سيري در وصيت نامه شهدا

تأکيد بر اهميت جمعه و جماعت (2)

شهيد پرويز شرفي (1365 - 1346 فردوس) در نماز جماعات و جمعه بيشتر شرکت کنيد که دشمن از ديدن اتحاد شما هراس بر مي دارد و با اين وسيله مي توانيد مشت محکمي بر دهان پوسيده ي دشمنان اسلام وارد کنيد.
يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأکيد بر اهميت جمعه و جماعت (2)
 تأکيد بر اهميت جمعه و جماعت (2)

 

نويسنده: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد پرويز شرفي (1365 - 1346 فردوس)

در نماز جماعات و جمعه بيشتر شرکت کنيد که دشمن از ديدن اتحاد شما هراس بر مي دارد و با اين وسيله مي توانيد مشت محکمي بر دهان پوسيده ي دشمنان اسلام وارد کنيد.

شهيد محمدرضا شفيع زاده کرده کوهي (1365 - 1348 کرج)

نماز جماعت را بر پا کنيد که انقلابمان از مساجد شروع شد و در مساجد است که وحدت پيش خواهد آمد و وحدت است که ابرقدرت ها را نااميد مي سازد. (1) اگر اتحاد خويش را حفظ کنيد دشمن هرگز نمي تواند به شما لطمه وارد سازد... اين وحدت را هر چه پرشکوه تر سازيد. (2)

شهيد اميرحسين شمسي (1364 - 1346 کازرون)

با شما عزيزان چند کلمه وصيتي دارم! شما عزيزان که در سنگر پشت جبهه مشغول خدمت به اسلام هستيد، بايد با (3) کساني که واقعاً به اسلام ضربه مي زنند، مبارزه کنيد و راه حسين (عليه السلام) را ادامه دهيد. به مردم بگوييد که در دعاها و نماز جمعه ها شرکت کنند (4) تا اتحاد و همبستگي شما عزيزان باعث کوري چشم منافقان گردد.

شهيد فتح علي صالحي (1362 - 1346 نجف آباد)

پيوسته اتحاد [ را ]حفظ کنيد و مساجد را پر نماييد (5) و سنگر نماز جمعه ها را حفظ نماييد (6) و از دستورات رهبر انقلاب متابعت نماييد. (7)

شهيد محمد صالحي (1365 - 1340 اراک)

برادران! به نماز بيشتر اهميت بدهيد و در نماز جماعت و جمعه ها و دعاها بيشتر شرکت کنيد که نماز پايه و اساس دين اسلام است و نماز جماعت و جمعه ها هم باعث اتحاد مسلمين مي شود.

شهيد اسدالله صالحي وزيري (1367 - 1349 تفت)

نماز جماعت و جمعه را به پا داريد تا دشمن زبون از اتحاد شما بهراسد.

شهيد حميدرضا صحرايي (1364 - 1343 ايلام)

بنده تنها وصيت و سفارشي که براي [ شما ]ملت قهرمان ايران دارم [ اين است ]که تا آخرين لحظه و آخرين نفس و آخرين نفر بجنگيد و يار و مددکار امام بزرگوارمان باشيد و گوش به فرمان امام عزيز و مسئولين مملکتي فرا دهيد و هر چه آن ها مي فرمايند، اطاعت کنيد و يک لحظه امام را تنها نگذاريد و از دادن جان و مال در راه اسلام و انقلاب دريغ نورزيد. هميشه در صحنه حاضر باشيد؛ که با بودنتان در صحنه باعث يأس و نااميدي دشمنان و مايه ي شادي و خوشحالي دوستان مي گرديد. (8) و در نماز جماعت ها و نماز جمعه ها و مراسم دعاي کميل و توسل و مراسم شهدا و تشييع جنازه ي شهدا و راهپيمايي ها شرکت کنيد که همين نماز جماعت ها بود که انقلاب را به پيروزي رسانيد؛ [ چرا که ]«يدالله مع الجماعه»؛ يعني دست خداوند با جماعت است. يک مسئله ي اصلي که باعث پيروزي انقلاب اسلامي و تداوم بخشيدن به آن است همين اتحاد، وحدت، يکپارچگي و همبستگي است (9) و بايد اين اتحاد در بين تمام اقشار ملت حفظ شود.

شهيد آزادخان صحرائي حسنوند (1365 - 1345 خرم آباد)

عزيزان من! نماز را به پا داريد! چون که به قول امام، جنگ ما براي نماز است و شکست ناپذيرترين سلاح ما ايمان ماست و ستون ايمان نماز است. همچنين نماز جمعه را فراموش نکنيد؛ چون که دشمنان ما از وحدت و تجمع ما مي ترسند و ما نيز تنها با وحدت و اتحاد مي توانيم انقلاب اسلامي خود را به پيش ببريم.

شهيد مسعود صفا (1361 - 1344 قم)

از ملت قهرمان ايران مي خواهم اتحاد داشته باشند و در سايه ي پر برکت خداوند متعال اين انقلاب [ را ]به پيش ببرند. [ سنگر ]نماز جمعه و جماعت را خالي نکنند، (10) چون نماز جمعه معراج انقلاب اسلامي است.

شهيد محمد علي صمدي فروشاني (1362 - 1344 خميني شهر)

امت شهيدپرور! انجام مسئوليت هاي شما در پشت جبهه گرامي تر (11) و معظم تر از خون من است. پس بيانديشيد که با اتحاد شما و رهبري امام عزيزمان بودکه هم اکنون بدين روز رسيده ايد و به اين حکومت جمهوري اسلامي دست يافته ايد. شکر اين نعمت را بکنيد... در نماز جمعه حتماً شرکت کنيد تا اتحادتان (12) [و] صفوفتان منسجم تر شود.

شهيد حجت عبدلي (1361 - 1344 تهران)

به نماز مخصوصاً نمازهاي جمعه توجه زياد بکنيد و اگر مي توانيد هر هفته و اگر نمي توانيد حداقل يک هفته در ميان به نماز جمعه برويد؛ چون يکي از عوامل جلوگيري از تفرقه و باعث اتحاد [ است ]. وحدت [ و] پشتيباني و حمايت از ولايت فقيه را فراموش نکنيد.

شهيد امير حمزه فرخ روز (1361 - 1342 جهرم)

از امام امت، خميني بت شکن، اطاعت کامل بنماييد. امام را دعا کنيد؛ از تفرقه بپرهيزيد و وحدت خود را در هر کجا هستيد، مخصوصاً نماز جمعه منسجم تر و اتحاد خود را بيشتر کنيد و برادري خود را با همديگر ثابت کنيد.

شهيد محمد فريدوني نژاد (1363 - 1344 ازنا)

به تمام برادران ديني سفارش مي کنم که ... از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و با وحدت اسلامي، سنگر نماز جمعه را که بزرگ ترين سنگر سياسي و عبادي مسلمين [ است ](13) پر کنيد. جلسات قرآن و ديني را به پا داريد و از روحانيت جدا نباشيد؛ که دشمن از جلسات قرآن و اتحاد با روحانيت هميشه در وحشت است.

شهيد کاظم فکري عنصرودي (1363 - 1344 تبريز)

برادرم! نماز جماعت را فراموش نکن [ و] مسجد را خالي مگذار؛ [ که] اگر مسجد خالي شود مسلمانان شکست خواهند خورد. مسجد سنگر است؛ سنگر مسجد را خالي نگذاريد؛ چون تنها عامل اتحاد بين مسلمانان است.

شهيد رحمت الله فلاحي (1367 - 1342 تهران)

ملت ايران و دوستان را توصيه مي کنم به تقوا و به جا آوردن نمازهاي جمعه و جماعات! که تمام ضربات ما بر دشمن بر اثر همين مجالس و اتحاد و رهبري انقلاب ماست.

شهيد محسن قاسمي نويسي ( 1366 - 1346 تهران)

اي امت حزب الله! شما بايد گوش به فرمان حسين زمان، خميني عزيز باشيد تا خدا شما را موفق (14) بدارد... فکرتان را باز کنيد که گول شرق و غرب را نخوريد. نمازهاي روزانه را به جماعت بخوانيد، [ چرا] که دست خدا با جمع است «يدالله مع الجماعه». مشاهده مي کنيد (15) که اول انقلاب با اتحاد و وحدتي که داشتيم شاه، نوکر آمريکا را چگونه از کشور ايران بيرون کرديم! چقدر خوب است که همه با هم متحد باشيم.

شهيد جواد قانعي (1363 - 1349 بافق)

به نماز جمعه و جماعت اهميت زيادي بدهيد؛ زيرا وقتي دشمن اين صفوف به هم پيوسته و اتحاد شما را مي بيند، در سر جاي خود ميخکوب مي شود و نمي تواند بلند شود.

شهيد محمد حسين قرباني (1365 - 1339 تهران)

امت شهيدپرور! مساجد را خالي نگذاريد. اين مساجد سنگرهاي محکمي هستند براي اسلام! اگر اين سنگرها را رها کنيد، اسلام از بين مي رود. نمازهاي جماعت و نماز جمعه را به خوبي و با شکوه انجام دهيد؛ زيرا که قلب ها متصل مي شوند (16) و کينه ها از ميانتان مي رود و در نتيجه دشمن نمي تواند اين قلب هاي به هم فشرده و استوار را از هم جدا کند. اين اتحاد شما باعث مي شود وحشتي عظيم در دل دشمن (17) بيافتد.

شهيد علي اکبر کارگر ابرقويي (1361 - 1338 اصفهان)

برادران عزيز! قدر اين نعمت بزرگ را بدانيد؛ هميشه با اتحاد و انسجامتان در نماز جمعه و در مساجد و در کارهاي خير، راه شهداء را ادامه دهيد و از خونشان پاسداري نماييد و به خاطر حرمت اين همه شهيد کارها و عبادت هايشان مخلصانه تر باشد. از شما مي خواهم که هيچ گاه بين يکديگر اختلاف نيندازيد؛ [ چرا] که دشمن از اين اختلاف ها سوء استفاده مي کند؛ هميشه سعي تان بر اين باشد که اين اختلاف ها را از بين ببريد.

شهيد حسين کاظمي شام اسبي (1363 - 1341 اردبيل)

در نماز جمعه ها شرکت کنيد و اجتماع نماييد. زيرا شيطان هميشه از اتحاد مسلمين و جمع شدن آن ها در يک جا وحشت دارد. خداوند در اين مورد مي فرمايد: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (18)؛ «يعني به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد». پس اتحاد مسلمين و جمع شدن آن ها در يک جا، که نماز جمعه يکي از اين اتحادهاست، بسيار مهم مي باشد.

شهيد مسعود کاظميان

(1346- 1364 صومعه سرا)
من از مردم مسلمان ايران تقاضا دارم که هميشه در صحنه باشند و در نماز جمعه ها شرکت کنند؛ چون با رفتن به چنين جاهايي اتحاد بيشتر مي شود.

شهيد تقي کريم نژاد ترابي (1361 - 1343 تبريز)

از تمام امت مسلمان مي خواهم که سنگر مساجد را حفظ کنند و با شرکت کامل خود، اتحاد مسلمين را به ياوه گويان نشان دهند.

شهيد فرزاد کريمي (1363 - 1344 قائم شهر)

با هم اتحاد و همبستگي داشته باشيد (19) و از تفرقه و نفاق دوري کنيد (20) و در دعاي کميل و دعاي توسل و نماز جماعت و ديگر مجالس مذهبي شرکت کنيد.

شهيد محمد کريمي (1361 - 1343 تهران)

در نمازهاي جمعه تا آنجا که مي توانيد شرکت کنيد تا (21) به نيروي ايمانتان افزوده شود [ و] با اتحاد خود مشت محکمي بر دهان دشمنان اسلام بکوبيد.

شهيد مصطفي مالمير (1361 - 1344 نهاوند)

اي کساني که اين پيام به گوشتان مي رسد! مسجدها را هيچ گاه خالي نکنيد و اجتماعات را بيشتر کنيد. اتحادتان را مستحکم تر کنيد و تا مي توانيد نمازها را به جماعت بخوانيد؛ چون آمريکاي جنايتکار و ايادي اش (22) و ديگر کفار خيلي از اين اجتماعات و گردهمايي ها هراس دارند و سعي دارند (23) که اين اجتماعات و اتحادات شمارا از هم پراکنده بسازند؛ پس هوشيار باشيد که اجتماعات را بيشتر و اتحادتان را مستحکم تر کنيد.

شهيد محمدرضا محمد پور (1363 - 1344 آران و بيدگل)

برادران گرامي! استکبار جهاني در صدد است که امروز اتحاد و يگانگي شما ملت شهيدپرور را از (24) هم بپاشد؛ بدانيد که (25) بزرگترين نشانگر اتحاد و همبستگي شما سنگرهاي نماز جمعه و نماز و خدمت است. [ پس] عزيزان! مبادا با عدم شرکت خود در اين سنگرهاي عبادي و سياسي، نقشه ي دشمن را بخواهيد چشم و گوش بسته عملي سازيد! استکبار از اين اتحاد شما عصباني است؛ بياييد اتحاد خود را بيشتر و منسجم تر سازيد که تا به تعبير امام عزيز آن ها در اين عصبانيت بميرند.

شهيد ابوالفضل مرادزاده (1361 - 1339 آزادشهر)

اميدواريم که شما امت غيور و قهرمان پرور در مساجد و نمازهاي جمعه و ادعيه ي اسلامي و انقلابي شرکت نموده و مخصوصاً با يگانگي خود در نمازهاي جماعت دشمن زبون را رسواتر و زبون تر نماييد، چرا که حملات دشمن با هواپيماهاي جنگنده اش در جبهه ها هميشه مصادف با موقع برگزاري نماز جماعت بوده است و اين نشانگر وحشت دشمن از اتحاد ما در مساجد و اعمال اسلامي است.

شهيد سعيد مشاوري نجف آبادي (1363 - 1348 نجف آباد)

توصيه ام به شما اين است که هميشه در خط امام باشيد و شايعه هاي منافقين را در نطفه خفه کنيد و با پيروي کردن از امام عزيز و عمل کردن به دستورهايش قلب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را شاد کنيد. توصيه ي ديگرم اين است که مساجد را پر کنيد؛ چون امام عزيزمان فرموده است که «مسجد سنگر است؛ سنگرها را حفظ کنيد.» و همچنين (26) نمازهاي جماعت [ را ] در مساجد [ به پا کنيد] که نشان دهنده ي وحدت و اتحاد شما است و دشمن هم هر چه مساجد را پرتر ببيند بر وحشتش افزوده تر مي شود.

شهيد محمد حسن مشتاقي خوزاني (1361 - 1345 خميني شهر)

سفارشي دارم به امت حزب الله! [ اين] که نماز عبادي و سياسي جمعه را هرگز فراموش نکنيد و با شرکت خود در آن و اتحاد و همبستگي، که همانا فرمان حامي مستضعفان جهان، امام خميني مي باشد، مشت محکمي بر دهان ياوه گويان و دشمنان امت اسلامي بکوبيد. (27) [ همچنين] دعاي کميل را بر پا کنيد.

شهيد ولي الله معصوم علي (1362 - 1334 تهران)

پدر و مادر عزيزم! از منافقين و آن ها که نفاق در بين شما مي اندازند، بي اندازه دوري کنيد. در مقابل مصيبت ها که در طول انقلاب و پس از اين پيش مي آيد، صبر و مقاومت کنيد. اتحاد و تشکل خود را و جماعات و مساجد را زياد کنيد و به فرموده ي امام عزيزمان، که مسجد سنگر است، در مراسم مذهبي [ مساجد ] زياد شرکت نماييد.

شهيد حسين ملکي (1361 - 1341 کوهپايه)

از شما ملت شهيدپرور مي خواهم در همه جا اتحاد را حفظ کنيد و اين اتحاد و همبستگي خود را در صفوف به هم پيوسته ي نماز جمعه و جماعات و [ با ] شرکت در دعاهاي کميل و توسل و با پر کردن مساجد به نمايش بگذاريد.

شهيد عباس ملکي (1361 - 1335 مهران)

پيامي (28) [ که ] به ملت قهرمان ايران اسلامي دارم [ اين است ] که هميشه در صف نماز جمعه [ حاضر] باشند تا دشمنان نتوانند در صف مستحکم نماز جمعه رخنه کنند و اتحاد شما را از بين ببرند.

شهيد سيد محمود موسوي يزدي الاصل (1361 - 1342 قم)

اي ملت قهرمان ايران درود بر شما که جواناني (29) [ دلير ] را پرورش مي دهيد و درود بر شما که اتحادي [مستحکم ] داريد. اميدوارم که اتحادتان را بيشتر کنيد و در صحنه بيشتر ظاهر شويد... تا مي توانيد در صفوف نماز جمعه ها شرکت کنيد؛ چون که منافقين و دشمنان خدا از صفوف فشرده ي شما در نماز جمعه ها مي ترسند.

شهيد کاظم ميرزاده دزفولي (1364 - 1335 اهواز)

دعا و قرآن زياد بخوانيد و به رهنمودهاي امام توجه نماييد. (30) نماز جمعه و جماعت و اتحاد را و نيز نداشتن حب دنيا و [ نيز ] توجه به مسئله ي مهم جنگ را سرلوحه ي زندگي [ خود ] بدانيد.

شهيد محمد نجيبي کتايونچه (1362 - 1342 برخوار و ميمه)

اي ملت شهيد پرور!... در همه ي جلسات ديني و در نماز جماعت شرکت نماييد؛ [ چرا ] که اين موجب وحدت و اتحاد مسلمين است و ثوابش بيشتر است. اين را هم فراموش نکنيد که در اثر اين نمازها و دعاهاست که ملت شريف ايران بر طاغوتيان پيروز شد (31) و ما [ هم ] پيروز خواهيم شد، ان شاء الله.

شهيد صفرعلي نصيري (1365 - 1346 فيروزآباد)

هرگز نماز جماعات و شب هاي جمعه دعاي کميل را رها نکنيد؛ چرا که دليل دگرگوني عظيم در کشور ما اتحادي (32) بوده که در اين عبادات (33) به وجود آمده [ است ].

شهيد رجب علي نودهي (1365 - 1344 سبزوار)

در نماز جماعت شرکت کنيد دعاي فرج و وحدت را بخوانيد. اتحاد خود را حفظ کنيد. سنگر مسجد را خالي نکنيد.

شهيد محمد هژيري ماهاني (1361- 1340 کرمان )

نماز جمعه را بزرگ شماريد و با شکوه [ تمام ] در اين نماز شرکت کنيد و (34) با همه برادر باشيد. ياور مستضعفان باشيد. به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد؛ [ چرا ] که وحدت شما نشانه ي عجز دشمن است. با اتحاد [ خود ] بر دهان دشمنان خدا بکوبيد. آن چنان که توان مقاومت را از آنان سلب (35) کنيد.

شهيد مسعود يمني شريف (1362 - 1346 تهران)

برادران عزيز! هرگز نماز جماعات جمعه و دعاي کميل را رها نکنيد؛ چرا که دليل دگرگوني در کشور ما همين اتحاد و انسجام بود [ و ] اگر مردم در مساجد نمي آمدند، اين (36) اتحاد برقرار نمي شد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: ساخته است
2. در اصل وصيت: سازند
3. در اصل وصيت: جلوي
4. در اصل وصيت: کنيد
5. در اصل وصيت: نمايد
6. همان
7. همان
8. در اصل وصيت: مي گردد
9. در اصل وصيت: که
10. در اصل وصيت: نکنيد
11. در اصل وصيت: گرامي
12. در اصل وصيت: اتحادمان
13. در اصل وصيت: ناخوانا
14. در اصل وصيت: توفيق
15. در اصل وصيت: کنيد
16. در اصل وصيت: شد
17. در اصل وصيت: آن
18. سوره آل عمران؛ آيه 103
19. در اصل وصيت: باشند
20. در اصل وصيت: کنند
21. در اصل وصيت: که
22. در اصل وصيت: عيادتش
23. در اصل وصيت: دارد
24. در اصل وصيت: در
25. در اصل وصيت: و
26. در اصل وصيت: به پا کردن
27. در اصل وصيت: بگوييد
28. در اصل وصيت: پيام
29. در اصل وصيت: همچنين جواناني
30. در اصل وصيت: نمايند
31. در اصل وصيت: شدند
32. در اصل وصيت: همين اتحاد
33. در اصل وصيت: عبارات
34. در اصل وصيت: تا
35. در اصل وصيت: کسب
36. در اصل وصيت: و

منبع مقاله :
اصغري آذر، سعيده؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.