مرا دریاب
منبع:مجله پرسمان
حقیقت «دعا» چیست و چه جایگاهی در اسلام دارد؟
دعا و مناجات، نوعی توسل عاشقانه به معشوق و پیوستن موجودی كوچك و ناتوان به وجودی بینهایت بزرگ و تواناست.آدمی به هنگام دعا ـ كه همچون گدایی بینوا، دست نیاز به درگاه كریم بینیاز دراز میكند ـ به حقیقت وجودی خویش نزدیك میشود. انسان وقتی خود را تهیدست و بینوا، رانده و از همه جا مانده، حقیر و فقیر، خوار و زبون و بیچاره و بیپناه دید، حقیقت هستی او ـ كه پرتوی از هستی مطلق خداوند است ـ برایش هویدا میگردد و با احساس بستگی و پیوند با حق و نیازمندی به او، حال و شوری وصفناشدنی پیدا میكند.بنده در حال دعا و مناجات، چنان غرق لذت میشود كه پستی و زبونی خویش را فراموش میكند و از یاد دوست لبریز و سرشار میگردد و مجموعهای از امید و بشارت و نور و نیرو میشود. جملات شورانگیز دعا، چون آبشار سپیده، در افق روح، فرو میریزد و روح انسان را روشن و مشتعل میسازد؛ همان طور كه سیل زرّین آفتاب، تیرگیها را از میان برمیدارد و جهان را در نور فرو میبرد.در دعا و توسل، روح، تسكین میپذیرد و التهاب دل فرو مینشیند و بیقراریها جای خود را به آرامش و قرار میدهد؛ همانند فرزند گمشدهای كه به مادر برسد یا تشنهكامی كه به چشمهای زلال و گوارا دست یابد.همدم شدن با خداوند و راز، نیاز با دوست و در میان نهادن دردِ دل با او، غمها را سبك میكند و دلها را روشنایی و فروغ میبخشد. لذت دعا و مناجات با ذات بیزوال خداوند، چون چاشنی سِحرانگیزی، همه تلخیها را شیرین كرده، زندگی را باصفا و گوارا میسازد.
جان ناشكیبا و بیطاقتی كه دیگر توان تحمل بار رنج و درد را ندارد، در پرتو دعا و راز و نیاز و گریستن و خالی شدن از عقدهها، گنجایش دریا گونه مییابد و هجوم طوفان و بلا و غم را نسیمی دلانگیز میانگارد.
دعا، آبروبخش انسان در پیشگاه ربوبی است و اگر دعای ما نبود، در نزد خداوند قدر و اعتباری نداشتیم؛
قُلْ ما یَعْبَوءُاْ بِكُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاوءُكُمْ؛1 «اگر دعای شما نبود، خداوند به شما اعتنا و توجهی نداشت».
دعا، «بهترین و برترین عبادت»،2 «مغز عبادت»،3 «كلید رستگاری»،4 «گشاینده درِ رحمت»5 و «سلاح موءمن و ستون دین و نور آسمانها و زمین»6 است.
دعا، «محبوبترین عمل در نزد خداوند»7 ، «نیمی از عبادت»8 ، «سلاح پیامبران»9 و «سپر موءمن»10 است.
دعا، «دفع كننده امواج بلا»11 ، «سبب شفای هر بیماری»12 و «دفع كننده قضا و قدر» است.13
باید دانست كه هدف نهایی از دعا، تنها برآمدن حاجت و رفع گرفتاری و سختی و شفای بیماران نیست؛ بلكه برای اهل حال و معرفت ـ كه شناختی درست از جهان و رویدادهای آن دارند ـ انس با ذات پاك خداوندی است كه كانون همه نیكیها و زیباییهاست. از استجابت دعا با ارزشتر، روح اجابت است و در نزد آنان، دعا در عین حال كه وسیله است، هدف نیز میباشد.توجه به این نكته لازم است كه مكان و زمان دعا، در رسیدن به آثار و نتایج مادی و معنوی آن، تأثیری به سزا دارد و اولیای الهی در روایات فراوانی، مكانها و اوقاتی را كه دعا در آنها زودتر به اجابت میرسد، بیان كردهاند.در میان اوقاتی كه مناسبت بیشتری برای دعا و مناجات با قاضی الحاجات دارد، ماه مبارك رمضان ـ كه ماه مهمانداری خداوند و گسترده شدن خوان طعامهای معنوی و روحانی است ـ دارای جایگاهی ممتاز است و دعا و نیایش در این ماه، حال و هوایی دیگر دارد.
رمضان تنها بهار قرآن كریم و هنگامه تلاوت كلام روحبخش خداوند نیست؛ بلكه فصل شكفتن گلواژههای دعا و غنچههای نیایش بر لبهای مشتاقان موءمن نیز میباشد. روزهداران خداجو در زلال رمضان، دل و جان را میشویند و بر گرد حریم دوست پرواز میكنند و بر شاخسار ذكر و یادِ محبوب و دعا و نجوا با او، آشیان میگیرند و با اشك روان، دشت تفتیده قلبشان را نمناك میسازند و بر درد و زخم دل خود مرهمی مینهند.در این میان، دعاها و مناجاتهای امامان معصوم، با سوز و شور و آهنگی دیگر همراه است. حقایق و معارفی كه در این ماه عزیز، در قالب دعا از نای پاك برگزیدكان حق برآمده، از محتوا و ژرفای خاصی برخوردار است. انس با دعاهای اهل بیت، در ماه باعظمت رمضان، در بهرهمندی بیشتر از مهمانخانه الهی و سفره گسترده رمضان، بسی سودمند و پرفایده است. دعاهای رسیده از برگزیدگان حق در این ماه نورانی، بسیار است.
دعا و مناجات، نوعی توسل عاشقانه به معشوق و پیوستن موجودی كوچك و ناتوان به وجودی بینهایت بزرگ و تواناست.آدمی به هنگام دعا ـ كه همچون گدایی بینوا، دست نیاز به درگاه كریم بینیاز دراز میكند ـ به حقیقت وجودی خویش نزدیك میشود. انسان وقتی خود را تهیدست و بینوا، رانده و از همه جا مانده، حقیر و فقیر، خوار و زبون و بیچاره و بیپناه دید، حقیقت هستی او ـ كه پرتوی از هستی مطلق خداوند است ـ برایش هویدا میگردد و با احساس بستگی و پیوند با حق و نیازمندی به او، حال و شوری وصفناشدنی پیدا میكند.بنده در حال دعا و مناجات، چنان غرق لذت میشود كه پستی و زبونی خویش را فراموش میكند و از یاد دوست لبریز و سرشار میگردد و مجموعهای از امید و بشارت و نور و نیرو میشود. جملات شورانگیز دعا، چون آبشار سپیده، در افق روح، فرو میریزد و روح انسان را روشن و مشتعل میسازد؛ همان طور كه سیل زرّین آفتاب، تیرگیها را از میان برمیدارد و جهان را در نور فرو میبرد.در دعا و توسل، روح، تسكین میپذیرد و التهاب دل فرو مینشیند و بیقراریها جای خود را به آرامش و قرار میدهد؛ همانند فرزند گمشدهای كه به مادر برسد یا تشنهكامی كه به چشمهای زلال و گوارا دست یابد.همدم شدن با خداوند و راز، نیاز با دوست و در میان نهادن دردِ دل با او، غمها را سبك میكند و دلها را روشنایی و فروغ میبخشد. لذت دعا و مناجات با ذات بیزوال خداوند، چون چاشنی سِحرانگیزی، همه تلخیها را شیرین كرده، زندگی را باصفا و گوارا میسازد.
جان ناشكیبا و بیطاقتی كه دیگر توان تحمل بار رنج و درد را ندارد، در پرتو دعا و راز و نیاز و گریستن و خالی شدن از عقدهها، گنجایش دریا گونه مییابد و هجوم طوفان و بلا و غم را نسیمی دلانگیز میانگارد.
دعا، آبروبخش انسان در پیشگاه ربوبی است و اگر دعای ما نبود، در نزد خداوند قدر و اعتباری نداشتیم؛
قُلْ ما یَعْبَوءُاْ بِكُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاوءُكُمْ؛1 «اگر دعای شما نبود، خداوند به شما اعتنا و توجهی نداشت».
دعا، «بهترین و برترین عبادت»،2 «مغز عبادت»،3 «كلید رستگاری»،4 «گشاینده درِ رحمت»5 و «سلاح موءمن و ستون دین و نور آسمانها و زمین»6 است.
دعا، «محبوبترین عمل در نزد خداوند»7 ، «نیمی از عبادت»8 ، «سلاح پیامبران»9 و «سپر موءمن»10 است.
دعا، «دفع كننده امواج بلا»11 ، «سبب شفای هر بیماری»12 و «دفع كننده قضا و قدر» است.13
باید دانست كه هدف نهایی از دعا، تنها برآمدن حاجت و رفع گرفتاری و سختی و شفای بیماران نیست؛ بلكه برای اهل حال و معرفت ـ كه شناختی درست از جهان و رویدادهای آن دارند ـ انس با ذات پاك خداوندی است كه كانون همه نیكیها و زیباییهاست. از استجابت دعا با ارزشتر، روح اجابت است و در نزد آنان، دعا در عین حال كه وسیله است، هدف نیز میباشد.توجه به این نكته لازم است كه مكان و زمان دعا، در رسیدن به آثار و نتایج مادی و معنوی آن، تأثیری به سزا دارد و اولیای الهی در روایات فراوانی، مكانها و اوقاتی را كه دعا در آنها زودتر به اجابت میرسد، بیان كردهاند.در میان اوقاتی كه مناسبت بیشتری برای دعا و مناجات با قاضی الحاجات دارد، ماه مبارك رمضان ـ كه ماه مهمانداری خداوند و گسترده شدن خوان طعامهای معنوی و روحانی است ـ دارای جایگاهی ممتاز است و دعا و نیایش در این ماه، حال و هوایی دیگر دارد.
رمضان تنها بهار قرآن كریم و هنگامه تلاوت كلام روحبخش خداوند نیست؛ بلكه فصل شكفتن گلواژههای دعا و غنچههای نیایش بر لبهای مشتاقان موءمن نیز میباشد. روزهداران خداجو در زلال رمضان، دل و جان را میشویند و بر گرد حریم دوست پرواز میكنند و بر شاخسار ذكر و یادِ محبوب و دعا و نجوا با او، آشیان میگیرند و با اشك روان، دشت تفتیده قلبشان را نمناك میسازند و بر درد و زخم دل خود مرهمی مینهند.در این میان، دعاها و مناجاتهای امامان معصوم، با سوز و شور و آهنگی دیگر همراه است. حقایق و معارفی كه در این ماه عزیز، در قالب دعا از نای پاك برگزیدكان حق برآمده، از محتوا و ژرفای خاصی برخوردار است. انس با دعاهای اهل بیت، در ماه باعظمت رمضان، در بهرهمندی بیشتر از مهمانخانه الهی و سفره گسترده رمضان، بسی سودمند و پرفایده است. دعاهای رسیده از برگزیدگان حق در این ماه نورانی، بسیار است.
پی نوشت
1. فرقان (25) آیه 77.
2. محمدی ریشهری، میزان الحكمه، ج 3، ص 245، ح 5516.
13-3. همان، ح 5519، 5521، 5522، 5523، 5525، 5533، 5540، 5544، 5554، 5552، 5549