اختراعات دهه‌ی 1950

دهه‌ی 1950 تعدادی از اختراعات برجسته را به خود دیده است که واقعاً کیفیت زندگی بشر را بهبود داده‌اند. در ذیل اطلاعاتی راجع به برخی اختراعات دهه‌ی 1950 برای شما آورده شده است.
پنجشنبه، 29 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اختراعات دهه‌ی 1950
اختراعات دهه‌ی 1950

 






 

دهه‌ی 1950 تعدادی از اختراعات برجسته را به خود دیده است که واقعاً کیفیت زندگی بشر را بهبود داده‌اند. در ذیل اطلاعاتی راجع به برخی اختراعات دهه‌ی 1950 برای شما آورده شده است.
شتاب انسانی همیشه باعث تلاش‌های مداومی شده است تا چیزهایی اختراع شود که کمک کنند که زندگی راحت‌تر شود. بسیاری از این اختراعات میزان کار فیزیکی را کاهش داده است. مکانیزاسیون به شدت استاندارد زندگی را بالا برده است. دهه‌ی 1950 تعدادی از اختراعات مهم را که متعاقباً زندگانی ما را تغییر داده است به خود دیده است. در زیر شمار مختصری از برخی اختراعات دهه‌ی 1950 برای شما آورده شده است.
اختراعات دهه‌ی 1950
اختراعات دهه‌ی 1950 :
فیبرهای نوری :
مقاله‌ی اصلی: یک فیبر اسکوپ انعطاف پذیر که از اسکن ایستا استفاده می‌کند – طبیعت، 1954
فیبر نوری در سال 1956 اختراع شد. هارولد هاپکینز و ناریندر سینگ کاپانی از دانشکده‌ی سلطنتی در لندن آن را احتراع کردند. آن در ارتباطات فیبری نوری استفاده می‌شد که نسبت به شکل‌های دیگر ارتباطی برتری داشت و بر اساس اصل بازتاب داخلی کلی عمل می‌کرد. انتقال دهنده‌های فیبر نوری توانایی ارسال 10 میلیارد بیت اطلاعات در هر ثانیه را داشتند. فیبر نوری برای روشن سازی در زمینه‌ی پزشکی به کار می‌رفت. آنها در اندوسکوپی پزشکی و صنعتی استفاده می‌شدند. برخی اوقات آنها در دکوراسیون و هم چنین سنجش از راه دور به کار می‌رفتند.
ویدیو ضبط :
نام مدل: Ampex VRX-1000
قیمت: 50000 دلار
ویدیو ضبط در سال 1956 اختراع شد. به طور فنی، دستگاه ضبط الکترونیک تصویری (VERA) اولین وی سی آری بود که اختراع شده بود. اما مدلی که توسط Ampex معرفی شد بر VERA برتری یافت و مشهورترین وی سی آری شد که به کار می‌رفت. افراد عادی قادر نبودند که از عهده‌ی پرداخت آن بربیایند و تنها شبکه‌های تلویزیونی از آن استفاده می‌کردند. کار اولیه این ویدیو ضبط، ضبط و پخش دوباره‌ی ویدیو و سیگنالهای شنوایی بود.
هوا ناو :
نام دیگر: خودرو هوا - کوسن (ACV)
کریستوفر کاکرل هوا ناو را اختراع کرد. این هوا ناو بر روی یک سطح آبی شناور بر روی یک لایه هوا حرکت می‌کرد که باعث می‌شد اصطکاک بین وسیله و آب کاهش یابد. این یک وسیله‌ی خاکی و آبی بود. هوا ناوها برای اهداف نظامی استفاده می‌شدند. امروزه هوا ناوها هنوز در بخش‌هایی از انگلستان به کار می‌روند.
قرص‌های پیشگیری از بارداری :
مصرف کننده‌های اصلی: 100 میلیون زن در کل دنیا
گرگوری پینکوس و مین چوئه چنگ با هم دیگر اولین قرص پیشگیری از بارداری را اختراع کردند. اینها هورمون‌های ترکیبی بودند که کار پروژسترون و ایستروژن را در بدن زنان انجام می‌دادند. قرص‌های OC به طور گسترده در کل دنیا به عنوان روشی محبوب برای کنترل تولد استفاده می‌شدند.
کارت اعتباری :
ایده و اختراع توسط: رالف اشنایدر و فرانک مک نامارا
کلوب دینر (یک شرکت شارژ کننده‌ی کارت) در سال 1950 کارت‌های اعتباری را معرفی کرد. بعداً یک نشریه‌ی آمریکایی در سال 1958 نشریه‌ای را در مورد این کارتها منتشر کرد. کارت اعتباری یک کارت پلاستیکی بود که نیاز به حمل پول نقد را با خود حذف می‌کرد. یک کسی می‌توانست از کارت اعتباری برای برداشت پول از دستگاه خود پرداز استفاده کند و یا یک کسی می‌توانست برای رزرو یک خرید مشخص، کارت بکشد تا بعداً بتواند پول آن را بپردازد. کارت‌های اعتباری به طور جهانی در این عصر به کار می‌روند.
بارکد :
آیا می‌دانستید که نمونه‌های اولیه بارکد از جوهر ماوراء بنفش و کد مورس استفاده می‌کردند؟
امروزه بارکد تقریباً در تمام کالاها پیدا می‌شود. آن یک کد است که برای هر کالایی منحصر به فرد است. اسکنر بارکد، کد کالا را می‌خواند. جوزف وودلند و برنارد سیلور آن را در سال 1952 اختراع کردند. بارکد ابتدا برای شناسایی واگن‌های باری راه‌آهن استفاده می‌شد. در سال 1966 آن کاربرد تجاری و تبلیغاتی پیدا کرد. اما تنها در دهه‌ی 1980 بود که بارکدها از لحاظ تجاری موفق بودند.
ضبط جعبه‌ی سیاه پرواز :
تلاش اولیه: فرانشیوس هوسنوت و پائول بئودویین (1939)
نمونه‌ی اولیه این وسیله برای هواپیمای داخلی که توسط دکتر دیوید وارن از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی حمل و نقل هوایی سازمان علم و تکنولوژی دفاعی در شهر ملبورن در کشور استرالیا طراحی شده بود، به کار رفت.
به هنگام وقوع سانحه‌ی هوایی، محققان نخست به دنبال ضبط جعبه‌ی سیاه پرواز می‌گردند. آن می‌تواند چهار ساعت صحبت را به طور مداوم قبل از تصادف هر هواپیمایی همانند ابزار خوانش ضبط پرواز، ذخیره کند. دیوید وارن از آزمایشگاههای تحقیقاتی حمل و نقل هوایی در شهر ملبورن کشور استرالیا در سال 1953 آن را اختراع کرد.
فرمان خودکار :
تلاش اولیه: در سال 1876 توسط مردی با نام خانوادگی فیتس
من می‌توانم بگویم که این یکی از بهترین اختراعات مربوط به خودروها بود؛ کسانی که به رانندگی هر روزه نیاز دارند با من موافق هستند. اولین سیستم فرمان خودکار پیشرفته توسط فرانسیس دبلیو. دیویس در سال 1926 اختراع شد. اما در دهه‌ی 1950 توسط شرکت‌های کریسلر به نام هیدروگاید، کاربرد روزانه یافت.
فرا ساز (سینتی سایزر) موزیکال :
آیا می‌دانید که اولین فرا ساز در زمان خودش هیچ صدایی تولید نمی‌کرد؟
سینتی سایزر موسیقی الکترونیکی که در سال 1951 تا 1952 توسط شرکت رادیویی آمریکایی (RCA) تولید شد خیلی متفاوت از سینتی سایزری بود که امروزه استفاده می‌شود. تفاوت عمده این بود که مدل اولیه در واقع در زمان خودش هیچ صدایی تولید نمی‌کرد و بیشتر به عنوان ماشین آهنگ سازی به کار می‌رفت. اما مدل سال 1957 به طور گسترده توسط آهنگ سازان مشهور استفاده می‌شد.
سلول خورشیدی :
مخترعان: داریل چاپین، کالوین سائسر فولر و جرالد پیرسن
اگر چه اثر فوتو ولتاییک خیلی سالهای پیش یعنی در سال 1839 توسط بکرل شناسایی شده بود اما اولین سلول خورشیدی پیشرفته‌ی قابل اجرا تا حدود 100 سال بعد هم به وجود نیامده بود. اولین سلول خورشیدی، تنها برای اسباب بازی‌ها استفاده می‌شد چون انرژی الکتریکی که آنها تولید می‌کردند تقریباً هر واحد آن به قیمت 250 دلار نسبت به انرژیی که توسط زغال سنگ تولید می‌شد (فقط 2 تا 3 دلار)، تمام می‌شد. اما امروزه سلول‌های خورشیدی کاربرد رایجی دارند.
ماهی تابه‌های تفلونی :
نام شیمیایی تفلون: پلی تترا فلورو اتیلن (PTEE)
دکتر "روی پلانکت" ماده‌ی تفلون را در سال 1938 اختراع کرد. این ماده در پروژه‌ی منهتن استفاده شد و ابتدا جزو اسرار نظامی بود اما بعدها شرکت دوپونت (که دکتر پلانکت برای آن کار می‌کرد) کاربرد تجاری برای تفلون در پختن نان و غذا پیدا کرد. در نهایت یک زوج فرانسوی به نام کلته و مارک گریگویور تفلون را به شکل امروزی رایج کردند.
تترا سایکلین :
آنتی بیوتیک‌های تترا سایکلین نباید با شیر مصرف شوند چون یونهای کلسیم، تترا سایکلین را غیر فعال می‌کنند.
بنیامین مینگ دوگر در اصل کسی بود که تترا سایکلین را کشف کرد. اما ساختار شیمیایی ترکیب مربوطه (اکسی تترا سایکلین) توسط پروفسور روبرت وودوارد از دانشگاه هاروارد آشکار شد. بعد از این که تا حدودی از جنبه‌ی اختراع تترا سایکلین گذشت، به پروفسور وودوارد حق ثبت اختراع فرآیند تخمیر در تولید دارو در مقیاس انبوه، اعطا شد.
اختراعات دیگر دهه‌ی 1950 :
• آقای رئیس سیب زمینی (اسباب بازی) ثبت شد
• لیزر توسط گوردون گولد؛
• هولا هوپ (حلقه‌ای که به دور کمر می‌اندازند و می‌چرخانند) توسط ریچارد نر و آرتور اسپود مرلین؛
• ضربان ساز توسط ویلسون گریت بچ؛
• ریز پردازنده توسط جک کیلبی و روبرت نویسه؛
• "بادام زمینی"، یک نوار خنده دار توسط چارلز ام. اسکولز؛
• ماشین پاسخ گوی تلفنی توسط وسترن الکتریک و آزمایشگاههای بل اختراع شد
• اولین مک دونالد توسط رای کروک شروع شد
• کمربند صندلی خودرو در دهه‌ی 1950 معرفی شد
• جوناس سالک یک واکسنی را علیه ورم نخاعی فلج اطفال گسترش داد
• عروسک باربی (در سال 1959 عرضه شد)
بسیاری از اختراعات دهه‌ی 1950 زندگانی ما را امن، مطمئن، راحت و لذت بخش کرده است. ما در حقیقت، بسیار مدیون این افراد هستیم.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط