برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)

مأیوس ساختن دشمن، وظیفه همگانی

عزیزان من صبور باشید که خدا با صابران است. وسوسه شیاطین در شما مؤثر نشود که قیامهای مکرّر شما نشان داده است که هرگز نمی‌شود. آنان که آیه یأس برای شما می‌خوانند، عمال اجانب و شاه هستند که با وسوسه شیطانی
دوشنبه، 26 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مأیوس ساختن دشمن، وظیفه همگانی
مأیوس ساختن دشمن، وظیفه همگانی

 

‏ گرد آورنده: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 
برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)
عزیزان من صبور باشید که خدا با صابران است. وسوسه شیاطین در شما مؤثر نشود که قیامهای مکرّر شما نشان داده است که هرگز نمی‌شود. آنان که آیه یأس برای شما می‌خوانند، عمال اجانب و شاه هستند که با وسوسه شیطانی می‌خواهند شاه و منافع غارتگران را حفظ کنند؛ اینان را به صراط مستقیم الهی بخوانید و اگر تسلیم نیستند، از خود برانید و آنان را مأیوس کنید. (1)
با خواست خداوند متعال نقشه شوم ابرقدرتهای شرق و غرب که کمر به نابودی اسلام بزرگ و شکست جمهوری اسلامی بسته بودند و تنها راه موفقیت خود را در ایجاد اختلاف بین توده‌های عظیم ملّت شریف پنداشته و می‌پندارند تا از این توطئه شوم شیطانی ایجاد یأس و ناامیدی در قشرهای میلیونی بنمایند و به مقاصد شوم خویش برسند نقش بر آب شد، و دولتمردان محترم، جناحهای وابسته به اجانب و تفاله‌های عقب‏مانده آنان را که در سرهای بی‌ایمان خود، و با اسمهای گوناگون حتی به اسم اسلام، آن هم امریکایی‌اش در صفوف مسلمانان و مؤمنان به خدای بزرگ و اسلام عزیز رخنه کرده و حکومت به اصطلاح خلقی و جمهوری دمکراتیک را طرح‏ریزی نموده بودند شناسایی نموده و دست برادری به هم داده‌اند تا در سایه وحدت و اتفاق، نقشه شیطانی آنان را باطل و امید و طمأنینه را به ملّت برگردانند، و توطئه‌گران اصلی و دنباله روهای آنان را در این مرحله نیز مأیوس نمودند. (2)
من این عکسهایی که در دست شماست، جوانان عزیزی که در راه اسلام و کشور اسلامی ما از دست داده‌ایم، موجب افتخار همه شماست در مقابل اسلام و اسلام عزیز این فداکاریها را از یاد نخواهد برد. شما امروز بحمدالله خودتان اسلام را پشتیبانی می‌کنید و مثل رژیم سابق نیست که شماها زحمت بکشید و زحمت شما برای قدرتهای دیگر باشد. براداران من، شما امروز هرچه فداکاری بکنید و هرچه خدمت بکنید خدمت به کشور خودتان است و خدمت به اسلام است. اسلام عزیز از آن وقتی که وجود پیدا کرده است، فداکارهای بسیار تقدیم خدای تبارک و تعالی کرده است و بحمدالله امروز هم که شما عزیزان با اراده مصمم دفاع از حق خودتان و دفاع از کشور خودتان و دفاع از اسلام عزیز می‌کنید، همان اجر را دارید که لشکرهای صدر اسلام در اُحُد و خندق و سایر جبهه‌ها داشتند. آن روز اسلام امانتی بود در دست آنها که با جانفشانی نگهداری می‌کردند و امروز هم اسلام امانتی است در دست همه ما که باید به اندازه توان خودمان خدمتگزار به اسلام باشیم و حفظ کنیم کیان اسلام را. من از خدای تبارک و تعالی خواهانم که شما عزیزان را مصمم‏تر و اراده شما را قویتر و مشتهای شما را فشرده‏تر و صفهای شما را فشرده‌تر کند که گرگهایی در کمین هستند و همه دنبال این هستند که این کشور را برگردانند به حال سابق، آنها را مأیوس کنید. (3)
دولتها همیشه طمعشان نسبت به دولتهای دیگر است. وقتی می‌‌توانند کودتا یا حمله کنند که ملّت در صحنه نباشد، ولی وقتی ملّت در صحنه بود، چه کاری از آنان ساخته است و در این جنگ فهمیده شد که ملّت ما بی‌طرف نیست. ملّت و ارتش ما قوی است و به خوبی مملکت را می‌توانند حفظ کنند. بر ما و همه متفکّرین است که انسجام ملّت را حفظ کنیم. امروز ملّت با ارتش است و در هیچ کشوری اینگونه نیست. ارتش در جنوب و غرب می‌جنگد و پیرمرد و پیرزن ما در آن طرف مملکت با آنها همکاری می‌کنند.
جز خدا کس دیگری نمی‌تواند این اتّحاد را به وجود آورد. باید ارتش با مَحبّت، مردم را جلب نماید. پشتیبانی ارتش و ملّت از یکدیگر ایران را حفظ می‌نمایند و در این صورت است که قدرتهای بزرگ هم مأیوس می‌گردند. و آن روزی دولتها از این یأس بیرون می‌روند که بین ملّت، دولت و ارتش اختلاف بیندازند، و دولتها و سران هستند که با عملشان ملّت را از خودشان جدا می‌کنند. (4)
از اوّل من گفته‌ام که ما به شرط اینکه پیروز بشویم در میدان نیامده‌ایم. ما برای ادای یک وظیفه اسلامی، وجدانی، ملّی وارد شده‌ایم در این میدان و همه ملّت ایران که وارد شده‌اند در این میدان و الآن بحمدالله، همه وارد هستند، توجّه دارند و فهیمده‌اند که این گروههای مخالف، یا این قدرتهای مخالف چه دردی دارند. ما می‌دانیم که آنها دردشان به این چیزها دوا نمی‌شود و دیگر هم مأیوس ان‌شاءالله، باید بشوند. و ما ان‌شاءالله، امیدواریم که در همه ابعاد این جمهوری، پیروز باشیم و جنگمان هم ان‌شاءالله، زودتر تمام بشود و شما و همه می‌دانند که ما اهل جنگ نیستیم که بخواهیم برویم یک کشوری را بگیریم یا کشورگشایی بکنیم. ما دنبال این هستیم که دنیا در صلح و آرامش باشد. (5)
وقتی این آرامش در مملکت و خارج منعکس شد و معلوم شد اینجا آرامش است، آنهایی هم که اشخاصی هستند که می‌ترسند بیایند، می‌آیند؛ آنها هم می‌فهمند که نه، مسأله‌ای نیست، مگر آنهایی که عشرت می‌خواهند بکنند؛ آنها دیگر جایشان اینجا نیست، آنها همان بیرون عشرت بکنند، آنها دیگر قابل اصلاح نیستند.
اما الحمدالله، ملّت ما الآن یکپارچه است. همه با هم هستند و این انتخابات ثابت کرد که اینها چه جور هستند بعضی‌شان، تا بعد از انتخاب اوّل - که آن البته باید در رأس انتخابات باشد و آن انتخاب اصلی جمهوریت بود - بعد از آن، دیگر ما نداشتیم همچو انتخاباتی و بحمدالله، با خوشی و آرامش منتهی شد. نتوانستند کاری بکنند. دیگر مأیوس شدند آنها، نتوانستند در یک جامعه کاری بکنند. حالا دزدید یک کاری را بکند، همیشه در همه‏جا هست. امریکا الآن بدتر از همه جاست. من امیدوارم که همه آقایان متوجّه باشند به اینکه این مردمی که اینقدر برای این جمهوری زحمت کشیدند و اشخاصی فاسد را بیرون راندند و به جایش اشخاص صالح را گذاشتند، به اینها به شکر این نعمت خدمت کنید. به این مردم، استاندارها خدمت بکنند، فرماندارها خدمت بکنند؛ وزارتخانه‌ها خدمت بکنند؛ همه بنایشان بر خدمت باشد. و ما امیدواریم که ان‌شاءالله، مسائل دیگر از این به بعد، آرامش باشد از این به بعد هم مردم آرام باشند، مشغول باشند، سرمایه‌‍شان را به کار بیندازند، نترسند از اینکه آنها را یک وقت بیایند بگیرند. نخیر، این حرفها نیست در کار، یک چیزی نیست که نتوانند کار بکنند؛ می‌توانند سرمایه‌هاشان را به کار بیندازند و کشور را اداره کنند و تقویت کنند. دولت هم پشتیبان‌شان است باید هم باشد. و عمده این است که خدای تبارک و تعالی پشتیبان است، و ما متکی به فضل او هستیم. خداوند همه‌تان را حفظ کند. (6)
مطمئن باشید اگر یک همچه چیزی را ان‌شاءالله تحکیم کردیم و پیش آمد، و الآن هم تقریباً دارد درست می‌شود، دیگر به شما طمع نمی‌کنند. دیگر آنهایی که می‌خواستند شما را، همه را بخورند دیگر تهدید نمی‌توانند بکنند، مأیوس می‌شوند. از این جهت که آن چیزی که در رأس همه امور است این است که اینکه خدا به ما داده است حفظش کنیم. ما الآن درست توجّه نداریم که چه شده است، چون ما واردش هستیم. ما وقتی که وارد هستیم در یک مسأله‌ای، همه وارد هستند در یک چیزی، نمی‌دانند که قضیه عمقش چقدر است و چقدر مهم بوده است. الآن آنهایی که از خارج هستند، مانده‌اند در خارج، آنها گاهی وقتها نظر می‌دهند به اینکه خود شما هم نمی‌دانید قضیه چه است. یک قدرت آن طوری را خود مردم بریزند و خود آنهایی که ید او بودند کمک کنند به مردم، و ملحق بشوند به مردم، و یک طوری درست بشود که کار را از آنها بگیرند. آن هم چه اشخاصی، از آنهایی که همه دولتها با آنها موافق بودند، همه اصرار می‌کردند که باید این باشد، این را بگذارید باشد. گاهی هم از داخل یک همچه حرفهایی می‌زدند. این کار، کار بسیار بزرگی بود که خدای تبارک و تعالی به ما عنایت کرد، این نعمت را باید ما شکرش بکنیم، شکرش این است که همه‌مان به وظیفه‌مان عمل بکنیم. (7)
اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم کنید. البته تبلیغ هیچ مانعی ندارد، لکن مثل مشروطه نشود. آنطور نشود که هر کدام دیگری را بکوبند و آنی که دشمن ما می‌دهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملی کند. شما همه می‌خواهید که اسلام در این مملکت تحقق پیدا کند. شما همه می‌خواهید که اسلام در این مملکت تحقق پیدا کند، همه می‌خواهید که این جمهوری اسلامی ادامه پیدا بکند، ادامه این به این است که شما در مواردی که می‌بینید که دارند شیاطین نقشه می‌کشند و توطئه می‌کنند تا شما را به جان هم بیندازند، بنشینید با هم و تفاهم کنید و آنها را مأیوس کنید. (8)
الآن هر جای دنیا کسی برود، توجّهش به ایران می‌بیند که از خود ما که اینجا هستیم بیشتر مطلع هست جهات را. این برای این است که، مسأله، مسأله معنوی است، مسأله، مسأله‌ای نیست که ما می‌خواهیم فقط جنگ بکنیم یا می‌خواهیم دفاع بکنیم. ما دفاع مقدّس می‌خواهیم بکنیم؛ یعنی ما می‌خواهیم از آبروی اسلام، از آبروی کشور اسلامی دفاع بکنیم؛ این یک دفاعی است که عقل و اسلام هر دو با آن موافقند، همه می‌گویند که باید دفاع کرد. شما کشورتان الآن مورد طمع یک جنایتکار واقع شده است، و او را بازیش داده‌اند برای اینکه، بیاید یک همچو شلوغکاری بکند. اگر چنانچه دستِ اینها پشت سرش نبود، با یک سیلی از بین رفته بود. اما آنها دارند همه دنبالش می‌کنند و حالا هم دارد سست می‌شود دنبال کردن‌شان، مأیوس شده‌اند اینها. شما بدانید که دشمن شما مأیوس است امروز و شما قوی‌اید امروز. لکن عمده تکلیف خود شماست که هر کدامتان به تکلیف عمل بکنید. قانون برای شما تکلیف معیّن کرده، اسلام برای شما تکلیف معیّن کرده، به این تکلیف باید عمل کرد. این تکلیف برای شما آبرو پیدا می‌شود، برای شما حیثیت پیدا می‌شود، کشور شما حیثیت پیدا می‌کند. (9)
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حضرت آقای ژنرال سوهارتو، رئیس جمهور کشور اندونزی
پیام تبریک آن جناب به مناسبت دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران واصل و موجب تشکر گردید. ملّت بزرگ و مقاوم ایران در این ده ساله توطئه‌های گوناگون دشمنان انقلاب را با تکیه بر ایمان به خدا و الهام از تعالیم عالیه اسلام یکی پس از دیگری پشت سر گذارده و آنها را از تلاشهای خود مأیوس ساخته. و اخیراً با شگرد جدیدی به جنگ همه علل اسلامی و مقدسات اسلام آمده‌اند و با اجیر کردن جمعی مزدور اقدام به تألیف و نشر کتاب کفرآمیز آیات شیطانی کرده‌اند، که امید است با هوشیاری مسلمانان و بهره‎‌گیری از امکانات زیادی که در اختیار دارند این توطئه خائنانه را نیز خنثی کرده و به وظیفه اسلامی خود در قطع [دستهای] این مزدوران خود فروخته اقدام کنند و شما که بیشترین نفوس اسلامی را در کشور خود دارید وظیفه سنگین‌تری در انجام این وظیفه الهی به عهده دارید. از خدای تعالی موفقیت همه ملل اسلامی را در این راه تا پیروزی کامل بر دشمنان دین و قرآن مسألت دارم. (10)
والسلام علیکم.
8 اسفند ماه 67.
امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملّت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه‏افکنِ خانه برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان بویژه در عصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس‏العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفّار و منافقان را مأیوس نمایند. (11)
گرچه وابستگان به رژیم شاهنشاهی کوشش می‌کردند که ملّت را برای مراسم اسلامی از مصالح اسلامی باز دارند بحمدالله موفق نشدند. ولی در این سال جشنهای توأم با پیروزی هرچه شکوهمندتر بر پا شد و مراسم عظیم مذهبی، مشتی محکم به دهان بدخواهان کوبیده و با این حماسه تاریخی تفاله‌های رژیم سابق و وابستگان به شرق و غرب را مأیوس نمود، و خط بطلان بر نقشه‌های تار عنکبوتی آنان کشید و باید این ریشه‌های گندیده بدانند که حرکات مذبوحانه آنان جز به رسوایی خود و اربابان تبهکارشان تمام نمی‌شود. و ملّت حماسه‌آفرین ما که با مشت خالی و قدرت ایمان قدرتهای شیطانی را به خاک سپرد، این ریشه‌های پوسیده را دفن خواهد کرد. من به این منحرفین که با صورتهای مختلفه رو در روی ملّت ایستاده و به نفع اجانب به خرابکاری مشغولند اخطار می‌کنم که تا وقت نگذشته و جرمها و خیانتها ثابت نشده به صفوف فشرده ملّت بازگردید و از روز انتقام حق تعالی که به دست توانای ملّت انجام می‌گیرد، بهراسید. (12)

راهبردهای تصریحی:

1- همواره باید با وحدت و حضور و پشتیبانی از دولت و مسؤولین در صدد مأیوس کردن دشمن باشیم.
2- دشمن با شکست توطئه‌هایش از ملّت مأیوس شده است و تلاشهای مذبوحانه‌ی او حکایت از استحکام نظام و هوشیاری مردم دارد.

نکات استنباطی:

1- هر عملی که موجب خشنودی و امیدواری دشمن و فشار بیشتر او به ملّت و کشور گردد در حکم خیانت به جامعه است.
2- اعمال کودکانه‌ای که در داخل انجام می‌گیرد، قبل از آنکه نشانه‌ی قدرت دشمن باشد، دلیل ضعف و استیصال اوست.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج4، ص158.
2. صحیفه امام (ره)، ج14، ص215.
3. صحیفه امام (ره)، ج14، صص501 و 502.
4. صحیفه امام (ره)، ج15، صص268 و 269.
5. صحیفه امام (ره)، ج16، ص 405.
6. صحیفه امام (ره)، ج17، صص 165 و 166.
7. صحیفه امام (ره)، ج17، ص 263.
8. صحیفه امام (ره)، ج18، ص 172.
9. صحیفه امام (ره)، ج19، صص 457 و 458.
10. صحیفه امام (ره)، ج21، ص 305.
11. صحیفه امام (ره)، ج21، ص 404.
12. صحیفه امام (ره)، ج9، ص 24.

منبع مقاله :
گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (11)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
خالد قدومی: باکسی که دنبال ترور است نمیشود مذاکره کرد
play_arrow
خالد قدومی: باکسی که دنبال ترور است نمیشود مذاکره کرد
شورای امنیت سازمان ملل به یک ناظر منفعل و بی‌قدرت تبدیل شده
play_arrow
شورای امنیت سازمان ملل به یک ناظر منفعل و بی‌قدرت تبدیل شده
یک سال حبس برای خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر در کشور عراق
play_arrow
یک سال حبس برای خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر در کشور عراق
ملی‌پوش سنگ‌نوردی: من به‌خاطر مردمم و شهیدانی که برای کشور خون دادند ماندم
play_arrow
ملی‌پوش سنگ‌نوردی: من به‌خاطر مردمم و شهیدانی که برای کشور خون دادند ماندم
منهدم شدن خودروهای زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
play_arrow
منهدم شدن خودروهای زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
حزب‌الله: مقر تیپ گولانی را هدف قرار دادیم
play_arrow
حزب‌الله: مقر تیپ گولانی را هدف قرار دادیم
ژاپنی‌ها در این مکان عمومی اصلاً حرف نمی‌زنند!
play_arrow
ژاپنی‌ها در این مکان عمومی اصلاً حرف نمی‌زنند!
پاداش کشورهای مختلف برای مدال‌آوران المپیک
play_arrow
پاداش کشورهای مختلف برای مدال‌آوران المپیک
زیباترین تکنیک در مسابقات تکواندو المپیک 2024
play_arrow
زیباترین تکنیک در مسابقات تکواندو المپیک 2024
نماز روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
نماز روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
نماز روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
نماز روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
آرین سلیمی و مهران برخورداری روی دوش مردم در بدو ورود به کشور
play_arrow
آرین سلیمی و مهران برخورداری روی دوش مردم در بدو ورود به کشور
کشف بقایای اسکلتی یک مرد و زن و گنجینه‌ همراه آن‌ها متعلق به ۲ هزار سال پیش
play_arrow
کشف بقایای اسکلتی یک مرد و زن و گنجینه‌ همراه آن‌ها متعلق به ۲ هزار سال پیش
نجف و شور اربعین حسینی
play_arrow
نجف و شور اربعین حسینی
زیارت کربلا در بیان امام صادق (ع)
play_arrow
زیارت کربلا در بیان امام صادق (ع)