آناکسیماندر

آناکسیماندر اهل میلتوس بود و تصور می‌شد که یک از شاگردان تالس و معلم آناکسیمن بوده باشد. آنها با هم آنچه را که ما امروزه تحت عنوان مکتب ملطی فلسفه پیش از سقراط می‌خوانیم، تشکیل دادند. او با اختراع شاخص ساعت آفتابی و
چهارشنبه، 30 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آناکسیماندر
آناکسیماندر

 

مترجم: مریم حاتمی
> منبع:راسخون




 

آناکسیماندر در سال 610 پیش از میلاد زاده شد و در سال ۵۴۶ پیش از میلاد درگذشت.
آناکسیماندر اهل میلتوس بود و تصور می‌شد که یک از شاگردان تالس و معلم آناکسیمن بوده باشد. آنها با هم آنچه را که ما امروزه تحت عنوان مکتب ملطی فلسفه پیش از سقراط می‌خوانیم، تشکیل دادند. او با اختراع شاخص ساعت آفتابی و با رسم نقشه‌ای از جهان که در آن مردم زندگی می‌کنند به شهرت رسید. آناکسیماندر مانند معلمش به یک آرخه (اصل) معتقد بود که در بنیان همه جهان قرار داشت، اما این آرخه (اصل) برای او یک طبیعت نامحدود (آپایرون) محسوب می شد. همه چیز از آپایرون و از طریق فرایندی با استفاده از گرما و سرما بر می‌آمد. احتمالاً آناکسیماندر اولین کسی است که به نوشتن رساله فلسفی در نثر همت گماشت. با توجه به نظر چارلز هـ. کان در اثر خود به نام آناکسیماندر و ریشه‌های یونانی کیهان شناسی این طور بیان شده که آناکسیماندر تحقیقات پیرامون طبیعت را ایجاد کرده است.
آناکسیماندر
آناکسیماندر در مکتب آتن یکی از معروفترین آثار نقاش رنسانس ایتالیایی اثر رافائل
یکی از قطعات نوشته‌های او که تا کنون باقی مانده است می‌گوید که: آنها بر اساس ناعدالتی‌شان مطابق با زمان مجازات شده و مورد عذاب قرار خواهند گرفت. این قطعه به این دلیل مهم است زیرا که تنها منبع اولیه مکتب ملطی (کان) است، اگر چه این مطلب از طریق سیمپلیسیوس (قرن 6 میلادی) به ما رسیده است و به تکرار آنچه تئو فراستوس (جانشین ارسطو) در مورد مکتب ملطی نوشته بود، می‌پردازد.
منابع دست اولِ پیش از سقراط را تنها از اواخر قرن ششم / آغاز قرن پنجم قبل از میلاد داریم. حتی پس از آن این منابع پر از لکه هستند. بنابراین دانش ما از فیلسوفان پیش از سقراط محدود به قطعاتی است که از آثار خودشان، اما در نوشته‌های دیگران آمده است.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.