صفات و وظایف امام

آن دسته که به حکم عقل باید دارا باشد، مانند مصونیت از بیراهه رفتن، پوشیده نماندن کارها بر او، عدم فراموشی، داناتر بودن، عدالت در کارها و رفتار با مردم.
چهارشنبه، 3 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صفات و وظایف امام
 صفات و وظایف امام

 

نویسندگان:
دکتر محمدزمان رستمی
طاهره آل بویه




 

صفات امام بر دو دسته است:
الف) آن دسته که به حکم عقل باید دارا باشد، مانند مصونیت از بیراهه رفتن، پوشیده نماندن کارها بر او، عدم فراموشی، داناتر بودن، عدالت در کارها و رفتار با مردم.
ب) آن دسته که برای نگهداری از آنچه پیامبر (صلی‌الله علیه‌وآله ‌وسلم) به جای گذارده باید دارا باشد مانند داناترین مردم به میراث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و شجاع‌ترین فرد در حفظ و پیاده ساختن آن‌ها باشد. (1)

وظایف امام

امام در رابطه با مردم و در قالب مرجعیت دینی و رهبری اجتماعی، وظایفی را برعهده دارد که به اجمال به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

تعلیم مطالبی که مردم عادی قدرت درک آن‌ها را ندارند:

برخی امور (مستقلات عقلیه) را عقل به استدلال درک می‌نماید، اما فروعات و پاره‌ای امور از حیطه ادراکات عقلی بیرون است و عقل بشر بدون کمک از شرع هرگز قادر نیست آن‌ها را بشناسد؛ از این‌رو، راهنمایی پیامبران، یاری دهنده و مؤکد حکم عقل است و هادی بشر به سوی سعادت می‌باشد. پیامبران (علیهم‌السلام) در کنار مسئولیت خطیرِ دریافت و ابلاغ وحی، وظیفه تفسیر آیات کتب آسمانی و بیان رموز و اسرار آن، (2) بیان وظایف دینی پیروان در حوزه احکام فردی و اجتماعی، پاسخ‌گویی به شبهات دشمنان، ردّ اعتراضات آنان بر حقانیّت دینشان، پاسداری از کیان آموزه‌های دین و جلوگیری از وقوع تحریفات را بر عهده داشتند. حکمت الهی اقتضا دارد برای حفظ شریعت و مصونیت آن از تحریف و نیز استمرار هدایت مردم پس از پیامبران، اوصیای آنان وظایف آنان را برعهده گیرند. (3)

تربیت افراد و هدایت فطریات و تعدیل غرایز:

یکی دیگر از وظایف پیامبران این است که نفوس بشری را تزکیه نموده، ایشان را به سمت ارزش‌های اخلاقی سوق دهند و شیوه اداره منزل و جامعه را به آنان بیاموزند. (4)

اتمام حجت بر بندگان:

قرآن درباره انبیا می‌فرماید: «رُّسُلاً مُّبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ لِئَلاَّ یَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» (5). حضرت امیر نیز می‌فرماید: خداوند به وسیله خلفای خود حجت‌ها و بیناتش را حفظ می‌کند. (6)

برقراری عدل و امنیت اجتماعی:

قرآن در این باره می‌فرماید:
«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (7) هر آینه ما رسولان خود را با دلایل فرستادیم و کتاب و میزان را با آنان نازل کردیم تا مردم عدل را برپا دارند.
این امر پس از نبوت از راه امامت تحق می‌پذیرد. امام علی (علیه السلام) در خطبه 131 نهج البلاغه درباره اهداف حکومت دینی می‌فرماید: خدایا تو می‌دانی که آن چه انجام دادیم به انگیزه مسابقه در کسب سلطنت و به دست آوردن متاع پست دنیوی نبود، بلکه به خاطر این بود که نشانه‌های از بین رفته دینت را بازگردانیم و اصلاح و آبادی را در شهرها و روستاها آشکار سازیم. با استقرار عدالت در جامعه مقدمات صلاح و رستگاری فراهم‌تر می‌شود. (8)

داوری در منازعات:

خداوند می‌فرماید: «فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْكُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ» (9)؛ خداوند پیامبران را بشارت دهنده و بیم دهنده برانگیخت و کتاب را به حق با آنان نازل کرد تا در اختلافات مردم داوری کند. بدیهی است اختلاف و نزاع به زمان پیامبران اختصاص ندارد و از آن جا که حلّ این اختلافات، به وجود افراد برگزیده از جانب خدا نیاز دارد، پس از ختم نبوت نیز این ضرورت وجود دارد و در نتیجه، وجود امام، بسان پیامبر، امری لازم و ضروری است. (10)

پی‌نوشت‌ها:

1.شیخ طوسی، رسائل العشر، ص 112.
2.چنانکه قرآن درباره پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و‌آله و‌سلم) می‌فرماید «وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ» (نحل، آیه 44).
3.چنان که درباره اوصیای پیامبر، حدیث ثقلین بر این امر دلالت دارد.
4.سعیدی مهر، آموزش کلام اسلامی، ج 2، ص 136 - 141؛ محمدی، شرح کشف المراد، ص 338 - 365؛ سبحانی، الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل، ج 2، ص 23 - 52 و مصباح یزدی، راهنما شناسی، ج 1، ص 64 - 70.
5.نساء، آیه 165.
6.صبحی صالح، نهج البلاغه، کلمات قصار ش 139.
7.حدید، آیه 25.
8.علی ربانی گلپایگانی، عقاید استدلالی، ج 2، ص 97 - 101.
9.بقره، آیه 213.
10. سعیدی‌مهر، آموزش کلام اسلامی، ج 2، ص 136 - 141؛ مصباح یزدی، راهنما شناسی، ج 1، ص 64.

منبع مقاله:
رستمی، محمدزمان و آل بویه، طاهره، (1390)، علم امام (با رویکرد قرآنی، روایی، عرفانی، فلسفی و کلامی)، قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّه قم)، چاپ دوم.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
play_arrow
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
play_arrow
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
play_arrow
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
play_arrow
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
play_arrow
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
play_arrow
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
play_arrow
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
play_arrow
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
play_arrow
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
play_arrow
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت
play_arrow
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت