پروتكل اینترنتی صدا چیست؟

در شرایط بسیار ساده، اینترنت قادر می‌باشد كه هردوگونه سیگنال‌های ویدئویی و صوتی بین رایانه ها، با استفاده از یك اتصال پهنای باند و چند تجهیزات كم هزینه، از جمله یك دوربین وب و هدست، ارسال كند. این مربوط به قابلیت
چهارشنبه، 7 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پروتكل اینترنتی صدا چیست؟
پروتكل اینترنتی صدا چیست؟

 

نویسنده: رونالد یانگ
مترجمان: محمدباقر نوبخت، سیدكامران یگانگی



 

در شرایط بسیار ساده، اینترنت قادر می‌باشد كه هردوگونه سیگنال‌های ویدئویی و صوتی بین رایانه ها، با استفاده از یك اتصال پهنای باند و چند تجهیزات كم هزینه، از جمله یك دوربین وب و هدست، ارسال كند. این مربوط به قابلیت صدا از طریق پروتكل اینترنتی می‌باشد.
استفاده از پهنای باند منجر به ایجاد تعدادی شركت شد كه پیشنهاد ارائه خدمات مختلف پروتكل اینترنتی صدا(1) دادند. به طور كلی، همه آنها پیام رسانی فوری و انتقال صدا ارائه می‌دادند، بسیاری از آنها تماس‌های ویدئویی نیز فراهم می‌كردند. هزینه خدمات از شركتی به شركت دیگر متفاوت است. با این حال، تقریباً همه ارائه دهندگان خدمات صوتی، كامپیوتر به كامپیوتر رایگان و بسیاری دیگر نیز تماس‌های ویدئویی یك به یك رایگان ارائه می‌دهند.

چرا از این ابزار استفاده كنیم؟

پروتكل اینترنتی صدا راه‌های تماس با افراد در هر نقطه در جهان را به طور رایگان یا با هزینه بسیار پایین ارائه می‌دهد به شرطی كه آنها دارای یك اتصال به اینترنت مناسب باشند. هنگامی كه با مكالمه تصویری همراه باشد، به طور قابل توجهی خدمات غنی تری از ارتباطات را ممكن می‌سازد. علاوه بر به اشتراك گذاری صفحه نمایش، اجازه می‌دهد تا مردم به ارائه سخنرانی‌ها و یادگیری الكترونیكی در هزینه بسیار پایین و سطح بالایی از تعامل بپردازند.

نحوه استفاده

1. خدماتی كه مایل به استفاده از آن هستید، را انتخاب كنید.www.Skype.com احتمالاً رایج‌ترین ارائه دهنده در حال حاضر است و در بسیاری از سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف در دسترس است. قطعاً این امكان وجود دارد كه در یك زمان در سرویس‌های مختلف عضو شوید.
2. اطمینان حاصل كنید كه كامپیوتر شما مناسب است. به طور معمول، این به معنای داشتن یك دوربین وب و یك جفت هدفون است. دوربین‌های وب كه تصاویر 640 در 480 را پشتیبانی می‌كنند به طور قابل توجهی از كیفیت تصویر بهتری برخوردار هستند و توصیه می‌شوند.
3. برای خدمات انتخابی خود ثبت نام كنید. این به طور معمول بیش از چند دقیقه زمان نمی برد.
4. نرم افزار را دانلود و نصب كنید.
5. یك تماس آزمایشی برقرار كنید.
6. سرویس جدید خود را به همكاران خود ارسال كنید.
یك نكته، استاندارد رفتاری كه افراد به طور معمول هنگام استفاده از سیستم پروتكل اینترنتی صدا به كار می برند از پیام‌های فوری پشتیبانی می‌كند. به طور كلی، « تماس» با افراد بدون هشدار، رفتاری نامناسب در نظر گرفته شده است- اگر آنها پشت كامپیوتر خود نشسته‌اند، احتمالاً در حال انجام كار بر روی چیزی هستند- بنابر این مردم معمولاً یك پیغام ارسال می‌كنند و درخواست به صحبت می‌كنند. اگر طرف دیگر موافقت كند، یك تماس صوتی برقرار می‌شود و پس از آن ممكن است در صورت نیاز به تماس‌های ویدئویی نیز تبدیل شود.

چه زمانی باید از پروتكل اینترنتی صدا استفاده كنیم (و چه زمانی نباید استفاده كنیم)

با توجه به هزینه پروتكل اینترنتی صدا، همراه با مزایای مكالمه تصویری، سؤال كلیدی احتمالاً باید این باشد « چه زمانی نباید كسی از پروتكل اینترنتی صدا استفاده كند؟» زمانی وجود دارد كه استفاده از سیستم ویدئو كنفرانس یا تلفن معنی پیدا می‌كند.
1. قانونی بودن- تعدادی از كشورها در جهان هستند كه در حال حاضر وظیفه حفاظت از ارائه دهندگان تلفن- متعلق به دولت- را به عهده دارند. در این كشورها، ممكن است استفاده از خدمات پروتكل اینترنتی صدا غیرقانونی باشد.
2. كیفیت صدا- به طور كلی، كیفیت مكالمه ازطریق اینترنت، حداقل به همان خوبی از طریق سیستم تلفن سنتی است، و اغلب به طور قابل توجهی بهتر نیز می باشد. بهبود در كیفیت تماس با توجه به این واقعیت است كه تماس‌ها معمولاً به حالت استریو، است و صدا كمتر فشرده شده است. با این حال، به منظور رسیدن به این كیفیت بالا، معمولاً بهتر است نرم افزار از قدرت كامپیوتر شما استفاده كند. اگر شما از كامپیوتر ضعیفی استفاده می‌كنید و یا كامپیوتر شما در حال اجرای چند برنامه مختلف به طور همزمان است، ممكن است متوجه اختلال در كیفیت تماس شوید. به منظور تضمین كیفیت تماس خود، ممكن است استفاده از سیستم تلفن‌های سنتی را انتخاب كنید.
3. كیفیت ویدئو- كیفیت تصویر نشان داده شده از طریق این سیستم پروتكل اینترنتی صدا می‌تواند به طرز چشمگیری متفاوت باشد. در بالاترین سطح، تصاویر بسیار واضح و عاری از تحریف هستند. با این حال، از آنجایی كه تصاویر ویدئویی نیاز به اتصال پهنای باند نسبتاً سریع دارند، هر اختلال در اتصال شبكه شما می‌تواند در تصاویر ویدئویی‌اش عدم كیفیت قابل ملاحظه‌ای به وجود آورد. اگر كیفیت تصویر برای شما مهم است، برای مثال، اگر شما قصد ارائه سخنرانی به مخاطبان بزرگ دارید، ممكن است ترجیح دهید كه از یك سیستم كنفرانس ویدئویی اختصاصی استفاده كنید.
4.Firewalls(2) سازمان شما ممكن است از Firewall برای محدود كردن دسترسی به نرم افزارهای خارج از سازمان استفاده كند. بنابراین امكان دارد كه نرم افزار پروتكل اینترنتی صدا اصلاً كار نكند.
5. تحرك- به طور كلی، پروتكل اینترنتی صدا با كامپیوتر در ارتباط است. اگر شما بخواهید بدون یك كامپیوتر و یا دسترسی به اینترنت سفر كنید، باید به خدمات تلفن سنتی برگردید. با این حال، حتی این نیز در حال حاضر در حال تغییر است. محصولات مختلفی در تلفن‌های همراه وجود دارند كه از داده‌های بی سیم و توانایی تعیین مسیر تماس‌های صوتی در شبكه‌های تلفنی موجود بهره می‌برند.

پیوند

شما می‌توانید اطلاعات بیشتر در مورد پروتكل اینترنتی صدا در آدرس زیر به دست آورید:
http://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_Internet_Protocol
سازمان‌های زیر نشان دهنده یك زیرمجموعه از شركت‌هایی هستند كه خدمات پروتكل اینترنتی صدا ارائه می‌دهند:
www.skype.com
www.ooVoo.com
www.apple.com
www.google.com
www.yahoo.com

پی‌نوشت‌ها:

1. VOIP
2. دیوار حفاظتی قابلیتی بر روی ویندوز برای جلوگیری از ورود ویروس و فایل‌های برنامه‌های ناآشنا

منبع مقاله :
یانگ، رونالد،(1391)، ابزار و تكنیك‌های مدیریت دانش، مترجمان: محمدباقر نوبخت، سیدكامران یگانگی، تهران: مركز تحقیقات استراتژیك، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.