تلفن اينترنتي چيست و چگونه کار ميکند؟

تلفن اينترنتي چيست و چگونه کار ميکند. آيا ميدانيد که سرويس تلفن اينترنتي از اينترنت بجاي خطوط تلفني معمولي براي ارسال صدا سود ميجويد؟ در تلفن اينترنتي، معمولا تلفن فعلي تان را به يک جعبه کوچک وصل ميکنيد که شرکت تلفن اينترنتي بشما ميدهد
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلفن اينترنتي چيست و چگونه کار ميکند؟
تلفن اينترنتي چيست و چگونه کار ميکند؟
تلفن اينترنتي چيست و چگونه کار ميکند؟
تلفن اينترنتي چيست و چگونه کار ميکند. آيا ميدانيد که سرويس تلفن اينترنتي از اينترنت بجاي خطوط تلفني معمولي براي ارسال صدا سود ميجويد؟ در تلفن اينترنتي، معمولا تلفن فعلي تان را به يک جعبه کوچک وصل ميکنيد که شرکت تلفن اينترنتي بشما ميدهد و سپس اين جعبه را به خط اينترنت باند پهن تان (کابلي يا دي.اس.ال) وصل ميکنيد. بعد درست مانند تلفن معمولي، گوشي را برداشته و بعد از شنيدن صداي بوق نمره گيري ميکنيد تا با شخص مورد نظرتان صحبت کنيد. با اين تلفن ميتوانيد به هر کسي در هر کجاي دنيا که تلفن دارد زنگ بزنيد. بعضي از شرکتها تلفن نرم افزاري دارند که دستگاه کامپيوتر شما را تبديل به تلفن ميکند و شما ميتوانيد با اتصال گوشي و دهني به پورت يو.اس.بي کامپيوتر از آن مانند تلفن استفاده کنيد.
● قطعي تلفن اينترنتي
توجه داشته باشيد که اگر به هر دليلي اتصال اينترنتي شما قطع شود و يا برق وسايل شبکه تان قطع شود، سيستم تلفني شما از کار خواهد افتاد. شايد بتوان مشکل قطع برق را با يک يو.پي.اس يا سيستم برق اضطراري حل کرد اما اگر سرويس دهنده اينترنت شما، مشکل داشته باشد، تلفن شما هم به مشکل خواهد افتاد. تلفن اينترنتي يا VOIP با استقبال گسترده اي روبرو شده است اما هميشه اين سئوال برايتان مطرح است که چرا بايد تلفن معموليتان را با تلفن اينترنتي عوض کنيد و دردسر اينکار را برخود هموار نمائيد؟ جواب مسئله در دو مورد قيمت و قابليت خلاصه ميشود.
● مشخصه تلفن اینترنتی
مهمترین مشخصه تلفن اینترنتی ارزان بودن مکالمه تا حد رایگان بودن آن برای تماس با هرجای دنیاست. اما باز هم مانند تلفن معمولی سئوال اینجاست که کدام شرکت سرویس بهتری ارائه میکند. قابلیتهای تلفن اینترنتی از جمله موارد قابل توجه میباشد. مثلا کد منطقه یا شهرتان را میتوانید با خود به هرجا ببرید زیرا عملا در تلفن اینترنتی این کد معنایی ندارد. بعضی از سیستمها بشما امکان میدهند تا پیامهای تلفنیتان را در سیستم ایمیلتان بگیرید و مستقیما از داخل Outlook نمره گیری تلفن انجام دهید.
● نقطه ضعف سیستم تلفن اینترنتی کجاست؟
اما نقطه ضعف سیستم تلفن اینترنتی کجاست؟ یکی از موارد این ضعف آنست که هنوز راه اندازی و مصرف این تلفن جدید به راحتی و سادگی تلفن معمولی نیست و دیگر آنکه کیفیت سیستم نیز متغیر است. روشهای مختلفی در مورد نحوه کارکرد تلفن اینترنتی وجود دارد. مثلا Skype ارتباط بین دو کامپیوتر را از طریق نرم افزار برقرار میسازد در حالیکه Vonage به هر کسی با یک خط باند گسترده امکان میدهد تا از تلفن معمولی یا کامپیوتر خود برای تماس استفاده کند و فرقی نمیکند که تلفن طرف مقابل معمولی باشد یا اینترنتی. بعلاوه، شرکتها میتوانند local VOIP نصب کنند تا سیستم تلفن داخلیشان از شبکه محلی شرکت استفاده کند. وقتی این تماسها به خارج از شرکت برود بسته به انتخاب و پرداختی شرکت، میتواند از اینترنت یا خطوط تلفن معمولی استفاده کند. آنچه بین تمام این سیستمها مشترک است آنست که صدا تبدیل به بسته های دیتای دیجیتالی شده و درست مانند ایمیل روی شبکه یا اینترنت ارسال میشود. برای تماس با تلفنهای معمولی لازم است تا در جاهایی اتصال به شبکه تلفن معمولی انجام شود.
● سیستمهای تلفن اینترنتی
در اغلب سیستمهای تلفن اینترنتی، تکنولوژی اینترنت اتصال بین تلفن و شرکت تلفن را برقرار میسازد. کافیست تا یک تلفن معمولی را به یک آداپتور که متصل به خط اینترنت است وصل نمائید. تماسهای شما از طریق وب به سرویس دهنده VOIP ارسال میشود. این سرویس دهنده، تماسهای شما را به سیستم تلفن منتقل مینماید. اگر طرف مقابل شما در شبکه اینترنتی باشد، این مسیر هرگز سیستم تلفن معمولی را بکار نمیگیرد.
● مشکلات فنی تلفن اینترنتی
۱) توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی اتصال اینترنتی شما قطع شود و یا برق وسایل شبکه تان قطع شود، سیستم تلفنی شما از کار خواهد افتاد. شاید بتوان مشکل قطع برق را با یک یو.پی.اس یا سیستم برق اضطراری حل کرد اما اگر سرویس دهنده اینترنت شما، مشکل داشته باشد، تلفن شما هم به مشکل خواهد افتاد.
۲) مشکل بعدی سرویس ۹۱۱ یا اورژانس است که چون تلفن اینترنتی محلی نمیباشد بنابراین گرفتن این شماره، نمیتواند شما را به اورژانس منطقه وصل کند. در این اواخر، با ثبت کردن تلفن تان برای سرویس ۹۱۱ میتوانید از سرویس درست منطقه استفاده کنید. فقط یادتان باشد که باید حتما به اپراتور اورژانس بگویید که کچا هستید زیرا محلتان در سیستم اورژانس منعکس نمیشود.
۳) اگر از سیستم DSL استفاده میکنید یعنی سرویس اینترنت شما از طریق خط تلفن منتقل میشود که یک شماره تلفن بدان تعلق دارد و نمیتوانید بدون قطع تلفن، این شماره را خاموش کنید اما میتوانید یک شماره جدید از سرویس دهنده تقاضا نمائید. جدیدا سرویسهای DSL بدون شماره خاص بکار گرفته میشود که بدان naked DSL میگویند.
● آدرس سرویس دهنده های تلفن اینترنتی
برخی از سرویس دهنده های تلفن اینترنتی به شرح زیر هستند که برای دسترسی به آدرس اینترنتی هر یک میتوانید به سایت کامتونت و همین مقاله مراجعه نمائید:
SunRocket Internet Phone Service *AT&T CallVantage *BroadVoice *Broadvox *iConnectHere *Lingo *Packet۸ *Verizon VoiceWing *Voiceglo *Vonage *Zoom GlobalVillage.
● نرم افزار سرویسهای تلفنی اینترنتی
سرویسهای تلفنی اینترنتی با کامپیوتر و نرم افزار به شرح زیر هستند
FreeWorld Dialup *Skype .
● تعریف تلفن اینترنتی
یک نوع ارتباط تلفنی است که از طریق یک سرویس‌دهنده اینترنتی یا Voice Over Internet Protocol صورت می‌پذیرد. VOIP عبارت است از انتقال صوت، از طریق بسته‌های آدرس پروتکل اینترنت (IP) و اینترنت. در واقع یک مجموعه از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که ما را قادر می‌کند تا از اینترنت به عنوان واسط انتقالی برای تماس‌های تلفنی استفاده کنیم. این روش به علت حذف مراکز تلفن راه دور از دایره تماس، از نظر هزینه بسیار به صرفه است.
● وضعیت تلفن اینترنتی در ایران
در حالیکه سازمان تنظیم مقررات، مشخص شدن آخرین وضعیت ارایه خدمات تلفن اینترنتی را به تصویب آیین‌نامه جدید آن تا پایان سال ‪ ۸۴موکول کرده است، شرکتهای فعال در این زمینه همچنان در بلاتکلیفی و سردرگمی بسر می‌برند.
مدیر یک شرکت ارایه‌دهنده خدمات تلفن اینترنتی VOIPبا اشاره به این موضوع اظهار داشت: بسیاری از شرکتهای فعال در این زمینه از تابستان امسال تاکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
"علیرضا مشکفروش" افزود: برغم ادعای سازمان تنظیم مقررات مبنی بر تمدید مجوز تلفن اینترنتی شرکتهای خصوصی، تا نهایی شدن آیین‌نامه جدید هیچ حرکتی در این راستا صورت نگرفته است.
وی بااشاره به‌انتقادات وارد شده به‌آیین‌نامه ارایه خدمات تلفن بین‌المللی در ماههای گذشته تاکید کرد: با این وجود ، سازمان تنظیم مقررات همچنان بر روش و عقاید پیشین خود پافشاری می‌کند.
وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از تمدید نکردن مجوز شرکتهای تلفن اینترنتی در ماههای اخیر تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از فعالیت شرکتهایی که پیش از این دارای مجوز تلفن اینترنتی بودند، وجود ندارد.
به گفته وی، اکنون حدود ‪ ۸۰شرکت دارای مجوز ارایه خدمات تلفن اینترنتی در سراسر کشور وجود دارد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.