بیماری‌های انگلی روده و درمان با عسل

کرم آسکاریس، کرم استوانه‌ای است و طویل ترین کرم روده‌ای انسان به شمار می‌رود. کرم ماده بالغ 35- 20 سانتیمتر و کرم نر 30- 12 سانتیمتر طول دارد. کرم بالغ آسکاریزیازیس روده کوچک را مبتلا می‌سازد. این کرم قابلیت انسداد
پنجشنبه، 11 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری‌های انگلی روده و درمان با عسل
 بیماری‌های انگلی روده و درمان با عسل

 

نویسنده: جمشید خدادادی




 

آسکاریزیازیس

کرم آسکاریس، کرم استوانه‌ای است و طویل ترین کرم روده‌ای انسان به شمار می‌رود. کرم ماده بالغ 35- 20 سانتیمتر و کرم نر 30- 12 سانتیمتر طول دارد. کرم بالغ آسکاریزیازیس روده کوچک را مبتلا می‌سازد. این کرم قابلیت انسداد روده را دارد و همچنین قابلیت مهاجرت نیز در مورد این کرم وجود دارد.

علل بیماری:

تخم کرم از راه مدفوع دفع شده و در محیط مناسب تشکیل لارو می‌دهد. انسان با خوردن مواد غذایی و آب آلوده به تخم آلوده می‌شود. تخم در دوازده باز شده و لارو آزاد می‌شود. سپس از راه سوراخ کردن روده به کبد و بعد از راه جریان خون به ریه می‌رود. طول عمل کرم بالغ 12- 6 ماه و حداکثر 18 ماه است.
آسکاریس باعث سوء تغذیه و تأخیر در رشد کودکان می‌شود. یکی از عوارض شایع این بیماری پنومونی ریوی است و دیگری ائوزینوفیلی شدید و گذرا در آزمایش خون محیطی است.

2. آنکی لوستومیازیس (1)

آنکی لوستومیازیس، نوعی بیماری ناشی از آلودگی به کرم قلابدار است. این کرم در روده کوچک انسان زندگی می‌کند و در دوازدهه به جدار روده می‌چسبد. کرم بالغ نر 9-8 سانتیمتر و ماده آن 13- 10 سانتیمتر است.
این کرم پوست را سوراخ می‌کند، از راه عروق خود را به سمت راست قلب می‌رساند، به ریه و بعد به طرف حنجره می‌رود و از آن جا از راه مری به معده و روده می‌رسد. این مهاجرت ریوی 5-3 روز طول می‌کشد. در مهاجرت ریوی، تهوع، استفراغ، تنگی نفس و افزایش ائوزینوفیلی بروز می‌نماید.
کرم قلابدار موجب کم خونی در انسان می‌شود. مرحله ورود لارو به بدن، بروز خارش و سوزش و در مواردی ایجاد کهیر است. در مرحله استقرار در روده و چسبیدن به دیواره روده و خون خواری موجب کم خونی در انسان می‌گردد.

3. دراکونکولیازیس (2)

این بیماری توسط کرم پیوک یا درانکونکولوس مدینسیس که یک انگل نماتودی است ایجاد می‌شود. کرم ماده خیلی بزرگ تر از نوع نر است. کرم باریک و نخی شکل با سر گرد که نوع بالغ آن زیر پوست عمدتاً در زیر پوست ساق زندگی می‌کند.
انسان از راه آب حاوی سیکلوپس آلوده به بیماری مبتلا می‌شود. انگل در اثر تماس با شیره معده آزاد و به دوازدهه و از آن جا به بافت‌های زیر پوست می‌رود و بعد از 12- 9 ماه بالغ می‌شود.
گرمای 30- 25 درجه سانتیگراد بهترین درجه برای بقاء و تکامل لارو است. ولی در حرارت کمتر از 19 درجه سانتیگراد قادر به رشد و زندگی نیست. به همین علت عمدتاً آلودگی در مناطق گرمسیری وجود دارد. نسبت آلودگی در مردان نیز، بیش از زنان است.

4. علل بیماری‌های انگلی

1. داشتن یبوست مزاج؛
2. استفاده از غذاهای حیوانی در زندگی روزمره؛
3. استفاده از مایعات همراه غذا که موجب یبوست مزاج می‌شود؛
4. استفاده از مواد غذایی که در آن‌ها به مقدار زیاد قند و شکر وجود دارد؛
5. استفاده از میوه جات و سبزیجات آلوده؛
6. استفاده از آب‌های آلوده و همچنین استفاده از فست فودها؛
7. عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در زندگی روزمره؛
8. استفاده از لبنیات، تخم مرغ و انواع شیرینی و شکلات به طور مداوم.

روش طب قرآنی برای این بیماری

1. استفاده از شربت عسل با خاکشیر شسته شده و جوشیده و سیر خام؛
2. استفاده از صمغ گیاهی آنغوزه. از آن جا که این صمغ بسیار بد بو ست، پیشنهاد می‌شود که در کپسول 250 ریخته و بلعیده می‌شود (مصرف آنغوزه برای افراد بزرگسال روزانه 2 کپسول 500 میلی گرم و برای افراد زیر 10 سال 1 کپسول 250 میلی گرم در روز است)؛
3. روزانه 3 تا 5 حبه سیر خرد شده با شربت عسل میل شود؛
4. ادامه این رژیم به مدت 7 تا 10 روز (به جز شربت عسل و خاکشیر و سیر و آنغوزه چیز دیگری میل نشود)؛
5. آشامیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب؛
6. استفاده از مغز دانه گیاهان (به صورت خام ) که همه ضد انگل اند؛
7. استفاده از حداقل 150 گرم عسل، همراه با 100گرم خاکشیر شسته و جوشیده؛
8. رعایت مسائل بهداشت فردی که از ضروریات است؛
9. ضد عفونی کردن محیط زندگی، به خصوص دستشویی و توالت.

5. سالمونلوزیس (3)

سالمونلوزیس مجموعه‌ای از بیماری‌های عفونی منتقل شده از راه غذا به صورت گاستروانتریت حاد، تب روده‌ای (تیفوئید) و باکتریمی است که می‌تواند هم انسان و هم جانوران را مبتلا سازد.
عدم رعایت موازین بهداشتی، سالمونلا را به یکی از شایع ترین عوامل عفونت‌های باکتریال در محیط زندگی ما در آورده است. سالمونلا یک باسیل گرم منفی است شامل یک گروه بزرگ و مهم میکروب‌ها که نسبت به عوامل محیطی در مقابل سایر باسیل‌های گرم منفی مقاومت بیشتری دارند. مهم ترین مخزن عفونت، روده انسان و جانوران است و مهم ترین منابع آلودگی، مرغ، اردک، بوقلمون و تخم مرغ است.
این بیماری در افرادی که شغل آن‌ها مستلزم تماس بیشتر با سالمونلاست مثل کارکنان کشتارگاه و صنایع غذایی، بیشتر است.

علل این بیماری

1. استفاده از ماکیان، به خصوص مرغ و تخم مرغ به عنوان جیره غذایی؛
2. استفاده از سایر فرآورده‌های حیوانی به عنوان غذای اصلی در غذای روزانه؛
3. استفاده از غذاهای مضر مانند فست فودها؛
4. داشتن یبوست مزاج که اُمّ الأمراض است و منشأ اکثر بیماری‌هاست.

روش طب قرآنی برای این بیماری:

برای رفع بیماری، توصیه می‌شود به مدت 5 تا 7 روز بیمار از هیچ نوع مواد غذایی استفاده نکند و فقط روزانه 7 تا 10 لیوان شربت عسل و خاکشیر و یخ بنوشد (جرعه جرعه و به آرامی). بعد از بهبودی کامل، توصیه می‌شود که بیمار به مدت 2 هفته فقط از غذاهای گیاهی مصرف کند و مراقب باشد تا به یبوست مزاج مبتلا نشود.

6. تنیازیس (4)

این بیماری که از بیماری‌های مشترک انسان و دام است، در همه جای جهان که گوشت گاو می‌خورند رایج است. تنیازیس کرمی است سفید و نیمه شفاف با حدود 2000 بند که بندهای انتهایی، بندهای بارور هستند. تنیاسولیوم، کرم نواری خوک است که بر اثر خوردن گوشت خوک آلوده، انسان نیز بدان مبتلا می‌شود.
در اکثر موارد آلودگی به صورت بدون علامت است. بیمار در اواخر دوره کمون از اسهال، گرسنگی، کاهش وزن و درد شکم شکایت دارد. گاه ناراحتی کبد، عوارض عصبی و تهوع و استفراغ نیز بروز می‌کند.

علل این بیماری

استفاده از گوشت گاو، استفاده از گوشت خوک، داشتن یبوست مزاج، عدم رعایت بهداشت فردی و جمعی، استفاده از محصولات قند و شکر و شیرینی جات مصنوعی، استفاده زیاد از غذاهای حیوانی، استفاده نکردن از شربت عسل با خاکشیر شسته و جوشیده و سیر خام و استفاده نکردن از سبزیجات و میوه جات فصل.

روش طب قرآنی برای این بیماری

1. استفاده از صمغ گیاهی به نام آنغوزه که بسیار بد بوست و برای مصرف پیشنهاد می‌شود که آن را در کپسول ریخته و بلعیده شود (مصرف آنغوزه برای افراد بزرگسال روزانه 2 تا 3 کپسول 500 میلی گرم و برای افراد زیر 10 سال، 1 کپسول 250 میلی گرم در روز است)؛
2. استفاده از شربت عسل و خاکشیر جوشیده، در طول روز؛
3. مصرف روزانه 3 تا 5 حبه سیر خرد شده همراه با شربت عسل؛
4. این رژیم به مدت 7 تا 10 روز ادامه یابد وبه جز شربت عسل و خاکشیر و سیر و آنغوزه چیز دیگری میل نشود؛
5. رعایت بهداشت فردی و جمعی و ضد عفونی کردن محیط زندگی به خصوص دستشویی و توالت؛
6. نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب آشامیدنی؛
7. استفاده از مغز دانه گیاهان (به صورت خام) که همه ضد انگل اند؛
8. مصرف روزانه 150 گرم عسل، همراه 100 گرم خاکشیر شسته و جوشیده.

7. ژیاردیا

ژیاردیا انگل میکروسکوپی بسیار خطرناکی است که به وسیله‌ی آب آلوده و غذاهای آلوده منتقل می‌شود و بیشتر در روده کودکان وجود دارد. این انگل به جداره‌ی رود چسبیده و از خون کودک استفاده می‌کند. در نتیجه بیمار روز به روز ضعیف تر و لاغر و زرد و عصبی می‌شود.
برای تشخیص این بیماری بهتر است که بیمار سه نوبت تست انگل را انجام دهد، تا وجود ژیاردیا در بدن به اثبات برسد.

روش طب قرآنی:

بر طرف کردن این انگل نیز مانند سایر انگل‌های موجود در روده‌ی انسان است. به همان روش اگر دقیقاً عمل شود، انگل از روده خارج شده و کودک به رشد و نمو خود ادامه خواهد داد. در این شرایط بهتر است که مسائل جانبی مانند بهداشت فردی و جمعی در خانواده به خوبی انجام شود. با این کار دیگران نیز از این بیماری به دور خواهند بود.

8. کرم کدو (کرمک)

این انگل بیشتر در کودکان شایع است. این انگل سفید و ریز است و در شخص ایجاد خارش می‌کند و کودک را بسیار کلافه کرده و عصبی می‌کند.

علل بیماری:

از علت‌های عمده‌ی این انگل عدم رعایت بهداشت فردی است. این انگل بیشتر در رکتوم یا راست روده‌ی کودکان زندگی می‌کند و همین امر موجب خارش در آن‌ها می‌شود.
به والدین محترم توصیه می‌شود همیشه ناخن کودکان را کوتاه نگه دارند و اجازه ندهند که فرزندانشان از تنقلات مصنوعی استفاده کنند. همچنین از کلیه‌ی مواد غذایی حیوانی و موادی که در آن‌ها قند و شکر و شیرینی جات مصنوعی وجود دارد بپرهیزند.

روش طب قرآنی:

برای بر طرف کردن سریع این انگل، بهترین روش استفاده از مغز تخمه کدوی خام است. بر عکس تصور عموم مردم که فکر می‌ کنند خوردن تخمه‌ی خام تولید انگل می‌کند، هسته یا دانه‌ی کلیه‌ی میوه جات ضد انگل اند. برای کودکان مبتلا هنگام خواب 2 قاشق سوپ خوری مغز تخمه کدوی خام را بخورانید؛ تا صبح انگل‌ها یک جا دفع می‌شوند.
بهتر است به مدت یک هفته از مصرف کلیه غذاهای حیوانی و غذاهای ممنوع پرهیز شود. همچنین گیاه خواری و مراقبت از مزاج (برای پرهیز از یبوست مزاج) توصیه می‌شود. پس از بهبودی نیز، بهداشت فردی کودک به دقت رعایت شود؛ به خصوص کوتاه کردن ناخن‌ها و شستن دست‌ها.

تأمل در آیات:

*وَ أَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطِینٍ‌*(5)
بر بالای [سر] او درختی از [نوع] کدوبن رویانیدیم.
خداوند سبحان در سوره مبارک صافات ازاین میوه معجزه گر یاد می‌کند، که خصوصیات بارز آن را در کتاب شگفتی‌های تغذیه در قرآن بیان خواهیم کرد.
استفاده از مغز تخمه‌ی این میوه انگل‌ها را به سرعت از راست روده دفع خواهد کرد و بیمار به لطف الهی نجات پیدا خواهد کرد.
وقتی که از بر طرف کردن بیماری صحبت می‌شود، در نظر افراد تنها چیزی که مجسم می‌شود مصرف داروهای شیمیایی یا گیاهی است. بستری شدن در بیمارستان و جراحی و شیمی درمانی و در نهایت رادیوتراپی است. آیا چنین طرز فکری صحیح است؟ این گونه اندیشیدن درست و منطقی است؟ اگر بخواهیم درست بیاندیشیم و منطقی عمل کنیم، باید علل بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و علت آن‌‌ها را جویا شویم.
درحقیقت این کتاب شناسایی علت بیماری‌ها و درمان علل بیماری‌هاست، نه استفاده از داروهای شیمیایی؛ زیرا تجویز دارو فقط و فقط به عهده‌ی پزشک متخصص آن بیماری است، نه کس دیگر. در این کتاب از دارو خبری نیست. استفاده از دارو، دخالت در امر پزشکی است.
اگر ما توصیه‌های قرآن را سر مشق زندگی خویش قرار دهیم، مطمئناً دچار بیماری‌های رنگا رنگ امروزی نخواهیم شد. بهترین روش پیشگیری از بیماری‌ها استفاده از غذاهای اصلی انسان از جمله انواع فرآورده‌های گیاهی است که موجب پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود. استفاده از فرآورده‌های حیوانی به مقدار کم در زندگی روزانه اشکالی ایجاد نمی کند ولی بهترین روش این است که هنگام کسالت از فرآورده‌های حیوانی مطلقاً استفاده نشود.
یکی از علت‌های مهم بیماری‌های انگلی روده وجود یبوست مزاج است و توقف بیش از حد مواد غذایی در روده است. همین عامل موجب دگردیسی تخم انگل و موجب رشد وادامه بیماری می‌گردد. با استفاده از غذاهای گیاهی، توقف غذا در روده به حداقل می‌رسد و این حالت بهترین روش پیشگیری از بیماری‌های انگلی و عفونی است.

پی‌نوشت‌ها:

1. همان منبع، ص 127.
2. همان منبع، ص 131.
3. همان منبع، ص 150.
4. همان منبع، ص 158.
5. صافات/ 146.

منبع مقاله :
خدادادی، جمشید، (1391)، خلاصه‌ی عسل درمانی، تهران: مؤسسه نشر شهر، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما