نموده و در مقابل دشمنان اسلام و انسانيّت يد واحده بشوييد.

شهيد مصطفي شمس دستجردي (1361 - 1340 اصفهان)

اي مردم شهيدپرور! اتحاد خود را حفظ کنيد. امام خميني را دعا کنيد [و] به سخنان ايشان توجّه داشته باشيد.

شهيد محمد شيرزادي جاويد (1363 - 1340 همدان)

برادران عزيز!... دشمن کمين کرده و تنها رهبري امام مي تواند کمينگاه دشمن را کشف [کند] و در هم بکوبد. مخالفان سعي در تضعيف اين انقلاب (3) دارند. (4) [پس] هوشيارانه عمل کنيد! تنها راه مقابله با کفر و امپرياليسم غرب و سوسيال امپرياليسم شرق فقط اتحاد با روحانيت است (5) و اسلام بدون روحانيت مانند کشور بدون طبيب است.

شهيد هاشم عقيقي (1363 - 1344 تهران)

خواهران و برادران هم ايمانم! بدانيد [که] اين دولت مکتبي و جمهوري اسلامي مايه ي رحمت خداست؛ پس براي استقرار کامل کلمه ي توحيد کوشش نماييد. نداي خدا را در تمامي جهان فرياد کنيد و هميشه و با تمام توان در [خدمت] جمهوري اسلامي کار کنيد... به حرف امام گوش نماييد، [چرا] که او از ما اتحاد و وحدت را مي خواهد .

شهيد يحيي عقيل پور (1365 - 1348 بهار)

اي ياران و عاشقان حسين (عليه السلام)! مبادا امام را تنها بگذاريد! هميشه پيرو امام باشيد .... [و] اتحاد را از دست ندهيد.

شهيد سيد کمال علويان دهاقاني (1365 - 1346 اصفهان)

اي ملت شهيد پرور!... خود را براي هر گونه کاري در راه رضاي خدا آماده کنيد؛ فقط و فقط در خط رهبر کبير اين انقلاب باشيد [و] به دنبال هيچ کسي و حزبي يا هيچ گروهي يا هيچ دسته اي نرويد؛ چون پيام تمام خون اين شهداء اتحاد و پيرو يک خط، آن هم خط امام بودن است .

شهيد محمدعلي علي محمدي (1361 - 1338 بم)

ملت ايران با ايثار و خودگذشتگي و با مبارزه ي پيگير خود و با تکيه به رهبري پيامبر گونه ي امام و با اتحاد و همبستگي سرانجام در آينده اي زود، ضمن مبارزه با استعمارگران حرفه اي و مبارزه با دشمنان نوع بشر، زمينه ي ظهور و حکومت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را فراهم خواهند کرد و در اين راه خداوند هم هميشه يار و ياور آنان خواهد بود.

شهيد حسن علي پور (1365 - 1344 مشهد)

با اتحاد و حب امام عزيزم نگذاريد (6) تا يک بار ديگر دست اجنبي و ايادي شيطان بر سر ما دراز شود؛ نگذاريد يک بار ديگر بر قلب امام خدشه اي بيفتد و از نفاق عده اي سودجوي و فرصت طلب قلب امام عزيز به درد بيايد. ياري کنيد امام عزيز را تا شما را در درگاه کبريايي شفاعت کند.

شهيد محمد غلامي (1361 - 1343 قم)

خواهران و برادران عزيزم! اکنون که همه ي حيله گران شرق و غرب براي (7) نابودي اسلام دست به دست [هم] داده اند، اين وظيفه ي ماست که با اتحاد هميشگي خودمان [و] تحت رهبري آگاهانه (8) امام خميني - که واقعاً يک موهبت الهي است - به مقابله با دشمنان بپردازيم و با رهبري هاي خردمندانه ي او ما [و] انقلابمان پيروز و از قيد و بند اسارت آزاد شديم.

شهيد ابوالقاسم فاضل نجف آباد (1364 - 1344 نجف آباد)

پيامم به شما ملت اين است که اتحاد و همبستگي را حفظ بکنيد و نگذاريد منافقين و شايعه پراکنان (9) در داخل ما رخنه کنند. همان طوري که قرآن کريم مي فرمايد: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (10)؛ «همگي به ريسمان الهي چنگ زده و متفرق نشويد» و امام، اين [اميد] (11) ستم کشان و زحمت کشان و ياور مستضعفان و نائب بر حق صاحب الزمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و رهبر کبير [و]به حق شما ملت بيدارِ هميشه در صحنه را تنها نگذاريد و پيامش را لبيک بگوييد.

شهيد داوود فردوسي زاده نايين (1363 - 1341 نائين)

بدانيد اگر حسين تنها باشد هر کس در کجا که مي خواهد باشد، خواه در محراب و مسجد باشد و يا جاي ديگر، يزيدي است (12)؛ زيرا که روح [واقعي] (13) نماز و غيره، امامت مي باشد؛ که اگر همه ي اين ها باشد ولي حسين تنها باشد و ياران او [تنها] 72 نفر باشد، همه بر باطلند. بنابراين هيچ گاه امام را تنها نگذاريد و با اتحادي کامل در خط امام و پشتيبان ولايت فقيه باشيد.

شهيد مهرداد فروردين (1361 - 1340 نقده)

برادران! از شما مي خواهم که به حرف امام گوش نماييد؛ (14) او از ما اتحاد [و] وحدت مي خواهد.

شهيد عطاء الله فلاح مرسلي (1362 - 1343 رودبار)

رهبرمان امام خميني را تنها نگذاريد؛ ما مردم کوفه نيستيم که امام حسين را در صحراي کربلا تنها بگذاريم. هميشه در کارها اتحاد داشته باشيد و نگذاريد که حق پاي مال شود.

شهيد اسدالله فيروزبختيان (1360 - 1336 شيراز)

اي ملت رزمنده و شهيد پرور ايران! تنها رمز غلبه بر (15) دشمنان و کفار، ايمان [و] اطاعت از خدا و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و نائب بر حقش امام خميني [و] حفظ وحدت کلمه [و] به وجود آوردن اتحاد و صفوف مسلمين [و] پشتيباني از رزمندگان دولت [و] ولايت فقيه [و] ايجاد آرامش در پشت جبهه [است] . اطاعت از امام و مبارزه با منافقين را فراموش نکنيد.

شهيد غلامرضا قاسم زاده (1364 - 1343 فسا)

اتحاد خود را حفظ [کنيد] و با اتحاد خود نشان دهيد (16) که هنوز پيرو رهبر هستيد (17) و مانند مردم کوفه نباشيد (18) که امام حسين (عليه السلام) را تنها گذاشتند. نگذاريد که آن واقعه تکرار شود و با اتحاد خود اسلام را ياري کنيد و براي ياري کردن اسلام امام را تنها نگذاريد.

شهيد غلام علي قاسمي نسب (1362 - 1342 مشهد)

برادرانم! امام را تنها نگذاريد که تمام هدف دشمن از بين بردن اتحاد بين امام و ملت است.

شهيد محمد قايدي (1363 - 1329 اميديه)

شما امت شهيد پرور!... قدر اين نعمت اسلام و حکومت جمهوري اسلامي و رهبري امام امت، خميني کبير را بدانيد و پيرو امام امت، اين عروة الوثقي زمان و حبل المتين الهي (19) باشيد و به اين ريسمان الهي چنگ زنيد ... مبادا که متفرق شويد! اتحاد خود را حفظ کنيد.

شهيد علي اصغر قديمي (1362 - 1346 بجنورد)

هرگز امام، نجات دهنده ي مسلمين را تنها نگذاريد و هرگز اتحاد خود را از دست ندهيد؛ هرگز فرامين اسلام را زير پا نگذاريد؛ بر راهي که مي رويد پايدار باشيد و از هيچ چيز واهمه نداشته باشيد که خدا پشتيبان شماست.

شهيد حسن قرباني (1365 - 1335 بجنورد)

وظيفه ي مهم ما اطاعت از ولي فقيه، امام عزيز است؛ با (20) اتحاد و يکپارچگي کامل و فرمانبري از فرمان هاي خداگونه ي او ظهور (21) حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهد رسيد.

شهيد امير گلستاني (1366 - 1348 داراب)

روحانيت و امام عزيزمان را تنها نگذاريد! ديگر اختلاف و نفاق در بين شما نباشد؛ که خداي ناکرده ضربه به اسلام و جمهوري اسلامي مي خورد و به [به] اين انقلاب آسيب مي زند. اين ريشه ي اختلاف و نفاق را نابود کنيد و وحدت و يکپارچگي و اتحاد داشته باشيد؛ [ان شاء الله] که بر دشمنان داخلي و خارجي پيروز هستيد.

شهيد مهدي محسني (1365 - 1348 قم)

اي امت بي باک! کلمه ي توحيد را با وحدت کلمه در سرتاسر گيتي به اهتزاز درآوريد و با اتحاد خود پوزه ي تفرقه افکنان و منافقان و دشمنان و مستکبران را به زمين بماليد؛ وحدت کلمه ي شما در اطاعت محض از امام امت مي باشد و بدانيد که تفرقه ي شما باعث انحطاط و سقوط شما و انقلاب [شما] خواهد بود.

شهيد محمد تقي محمد زاده آقايي (1364 - 1343 کاشان)

اي پدر! مادر! خواهران! دوستان و ملت عزيز! هرگز دست از اتحاد و پيوستگي با روحانيت، خصوصاً امام امت برنداريد و قدرشناس اين نعمت بزرگ الهي باشيد. اين رهبري که الان در دست ماست سرمايه ي باارزشي است. از وجود [او] استفاده ي بسيار کنيد و هر کار که مي خواهيد بکنيد، در زمان حيات او (22) بکنيد [و] مانند مرده پرستان نباشيد. اتحاد را حفظ کنيد تا دشمنان نتوانند صدمه اي به شما بزنند.

شهيد الياس محمديان (1363 - 1343 رودسر)

دين اسلام در آغاز ظهور خود مظلوم بود؛ پيامبر و چند تن از اطرافيانش بودند با يک دنيا پر از کفر و شرک و احتياج به متحد (23) بودن افراد مسلمان بود و همچنين [اسلام] براي (24) اينکه بتوانند مستحکم باشد (25) محتاج به خون دادن بود. [در] عصر ما نيز چنين است که دين محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) است و اين همه کافر و مفسد از آمريکا و شوروي جهانخوار و ابرجنايتکار گرفته تا اين نوکران حلقه به گوش (26) مثل صدام و گروه هاي ملحد. پس بايد اتحاد داشت و با يک دست مشت به دهان همه اين ها زد و اين اتحاد ديگر به دست نمي آيد مگر [اينکه] همه پيرو ولايت فقيه باشيم و همه رهرو راه امام باشيم و روحانيت در خط امام را دوست داشته باشيم و آنان را راهنماي خودمان دانيم.

شهيد حسين محمدي نهاد (1365 - 1348 کرج)

تنها وصيت و خواهش من از [شما] امت اسلامي کشورم و جهان اسلام اين است که امام را تنها نگذاريد و اتحاد داشته باشيد؛ که با اين کارتان قسمتي از راه خداوند را مي رويد. با راهنمايي هاي ايشان به مقصد نهايي، که رضايت الله در دو جهان است، دست خواهيد يافت.

شهيد اکبر مختاري (1364 - 1347 قم)

ملت غيور ايران! در خط امام حرکت کنيد؛ چرا که خط او همان خط و روش و سيره ي انبياء و ائمه (عليهم السلام) است. مبادا امام عزيزمان را تنها بگذاريد! قدم در جاي پاي او گذاريد و کفار را نابود کنيد و زمينه را براي ظهور حضرت بقية الله (عجل الله تعالي فرجه الشريف) آماده نماييد. منافقين به فکر اين هستند که ملت را از امام و خط امام دور سازند تا شايد بدين وسيله در صفوف منسجم امت حزب الله رخنه کنند؛ (27) شما بايد با آگاهي کامل با اين توطئه ي دشمن مبارزه کنيد و اتحاد خود را ازدست ندهيد.

شهيد حسين مساح (1362 - 1342 اهواز)

از شما عاجزانه مي خواهم که هيچ وقت امام عزيزمان را تنها نگذاريد و با اتحاد خود بين روحانيت و در صحنه بودن کامل خود، مشت محکمي بر دهان ابرجنايتکاران بزنيد و به گفته ي امام، [با] آنان که اسلامشان با روحانيت مخالف است مخالفت کنيد؛ سعي کنيد که اسلامتان از روحانيت جدا نباشد.

شهيد نادر مصلّي نژاد (1362 - 1344 جهرم)

امت شهيدپرور! ... شما را سفارش مي کنم به تقوا؛ که آنچه شما را از قيدها و بندگي هوي و هوس آزاد مي کند و به هدف مي رساند، تقواست. در حفظ و حراست از تقواي خود کوشش نماييد و خودتان را به وسيله ي تقوا حفظ کنيد. مطيع (28) رهبري ولايت فقيه [باشيد] و در پشت سر امام خميني کبير گام برداريد و وحدت کلمه و اتحاد و همبستگي تان را چون گذشته حفظ کنيد.

شهيد خسرو ملک قصابي (1364 - 1344 گرمسار)

امت حزب الله! تنها راه (29) سعادت، چنگ زدن به ريسمان اتحاد و جدا نشدن از مسئله ي رهبري است. شما بايد همگامان حرکت راهيان کربلا باشيد.

شهيد باقر منصوري (1365 - 1340 خوانسار)

بياييد تحت رهبري اماممان و با اتحاد و همبستگي، اين دستورات اسلام را که ثمره ي خون هزاران شهيد است و به پيش بيريم و در حفظ و حراست از آن بکوشيم [و] از خداوند ياري بطلبيم [و] تابع او و [مطيع] او رهبر باشيم.

شهيد عادل موسي شعار رازليقي (1361 - 1340 تهران)

وصيت من به ملت غيور و دوستان و آشنايان اين است که در هر کجا هستند با امام باشند و با ياد خدا از رهنمودهاي پيامبرگونه ي او استفاده کنند. او را تنها نگذارند و از ياد خدا غافل نباشند. او از طرف خدا ناجي ملت مظلوم و مستضعف جهان است . آن هايي که با امامت و رهبري او مخالفت مي کنند [شما] با آن ها (30) مخالفت کنيد. چون آن ها هنوز نتوانسته اند بفهمند که امام چگونه رهبري است. پس با دو بازوي نيرومند امام و امت که روحانيت و سپاه پاسداران است، هيچ گاه مخالفت نکنيد. چون اين ها واقعاً دلسوز ملت هستند و جز خدمت به مردم نظري ندارند و براي رسيدن به اهداف خود حاضرند از جان بگذرند. درد و مظلوميت ملت را درک مي کنند و برخاسته از ميان ملت محروم هستند. بعضي کوردلان که نمي توانند اين صحنه هاي اتحاد را ببينند سعي مي کنند دست به مخالفت و ترور بزنند بلکه (31) بتوانند بين اقشار مردم اختلاف بيندازند، اما مي بينيد مردم به اتحاد و همبستگي نزديکتر مي شوند. آن ها بايستي به عذاب شديد خداوند مبتلا شوند.

شهيد محمد علي مهرابي فورائي (1361 - 1339 خميني شهر)

وحدت خودتان را با رهبر انقلاب حفظ نماييد و امام امت را ياري نماييد و با اتحاد خود دشمنان اسلام را ريشه کن کنيد.

شهيد محمد علي مهمان دوست (1361 - 1338 تهران)

هرگز پشت امام را خالي نکنيد! او تجسم راستين اسلام است و هم اوست که زمينه ساز حکومت حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي باشد. مبادا منافقين کوردل و ضدانقلابيون از خدا بي خبر لحظه اي شما را از اين راه باز دارند... اينك زمان، زمان امتحان است؛ محکم و استوار و به رحمت حق تعالي مطمئن باشيد و بدانيد که فرج و گشايش خداوند نزديک است و دور نباشيد (32) که [خدا] درهاي رحمت واسعه اش را بگشايد. پس هوشيار باشيد و با مشت هاي گره کرده با اين امت رسول الله يکدل و يک صدا شويد و اتحادتان را با (33) امامت امام خميني محکم نماييد و منحرف نشويد.

شهيد مهدي ميرخشوعي پور (1367 - 1333 تهران)

از شما ملت عزيز مي خواهم که امام عزيز را در صحنه تنها نگذاريد و هميشه به فرمان او گوش دهيد و اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد.

شهيد ياورعلي ميرزايي (1362 - 1339 خدابنده)

هرگز (34) اتحاد و اتکال به خدا را از دست ندهيد. (35) هميشه در پيروي خط امام و تابع (36) رهبري آن مقام مرجعيت باشيد. (37)

شهيد قاسم ميرزايي فرد کجورستاقي (1362 - 1343 اردستان)

از شما مي خواهم که به رهنمودهاي امام امت گوش فرا دهيد و آن را الگو براي جامعه ي اسلامي قرار دهيد و ادامه دهندگان راه شهيدان باشيد و اتحاد و وحدت خود را حفظ کنيد. در کارهايتان اخلاص داشته باشيد و هرگز از روحانيت جدا نشويد و پيرو آن ها باشيد.

شهيد سيد محمد ميرعابديني کچومثقالي (1362 - 1344 تهران)

امام را هرگز تنها نگذاريد و هميشه از روحانيت متعهد پشتيباني کنيد؛ چون دشمن فقط از [وحدت] (38) است که مي ترسد و روحانيت است که تاکنون اسلام را زنده نگاه داشته [است]. اتحاد را حفظ کرده، نگذاريد افراد اخلالگر در بين شما تفرقه بيندازند و باعث جدايي بين شما و روحانيت شوند.

شهيد ابراهيم ناطقي (1365 - 1343 کرج)

اي ملت عزيز! به نداي هل من ناصر ينصرني حسين زمان، خميني بت شکن پاسخ لبيک گوييد و با اتحاد خويش، پوزه ي ابرقدرت هاي جهان را به خاک بماليد.

شهيد عقيل نجاري (1365 - 1345 همدان)

دوستانم مي خواهم که دنباله رو راه سرخ مولايشان حسين بن علي (عليه السلام) بوده، اتحاد و همبستگي را در بين خود حفظ کنند (39) و در سختي ها حلال مشکلات يکديگر باشند [و] سخنان امام عزيزمان را از جان و دل پذيرفته و به آن عمل نمايند.

شهيد غلام رضا نگهداري (1365 - 1342 ني ريز)

اتحاد يگانه عاملي است که نيروهاي مخلص را به هم پيوند مي دهد. بنابراين تحت فرماندهي امام خميني وحدت کلمه و انسجام خود را بيش از پيش حفظ کنيد [و] از هرگونه تفرقه بپرهيزيد که تمام بدبختي ها و عقب ماندگي هاي ما از اختلاف و عدم همبستگي است.

شهيد حسين نوري (1362 - 1344 قزوين)

شما مردم خوب و حزب الله را [وصيت مي کنم] که (40) اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد و به قوانين اسلام و قرآن خوب عمل کنيد؛ چرا که يک وظيفه ي الهي است. همين طور از رهبر اطاعت کنيد؛ [چرا] که اوست که ما را از اين راه ذلت بار نجات مي دهد و بر ماست که امر ايشان را که امر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است، اطاعت کنيم و از تفرقه و جدايي دوري کنيم و با همديگر بسيار مهربان باشيم.

شهيد خداداد ورمزيار (1362 - 1345 بروجرد)

مي دانيد [که] ما در حدود 70 هزار شهيد و معلول داديم! مبادا خون اين شهيدان پاي مال شود! با اتحاد و وحدت کلمه [نداي] (41) امام امت لبيک بگوييد و دستورات امام را با جان و دل بپذيريد؛ چون دستور امام [همان دستور] ائمه ي اطهار و خداست. ان شاء الله پيروزي از آن ماست.

شيهد حسن علي يزداني (1365 - 1344 برخوار و ميمه)

اي مردم! از امام پيروي کنيد و ولايت فقيه را حفظ کنيد و اتحاد خود را حفظ و بلکه محکم تر کنيد؛ زيرا پيروزي شما تا به حال به خاطر پيروي از ولايت فقيه بوده و اتحادهايمان به خدا که اصل است. از شما مي خواهم که حسين زمان را تنها نگذاريد و همچون اهل کوفه نباشيد که امام را دعوت کردند و بعد بر او شمشير کشيدند و بر هر مسلمان شيعه ي علي (عليه السلام) واجب است که از او پيروي کند؛ که اگر نکند نه شيعه است و نه مسلمان.

شهيد علي اصغر يعقوبي (1360 - 1342 اسفراين)

هميشه گوش به فرمان امام کبيرمان باشند و اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد.

شهيد حيدرعلي يونسي (1362 - 1343 شهرضا)

اي امت اسلامي! اتحاد و همبستگي خود را پاره نکنيد و هميشه و همه جا گوش به فرمان رهبر عزيزمان باشيد و هوشيار و بيدار و مواظب هر گونه توطئه اي باشيد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: توصيه اي را که
2.در اصل وصيت: داده اند
3.در اصل وصيت: عزيزان
4.در اصل وصيت: کرده اند
5.در اصل وصيت: ميسر است
6.در اصل وصيت: نگذارند
7.در اصل وصيت: در پي
8.در اصل وصيت: آگاه
9.در اصل وصيت: شايعه پراکني
10.سوره آل عمران، آيه 103
11.در اصل وصيت: ناخوانا
12.در اصل وصيت: هستند
13.در اصل وصيت: ناخوانا
14.در اصل وصيت: نماييم
15.در اصل وصيت: بر غلبه
16.در اصل وصيت: دهند
17.در اصل وصيت: هستند
18.در اصل وصيت: نباشند
19.در اصل وصيت: اللهي
20.در اصل وصيت: که با
21.در اصل وصيت: به ظهور
22.در اصل وصيت: آن
23.در اصل وصيت: متجدد
24.در اصل وصيت: بر
25.در اصل وصيت: باشند
26.در اصل وصيت: دوش
27.در اصل وصيت: کنند
28.در اصل وصيت: تقويت کنيد
29.در اصل وصيت: ره
30.در اصل وصيت: او
31.در اصل وصيت: که شايد
32.در اصل وصيت: نخواهد بود
33.در اصل وصيت: به
34.در اصل وصيت: هميشه
35.در اصل وصيت: ندهند
36.در اصل وصيت: به
37.در اصل وصيت: استفاده کامل را بنمايد
38.در اصل وصيت: ناخوانا
39.در اصل وصيت: کرده
40.در اصل وصيت: تا
41.در اصل وصيت: ناخوانا

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.