دعوت به حفظ وحدت، سفارش شهدا (3)

و چند کلمه‌ای با دوستان: از [شما] دوستان عزیز می‌خواهم که اخلاق اسلامی را در همه جا رعایت کنید و آن را سرمشق قرار دهید. همیشه به یاد خدا باشید و توکل به خدا کنید و همیشه با هم دوست و برادر باشید و بر سر مسائل جزئی
جمعه، 5 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دعوت به حفظ وحدت، سفارش شهدا (3)
دعوت به حفظ وحدت، سفارش شهدا (3)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 

شهید علی انجم شعاع (1362-1341 کرمان)

و چند کلمه‌ای با دوستان: از [شما] دوستان عزیز می‌خواهم که اخلاق اسلامی را در همه جا رعایت کنید و آن را سرمشق قرار دهید. همیشه به یاد خدا باشید و توکل به خدا کنید و همیشه با هم دوست و برادر باشید و بر سر مسائل جزئی اختلاف پیدا نکنید و وحدت را حفظ کنید.

شهید ایرج اهرون (1365-1346 تهران)

... وصیت دیگرم به دوستان، آشنایان، و فامیلان و همسایه‌هایم این است که وحدت خود را بیشتر کنید و از شما می‌خواهم که پشتیبانی از انقلاب اسلامی بکنید و ادامه دهنده‌ی راه شهدای انقلاب اسلامی باشید و برای مردم دنیا با اخلاص خدمت کنید.

شهید احمد ایزدی (1363-1344 فلاورجان)

چندتوصیه برای امت اسلام دارم، امید آن دارم که به آن وصیت عمل کنند:
1- از کلیه‌ی امت اسلام خواستارم وحدت خود را حفظ فرمایند زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (1) 2- پیرو ولایت فقیه و پشتیبان روحانیت به رهبری امام خمینی باشند چون قرآن می‌فرماید: «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» (2) 3- منتظر ظهور حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشند و همیشه کاری کنند که قلب آن حضرت از آن‌ها راضی باشد. 4- در حین جهاد اصغر به جهاد اکبر نیز بپردازند.

شهید جواد ایزدی (1364-1349 یاسوج)

هر قطره‌ی خونی که از پیکر پاک عزیزان ما بر زمین بچکد، انسجام و وحدت و یکپارچگی ملت ما را بیشتر و بیشتر می‌کند. ملت قهرمان و شهیدپرور نمونه در سرزمین گیتی! این را می‌دانید، امروز دنیا بر علیه انقلاب ما توطئه می‌کنند و تمام قدرت خویش را در اختیار صدام عفلقی و کافر بعثی و بددل کثیف می‌گذارند (3) و هر روز عده‌ای از مردم بی‌پناه ما را زیر موشک‌های 9 متر و بمب‌های خود قرار می‌دهند. ما از شما می‌خواهیم همان طوری که تاکنون دست هر جنایتکاری را قطع کرده اید، از جان و مال خود دریغ نکرده اید، بیشتر و بیشتر کمک کنید ان شاء الله.

شهید علی ایمانی بیدگلی (1361-1347 آران و بیدگل)

وصیت من به خویشاوندان و دوستان: از شما عاجزانه می‌خواهم که امام را تنها نگذارید و کاملاً از او پیروی نمایید و به رهنمودهای او گوش دهید و عمل کنید، از تفرقه بپرهیزید و با هم متحد شوید تا (4) جهان را از اسارت نجات دهیم و در بیت المقدس به امامت رهبر عزیز نماز وحدت بخوانیم ان شاء الله.

شهید جمشید بابا احمدی (1365-1350 لردگان)

پیام من به این امت این است که هیچ موقع جبهه‌ها را خالی نگذارند و تا می‌توانند این دین را یاری کنند و اگر نمی‌توانند، در پشت جبهه‌ها کمک کنند و خدای ناکرده کاری نکنند که دین ما به خطر بیفتد، این دین ما مسلمین دینی است که تمام کشورها، شرق و غرب را به لرزه درآورده است و این کار، نشانه‌ی ایمان و تقوی و وحدت امت همیشه در صحنه‌ی حزب الله است و من از این امت می‌خواهم که عبادت و دعا را فراموش نکنند و از یاد خدا غافل نباشند و امام را دعا کنند.

شهید غلام رضا بازاری (1365-1350 اهواز)

وصیتی که به برادرانم دارم، این است که تنها برایم گریه و زاری نکنند، بلکه راهم را هم ادامه دهند. نمی‌گویم که گریه و زاری نکنید، ولی به آن حد نباشد که دل دشمن را شاد کند. اخلاقشان را با هم خوب کنند و بر سر مسأله‌ی کوچکی از هم جدا نشوند. همیشه با هم باشید که ابرقدرت‌ها از وحدت شما وحشت دارند.

شهید داود باقری (1362-1346 شهرضا)

پیام من به امت مسلمان این است که تمام حرکات و قدم‌های شما فقط و فقط به خاطر خدا باشد و بر نفس خود غلبه کرده و با وحدت کلمه، دشمن را در هر کجا که هست، خوار و نابود کنید و به منافقان و دیگر گروه‌های غیر اسلامی (5) و غیر خط امامی (6) فرصت فعالیت نداده و با سلاح ایمان، به (7) جنگ آنان رفته و اسلام را پیروز و کفر را نابود کنید. اسلام، قرآن و روحانیت را تنها نگذارید که سعادت دنیا و آخرت در این است.

شهید علی باقری (1362-1348 آران و بیدگل)

پیامم به شما ملت این است که وحدت و یگانگی خود را حفظ کنید و با یکدیگر مهربانی و عطوفت داشته باشید و دست از تفرقه و جدایی بردارید و گروهک‌های منحرف را که به دستور امام دیگر قابل هدایت نیستند، از خود برانید.

شهید رجب علی ببری (1364-1343 بیجار)

ای ملت ایران و عزیزان و دوستان! هرگز وحدت را از دست ندهید. همیشه با هم باشید. پشتیبان ولایت فقیه باشید. امام عزیز را تنها نگذارید و همیشه لبیک گوی رهبر کبیر باشید. هرگز از تقصیرات صدام خائن چشم پوشی نکنید.

شهید بهرام بردبار (1365-1340 فسا)

برادران و خواهران! همان گونه که امام عزیزمان فرمودند، باید وحدت حفظ شود، باید دست به دست هم بدهیم و اسلام و ایران را به پیش ببریم. نباید امام عزیز را تنها بگذارید، همه جا با امام امت باشید.

شهید احمد برنایی (1361-1344 تهران)

ملت باید انسجام و وحدت خودش را برای ابرقدرت‌ها به نمایش بگذارد که آمریکا و نوکران وابسته‌اش خیال تجاوز به حریم مقدس ایران را نکنند. فاجعه‌ی کربلا را به یاد بیاورید؛ 72 تن شهیدان واقعی که حسین (علیه السلام) در رأس آنان بود و ما آن زمان را دوباره زنده کردیم.
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (8)، به ریسمان خدا چنگ بزنید و متفرق نشوید.

شهید رجب علی بکشلو (1365-1338 بوئین زهرا)

اکنون برادران و خواهران ملت شهیدپرور! بشنوید پیام شهدایی را که از جان شیرین و همه چیز دنیا گذشته و خالصانه جان دادند و هرگز دست از امام و ولایت فقیه نکشیدند:
همواره گوش به فرمان رهنمودهای پیامبر گونه‌ی رهبر عالی قدر باشید و یار و غمخوار دولت جمهوری اسلامی بوده و دولت را از خود بدانید و به هر طریق ممکن چه مادی و چه معنوی از آن حمایت کنید و دست در دست هم و با وحدت و خلوص، کشور را از ظلم و فسادی که بیگانگان ایجاد کرده‌اند نجات دهید و به خاطر سختی‌هایی که ناشی از هر جنگ و انقلابی پیش می‌آید، دلسرد نشوید و آنقدر به زندگی دو روزه‌ی دنیا و زرق و برق هایش دل خوش ندارید.

شهید ایوب بلوک (1361-1344 املش)

پیام من به ملت این است که تا می‌توانید با قناعت و صرفه جویی در شکوفایی اقتصاد مملکت کوشا باشید و از حمایت رهبر عزیز که مایه‌ی افتخار مملکت است دست برندارید. قیام و نبرد و تلاش ما برای الله است و در این تلاش و نبرد وحدت داریم.

شهید احمد بندگانی (1365-1345 اسفراین)

ملت انقلابی ایران! وحدت را حفظ کنید که زمانی بیچارگی ما سر می‌رسد که تفرقه بین ما زیاد شود.

شهید ابوالقاسم بوذری کرودی (1365-1341 تهران)

از دوستان تقاضا دارم که صله‌ی رحم را فراموش نکنید که انسجام و وحدت شما در این است.

شهید خسرو بهارلوهوره (1364-1347 شهرکرد)

چند نکته را قابل تذکر دیدم که امروز روز صبر و استقامت است و چه پاداشی است نزد خدا برای صابران و مجاهدان.
... نکته‌ی (9) دیگر لزوم حفظ وحدت و اطاعت از دستورات امام است. جداً مایه‌ی تأسف و به دور از انصاف است که بعد از این مدت سال که از انقلاب می‌گذرد، هنوز نتوانسته ایم وحدتی را که بارها امام عزیز می‌فرماید، به دست آوریم. بیدار باشید که غفلت شما را نگیرد. دشمن برای یک لحظه [غفلت] ما میلیاردها ریال خرج می‌کند.

شهید علی بهرام پور (1365-1346 بیرجند)

خواهرم و برادرانم! همیشه وحدت بین خودتان را حفظ کنید که همین وحدت هاست که دشمن را شکست می‌دهد و هر قدمی که برمی دارید، در راه خدا بردارید.

شهید اسماعیل بهروزی (1365-1348 شاهرود)

امت حزب الله! هماهنگ با امام عزیز باشید و با قدرت تمام از این انقلاب اسلامی حمایت کنید، در مقابل سختی‌ها و مشکلات استقامت کنید، همانا خداوند صابران را دوست دارد، امام را تنها نگذارید و همیشه گوش به فرمان امام بزرگوار باشید. در این زمان بی‌تفاوتی به جنگ و انقلاب، خیانت به اسلام و قرآن است؛ پس یکپارچه در جبهه‌ها حضور به هم رسانید و جبهه‌ها را گرم نگه دارید، یکدیگر را به وحدت دعوت نمایید و با کفر جهانی مبارزه کنید، در مساجد و نماز جمعه شرکت نمایید و پشتیبانی ولایت فقیه باشید.

شهید اژدر بهمنی (1365-1344 فریدن)

وحدت خود را حفظ کنید و اتحاد داشته باشید و نگذارید منافقین بین شما تفرقه بیندازند که اگر خدای نکرده چنین شود (وجود تفرقه)، آن روز، روز بدبختی مسلمین است و در سختی‌ها به قرآن مراجعه کنید و قرآن را محور خود قرار دهید و قرآن نیز در این زمینه می‌فرماید: «وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» (10)؛ «و نباشید مانند آنان که پراکنده شدند و اختلاف کردند بعد از آنکه برایشان نشانه‌ها آمد از برای آنان ندای سخت».

شهید عبدالله بیات (1365-1350 ازنا)

درود و سلام به شما برادران و شما کسانی که به این اسلام و رسول خدا، محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و به امامان (11)، علی و یازده فرزندش [خدمت می‌کنید.] چون (12) وحدت و یکپارچگی در بینتان است و امیدوارم که اتحاد شما و یکپارچگی شما بیشتر و بهتر شود و خداوند کسانی را که به این انقلاب اسلامی خدمت می‌کنند طول عمر ببخشد.

شهید امین الله بیگلری (1364-1342 اسدآباد)

پیامی که به برادران رزمنده‌ی کردستان دارم: بسیج کردستان را قوی‌تر کنید و آن‌ها را تقویت کنید و به مردم کرد محبت کنید که مردم کرد احتیاج به محبت دارند؛ چون چند سال به این مردم مظلوم، ظلم شده و با این عزیزان خوب باشید به خانه‌ی آن‌ها بروید و درد مردم را بفهمید [و] با مردم رفت [و] آمد داشته باشید و خیلی با همه گرم (13) بگیرید، تا چشم دشمنان اسلام کور شود و با کوشش بیشتر، کار خود را ادامه دهید، با هم همکاری کنید و وحدت داشته باشید که دشمن اسلام در کمین است و مرا هم ببخشید.

شهید جلیل بیگلی (1361-1346 زنجان)

وصیتم این است که همیشه در صحنه باشید و وحدت را حفظ کنید و با دشمنان اسلام به خصوص منافقین مبارزه کنید.

شهید ابوالقاسم بیگی دارگانی (1365-1345 فلاورجان)

از همه‌ی برادران و ادامه دهندگان (14) راه این شهیدان می‌خواهم که همچنان با هم وحدت داشته باشند و با روحیه‌ی الله راه ما را ادامه دهند.

شهید حیات علی پاداشیان (1365-1349 گچساران)

برادران و خواهران! شما را به خدا سوگند می‌دهم گفتارهای امام را تحلیل کنید و به آن‌ها عمل نمایید. وحدت را حفظ کنید، زیرا هیچ صحنه‌ای دردناک‌تر از این نمی‌تواند باشد که دشمنان در یک صف علیه جمهوری اسلامی بشورند و ما (15) پراکنده باشیم. پس چه بهتر که مسلمان و برادر و برابر و در کنار هم باشیم تا بتوانیم جلوی این جرثومه (16)های فساد را بگیریم.

شهید علی رضا پارسایی (1362-1343 فلاورجان)

برادر عزیز و بزرگوارم، آقا رسول! امیدوارم با سرافرازی هر چه تمام‌تر به کار خود، که این شغل به خودی خود یک سنگر خیلی مهم است ادامه دهید و هیچ نقطه ضعفی دست این منافقان از خدا بی‌خبر ندهید. امام را تنها نگذارید تا آنجا که ممکن است. در نماز جمعه شرکت کنید و در همه‌ی موارد وحدت را حفظ کنید. از تفرقه دوری کنید و فقط به اسلام بیندیشید... خواهرانم! در تربیت فرزندانتان بکوشید؛ چون آینده‌ی این مملکت به دست همین بچه‌ها است که الان در کوچه بازی می‌کنند. خواهران عزیزم! اگر کوچک‌ترین کوتاهی در تربیت آنها بکنید و خدای ناکرده در آینده آن‌ها از خط اسلام خارج شوند، باید بدانید که مسئولیت آن‌ها به گردن شما می باشد؛ پس سعی کنید از خط رهبری خارج نگردید، در نماز جمعه شرکت کنید، وحدت بین همدیگر را حفظ کنید تا ضربه نبینید. اسلام را یاری کنید و امام را تنها نگذارید و در آخر دعا به امام را در همه لحظه‌ها فراموش نکنید... برادران عزیزم! می‌دانید که ما در چه موقعی قرار گرفته ایم. پس درستان را بخوانید تا یک مشت فرصت طلب نگویند که این بچه‌های انجمن اسلامی تنبل هستند. ما نباید بگذاریم که این حرف‌ها را بزنند. باید با درس خواندنمان مشتی محکم به دهان آن‌ها بزنیم که دیگر جرأت حرف زدن را نداشته باشند و مسئله دیگر که باید خیلی بر آن تکیه کرد این است که حتماً در نماز جمعه شرکت کنید که این خود سنگر بسیار مهمی است. وحدت را حفظ کنیم و همچنین وحدت کلمه [را]. از تفرقه و کدورت دوری کنیم. ناراحتی‌ها را از بین همدیگر برداریم، با جدیت به کار خود ادامه دهید.

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- سوره آل عمران؛ آیه 103
2- سوره نساء؛ آیه 59
3- در اصل وصیت: گذاشته
4- در اصل وصیت: و جهان را
5- در اصل وصیت: غیر اسلام
6- در اصل وصیت: غیر خط امام
7- در اصل وصیت: و به
8- سوره آل عمران؛ آیه 103
9- در اصل وصیت: نکته ای
10- سوره آل عمران؛ آیه 105
11- در اصل وصیت نامه: امامان از علی
12- در اصل وصیت نامه: و چون که شما
13- در اصل وصیت: دل گرم
14- در اصل وصیت: ادامه دهنده
15- در اصل وصیت: ما را
16- در اصل وصیت: جرسومه

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.